Rådyr og katte

De sidste par dage, har en ung hun-bambi opholdt sig i min have … hun har base bagest i haven, men tøffer lidt rundt og spiser og jeg har lige overrasket hende i at stå og snuse meget interesseret til mine jordbærplanter (som heldigvis er dækket af net) :venter:
Dem der fulgte med i denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?19181-Bambina-er-syg&highlight=Bambina+er+syg og ikke troede på at hun blev sparket af et rådyr, skulle have set det optrin der udspillede sig i min have for få minutter siden … kattene var lige blevet lukket ud og de løb glade ud på græsplænen :wehu: men så kommer bambi’en drønende med ca. 400 km i timen og går til angreb på kattene :S
Drengene (de tøsetøser) flygtede ind til moar, men Bambina blev jagtet op i et træ :S
Jeg gik ud og skældte ud på bambi’en og hun flygtede … men kun ned til der hvor hun har base, der vendte hun sig om og kiggede på mig.
Der er meget tæt buskads der hvor hun holder til, så jeg er lidt bange for at hun måske har en baby-bambi gemt der :S
Hvis jeg har ret, bliver det et helvede her det næste stykke tid … men mon ikke hun vælger at flytte, når jeg går i gang med plæneklipperen her en af dagene ?? :kryds::kryds::kryds:
Bølle-Bjørn tør slet ikke ud i haven igen, så jeg måtte lukke ham ud af hoveddøren og gå med ham ud, så han hurtigt kunne gemme sig bag mor i tilfælde af fare :tihi:

video & fotos :slight_smile:

Jamen, bambi’en ligner alle andre hun-bambi’er til forveksling :stuck_out_tongue:

men det er de små scaredy-cats jeg ville se - med ‘killer-bambi’ i rumpen :høhø:

Sorry kan altsår ikke helt lade være med at fnise lidt:tihi: Det er synd for dine katte at de ikke kan bevæge sig ud haven :s:? men det lyder at altsår også lidt hyggeligt med en mor bambi og måske en lille bambi i haven :):hjerte: Håber du finder en god løsning :slight_smile:

Nu lyder jeg nok som en sur kælling, men efter det jeg oplevede med Bambina sidste år, må jeg indrømme at underholdsværdien var ikke det første jeg tænkte på :S

Stakkels misser :frowning:

Har du overvejet at stå klar med haveslangen når du lukker misserne ud…? Giv bambi’en lidt vand, så kan det være at den tænker sig om næste gang den jagter dine missere…??

Har lige læst tråden. Jeg synes, den oplevelse giver dig ret til at være lidt sur :slight_smile: Men det er da vist Bambi-mødrene, der er nogle arrige kællinger :uha: Jeg håber, dine katte, og ikke mindst Bambina, er kloge nok til at holde sig på lang afstand i år :kryds:

Bambier plejer først at føde senere på året.

Jeg googlede lige lidt, og jeg trækker mine ord i mig igen. Det er nu her de begynder at få små bambier :frowning:

Nej, så er det da hverken sjovt eller hyggeligt at have en bambi i haven :S

Jeg håber du finder en løsning.

Vanvittig ide, måske…
Kan du låne dig til en stor hund, som vil stå og galpe åndssvagt efter Bambimor??? Bare sådan et par dage i træk, når hun opsøger baghaven…
Hunden behøver ikke at bo hos dig, den skal bare komme fx i skumringen og skræmme hende væk - eller overbevise hende om, at din baghave ikke er et godt sted at gemme Bambi…

undskyld jeg misforstod tonen og alvor i dit indlæg…har aldrig selv oplevet rådyr være andet end super sky

[QUOTE=Ann K;599982]Vanvittig ide, måske…
Kan du låne dig til en stor hund, som vil stå og galpe åndssvagt efter Bambimor??? Bare sådan et par dage i træk, når hun opsøger baghaven…
Hunden behøver ikke at bo hos dig, den skal bare komme fx i skumringen og skræmme hende væk - eller overbevise hende om, at din baghave ikke er et godt sted at gemme Bambi…[/QUOTE]

Det ville være en rigtig dårlig idé ud fra rådyrets synspunkt i hvert fald. Lammet er formodentlig ret “nybagt” og et rålam følger ikke sin mor før end de er 2-3 uger gamle. Så man vil blot opnå at stresse råen konstant, når hun forsøger at vende tilbage til sit lam. Selv efter de første 2-3 uger, er det svært for lammet at følge råen, hvis hun flygter i panik. Det er bedre at hun tager det med sig pga. lidt for meget uro end at gribe til skrappere midler.

Okay… det kan jeg godt se Helle - mit forsvar er at jeg ikek helt ved, hvordan rådyr fungerer… Men så må det første vel være at prøve at finde ud af om der er et rålam i baghaven? Hvilket vist ikke er sådan lige at gøre - de er jo fantastiske til at gemme sig…

Måske så i stedet for en hund som gøer åndssvagt, så bare have en hund på besøg - i snor, men dog med rundt overalt, så den kan afsætte dufte?

Grunden til at jeg foreslår det med hund, er at vi brugte det på den byggelegeplads, hvor jeg arbejdede´. Godt nok ikke overfor rådyr (som der ikke findes mange af i Hvidovre), men overfor nogle meget insisterende ræve, der havde udset sig et par rigtig gode steder at have hule og hvalpe… to uger med Sif rendende løs rundt på pladsen i den periode, hvor ræven vil begynde at søge efter skjul, forhindrede det ganske effektivt i ca 4 år…

Det skader jo stadig mere end det gavner, hvis lammet er for ungt til at flytte.
Min holdning er at os, der har valgt at bo midt i naturen har store fordele ved det og nogle få ulemper og jeg mener at vi, så langt vi kan, bør indrette os efter den natur vi bor midt i og sameksistere på vilkår, der tilgodeser den vilde fauna.

Her i huset betyder det bl.a. at kattene ikke har adgang til løbegården efter mørkets frembrud i flagermusenes ynglesæson - til deres store utilfredshed. Rådyrene og deres lam har vi ingen problemer med - de har svært ved at komme ind i løbegården og plejer i øvrigt at ignorere kattene :slight_smile:

Det der undrer mig mest er, at hun ikke bare flygter når jeg kommer ud og snakker til hende … ihvertfald ikke længere end ned for enden af haven og her snakker vi kun ca. 25 meter :?
Men nu hvor jeg har tænkt over det, så tror jeg ikke lammet er gemt i buskadset, for havelågen er lukket og lammene er ikke i stand til at springe så højt endnu (ca. 70-80 cm) … men det/de må næsten være gemt et sted her i nærheden alligevel.

[QUOTE=Skattekat;600067]Det der undrer mig mest er, at hun ikke bare flygter når jeg kommer ud og snakker til hende … ihvertfald ikke længere end ned for enden af haven og her snakker vi kun ca. 25 meter :?
Men nu hvor jeg har tænkt over det, så tror jeg ikke lammet er gemt i buskadset, for havelågen er lukket og lammene er ikke i stand til at springe så højt endnu (ca. 70-80 cm) … men det/de må næsten være gemt et sted her i nærheden alligevel.[/QUOTE]

Det kan jo være at lammet er født i budskadet og så har råen jo et endnu større problem, fordi hegnet forhindrer at hun kan flytte lammet foreløbigt :frowning:

Den mulighed havde jeg ikke tænkt på :S … men så må jeg åbne havelågen, så hun har mulighed for at flytte lammet, hvis det er der.

Jeg har hørt at lammet ikke følger med før de er 2-3 uger, men om de gør det alligevel, hvis moderen insisterer skal jeg ikke kunne sige. Så meget forstand har jeg ikke på det, men det kan en jæger muligvis fortælle dig.