[QUOTE=Cecilie89;1106329]Hvis der kan sidde stumper af rod tilbage bagefter, så ville jeg nok også smutte forbi en dyrlæge inden for kort tid.
Jeg er også bekymret for at mine skal få problemer med tænderne. Jeg har nu prøvet at børste tænder på mine, og de vil simpelthen ikke! Desværre. Har både sådan en klud-dims til at sætte på fingeren, og købt en blød tandbørste fra Tanddyreklinikken. Men nej, de vil ikke, især ikke inde bagerst i munden! Jeg har prøvet at give godbidder i lange baner undervejs, men de vrider sig alligevel. De har både fået lov at stå på køkkenbordet, ligge ned, ligge i min arm, men stadig nej - de vil ikke. Efter få dage begynder de ikke at ville snakke med mig, fordi de godt ved hvad der skal ske - og så holder jeg op igen.
Har prøvet med klikkertræning, men eftersom der er to, forstyrrer de hinandens koncentration. Har prøvet at lukke flere døre imellem den ene kat og den anden, jeg træner med, men nej - de kan stadig høre hinanden vræle. Jeg har prøvet at lukke den ene ud i haven imens, men de får lækre godbidder under træningen, og godbidder vil man hellere have end at være ude. Så igen, vræl, som den anden kan høre.
Jeg har snakket med dyrlægen om det, og hun kan ikke finde på andre ting jeg kan gøre. Hun kan se at der er betændelse i tandkødet (hvilket er tydeligt, især på Ludvig), og har derfor rådet mig til at smøre klorhexidin på i 8 dage. Derudover fik jeg noget med hjem fra klinikken til at hælde i deres vand - det får de hver dag. Men tænker at uanset hvad, så hjælper ingen af delene på forebyggelse af tandsten, nok nærmere bare dårlig ånde. Yes, I know, at klorhexidin kan erstatte tandbørstning, men kun i en begrænset periode. Sådan er det i hvert fald ved os mennesker, men skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på katte.[/QUOTE]
Jeg er bange for at mine katte heller ikke vil have børstet tænder, men jeg tror jeg vil forsøge. 
[QUOTE=conninissen;1106332]Jeg børster ikke tænder på mine katte, af den simple grund, at jeg ikke skal flåes!!!
Jeg kan dog få lov til et hurtigt kig, hvilket ikke gavner meget! Til gengæld har de alle OK ånde, og blive tjekket årligt, - - så resten af året forløber med :
.Jeg ville ikke være bekymret, hvis “en syg tand” var røget ud,- tvært imod!!:høhø:!!!
Og havde jeg børstet, var det uden tandpasta!
Cats og Conni[/QUOTE]
Jeg bliver sikkert også flået, men vil prøve tandbørstningen…:høhø: de plejer at komme til dyrlægen til tjek, så er noget overrasket over at tandens tilstand er blevet sådan så pludseligt, og der tilsyneladende ikke var tegn på det før…men han er jo ikke blevet røntgen fotograferet før.
[QUOTE=galath;1106334]Katten kan muligvis have FORL - eller tandresorptioner (TR), som det vist hedder nu. Det er en sygdom, der angriber tænderne nede fra roden, og man kan derfor slet ikke se den, før sygdommen har bredt sig så meget, at den er nået op over tandkødsranden. Det er derfor en god idé, at katten får tjekket tænderne regelmæssigt og også får dem renset med mellemrum.
TR har det med at brede sig, så hvis en af tænderne er angrebet, er der stor risiko for, at også andre af tænderne er det. Det kan kun ses med røntgen, så abyen kan - uden at du kan se det - sagtens have problemer (og smerter!) i flere andre tænder. Så tag ham med til dyrlægen så hurtigt, du kan, få ham tjekket og få hans tænder renset (foregår i narkose) og røntgenfotograferet.
Jeg ved ikke, hvilken dyrlæge du bruger, men det skal være en, der har tandrøntgen. Har du stadig den tand, der er faldet ud? For så vil det nok være en god idé at tage den med til dyrlægen.[/QUOTE]
jeg var lige inde på “vores” dyrlæges hjemmeside, og der står også om FORL og knækkede tænder og de har en dyrlæge og en veterinærsygeplejerske der har flere års erfaring med dette. De har udstyret også:thumbup:.