Råd til en nybegynder (:

Hej med jer!

Jeg er jo lidt en nybegynder med hvad angår katte, og efter at have haft en i noget tid, har jeg nogle spørsmål, som jeg håer i vil hjælpe lidt med. Jeg har været rundt på forummet og læst en heeelt masse, og jeg har da også lært meget, men jeg savner at få lidt styr på alle informationerne :s:ups:

Jeg har jo en hankat som ikke er kasteret, men som snart skal, da han alligevel ikke skal bruges til andet en hus-hygge kat, og så har jeg læst de fleste steder, at det er det bedste at gøre. Jeg ved ikke om det at han ikke er kastereret kan have en sammenhæng med at han miaver meget. Eller jeg ved ikke om det meget, men jeg synes det bliver højere og højere for tiden. Og nogle gange syens jeg at han lyder meget utilfreds.
Hvis katten kigger en i øjnene med store øjne og miaver, vil de så typisk fortælle en noget, andet end at de vil have opmærksomhed?:uha:

Jeg synes også at han har meget ørevoks i ørerne. Det er ikke kaffegrumsagtigt, men mørkebrunt og så sidder det lidt i klumper. Min kæreste har lagt mest mærke til at han klør sig og synes at det ser ud til at irritere ham, da han vidst forsøger at klø sig inde i øret med poten. Ville det være nok her bare at forsøge og tørrer lidt af i kanten med et fugtigt stykke vat, og så se hvad der sker? Jeg har lagt mærke til at der på hovedet, lige ud for øret er noget brunt støvlignende noget, som har samme farve som det i ørerne, men hvis det er øremider, burde det så ikke også være grumset i øret?

Jeg vil også hører hans tidligere ejer hvad han fik før af foder, for vi synes ikke altid at han har haft så meget i ørerne som han har nu, og så overveje at skifte til det.
Jeg forstår ikke helt det med vådfoder og alt det væske de skal have i sig. Konrad virker ikke til at have dårlig mave, da han ikke har diarré. Men jeg har dog oplevet ham to gange (her på det sidste) at han står med hovedet inde i kattebakken, og miave ind i den, og derefter gå ind og “gøre sit”. Kan han være utilfreds med hygiejnen? :gruble:. Han har hele tiden tørfoder og vand til at stå, og han spiser og drikker ofte lidt. Og faktisk også hver gang jeg er der. Han får en pose med vådfoder næsten en gang om dagen…han eeeelsker “splat” mad, men får han det for meget, er det som om at hans afførring bliver lidt tyndere, dog ikke så det flyder eller løber.

Men er det ikke forskelligt fra kat til kat, hvor meget tørt eller vådt de skal have. Altså kommer det ikke an på hvad de er vandt til? :?

Håber ikke det var for meget på én gang…jeg kan godt lide at smække flere fluer på en gang :høhø: Men jeg tror da også at Konrad skal tjekkes i ørene når han alligevel skal til dyrlæge og kastereres.:ok:

Hmm den skulle måske have været inde i kost og ernæring i stedet? :?
Troede jeg ville skrive mest om hans miaven…-upssa

Hans miaven skyldes helt sikkert, han ikke er kastreret - han kalder på damer. Mit bedste råd: få ham kastreret så hurtigt som muligt, inden han begynder at strinte også!

Ørerne ville jeg få en dyrlæge til at se på.

Hvor gammel er katten:? Hvor længe har den boet hos jer:? Er den vaccineret:?

Det må se lidt bizart ud, at han står med hovedet inde i kattebakken og kalder:tihi: - lugter hans urin:? hvor tit renser I bakken for klumper:? hvilket grus bruger I:?

ang han øre, er det undersøgt af en dyrlæge?
Der er nogle katte der danne mere ørevoks end andre, og disse skal have renset ørene med ørerens til katte.
hvor gammel er han?

