Råd til at få kat

Jeg har kun købt en gang før, og der var jeg ganske grøn og valgte den første og bedste (og eneste :smiley: ) killing, jeg så. Og denne gang vil jeg gerne have lidt mere sryr på, hvad det egentlig er, jeg skal kigge efter, når jeg er ude hos opdrættere.

Skal jeg f.eks se på killingerne eller de voksne katte, når jeg skal se efter temprement?

Kom gerne med en masse god tips!

Kemien mellem dig og opdrætteren skal være på plads.
Der skal være rent og kattevenligt, men ikke nødvendigvis overdrevent rent.

Se på hvordan kuldet opfører sig sammen. Er der en, der trækker sig? Er der en, der opsøger dig mere end de andre? Er kattene sunde og velnærede at se på? Har de udflåd fra øjne, næse, numse? Er deres maver normal runde? Dette gælder både voksne og små misser. Hold også øje med om de hoster eller nyser. Spørg opdrætteren om hvad hun/han har testet forældrene for - og bed om at se dokumentation - det talte ord alene er ikke nok som dokumentation.

Bed om at se forældrene - og andet familie. Læg mærke til, hvordan de voksne katte går sammen? Husk at mormis måske ligner noget, der er løgn, hvis hun gir mælk. Spørg hvad de fodres med? Om der er problemer i linjerne? Både psykisk mentalt og fysisk. Bed om at se en kontrakt og få den tilsendt på mail, så I kan læse om den er OK med jer.

Bemærk kattenes generelle samvær. Er der stress? Uro? Hvordan er de overfor gæster? Svarer det til det I har læst om racen (husk nogle er mere reserverede end andre, og nogle skal lige se folk an).

Husk at I selv præger jeres killing, når killing flytter hjem til jer. En lidt sensitiv kat i et opdræt kan sagtens blomstre op når den skifter miljø. Snak med opdrætteren om alle disse ting - en seriøs opdrætter vil elske at I viser interesse og spørger og gerne svare.

MVH

Du skal overordnet kigge på de voksne kattes temperament (specielt mor/far), men samtidig skal man naturligvis kigge på den enkelte killing.
Men temperamentet afhænger jo meget af, hvilken race man kigger på.
Nogle racer elsker fremmede, andre er mere tilbageholdende.

Kig på alle katte, ser de sunde og raske ud?
Er der katte du ikke må se? Spørg ind til, hvorfor.

Udover kattenes sundhed, skal du have tillid til opdrætteren du køber kat af. Skulle der blive problemer senere, er det rart, at man føler de er til at løse.

[quote=lenschow;414953]Kemien mellem dig og opdrætteren skal være på plads.
Der skal være rent og kattevenligt, men ikke nødvendigvis overdrevent rent.

Se på hvordan kuldet opfører sig sammen. Er der en, der trækker sig? Er der en, der opsøger dig mere end de andre? Er kattene sunde og velnærede at se på? Har de udflåd fra øjne, næse, numse? Er deres maver normal runde? Dette gælder både voksne og små misser. Hold også øje med om de hoster eller nyser. Spørg opdrætteren om hvad hun/han har testet forældrene for - og bed om at se dokumentation - det talte ord alene er ikke nok som dokumentation.

Bed om at se forældrene - og andet familie. Læg mærke til, hvordan de voksne katte går sammen? Husk at mormis måske ligner noget, der er løgn, hvis hun gir mælk. Spørg hvad de fodres med? Om der er problemer i linjerne? Både psykisk mentalt og fysisk. Bed om at se en kontrakt og få den tilsendt på mail, så I kan læse om den er OK med jer.

Bemærk kattenes generelle samvær. Er der stress? Uro? Hvordan er de overfor gæster? Svarer det til det I har læst om racen (husk nogle er mere reserverede end andre, og nogle skal lige se folk an).

Husk at I selv præger jeres killing, når killing flytter hjem til jer. En lidt sensitiv kat i et opdræt kan sagtens blomstre op når den skifter miljø. Snak med opdrætteren om alle disse ting - en seriøs opdrætter vil elske at I viser interesse og spørger og gerne svare.

MVH[/quote]
Lige det første har jeg tænkt en del over. Fordi hvor god skal kemien egentlig være? Altså vi har f.eks være ude og se nogle katte et sted, hvor menneskerne var meget anderledes end os, ikke at vi ikke kunne sammen overhovedet, men altså intet tilfældes!

Må en kat i en flok nyse eller?
Hvad hvis forældrene ikke er testede, men killingerne f.eks er?
Hvad er det for en kontakt, du taler om?

Hvad hvis nu lad os sige i en flok på 10, så er der 2 som overhovedet ikke vil snakke, 6 som hilser på og gerne vil kæles og tages om i moderat omfang, og de sidste 2 kan man slet ikke få fred for, fordi de er super kælne?

Tak for svar :slight_smile:

[quote=Minnie;414971 menneskerne var meget anderledes end os, ikke at vi ikke kunne sammen overhovedet, men altså intet tilfældes!

:)[/quote]

Minnie…hvad mener du med intet til fælles.

I behøver jo ikke være enige politisk.
Det behøver jo heller ikke være nogen, I skal se privat.

Men jo kemien vedr. katte skal være der. :slight_smile:
Du kunne jo også få brug for opdrætters hjælp i de situationer, hvor du er i tvivl - eller katten bliver syg.

En god og seriøs opdrætter er GULD værd for os kattekøbere. :hjerte:
Meget mere end du måske umiddelbart tror.

Jeg ville altså stadig se på nogle af de dejlige killinger, som bl. a befinder sig hos Eife i Århus og i Silkeborg.

Susanne W har vist også nogle rigtige charmetrolde til salg.

:wehu::wehu::wehu:

Ja, en kat må gerne nyse. Den må bare ikke snotte eller have udflod fra øjnene eller andet. Mine nyser da indimellem, typisk hvis de lige har lavet store gruse-graveri i kattebakken -tihi

Og kemi, jamen hvis du kan finde ud af at snakke med dem og føler du/I at de vil være nogen du kan tale med om problemer så er det jo det du har brug for. De behøver jo ikke være jeres nye bedste venner, selvom det sikkert kunne være meget rart :slight_smile:

Jeg vil ikke så meget tage efter om kattene overfalder jer, for det er meget forskelligt indefor racerne hvor imødekommende de er overfor fremmede (ved ikke hvilke racer I kigger på), men jeg ville være meget opmærksom på om nogle er angste eller utrygge overfor fremmede. Reserverede er ok, nervøse er ikke.

Det handler meget om DIT indtryk af stedet og opdrætterene.
Som hovedregel kan man sige, at man aldrig skal købe kat et sted, hvor man ikke selv ville aflevere en kat.
Du skal kigge på killingernes opvækst, er de vokset op på en måde, du synes er OK.
Hvis du tænker at det kunne være sjovt at prøve at udstille, er det vigtigt, at du siger det til opdrætteren. Så kan vedkommende hjælpe dig med at vælge en killing, som ser tilpas godt ud - dvs ikke har nogle skønhedsfejl, som f.eks ukorrekte hvide poter hos birmaen, lange ansigter hos burmeseren, lang pels hos briten osv. Jeg vil lige i samme omgang slå fast at disse fejl absolut ikke har noget med kattens sundhed at gøre, der er bare nogle der er de født mere modelagtige end andre :stuck_out_tongue:

Apropos udstilling skal man passe på med at sige, at det gider man ikke - det er sket før, at man får lyst til baaare liiiige at prøve :fløjte::høhø:

Den kat du skal have skal ville dig. Har oplevet mere end en gang at katten vælger køber og ikke omvendt. Lever kattene på en meget anderledes måde end de gør hos dig vil der være rigtig mange ting som du skal lære den at selv om det var ok hjemme hos mor er det det altså ikke her. Det kan sagtens lade sig gøre men for nogen købere vil det være en uacceptabel læreproces og i grelle tilfælde bliver det betragtet som tegn på at katten er uopdragen og de leverer den tilbage.
Selvfølgelig skal killingen være rask. Det skal bare være katten også når du kommer hjem til sofahjørnet igen.
Vælg en killing hvor du kan få mulighed for at komme på killingenussevisit gerne flere gange inden den skal flytte ind.
Be om lov til at kontakte andre killingekøbere fra tidligere kuld og forhør dig om hvorvidt de har været tilfreds med købet. Find dig ikke i at opdrætteren ikke vil opgive navn og evt. telfnummer på købere. Find dem på nettet. Det skulle være mærkeligt hvis ingen skulle være på kattegalleriet og eller have en hjemmeside.

[quote=Mona Jensen;414980]Minnie…hvad mener du med intet til fælles.

I behøver jo ikke være enige politisk.
Det behøver jo heller ikke være nogen, I skal se privat.

Men jo kemien vedr. katte skal være der. :slight_smile:
Du kunne jo også få brug for opdrætters hjælp i de situationer, hvor du er i tvivl - eller katten bliver syg.

En god og seriøs opdrætter er GULD værd for os kattekøbere. :hjerte:
Meget mere end du måske umiddelbart tror.[/quote]
Intet tilfælles er gså groft sagt, jeg mente mere, at vi (umiddelbart!) virker ret forskellige i vores måde at leve på, være på, sige tingene på osv. Ikke at det ene er bedre end det andet, bare forskellige :slight_smile:

[quote=Rita;414990]Det handler meget om DIT indtryk af stedet og opdrætterene.
Som hovedregel kan man sige, at man aldrig skal købe kat et sted, hvor man ikke selv ville aflevere en kat.
Du skal kigge på killingernes opvækst, er de vokset op på en måde, du synes er OK.
Hvis du tænker at det kunne være sjovt at prøve at udstille, er det vigtigt, at du siger det til opdrætteren. Så kan vedkommende hjælpe dig med at vælge en killing, som ser tilpas godt ud - dvs ikke har nogle skønhedsfejl, som f.eks ukorrekte hvide poter hos birmaen, lange ansigter hos burmeseren, lang pels hos briten osv. Jeg vil lige i samme omgang slå fast at disse fejl absolut ikke har noget med kattens sundhed at gøre, der er bare nogle der er de født mere modelagtige end andre :stuck_out_tongue:

Apropos udstilling skal man passe på med at sige, at det gider man ikke - det er sket før, at man får lyst til baaare liiiige at prøve :fløjte::høhø:[/quote]
Uuuuh, det er ikke mange steder, jeg vil aflevere MIN kat, den er jo dte rene guld :tihi:

[quote=Babette;414996]Den kat du skal have skal ville dig. Har oplevet mere end en gang at katten vælger køber og ikke omvendt. Lever kattene på en meget anderledes måde end de gør hos dig vil der være rigtig mange ting som du skal lære den at selv om det var ok hjemme hos mor er det det altså ikke her. Det kan sagtens lade sig gøre men for nogen købere vil det være en uacceptabel læreproces og i grelle tilfælde bliver det betragtet som tegn på at katten er uopdragen og de leverer den tilbage.
Selvfølgelig skal killingen være rask. Det skal bare være katten også når du kommer hjem til sofahjørnet igen.
Vælg en killing hvor du kan få mulighed for at komme på killingenussevisit gerne flere gange inden den skal flytte ind.
Be om lov til at kontakte andre killingekøbere fra tidligere kuld og forhør dig om hvorvidt de har været tilfreds med købet. Find dig ikke i at opdrætteren ikke vil opgive navn og evt. telfnummer på købere. Find dem på nettet. Det skulle være mærkeligt hvis ingen skulle være på kattegalleriet og eller have en hjemmeside.[/quote]
Okay. Alle de steder vi har været har katte måtte være på køkkenbord og spisebord, hvilket ikke vil være tilladt herhjemme. Mener du f.eks sådanne ting?
Jeg er helt sikker på, at vi ikke vil udstille :slight_smile:

Kan man virkelig være det bekendt? Altså jeg ville føle, jeg mistænkliggjorde dem. Er det meget normalt?

[quote=Eife;414985]Ja, en kat må gerne nyse. Den må bare ikke snotte eller have udflod fra øjnene eller andet. Mine nyser da indimellem, typisk hvis de lige har lavet store gruse-graveri i kattebakken -tihi

Og kemi, jamen hvis du kan finde ud af at snakke med dem og føler du/I at de vil være nogen du kan tale med om problemer så er det jo det du har brug for. De behøver jo ikke være jeres nye bedste venner, selvom det sikkert kunne være meget rart :slight_smile:

Jeg vil ikke så meget tage efter om kattene overfalder jer, for det er meget forskelligt indefor racerne hvor imødekommende de er overfor fremmede (ved ikke hvilke racer I kigger på), men jeg ville være meget opmærksom på om nogle er angste eller utrygge overfor fremmede. Reserverede er ok, nervøse er ikke.[/quote]
Hvilke problemer tænker du på? Altså jeg er som sagt ikke inde i det her, men er det ved evt. sygdom, du tænker? Ville det så være sådan, at man kontaktede opdrætter?

Hvad hvis det er som jeg beskrev tidligere, at måske 2 i en flok ud af ti var direkte sky?

Det er forresten Maine Coon, vi kigger på.

"Okay. Alle de steder vi har været har katte måtte være på køkkenbord og spisebord, hvilket ikke vil være tilladt herhjemme. Mener du f.eks sådanne ting? Ja bl.a.
Jeg er helt sikker på, at vi ikke vil udstille :slight_smile:

Kan man virkelig være det bekendt? Altså jeg ville føle, jeg mistænkliggjorde dem. Er det meget normalt? "

Du jo gøre op med dig selv hvilke af de råd du får som du vil bruge. Om det er normalt eller ej er jo ligegyldigt hvis du syntes det er på den måde du sikrer dig mod ?.

"Når jeg køber kat er et billede som oftest nok. Især hvis jeg kan se killingen kort tid efter fødslen. "

"Hvad hvis det er som jeg beskrev tidligere, at måske 2 i en flok ud af ti var direkte sky? "
Det har da kun værdi hvis det er en avlskat du er ved at købe. Den kat er ikke er sky bliver det da ikke pludselit fordi de andre er.

Babette: Det var ikke for at være negativ over rådet, jeg stilte spørgsmålet, fordi jeg egentlig bare er skide bange for at træde andre mennesker over tæerne. Og ja, hvis jeg fik at vide: “Det er meget normalt at spørge efter de ting”, så ville jeg ikke være ubekvem ved at stille spørgsmålet. Jeg ved ikke, om det er forståeligt.

Jeg er bange for, jeg ikke helt forstår, hvad du mener med denne linie:
Det har da kun værdi hvis det er en avlskat du er ved at købe. Den kat er ikke er sky bliver det da ikke pludselit fordi de andre er.

“Hvad hvis det er som jeg beskrev tidligere, at måske 2 i en flok ud af ti var direkte sky?”

Det er hvad du selv skriver. Jeg siger hvis du vælger en kat som ikke er sky er det jo revnende ligegyldigt om resten af flokken er sky. Når den ikke sky kat kommer hjem til dig er den jo stadig en ikke sky kat.

Skal du avle med den kan den give de gener videre som gør at de andre er sky derfor har det kun betydning hvis du vil bruge katten til avl.

Negativ. Nej men du vil altid kunne løbe ind i opdrættere som mener du er for nosi ligemeget hvad du spørger om så man må holde hovedet højt og gøre det man syntes er fornuftigt. Det der er fornuftigt for dig behøver jo ikke at være det for andre.

En klumme af ældre dato - men sidste salgsdato er ikke overskredet:-)

Anskaffelse af en kat bør aldrig være en impulshandling og det skal være et ønske for hele familien. Start med at købe eller låne bøger på biblioteket og læs dem, gerne mere end en gang.

Det er vigtigt du får en fornemmelse af hvad type kat der passer bedst til dig. Lad dig ikke blænde af billeder, vist er kattens udseende en vigtig overvejelse, men endnu vigtigere er det du får en kat med den rette personlighed. Det daglige liv med en smuk kat der ikke har den personlighed der passer til dig er dømt til fiasko på forhånd. Der er store personlighedsforskelle i de forskellige racer.

Du skal være klar over at alle langhårskatte kræver pelspleje, nogle utrolig meget, så du skal vurdere med dig selv om du syntes det er hyggeligt, det skal gøres, også når du har travlt med andet.

Det er et stort ansvar at skaffe sig en kat, man kan ikke bare tage væk uden der er nogen der kommer og passer katten. Det er dyrt med kat i pension og der er altid belagt i ferierne, og så er det stressende for katten at befinde sig i ukendte omgivelser.

Det koster penge at have kat, også udover anskaffelsesprisen. Prisen for katten er en ting, men der er daglige udgifter til mad og grus, der skal også være penge hvis du skulle være så uheldig at katten bliver syg og skal til dyrlæge, det kan blive en bekostelig affære.

Inden du anskaffer dig katten skal du være sikker på det er tilladt at have kat der hvor du bor. Vælger du at få kat selvom det ikke er tilladt, løber du risikoen for at blive opsagt fra din lejlighed eller blive pålagt at afskaffe katten. Afskaffe kan betyde to ting: et nyt hjem i en fart, hvad normalt ikke er nemt med voksne katte eller den bliver aflivet. Begge dele er store beslutninger der kan være umenneskelig at håndtere.

Du bør besøge flere hjem/opdrættere af den type du har forelsket dig. På den måde ser du de forskelle der er på de enkelte katte, men også hvordan opdrætterne håndterer deres katte. Gå evt. på udstilling og mød flere katte og opdrættere, så får du sikkert lyst til at besøge endnu flere.

Køb af kat bør aldrig være impulsivt, I skal være sammen i mange år. Så vær kritisk i dit valg af den rigtige kat. Du vil se forskelle på de forskellige opdrættere og opleve der er nogen opdrættere du går bedre i spænd med end andre og der er katte der ser sundere ud end andre. Den opdrætter der spørger interesseret ind til forskellige ting i dit liv og hjem, gør det ikke for at snage, men udelukkende for at være sikker på at killingen får det bedst mulige hjem. Det viser omsorg fra opdrætterens side og også for killingens fremtidige liv, en seriøs opdrætter står til rådighed hele kattens liv. Jo flere spørgsmål du stiller jo større interesse viser du.

Vælg dit nye familiemedlem fra et hjem der ligner dit eget mest muligt. Det vil gøre overgangen til kattens/killingens nye liv meget lettere både for katten og dens nye familie. Killingen skal som mindst 12 uger gammel, gerne ældre, være vant til hvad der foregår i et normalt hjem: støvsugning, fjernsyn, telefon der ringer, fy og nej når der gøres noget forkert, osv. Det er klart at killinger der ikke er opvokset under familiære rammer, f.eks. burkatte eller staldkatte, ikke er vant til det normale aktivitetsniveau i et helt almindeligt hjem og vil ha’ vanskeligere ved at tilpasse et almindeligt familieliv som måske endda foregår på 4. sal. Vælg en killing/kat der har været indekat, hvis det er det du kan tilbyde. Nogle opdrættere sælger ikke deres racekatte til at gå frit. En løbegård eller indhegnet altan er altid til stor glæde for både kat og ejer.

Køb aldrig en killing der ikke er mindst 12 uger gammel, eller en der har løbeøjne, nyser, har dårlig mave, meget ”snask” i ørene eller er mager og virker utrivelig, eller hvis der bliver sagt den bliver aflivet hvis den ikke får et nyt hjem nu. Sig pænt tak for kigget og sig du går hjem og tænker over det, meld senere tilbage at du har fundet en anden killing. Køb ikke kat det første sted du kommer og ikke et sted du ikke selv ville være kat, og køb aldrig en det er synd for – det får opdrætteren til at producere endnu flere det er synd for. Alle de her ting vil du ikke bemærke hvis du ikke besøger forskellige opdrættere. Det kan blive til megen bekymring og koste rigtig mange penge hvis man køber en syg kat. Opdrætterens katte skal være imødekommende og interesseret, virke friske og raske, omgivelser og bakker skal være rene, morkatten skal være sammen med sine killinger.

Du skal overveje om du vil købe en raceren kat. En raceren kat er det kun hvis begge forældre er det og killingen selv har stamtavle. Hvis opdrætteren siger at forældrene er racerene og har stamtavler, men killingen ikke har, kan det ikke bevises du køber en raceren killing. Kun killingens stamtavle kan dokumentere racerenheden. En stamtavle koster 200 kr. så det kan ikke være på grund af den udgift killingen ikke har stamtavle.

Killingen skal som sagt være mindst 12 uger gammel, det skal kunne dokumenteres med attester at den er dyrlægechekket og vaccineret mindst første gang. Ansvarsbevidste opdrættere vil samtidig sørge for killingen er blevet neutraliseret inden den flytter hjemmefra. Killinger i den alder kommer sig meget hurtigere over indgrebet. En raceren killing med stamtavler, hvor opdrætteren er underlagt regler omkring avl og salg, koster faktisk ikke meget mere end en killing af tvivlsom herkomst, da racekatte killingen som sagt vil være neutraliseret og vaccineret og øremærket og/eller chippet. Derudover har man mulighed for at klage over en registreret opdrætter til Felis Danica’s Klagenævn ved evt. tvister. Registrerede opdrættere sælger deres killinger på kontrakt, en sikkerhed for både køber og sælger, det er normalt der foretages de nødvendige racespecifikke tests på forældredyrene for at sikre sunde og raske killinger.

Hvis du ikke vil have en racekat kan det anbefales at købe kat/killing på et af de mange internater.

Du kan også, normalt for omkring neutraliseringsprisen, købe en raceren voksen kat der har været anvendt i avl. Nogle opdrættere tager bare et kuld eller to – så det er nødvendigvis ikke ældre katte.

Det er helt normalt at de fleste racekatteopdrættere selv afleverer kat eller killing i sit nyt hjem, det støtter katten at der er mindst en person den kender i et nyt hjem hvor der er nye mennesker, lyde, lugte osv. – trygheden fra kattevennerne hjemmefra mangler også.

Har du kat i forvejen og ønsker kat nr. to er det nemmeste at introducere en killing. Har du ikke kat i forvejen vil alle have stor glæde af du køber to killinger, eller en voksen neutraliseret og en killing. Skal du have to, så køb dem samme sted. De har delt den samme bakterieflora. Køber du en et sted fra og en anden et andet sted fra, kan du risikere at en eller begge bliver syge, da det er stressende for dem at komme i nyt hjem og så samtidig møde en bakterieflora de ikke kender.

Gør forarbejdet grundigt inden du anskaffer dig verdens mest smukke, spændende, trofaste, kærlige, intelligente og inspirerende dyr: katten. Gør forarbejdet mindst lige så grundigt som når du planlægger din vinterrejse, og dit liv vil live beriget i en grad du ikke kan forestille dig.

Med ønsket om at du og din/e kat/te må få et langt, godt og inspirerende liv sammen.

