Radikal ændring i adfærd, why!?

Hej Kattegale, indenfor er Kenneth en sød lille kælen tillidsfuld mis, men når vi har prøvede at “gå tur” med ham i haven så ændrer han adfærd. Sidst var det meget radikalt følte vi. Hav havde sele på og snor, den har han haft på flere gange før. Vi tager ham med udenfor og han er nysgerrig og går rundt, men har stor hale på hele tiden. I starten går han bare rolig rundt og snuser til alting (haven er ikke mere end 15-20 kvm2 stor med høj hæk. Men så begynde han pludselig at sige sådan en underlig lyd, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men han har lukkede mund og siger en dyb lyd som om han knurre men alligevel ikke, man kan ikke se nogen i han ansigt, han har ikke ørerne nede, store øjne el. Pludselig så hvæser han nogle gange, men ikke af os som sådan, han vænner hovedet væk og gør det ja ad ingenting, ved ikke om et alligevel er rettede mod os… efter en 10 minutter så vælger vi at vil tage ham ind da vi tænker at det må være fordi han er utryg. Jeg har snoren og prøver at lokke ham selv til at gå med ind, så det noget han føler han vælger selv, hvis man kan sige et sådan. Han går også meget af vejen men stopper lige ved døren, der er også noget foran men ikke noget han ellers er bange for. Min kæreste tager ham så op og han hvæser, uden at lægge ørerne tilbage, og han prøver så at komme væk og kommer til at rive ham på armen med bagpoterne, så han angriber ham ikke. Vi kommer indenfor og han prøver at tage selen af ham, som ellers aldrig har været et problem. Men han hvæser af ham og lægger sig ned og væk mod ham, jeg siger at han lige skal gå lidt væk fordi han jo tydeligvis ikke er tryg, han får den så til sidst af, og nogle minutter efter han har gået rundt så er han helt ligesom før, kælen og den søde lille mis… Hvad er det lige der sker???

Han bliver bange/utryg over et eller andet … har de evt. kat eller hund “på den anden side af hækken” ? … eller noget andet som han ikke kan lide.

Kommer der andre katte i haven:?

Jeg tænker lidt en lyd. Måske ikke en mennesker kan høre/bemærker?

Hvis det er første gang, han er ude, og han møder alle mulige ukendte lugte - måske også af fremmede katte - og hvis han så samtidig føler sig forsvarsløs, fordi han er i snor, kan det måske være derfor. Han forstår jo ikke, at I vil tage snoren af ham, når I kommer ind. Han vil sikkert bare i sikkerhed.

Måske hvis I nøjes med at tage ham ud i nogle få minutter til at begynde med og så gradvis lader ham få mere og mere tid derude? Det kan jo sikkert godt være voldsomt for sådan nogle fintfølende kattesanser at blive bombarderet med så mange nye indtryk :slight_smile:

Der har sandsynligvis været en anden kat i jeres have og strinte. Det får ham til at føle sig truet. aggressionen er ikke henvendt mod jer, men mod den usynlige fjende han forventer kan dukke op hvert øjeblik. Hvis der er hæk om jeres have kan i evt. sætte noget tråd ind som kan afværge uvelkomment besøg så han kan have sit teriotorium for sig selv.

Marina

Aarrgh, havde lige skrevet det hele færdig og så lukket computeren! Nåmen som skrevet før, så har vi haft Kenneth i haven flere gange før og i snor også, vi startede meget langsomt med snoren, hvor han først snusede til den, så fik den kort på og af igen og ros og godbider, så lidt længere tid på den næste gang etc., så det var en langsom introduktion over flere gange. Og han har været i haven flere gange før så det ikke fordi det er helt nyt og ukendt. Men der er katte i området, og dekan godt finde på at komme ind, men det er lang tid siden vi har oplevede det sidst, men det betyder jo ikke at de ikke kommer når vi ikke er der :slight_smile: Dumme katte! Ja det kan godt være at det er derfor, hvis de har sprintet i haven… vi har købt et hegn, det skal bare sættes op, men hækken skal lige klippes til inden. Trekkie: Nej det jo ikke en lyd mennesker ikke kan høre når vi godt kan høre den :slight_smile: Det lyder som en slags dyb “alarm”-agtig, kan ikke forklare det :> Tak for jeres svar…:slight_smile:

Jeg tror, Trekkie mente, han måske reagerede på en lyd, mennesker ikke kan høre :slight_smile:

Aaaahh heh, men nej tror jeg ikke, jeg tror den er go nok det med at der nok er katte der har strintede i haven… Vi vil bare ikke lade ham være udekat (han må heller ikke i området, andre er bare ligeglade og lader deres være ude) og rende rundt og risikere at muligt, han har fået bank en gang før. Men kunne godt tænke os at han bare kunne rende rundt i haven da det jo giver en masse jo stimuli. Men så et andet spørgsmål, ER det overhovedet muligt at holde katten i haven når der er sat hegn op, eller er det bare et spørgsmål om tid før han hopper over ? :smiley:

Hegnet skal bare været lavet ordentlig, så blir de der

Du kan se en masse forskellige løsninger på indhegninger på denne side:

Jeg tænkte mere på om han havde hørt en lyd. :slight_smile: Et eller andet han ku’ høre men som I ikke lagde mærke til og derfor ike forbandt med hans utryghed. Vi har f. eks. en transformator-dims her på vejen, som på et tidspunkt udsendte nogle meget dybe toner, sådan lige på kanten til hvad man ku’ høre. Det var egentlig mere et spørgsmål om at man ku’ mærke dem, på en meget ubehagelig måde (altså mærke som i “fornemme”, ikke sådan fysisk mærke)

Galath; Tak for forslaget! : ) Trekkie; Hold da op det lyder ubehageligt. Men burde han ikke kunne fornemme det indendørs så hvis det var, eller i det mindste når døren står på klem og han lige kan stikke snuden ud, eller når netdøren er oppe… der kan han sagtens stå i lang tid og snuse den friske luft ind. Tak for alle de mange svar : )

Tror der er forskel…

Ligesom der er forskel på at kunne lugte en brand og at stå midt i den :slight_smile: