Rådyr og katte

Nu blev jeg altså lidt mere nysgerrig - og også lidt irriterret overr, at jeg faktisk ikke vidste mere om rådyr, så jeg googlede, gjorde jeg :slight_smile:

Det her KLIK er noget af det mest informative, jeg umiddelbart kunne finde…

Det kunne i den grad godt lyde som om, at hun har et lam dernede, som hun beskytter mod kattene… ret meget endda…

rådyr er meget sky ellers, men en rå med nyfødt lam, kan altså gå til angreb på hunde (det har vi oplevet)…
man skal virkelig have respekt for råen, der beskytter et lam.
Der vil nok gå en uge eller tre mere, før hun overhovedet vil overveje at flytte lammet - ofte har lammet faktisk “fast base” et sted de første måneder, hvis der er mad nok :slight_smile:
Kun hvis de skal gå langt efter mad, vil hun flytte lammet…

så du får nok snart lille lam at se også - hvis kattene altså ikke forstyrrer dem, for så vil hun bare gemme lammet.

Her er hun så, den nuværende besøgs-rå (har haft nogle stykker i de år jeg har boet her):

Det med at de skulle være meget menneske-sky, kan jeg ikke helt genkende, for jeg har både haft hende her:


(min udlejer burde se dette billede, så han kunne se, hvor meget jeg faktisk har ryddet op her på stedet … :cool:)

og hende her, der studser mine roser ved stuevinduet, mens jeg står lige indenfor og tager billeder:

Fine billeder - ja, hun er godt nok ikke sky… :slight_smile:

Synes godt nok det er mærkeligt de kommer helt op til huset, og endda helt op til ruden mens du står på den anden side… :?

Jeg var en gang ved at blive løbet ned af nogle bambier… De blev åbenbart meget forskrækkede over at vi kom, også løb de ellers afsted… Jeg stod lige i midten af 2 forvildede bambier der løb… Så synes godt nok det er underligt de kommer så tæt på huset…

Måske denne bambi er en genudsætnings-bambi, så den derfor ikke er så bange for at være tæt på?

Det er tre forskellige dyr på billederne (tror jeg da … det kunne være det samme dyr på de sidste to billeder, selvom de er taget med ca. 1 års mellemrum … men ikke hende der er her nu) taget over tre år :cool2:
Bambi’erne går meget tæt på husene her, har osse set 3 (på samme tid) rådyr i haven hos min genbo, helt oppe ved huset …

En morbambi er ikke at spøge med. Jeg har set sådan en morbambi, jage en ræv gennem skoven. De kom bragende lige imod mig, og ræven strøg forbi mig så tæt at jeg kunne have rørt den, hvis jeg havde rakt hånden ud. Bambi standsede brat op, ikke 2 meter fra mig. Og så stod vi ellers bare der og gloede på hinanden, i hvad der forekom mig en evighed, inden bambimor vendte rundt og løb tilbage hvor hun kom fra.

[QUOTE=Skattekat;601175]Det er tre forskellige dyr på billederne (tror jeg da … det kunne være det samme dyr på de sidste to billeder, selvom de er taget med ca. 1 års mellemrum … men ikke hende der er her nu) taget over tre år :cool2:
Bambi’erne går meget tæt på husene her, har osse set 3 (på samme tid) rådyr i haven hos min genbo, helt oppe ved huset …[/QUOTE]

Det er lidt vildt at de går så tæt på.
Vi havde en sidste år som kom meget tæt på, men han var genudsætning dreng, som havde blå maling på bagparten, så man kunne genkende ham. Han var nu meget sød når han kiggede ind i haven, fra skoven bagved. Men en hilsen med en bil gjorde desværre hans liv for kort, her i vinters.
Han var blevet fundet alene i skoven på den anden side, og en familie skulle jo så absolut rode ved ham :frowning:

Mine rådyr kommer også meget tæt på, men kun så længe at de ikke kan se mig. Jeg kan stå i vinduet og kigge på dem, så længe jeg ikke vifter for meget rundt med armene, men hvis jeg bevæger mig ud eller laver en lyd, så er de væk. Kattene i løbegården er de derimod ret ligeglade med.

Lammet er ikke gemt i min baghave … jeg har nemlig lige set det :slight_smile:
Bambi-mor var inde i haven og jeg var på vagt, for kaninus render rundt derude … men så var det at jeg så lammet ved havelågen, det er altså blevet gammelt nok til at komme rundt.
De er nu fiiiiine, de små :wehuu:

Åh hvor fint :wehuu: Jeg synes altså der er noget smukt over de dyr :inlove:

Ja, så længe de ikke sparker kattene… :wink:

Ja, selvfølgelig :slight_smile:

Skræmmende bambi-mor. Mine forældre har dådyr, det er godt nok ikke helt det samme, men tæt på. Cindy og Shiny. De skal have lam, men det bliver vist først i starten af juni. Det bliver spændende. :slight_smile: Heldigvis er de helt fredelige overfor katte.