Rådden SORT tand, som faldt ud af sig selv

jeg havde lagt mærke til, at vores aby på det seneste har haft super dårlig drageånde (ca. en uge efter vi kom hjem fra ferie)…så dårlig, at hvis han blot vaskede sig i sofaen ved siden af hvor jeg sad, kunne jeg lugte det fordi han skulle åbne munden og slikke sig…:frowning:
Jeg har prøvet at kigge i munden, men han ville ikke lade man glo derinde. Jeg tænkte, at det må dyrlægen kigge på til næste gang han skal til tjek (i begyndelsen af nov). Han har spist normalt.

Men idag så jeg, at han pludselig lavede en mærkelig smaskelyd, som om han fik noget galt mellem tænderne eller lign, og pludselig miavede han højt som fangede min opmærksomhed og jeg gik hen til ham og så at han spyttede en rådden kindtand ud!!:uha::uha:Halvdelen var sort…eeeewww!
Mærkeligt nok fik jeg så lov at glo ned i hans mund efter et stykke tid - han bløder ikke mere og de andre tænder ser nogenlunde ud (ikke hævede tandkød, måske lidt tandsten, som skal skrabes næste gang han skal tjek hos dyrlægen). Han har et selvfølgelig et “hul” hvor tanden har siddet men det bløder ikke mere.

Jeg går ud fra, at jeg ikke behøver at tage til dyrlægen, når nu tanden er røget ud af sig selv og de andre tænder og tandkød ser nogenlunde ud? Han har spist (også fået lidt af min flødeis:høhø:), og han ser helt OK ud. Han skal alligevel til tjek i begyndelsen af november.

Jeg er bare chokeret over, at tanden kunne være så rådden uden at vi har set det…ØV!!!:frowning: Jeg må kigge noget mere i munden.

Børster I tænder på jeres katte? Bruger man en almindelig tandbørste? Jeg går ud fra, at tandpasta ikke er godt??

[QUOTE=Apollo;1106299]jeg havde lagt mærke til, at vores aby på det seneste har haft super dårlig drageånde (ca. en uge efter vi kom hjem fra ferie)…så dårlig, at hvis han blot vaskede sig i sofaen ved siden af hvor jeg sad, kunne jeg lugte det fordi han skulle åbne munden og slikke sig…:frowning:
Jeg har prøvet at kigge i munden, men han ville ikke lade man glo derinde. Jeg tænkte, at det må dyrlægen kigge på til næste gang han skal til tjek (i begyndelsen af nov). Han har spist normalt.

Men idag så jeg, at han pludselig lavede en mærkelig smaskelyd, som om han fik noget galt mellem tænderne eller lign, og pludselig miavede han højt som fangede min opmærksomhed og jeg gik hen til ham og så at han spyttede en rådden kindtand ud!!:uha::uha:Halvdelen var sort…eeeewww!
Mærkeligt nok fik jeg så lov at glo ned i hans mund efter et stykke tid - han bløder ikke mere og de andre tænder ser nogenlunde ud (ikke hævede tandkød, måske lidt tandsten, som skal skrabes næste gang han skal tjek hos dyrlægen). Han har et selvfølgelig et “hul” hvor tanden har siddet men det bløder ikke mere.

Jeg går ud fra, at jeg ikke behøver at tage til dyrlægen, når nu tanden er røget ud af sig selv og de andre tænder og tandkød ser nogenlunde ud? Han har spist (også fået lidt af min flødeis:høhø:), og han ser helt OK ud. Han skal alligevel til tjek i begyndelsen af november.

Jeg er bare chokeret over, at tanden kunne være så rådden uden at vi har set det…ØV!!!:frowning: Jeg må kigge noget mere i munden.

Børster I tænder på jeres katte? Bruger man en almindelig tandbørste? Jeg går ud fra, at tandpasta ikke er godt??[/QUOTE]

Du kan ikke se, om der er en efterladt rodspids, der hvor tanden er røget ud…så jeg vil anbefale et dyrlægebesøg…hurtigt.

Der skal nok tages tandrøntgen for at se status på de resterende tænder…man kan ikke se problemerne med det blotte øje.
Jeg ville ikke vente til november…en efterladt rodspids kan lave en del ravage…:S og andre tænder kan være på vej til at flække over…også.

Jeg har børstet tænder på de katte jeg har/har haft siden 1992…Raiku Sarvå fortalte mig om fordelen…og hun havde jo ret…(det havde Raiku nu som regel. :tihi: )

Jeg bruger en babytandbørste, hver kat sin tandbørste, købes i Føtex og tandpasta til hund, købt på zooplus.co.uk
Man børster kun på ydersiden af tænderne…jeg kan som regel også komme til at børste selve tandfladen…indersiden ordner kattene selv med tungen. :slight_smile:

[QUOTE=Apollo;1106299]
Jeg går ud fra, at jeg ikke behøver at tage til dyrlægen, når nu tanden er røget ud af sig selv og de andre tænder og tandkød ser nogenlunde ud? Han har spist (også fået lidt af min flødeis:høhø:), og han ser helt OK ud. Han skal alligevel til tjek i begyndelsen af november.[/QUOTE]

Ville du ikke selv tage til tandlægen ret hurtigt hvis en af dine egne tænder lige pludselig faldt ud?

Hm. Jeg har de sidste to dage ØNSKET at en af mine tænder faldt ud. Men nu fik jeg vist skubbet så meget til den at den holder sig i ro igen :tihi: HVIS den skvattede ud af sig selv og jeg ellers ku’ se at “det hele” var der, så nej.

Men med en kat som ikke selv kan sige om det gør ondt - katte er fænomænale til at skjule ubehag - der ville jeg nu nok svinge forbi en dyrlæge :slight_smile:

[QUOTE=Sim-Sim;1106302]Du kan ikke se, om der er en efterladt rodspids, der hvor tanden er røget ud…så jeg vil anbefale et dyrlægebesøg…hurtigt.

Der skal nok tages tandrøntgen for at se status på de resterende tænder…man kan ikke se problemerne med det blotte øje.
Jeg ville ikke vente til november…en efterladt rodspids kan lave en del ravage…:S og andre tænder kan være på vej til at flække over…også.

Jeg har børstet tænder på de katte jeg har/har haft siden 1992…Raiku Sarvå fortalte mig om fordelen…og hun havde jo ret…(det havde Raiku nu som regel. :tihi: )

Jeg bruger en babytandbørste, hver kat sin tandbørste, købes i Føtex og tandpasta til hund, købt på zooplus.co.uk
Man børster kun på ydersiden af tænderne…jeg kan som regel også komme til at børste selve tandfladen…indersiden ordner kattene selv med tungen. :)[/QUOTE]

Tak for info Sim-Sim. Det kan godt være, at hvis der sidder noget tilbage, det kan jeg jo ikke vide. Jeg tænkte ikke lige på en rodspids som du skriver. Jeg ringer til dyrlægen imorgen og får rykket aftalen, så han kan få set gummerne efter også.:slight_smile:

Hvor tit børster du tænder på dine katte? Jeg overvejer at begynde på det…selvom kattene nok ikke vil synes om det…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1106307]Hm. Jeg har de sidste to dage ØNSKET at en af mine tænder faldt ud. Men nu fik jeg vist skubbet så meget til den at den holder sig i ro igen :tihi: HVIS den skvattede ud af sig selv og jeg ellers ku’ se at “det hele” var der, så nej.

Men med en kat som ikke selv kan sige om det gør ondt - katte er fænomænale til at skjule ubehag - der ville jeg nu nok svinge forbi en dyrlæge :)[/QUOTE]

Øv for dig med din tand. Håber det går OK :slight_smile:
Hans november aftale bliver rykket til snart, når jeg ringer imorgen. Så kan dyrlægen kigge på hans tandsten der også.
.

[QUOTE=Apollo;1106308]Tak for info Sim-Sim. Det kan godt være, at hvis der sidder noget tilbage, det kan jeg jo ikke vide. Jeg tænkte ikke lige på en rodspids som du skriver. Jeg ringer til dyrlægen imorgen og får rykket aftalen, så han kan få set gummerne efter også.:slight_smile:

Hvor tit børster du tænder på dine katte? Jeg overvejer at begynde på det…selvom kattene nok ikke vil synes om det…[/QUOTE]

Fint at du tager til dyrlæge…prøv at få en tid i næste uge…det ville jeg gøre, hvis det var min kat. :ok:

Jeg børster minimum 4 x ugl…bevares, MCO’erne var da ikke begejstrede i starten…men her i huset er det mig, der bestemmer. :rock:

De første 10 gange var det hurtigt…ca 20 sekunder for hele ydersiden…og så fik de roooooooos bagefter og en lækkerbid…:D…det var jo så spændende.
Mine katte har aldrig fået noget af alle de godbidder man kan købe til katte…de får 2 af deres egen tørfoder…ikke fra skålen, men fra posen der er i skabet…og DET er spændende. :smiley:

Så satte jeg børsteperioden op hurtigt…og efter ca 1 md…er det 3-4 minutter pr kat og det har været sådan siden…vi holder også lige en lille pause…så de kan slikke sig om munden og få sunket…så kører vi løs igen.
De sidder pænt på køkkenbordet…de ved, at hvis de smutter før tid, så bliver de bare hentet tilbage…:tihi:

[QUOTE=Sim-Sim;1106313]Fint at du tager til dyrlæge…prøv at få en tid i næste uge…det ville jeg gøre, hvis det var min kat. :ok:

Jeg børster minimum 4 x ugl…bevares, MCO’erne var da ikke begejstrede i starten…men her i huset er det mig, der bestemmer. :rock:

De første 10 gange var det hurtigt…ca 20 sekunder for hele ydersiden…og så fik de roooooooos bagefter og en lækkerbid…:D…det var jo så spændende.
Mine katte har aldrig fået noget af alle de godbidder man kan købe til katte…de får 2 af deres egen tørfoder…ikke fra skålen, men fra posen der er i skabet…og DET er spændende. :smiley:

Så satte jeg børsteperioden op hurtigt…og efter ca 1 md…er det 3-4 minutter pr kat og det har været sådan siden.
De sidder pænt på køkkenbordet…de ved, at hvis de smutter før tid, så bliver de bare hentet tilbage…:tihi:[/QUOTE]

God ide med en “hurtig omgang” på 20 sek. i starten. Så kan de vænne sig til at blive roddet i bisserne mod at få en lille snack bagefter.
Jeg vil snakke tandbørstning med dyrlægen…så kan jeg forhåbentlig udskyde eller forbygge de fleste problemer.

Hov, glemte at det er lørdag imorgen, så jeg kan først ringe og lave aftalen med dyrlægen på mandag.:frowning:

AV hvor må han have haft ondt i munden :frowning:

Hvis der kan sidde stumper af rod tilbage bagefter, så ville jeg nok også smutte forbi en dyrlæge inden for kort tid.

Jeg er også bekymret for at mine skal få problemer med tænderne. Jeg har nu prøvet at børste tænder på mine, og de vil simpelthen ikke! Desværre. Har både sådan en klud-dims til at sætte på fingeren, og købt en blød tandbørste fra Tanddyreklinikken. Men nej, de vil ikke, især ikke inde bagerst i munden! Jeg har prøvet at give godbidder i lange baner undervejs, men de vrider sig alligevel. De har både fået lov at stå på køkkenbordet, ligge ned, ligge i min arm, men stadig nej - de vil ikke. Efter få dage begynder de ikke at ville snakke med mig, fordi de godt ved hvad der skal ske - og så holder jeg op igen.
Har prøvet med klikkertræning, men eftersom der er to, forstyrrer de hinandens koncentration. Har prøvet at lukke flere døre imellem den ene kat og den anden, jeg træner med, men nej - de kan stadig høre hinanden vræle. Jeg har prøvet at lukke den ene ud i haven imens, men de får lækre godbidder under træningen, og godbidder vil man hellere have end at være ude. Så igen, vræl, som den anden kan høre.
Jeg har snakket med dyrlægen om det, og hun kan ikke finde på andre ting jeg kan gøre. Hun kan se at der er betændelse i tandkødet (hvilket er tydeligt, især på Ludvig), og har derfor rådet mig til at smøre klorhexidin på i 8 dage. Derudover fik jeg noget med hjem fra klinikken til at hælde i deres vand - det får de hver dag. Men tænker at uanset hvad, så hjælper ingen af delene på forebyggelse af tandsten, nok nærmere bare dårlig ånde. Yes, I know, at klorhexidin kan erstatte tandbørstning, men kun i en begrænset periode. Sådan er det i hvert fald ved os mennesker, men skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på katte.

Jeg børster ikke tænder på mine katte, af den simple grund, at jeg ikke skal flåes!!!

Jeg kan dog få lov til et hurtigt kig, hvilket ikke gavner meget! Til gengæld har de alle OK ånde, og blive tjekket årligt, - - så resten af året forløber med ::kryds:.Jeg ville ikke være bekymret, hvis “en syg tand” var røget ud,- tvært imod!!:høhø:!!!
Og havde jeg børstet, var det uden tandpasta!
Cats og Conni

Katten kan muligvis have FORL - eller tandresorptioner (TR), som det vist hedder nu. Det er en sygdom, der angriber tænderne nede fra roden, og man kan derfor slet ikke se den, før sygdommen har bredt sig så meget, at den er nået op over tandkødsranden. Det er derfor en god idé, at katten får tjekket tænderne regelmæssigt og også får dem renset med mellemrum.

TR har det med at brede sig, så hvis en af tænderne er angrebet, er der stor risiko for, at også andre af tænderne er det. Det kan kun ses med røntgen, så abyen kan - uden at du kan se det - sagtens have problemer (og smerter!) i flere andre tænder. Så tag ham med til dyrlægen så hurtigt, du kan, få ham tjekket og få hans tænder renset (foregår i narkose) og eventuelt røntgenfotograferet.

Jeg ved ikke, hvilken dyrlæge du bruger, men det skal være en, der har tandrøntgen, hvis katten skal røntgenfotograferes. Har du stadig den tand, der er faldet ud? For så vil det nok være en god idé at tage den med til dyrlægen.

[QUOTE=Cecilie89;1106329]Hvis der kan sidde stumper af rod tilbage bagefter, så ville jeg nok også smutte forbi en dyrlæge inden for kort tid.

Jeg er også bekymret for at mine skal få problemer med tænderne. Jeg har nu prøvet at børste tænder på mine, og de vil simpelthen ikke! Desværre. Har både sådan en klud-dims til at sætte på fingeren, og købt en blød tandbørste fra Tanddyreklinikken. Men nej, de vil ikke, især ikke inde bagerst i munden! Jeg har prøvet at give godbidder i lange baner undervejs, men de vrider sig alligevel. De har både fået lov at stå på køkkenbordet, ligge ned, ligge i min arm, men stadig nej - de vil ikke. Efter få dage begynder de ikke at ville snakke med mig, fordi de godt ved hvad der skal ske - og så holder jeg op igen.
Har prøvet med klikkertræning, men eftersom der er to, forstyrrer de hinandens koncentration. Har prøvet at lukke flere døre imellem den ene kat og den anden, jeg træner med, men nej - de kan stadig høre hinanden vræle. Jeg har prøvet at lukke den ene ud i haven imens, men de får lækre godbidder under træningen, og godbidder vil man hellere have end at være ude. Så igen, vræl, som den anden kan høre.
Jeg har snakket med dyrlægen om det, og hun kan ikke finde på andre ting jeg kan gøre. Hun kan se at der er betændelse i tandkødet (hvilket er tydeligt, især på Ludvig), og har derfor rådet mig til at smøre klorhexidin på i 8 dage. Derudover fik jeg noget med hjem fra klinikken til at hælde i deres vand - det får de hver dag. Men tænker at uanset hvad, så hjælper ingen af delene på forebyggelse af tandsten, nok nærmere bare dårlig ånde. Yes, I know, at klorhexidin kan erstatte tandbørstning, men kun i en begrænset periode. Sådan er det i hvert fald ved os mennesker, men skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på katte.[/QUOTE]

Jeg er bange for at mine katte heller ikke vil have børstet tænder, men jeg tror jeg vil forsøge. :slight_smile:

[QUOTE=conninissen;1106332]Jeg børster ikke tænder på mine katte, af den simple grund, at jeg ikke skal flåes!!!

Jeg kan dog få lov til et hurtigt kig, hvilket ikke gavner meget! Til gengæld har de alle OK ånde, og blive tjekket årligt, - - så resten af året forløber med ::kryds:.Jeg ville ikke være bekymret, hvis “en syg tand” var røget ud,- tvært imod!!:høhø:!!!
Og havde jeg børstet, var det uden tandpasta!
Cats og Conni[/QUOTE]

Jeg bliver sikkert også flået, men vil prøve tandbørstningen…:høhø: de plejer at komme til dyrlægen til tjek, så er noget overrasket over at tandens tilstand er blevet sådan så pludseligt, og der tilsyneladende ikke var tegn på det før…men han er jo ikke blevet røntgen fotograferet før.

[QUOTE=galath;1106334]Katten kan muligvis have FORL - eller tandresorptioner (TR), som det vist hedder nu. Det er en sygdom, der angriber tænderne nede fra roden, og man kan derfor slet ikke se den, før sygdommen har bredt sig så meget, at den er nået op over tandkødsranden. Det er derfor en god idé, at katten får tjekket tænderne regelmæssigt og også får dem renset med mellemrum.

TR har det med at brede sig, så hvis en af tænderne er angrebet, er der stor risiko for, at også andre af tænderne er det. Det kan kun ses med røntgen, så abyen kan - uden at du kan se det - sagtens have problemer (og smerter!) i flere andre tænder. Så tag ham med til dyrlægen så hurtigt, du kan, få ham tjekket og få hans tænder renset (foregår i narkose) og røntgenfotograferet.

Jeg ved ikke, hvilken dyrlæge du bruger, men det skal være en, der har tandrøntgen. Har du stadig den tand, der er faldet ud? For så vil det nok være en god idé at tage den med til dyrlægen.[/QUOTE]

jeg var lige inde på “vores” dyrlæges hjemmeside, og der står også om FORL og knækkede tænder og de har en dyrlæge og en veterinærsygeplejerske der har flere års erfaring med dette. De har udstyret også:thumbup:.