Hvilket vådfoder giver du ham?
Det at han snakker KAN bare være fordi han er en snakkende kat. Jeg har mange samtaler med mine katte :høhø: Når han er kastreret så ved du om han bare snakker meget eller om det var pga. fertiliteten :cool2:
Ørerne skal du have dyrlægen til at se på.

Ang. ørene - rigtig god idé at få det tjekket af dyrlægen. :slight_smile:

Min hankat danner rigtig meget ørevoks og er enormt generet af det. Kradser i øret med poten, ryster på hovedet og trækker ørerne meget ned. Han er blevet tjekket og det er bare ørevoks.
For ham hjalp det at skifte foder. Så det vil jeg helt klart forsøge. :slight_smile:

[QUOTE=Nevadaisy;594815]Hvilket vådfoder giver du ham?
Det at han snakker KAN bare være fordi han er en snakkende kat. Jeg har mange samtaler med mine katte :høhø: Når han er kastreret så ved du om han bare snakker meget eller om det var pga. fertiliteten :cool2:
Ørerne skal du have dyrlægen til at se på.[/QUOTE]

Ja jeg kan også have samtaler med ham. Han kommer altid hen til mig når jeg komme hjem, og hvis jeg siger “hva så?” til ham, så svarer han igen. Men det andet mijav jeg mener er højere, og ofte når vi ikke er i samme rum.
Vådfoderet er nogle portioner i pose og er af et mærke i sikkert ikke kan lide-upssa Whiskas. Er det mega dårlig kvalitet eller?

[QUOTE=Jeanette123;594832]Ja jeg kan også have samtaler med ham. Han kommer altid hen til mig når jeg komme hjem, og hvis jeg siger “hva så?” til ham, så svarer han igen. Men det andet mijav jeg mener er højere, og ofte når vi ikke er i samme rum.
Vådfoderet er nogle portioner i pose og er af et mærke i sikkert ikke kan lide-upssa Whiskas. Er det mega dårlig kvalitet eller?[/QUOTE]

Altså min ene kat kan ikke være alene. Hvis hun ikke er sammen med en kat eller et menneske så miaver hun meget højt indtil man “redder” hende ved at komme tilbage. Men som sagt, så må du vente og se :slight_smile:
Altså whiskas er efter min mening ikke så skidt som nogle vil gøre det til, der er trods alt mange katte, der har overlevet på det. Men når det er sagt så ville jeg ikke selv bruge penge på det. Det er ALT for dyrt i forhold til det man får og jeg tror det kan være grunden til han får lidt dårlig mave, da jeg har hørt om flere katte, der får dårlig mave pga. Whiskas, men jeg har ikke selv brugt det, så jeg ved det ikke. Jeg vil anbefale dig at handle på zooplus i stedet for og så købe feline porta, almo nature og lignende produkter.
Katte kan normalt ikke få for meget vådmad og får normalt ikke dårlig mave af det

[QUOTE=dkkorat;594803]Hans miaven skyldes helt sikkert, han ikke er kastreret - han kalder på damer. Mit bedste råd: få ham kastreret så hurtigt som muligt, inden han begynder at strinte også!

Ørerne ville jeg få en dyrlæge til at se på.

Hvor gammel er katten:? Hvor længe har den boet hos jer:? Er den vaccineret:?

Det må se lidt bizart ud, at han står med hovedet inde i kattebakken og kalder:tihi: - lugter hans urin:? hvor tit renser I bakken for klumper:? hvilket grus bruger I:?[/QUOTE]

Han er omkring 9 måneder, og vi fik omkring den 10/11 2010. Hans urin lugter stærkt, men tænker at det er fordi han ikke er kastereret? Det er også meningen at han skal det meget snart, men vi skulle lige have nogle penge, og så var dyrlægen lige på ferie osv. Vi får nogle forksellige ting for den pris vi betaler. Og deriblandt er der også et tjek og en vaccination. Går ud fra at de i dette tjek også tjekker ørerne? Jeg fjerne klumper ca. hver dag, nogle gange hver anden dag, og renser bakken minimun en gang om ugen. Vi købte en stor sæk grus som ikke klumper, jeg vidste ikke bedre dengang, men jeg har købt noget der klumper og som er hvidt. (kan ikke lige mærket i hovdet), så jeg regner med at når jeg når til de sække så bliver det nemmere og mere grundigt at rense bakken dagligt. Det er ikke noget særligt dyrt grus, det var på tilbud i Bilka. Men det er måske aldrig godt nok? -upssa

[QUOTE=Nevadaisy;594842]Altså min ene kat kan ikke være alene. Hvis hun ikke er sammen med en kat eller et menneske så miaver hun meget højt indtil man “redder” hende ved at komme tilbage. Men som sagt, så må du vente og se :slight_smile:
Altså whiskas er efter min mening ikke så skidt som nogle vil gøre det til, der er trods alt mange katte, der har overlevet på det. Men når det er sagt så ville jeg ikke selv bruge penge på det. Det er ALT for dyrt i forhold til det man får og jeg tror det kan være grunden til han får lidt dårlig mave, da jeg har hørt om flere katte, der får dårlig mave pga. Whiskas, men jeg har ikke selv brugt det, så jeg ved det ikke. Jeg vil anbefale dig at handle på zooplus i stedet for og så købe feline porta, almo nature og lignende produkter.
Katte kan normalt ikke få for meget vådmad og får normalt ikke dårlig mave af det[/QUOTE]

Ok. Tusind tak for svaret. Men det var også lidt fordi at Whiskas liige var på tilbud i tyskland -upssa Hehe men det er tydeligt at han er meget mere vild med det stads end tørfoder, så jeg vil helt klart prøve noget andet som du forslår.

Ja, hans urin lugter stærkt af ammoniak, fordi han ikke er kastreret.
Jo, selvom de giver ham et sundhedstjek i forbindelse med vaccination, ville jeg nok lige nævne det med ørerne, som noget jeg havde bemærket og vil bede dem se ekstra på.
Klumper skal fjernes hver dag - men det er svært i ikke klumpende grus :wink: Klumpende grus er billigere at bruge i længden - der går ikke helt så meget til spilde som ved ikke klumpende grus. Hvis du har en dyrehandel i nærheden, har de flere forskellige slags klumpende grus, som er bedre end supermarkedsgrus.
Dyrehandleren har også foder af varierende kvalitet - de har også vådfoder, som katten ikke burde få blød/dårlig mave af. Whiskas bruger vi kun meget sjældent her i huset, da vores erfaring er, at kattene får splatmave af det - det er glimrende, til hvis katten har forstoppelse :wink:

[QUOTE=dkkorat;594852]Ja, hans urin lugter stærkt af ammoniak, fordi han ikke er kastreret.
Jo, selvom de giver ham et sundhedstjek i forbindelse med vaccination, ville jeg nok lige nævne det med ørerne, som noget jeg havde bemærket og vil bede dem se ekstra på.
Klumper skal fjernes hver dag - men det er svært i ikke klumpende grus :wink: Klumpende grus er billigere at bruge i længden - der går ikke helt så meget til spilde som ved ikke klumpende grus. Hvis du har en dyrehandel i nærheden, har de flere forskellige slags klumpende grus, som er bedre end supermarkedsgrus.
Dyrehandleren har også foder af varierende kvalitet - de har også vådfoder, som katten ikke burde få blød/dårlig mave af. Whiskas bruger vi kun meget sjældent her i huset, da vores erfaring er, at kattene får splatmave af det - det er glimrende, til hvis katten har forstoppelse ;)[/QUOTE]

Super! Tak for dine svar. Jeg kunne også godt forstille mig at klumpende grus er noget mere praktisk. Og jeg skal huske tricket med Whiskas hvis han en dag får hård mave eller noget :cool2: