Råd søges -Nanok støtter ikke på det ene ben

Hej.

Jeg opdagede for en times tid siden at Nanok ikke støtter på sit venstre forben.

Ingen i hjemmet har set ham komme til skade på nogen måder, tiltrods for at vi har været hjemme hele dagen og omkring ham det meste af dagen. Han har dog sovet ovenpå i soveværelset, hvor jeg hentede ham og opdagede det.

Benet er ikke hævet. Når jeg mærker efter, kan jeg ikke mærke noget brud. Heller ikke i skulderledet. Det garanterer jo bare ikke for at der ikke er et.

Nanok tillod, da jeg opdagede det, at jeg rørte benet og strakte det ud. Har lige prøvet igen og der peb han.

Det er ikke sådan at han går og piber, eller ser ud som om han har ondt (søger væk osv) han støtter bare ikke på benet.

Hvorlænge tør man se det an?

Nogen ide om hvad det kan skyldes?

Håber der er nogen online så sent der kan råde mig.

På forhånd tak.

Mai.

Ja, vågen er jeg. Men gode råd har jeg ikke lige…
Jeg tænker dog, at det ikke er noget livstruende for katten, som det haster helt vildt med at komme til vagtdyrlæge.

[quote=Eva K;341654]Ja, vågen er jeg. Men gode råd har jeg ikke lige…
Jeg tænker dog, at det ikke er noget livstruende for katten, som det haster helt vildt med at komme til vagtdyrlæge.[/quote]

Tak Eva K.

Jeg var faktisk på nippen til at ringe til dyrelægen og tænkte at nu måtte jeg heller lige skrive herinde først. Jeg ved jo at jeg alt alt for let går i selvsving når det drejer sig om mine bamser.

Bør jeg søge dyrlæge i morgen eller vil det kunne vente til mandag, hvis han spiser og ikke ser ud til at lide? Kan ikke rigtig lide det. Håber bare at det er et slag af en eller anden art og at det er væk i morgen.

Jeg har været der et par gange…
Tag en dyb indånding og gå i seng… i morgen er der sikkert intet :slight_smile:

Det kan sagtens være en let forstuvning og den gør naturligvis ondt, så derfor vil han skåne sit ben.
Kommer der hævelse, virker benet varmt eller koldt, er det tydeligt at det gør meget ondt osv osv (du kender sikkert signalerne), så kan du søge dyrlæge i morgen… ligesådan hvis han stadig ikke vil støtte på benet på mandag…
Hvis der er hævelser, kan dyrlægen alligevel ikke gøre ret meget ved ham lige nu - det kan endda være vanskeligt at se en lille fraktur på røntgen.
Han skulle meget gerne holde op med at halte konstant senest på søndag, selv med en kraftig forstuvning… der kan selvfølgelig efterfølgende komme let halten ved anstrengelser, men det er en del af helingen.
Så ro på - se tiden an… og reager, hvis det tiltager…

Tak Ann K.

Har redt op på en madras til os nede i stuen, for at undgå at han går på trapperne.

Nanok er lige så kælen og kontaktsøgende som han plejer. Benet er hverken koldere eller varmere end resten af kroppen.

Han er jo stadig så ny her hjemme - fik han sidste fredag, så jeg kan ikke rigtig “tyde” ham helt endnu.

Vil gør som I foreslår og se tiden an. Ligenu ligger han på madrassen og sover. Vil prøve om jeg kan holde ham i ro fra de andre i morgen og se hvordan det udarter sig.

Tusind tak for hjælpen.

Kan du få lov til at undersøge, om han har noget siddende mellem trædepuderne, har revet en klo løs eller har har trådt noget (glasskår el.lign.) op i poten?

Han kan simpelthen også være sprunget ned og landet forkert på benet.

Tanken strejfede mig også, om det kan være den gren af Calici, som giver halthed. Hvor lang tid siden er det, han blev vaccineret?

Jeg ville goså lige se det an.
Du kunne eventuelt købe noget naturlægemiddel, smertestillende til ham i morgen hvis han har lidt ondt. Det kan købes i helsekotutikker. Pinesin er godt. De kan hjælpe med dosen af det.

Det kan selvfølgelig også være andet end det, men jah se det an. Og ikke pil for meget ved det :slight_smile: Selvom det er svært, jeg kender det… :smiley:

God bedring med ham!

[quote=Mega;341667]Kan du få lov til at undersøge, om han har noget siddende mellem trædepuderne, har revet en klo løs eller har har trådt noget (glasskår el.lign.) op i poten?

Han kan simpelthen også være sprunget ned og landet forkert på benet.

Tanken strejfede mig også, om det kan være den gren af Calici, som giver halthed. Hvor lang tid siden er det, han blev vaccineret?[/quote]

Mega.

Det første jeg gjorde var at tjekke ml. trædepuderne, samtlige klør osv. Men der er intet at se.

Han vågnede for kort tid siden og jeg tog ham desværre op på spisebordet for at undersøge ham igen, for at se om jeg havde overset noget. Jeg slap ham et kort øjeblik, men længe nok til at han smuttede hen over bordet og sprang ned. Han peb ikke eller noget.

Jeg har lige været henne ved ham med en drillepind og han langer ud efter den med venstre pote, men ikke om han kan gå på den.

De er blevet vaccineret den 12 februar.

Han er lige hoppet op på en spisebordstol og sidder og vasker sig, men han støtter ikke på venstreben. Han holder det lodret.

Bamse.

Tak jeg håber virkelig at han får det bedre.

Også tak for dit råd, men jeg tør principielt ikke give mine dyr smertestillende når jeg ikke ved hvad der er galt. Det lyder måske ondt, men jeg vil heller have muligheden for at kunne følge deres reelle smerte, frem for at smertelindre, når jeg ikke ved hvad skaden er eller hvor stor den er.

Kan godt selv høre at det lyder fælt, håber du forstår hvad jeg mener.

Var lige oppe ovenpå på badeværelse for at børste tænder, hvem kommer hoppende ind på tre ben…Nanok. Hvordan pokker han er kommet op af trapperne er mig en gåde.

Har lige båret ham ned, men ikke om han holder sig i ro, er lige hoppet op i sofaen, videre op på sofabordet og ned igen og på vej op ad trappen.

Det nytter ikke at sætte børnegitteret op for det går han lige igennem - de små går igennem og de storer går bagom trappen og ned…så er han smuttet oven på igen. Aslan og Milak er jo deroppe.

Hvordan pokker holder jeg ham nede? Jeg frygter jo lidt hans tur ned ad trapperne med det ben. Er jeg for pylleret og skal jeg bare lade ham gøre det? Frygter jo at det blivere værere med benet eller at han risikere at falde ned ad trapperne.

Har hentet Milak og en stor kuver ovenfra. Lagt et tæppe henover gitteret. Kaplan ligger på højtaleren, hvorfra de springer op på trappen fra, så mon ikke han kan holdes nede?

Jeg får jo ikke lukket et øje i nat, hvis der er risiko for at han kan falde ned.

Jeg forstår godt, du er bekymret for trappen:S - men med det aktivitetsniveau, han udviser, ville jeg ikke være synderligt bekymret for katten:)

Håber det går bedre med benet i dag ??

Min dyrlæge påstår jo at killinger godt kan få vokseværk - Især hvis de lige har haft en periode med voldsom vækst …I Gaia kuldet havde jeg en killing som pludselig var halt i få dage. Hun blev undersøgt af dyrlægen som hverken kunne finde brud eller forstuvning.

Birdie har haft en forstuvet pote, og det tar’ man ikke fejl af, da den var tydelig hævet …Hun fik noget til at tage hævelsen, og blev smertedækket i få dage, så var hun frisk igen :slight_smile:

Godmorgen.

Ja han aktivitetsniveau passer jo heldigvis ikke rigtig med at han skulle have ondt, men han halter stadig.

Jeg håber at det er noget ubetydeligt som f.eks vokseværk som du nævner Alice.

Nu vil jeg prøve at se om jeg kan få lidt søvn inden resten af huset vågner. Skal jo sove et temmeligt dumt sted lige midt i stuen, som er husets gennemgangsrum til både køkken og entre. :S

God dag til jer.

[quote=Mai;341677]Godmorgen.

Ja han aktivitetsniveau passer jo heldigvis ikke rigtig med at han skulle have ondt, men han halter stadig.

Jeg håber at det er noget ubetydeligt som f.eks vokseværk som du nævner Alice.

Nu vil jeg prøve at se om jeg kan få lidt søvn inden resten af huset vågner. Skal jo sove et temmeligt dumt sted lige midt i stuen, som er husets gennemgangsrum til både køkken og entre. :S

God dag til jer.[/quote]

G’morgen til dig :slight_smile:
Jeg tror bestemt ikke du skal frygte han har brækket noget …Så ville han vise tydelig præg på smerter - Og hvis der er en forstuvning, så ville han osse have ondt, og holde sig i ro ( det gjorde Birdie ihvertilfælde ). Jeg tror han enten har fået et slag, eller osse er der en streg af calici …Har du kikket ham efter i munden ( blærer ) og hvad med lidt nysen ?

Se om du kan tage hans temperatur. Hvis det er Limping Calici, vil han sandsynligvis have lidt feber.

Patienten har ingen feber, leger og er begyndt at bruge det beskadigede ben til at grave med og mor Mai er beroliget så meget at livet kan gå videre:)

Marina

Dejlig med en opdrætter der ringer ligeså snart at hun får ens besked…

Jeg havde selv kun sovet et par timer så det var da dejligt at jeg søvndrukken kunne give Marina (måske) dagens første grineflip. Tror at det var iblandet en vis lettelse, for Marina havde troet der var sket noget “virkelig slemt og Nanok var døden nær!”.

Marina vidste hvad hun gik ind til, da hun solgte den første kat til mig, nemlig en overbeskyttende og overpylleret storforbruger at både hende og dyrlæge.

Nanok halter stadig, men ingen feber (38,0), ingen blæner i munden men Marina har givet mig det råd lige at se ham efter i løbet af dagen om der evt. skulle komme noget betændelse efter et bid.

Marina mener nu godt nok at det kun er et slag, som jeg også fik afvide i den her tråd.

Jeg frygtede jo at noget var brækket og først da jeg sad og talte med Marina, slog det mig hvor meget der egentlig skal til før de brækker noget. Aslan faldt jo 8 meter da han troede han var en burmeser og hoppede op på gelænderet på førstesalen og videre op ad væggen til kippen.

Jeg håber ikke at det er calici, men der er selvfølgelig en mulighed da Aslan jo har haft virusen da han var killing. Hvor vidt han er rask smittebærer ved jeg ikke, men Marina og jeg talte muligheden igennem inden jeg fik Kaplan i sin tid.

Marina har heldigvis beroliget mig med at det ikke er en permanent tilstand som jeg lidt sad og frygtede efter Megas indlæg, hvor det var første gang jeg hørte om Limping Calici.

Jeg vil sige tusind tak for hjælpen.

Jeg kan jo rolig forsætte med at være Nanok´s hysteriske nusseslave, når jeg ved at jeg altid kan komme til jer med min hysteri. :slight_smile:

Lige en update.

Jeg kørte Nanok op til Marina i går, for at få Marina til at se på ham. Hans ben var begyndt at hæve.

Marina mente at det var bedst at få Nanok tjekket hos dyrelægen

Dyrlægen mener at Nanok mulighvis har brækket to tæer.

Han er nu på smertestillende indtil onsdag, hvor der skal tages røngtenbilleder, såfremt hævelsen ikke er aftaget og han forsat ikke vil støtte på benet.

Nanok skal holdes i ro, hviket jo er svært når der også er en anden killing og Kaplan som jo er en rigtig krudt-kat.

Løsningen blev derfor at isolere Nanok i soveværelset med kattebakke, mad og vand og Aslan til selskab, imens jeg har været på arbejdet. De lå nok så nydelig og sov side om side på sengen, da jeg kom fra arbejde. Nu håber jeg, at det er det der skal til for at Nanok heler fint op. Tør slet ikke tænke på hvad der evt. skal ske, såfremt det ikke heler op af sig selv.

Det er mig stadig en gåde, hvordan han er kommet til skade.

Hans kløer kan jo have hængt i noget så han har fået eksempelvis en ledbåndsskade…det gir også hævelse.
Nogle katte lærer aldrig IKKE at hænge i. Jeg har en på snart 8 år (på torsdag) der ALTID hænger i mit tøj, så jeg er altid forsigtig når han skal ned, for han sitter altid fast :tihi:
Har du blot 1 tæppe på gulvet, kan det være synderen
Håber det bedste :kryds:

Mai - Tak for opdateringen. Jeg var desværre gået i seng der sidst jeg skrev, så har først lige læst videre i tråden nu.
Jeg krydser fingre for at han snart er på højkant igen :slight_smile:

Nanok slap for at komme til dyrlægen i dag.

Han er begyndt at støtte på benet, omendt han humper.

Han er på smertestillende som også virker inflammatorisk (hedder det egentlig det?) så hvorvidt han går fordi han ikke kan mærke noget eller han faktisk er blevet bedre ved jeg ikke.

Dyrlægen mener dog at det går den rigtige vej, men han skal forsætte på smertestillende og holdes i ro (kropsumuligt med en killing!) til på fredag.

Jeg :kryds: for at det heler korrekt op.