© Lis Dahlstrøm 2008

[quote=Minnie;415025]Intet tilfælles er gså groft sagt, jeg mente mere, at vi (umiddelbart!) virker ret forskellige i vores måde at leve på, være på, sige tingene på osv. Ikke at det ene er bedre end det andet, bare forskellige :slight_smile:

Hvad hvis det er som jeg beskrev tidligere, at måske 2 i en flok ud af ti var direkte sky?

Det er forresten Maine Coon, vi kigger på.[/quote]

På mig lyder det ikke som om I har fundet det rette sted at købe kat. Kig dog lidt videre - besøg minimum 2 andre opdrættere - det koster ingenting.

min mand og jeg besøgte RIGTIG mange coon opdrættere inden vi fandt vores første 2 bamser…

der var mange vi svingede godt med - rigtig mange - men pludselig stod vi hos det par hvor ALT bare klappede og hvor hyggen var der fra vi kom ind af døren…

det kommer… tag jer god tid!!

Minnie - Ja, det er netop sygdom, men også f.eks. hjælp til hvis I ønsker at udstille, har spørgsmål omkring generel adfærd og opførsel osv.
Hvad kattene må og ikke må er ikke så vigtigt, som at de er ved at lære f.eks. hvad ordet nej betyder. Altså om ordet anvendes til den ene eller anden ting gør ikke så meget for mig, men det er noget nemmere at lære videre.
F.eks. er vi ved at lærer vores hittekillinger ordet nej, ifht f.eks. at kravle op på bordet, spæne ud af døren når vi skal ud osv… (Mine voksne ved f.eks. at siger jeg nej, når de render efter mig, så skal de stoppe med at følge efter :slight_smile: )

Ps. mht maine coon så ville jeg ikke forvente at de var direkte sky, og ej heller ville jeg få en maine coon som ene kat :slight_smile: (som indekat ville jeg altid få to)

Som der er blevet skrevet, tag ud og besøge nogen stykker

Det med kemien, man skal jo kunne tale sammen og ture spørger…

Det med at nogen af hjemmets katte er lidt sky, kan jo være at de ikke lige er trykke ved fremmede… Men når der er gået lidt tid, vil de nok dukke op…

Og så er det jo ikke altid af killingerne har tid… smiler her…

Jeg vil høre om en herinde der har forstand på MCO eller katte som sådan, vil tage med mig ud og se på killingerne eller kontakte MCO klubben (de har vel en, som vi har BB) og høre om konsulenten mod honnorar vil tage med ud.

Det lyder frygtelig besværligt men er man helt grøn er det en uvurderlig hjælp, hvilket jeg lærte af bitter erfaring, da jeg købte mine to første katte.

Hvad angår kemi mellem killingekøbere og opdrætter, er vel en fornemmelse/følelse som gælder begge veje. Jeg synes allerede at man ved første telefonisk kontakt kan spore om der findes en form for kemi …Eller rettere om der findes, samme ‘forståelse’ for det at holde kat. Når jeg er blevet kontaktet af en mulig killingekøbere, så har jeg altid en række spørgsmål jeg stiller …Såsom kender du racen / hvorfor har du valgt netop min race / har du andre katte / er du indstillet på at sikre katten mod udelivets farer / har du børn ? og i hvilken alder osv osv. Jeg stiller ikke disse spørgsmål for at ‘snage’ i folks privatliv, men fordi det er vigtig for mig, at mine killinger får det perfekte hjem.

Jeg ved godt jeg kan opfattes hysterisk med mine killinger …Jeg afviser mange killingekøbere. Nu er det osse sjældent jeg har killinger ( max et kuld om året ) og ved mine tidligere kuld har der været stor efterspørgsel, så det har ikke været svært for mig at holde fast i mine ‘krav’. Jeg ville endda være så grov at jeg ville afvise en killingekøber som fortalte at katten ikke måtte hoppe op på bordene …Og det er fordi, at hoppe på bordene/komme i højder er for mig en naturlig katteadfærd, og jeg er ikke vild med at man går ind og piller ved noget, som er en medfødt instinkt hos katten…