Råfodring - hjemmelavet

Hej allesammen

Jeg har egentlig skrevet i en anden gammel tråd, men prøver lige at oprette en ny i håb om, at der er flere der ser det og eventuelt kan hjælpe :smiley:

Jeg skal i gang med at fodre mine katte med rå foder, og i den forbindelse vil jeg selv lave maden fra bunden - jeg vil altså ikke købe færdiglavet barf.

Der er jo efterhånden flere der råfodrer, så mit spinkle håb er, at der også er andre der selv laver deres foder, i stedet for at købe det færdigt.

Jeg har helt styr på opskrift med de rette næringsmæssige tilsætninger osv., så det ér på plads, men jeg har brug for en kødhakker der kan klare at hakke kyllingeben.

Jeg har selv ledt og ledt efter en kødhakker, men i de manualer på kødhakkere jeg har læst mig igennem, står der i allesammen, at man skal fjerne kødet fra benene inden man hakker det.

Jeg er klar på, at det kan være, at jeg skal ende op med at købe en mindre industrikødhakker, men det kunne jo være, at mindre kunne gøre det - så hvis I skulle findes derude - jer der selv laver jeres foder - så vil jeg være virkelig taknemmelig, hvis I kan anbefale mig en kødhakker, som kan klare benene, gerne med lethed og uden at den er ved at brænde sammen, når man bruger den :tihi:

Jeg er blevet anbefalet af en anden her på forum at spørge i den lokale slagter, om han kan anbefale én, men jeg ville lige høre her først :slight_smile:

Jeg håber virkelig på at høre godt nyt fra én eller anden :thumbup:

hvad med at prøve at få fat i en gammeldags en med håndsving og det hele.

den brænder da ikke sammen og knivene kan slibes hvis de skulle blive sløve af at hakke ben

Jeg prøvede at lægge dit spm op i facebook barf gruppen - desværre endnu ingen som kunne hjælpe.

En havde undersøgt det et par år siden og kun fundet industrimaskiner der kunne - og det blev for dyrt.

En havde set at folk i USA er glade for denne her
http://www.onestopjerkyshop.com/tasin-ts108-electric-meat-grinder-p-47.html

Måske kan du bruge det til at sammenligne specifikationer og finde noget tilsvarende?
Måske prøve at kontakte virksomheder her hjemme direkte og høre om de har maskine du kan bruge?

(bliver nok for dyrt i fragt, moms, gebyrer at købe fra USA…)

Eller kunne man måske finde industri maskine brugt til lidt mindre penge.

Ellers er der jo mulighed for at tilsætte calcium - men kan godt se at det er bedre og nemmere, hvis man kan putte hele stykker i maskine, hvis din kat ikke spiser knogler…stod selv og kæmpede med at få skåret kanin med knogler ud i går - og den var allerede delvis skåret…men det er alligevel hårdt at klippe sådan et kaninben i mindre stykker…

[QUOTE=Musashi;1280477]Jeg prøvede at lægge dit spm op i facebook barf gruppen - desværre endnu ingen som kunne hjælpe.

En havde undersøgt det et par år siden og kun fundet industrimaskiner der kunne - og det blev for dyrt.

En havde set at folk i USA er glade for denne her
http://www.onestopjerkyshop.com/tasin-ts108-electric-meat-grinder-p-47.html

Måske kan du bruge det til at sammenligne specifikationer og finde noget tilsvarende?
Måske prøve at kontakte virksomheder her hjemme direkte og høre om de har maskine du kan bruge?

(bliver nok for dyrt i fragt, moms, gebyrer at købe fra USA…)

Eller kunne man måske finde industri maskine brugt til lidt mindre penge.

Ellers er der jo mulighed for at tilsætte calcium - men kan godt se at det er bedre og nemmere, hvis man kan putte hele stykker i maskine, hvis din kat ikke spiser knogler…stod selv og kæmpede med at få skåret kanin med knogler ud i går - og den var allerede delvis skåret…men det er alligevel hårdt at klippe sådan et kaninben i mindre stykker…[/QUOTE]

Musashi tusinde tak fordi du har prøvet at hjælpe mig her - det sætter jeg virkelig stor pris på :tak:

Ja, i USA har de tydeligvis ikke problemer med at få fat på en kødhakker der kan klare ben, og jeg da har også allerede selv haft kigget på den, som du linker til, samt andre af de maskiner som catinfo.org, og andre sider også, henviser til, men jeg fandt da også hurtigt ud af, det ganske rigtigt ville blive en virkelig dyr fornøjelse at købe den hjem fra USA. Selve maskinen er ok i pris, men når så der kommer diverse afgifter og fragt mm. oveni, så bliver det straks en helt anden sag :uha:

Men du har jo nok ret - jeg tror jeg må i gang med at kontakte de forskellige producenter og se, hvad det bringer med sig.

At tænke sig, at det skulle blive så svært at finde en egnet kødhakker her i Danmark - det havde jeg godt nok ikke regnet med :argh:

Jeg må vist se at komme i gang, så de kære misser kan få noget god mad :smiley:

[QUOTE=Bodil;1280434]hvad med at prøve at få fat i en gammeldags en med håndsving og det hele.

den brænder da ikke sammen og knivene kan slibes hvis de skulle blive sløve af at hakke ben[/QUOTE]

Uha - jeg tror det ville kræve godt med muller, at skulle hakke sådan en omgang kød med ben og alting med en håndhakker :smiley:

Men du har da ret i, at den i hvert fald ikke vil brænde sammen - det bliver nok nærmere mig der brænder sammen :tihi:

Jeg fodrede gennem et par år med hjemmelavet råfoder, i form af hele kyllinger, som blev hakket (incl. knogler og en del af skindet) samt tilsat lever/hjerte og vitaminer - sv.t de opskrifter som forefindes på catinfo.org og catnutrition.org.
Jeg fodrede aldrig med ren BARF - det blev brugt som en del af kattenes fodring, men de fik også vådfoder og en mindre mængde tørfoder dagligt.

Jeg købte denne type kødhakker: Kenwood MG700 - http://www.elgiganten.dk/product/husholdning/kokkenudstyr/MG700/kenwood-kodhakker-mg700#

Min oplevelse af denne type BARF er, at de fleste af kattene (efter noget tilvænning) var glade for det. Selv min tandløse kunne spise foderet. Og man ved præcis hvad der er tilsat og at opskriften er i balance.
Det var det positive…

Det er rigtigt HÅRDT arbejde at lave denne type råfoder, og det skal man vide!
Kødhakkeren jeg henviser til, at nok den mest kraftfulde ikke industri kødhakker man kan få på det danske marked.
For at den kan hakke knoglerne, så kræver det at man klipper kyllingen, incl. knogler ud i mindre stykker - og de må altså ikke være særligt store.
Når jeg lavede råfoderet, så lavede jeg 3 x opskrift - dvs 3 x hele kyllinger. Og jeg skal hilse at sige at det er mega hårdt for hænderne at klippe 3 hele kyllinger med ben ud med en fjerkræsaks. Man kan selvfølgelig prøve at partere kyllinger i små stykker med en kød-økse i stedet for, men det sviner en del mere - og så har man hygiejneproblematikken…

Ligeledes så kørte jeg først kyllingestykkerne igennem på den store metalplade (den med de største huller). Her syntes jeg dog at knoglestykkerne fortsat var for store, så jeg kørte det altid igennem en nr 2 gang på den mellemste metalplade.
Såfremt jeg forsøgte at bruge den mellemste metalplade fra start, så måtte jeg stoppe op flere gange og tømme kødhakkeren for ben, som stoppede.

Der gik ikke længe førend opgaven med at forberede råfoderet (jeg lavede denne portion ca. hver 10.-14. dag, jeg har en katteflok på 9), blev min hadeopgave nr. 1. Simpelthen fordi det var så hårdt for hænderne. Og det medførte at jeg over tid droppede det.
Jeg har efterfølgende i en periode lavet råfoder af kyllingbrystfileter, tilsat kyllingehjerter og felini complete (calcium og vitamin tilsætning) - hvor jeg hakkede kødet i kødhakkeren. Det var væsentligt nemmere - men det var oftest en pestilens at finde helt frisk kyllingebrystfilet, hvor jeg tit endte med at køre byen rundt for at komme tomhændet hjem - så over tid blev arbejdet med det simpelthen for træls, og af den årsag er jeg nu gået fra det.

Blot min erfaring.

[QUOTE=Churchtown;1280488]Jeg fodrede gennem et par år med hjemmelavet råfoder, i form af hele kyllinger, som blev hakket (incl. knogler og en del af skindet) samt tilsat lever/hjerte og vitaminer - sv.t de opskrifter som forefindes på catinfo.org og catnutrition.org.
Jeg fodrede aldrig med ren BARF - det blev brugt som en del af kattenes fodring, men de fik også vådfoder og en mindre mængde tørfoder dagligt.

Jeg købte denne type kødhakker: Kenwood MG700 - http://www.elgiganten.dk/product/husholdning/kokkenudstyr/MG700/kenwood-kodhakker-mg700#

Min oplevelse af denne type BARF er, at de fleste af kattene (efter noget tilvænning) var glade for det. Selv min tandløse kunne spise foderet. Og man ved præcis hvad der er tilsat og at opskriften er i balance.
Det var det positive…

Det er rigtigt HÅRDT arbejde at lave denne type råfoder, og det skal man vide!
Kødhakkeren jeg henviser til, at nok den mest kraftfulde ikke industri kødhakker man kan få på det danske marked.
For at den kan hakke knoglerne, så kræver det at man klipper kyllingen, incl. knogler ud i mindre stykker - og de må altså ikke være særligt store.
Når jeg lavede råfoderet, så lavede jeg 3 x opskrift - dvs 3 x hele kyllinger. Og jeg skal hilse at sige at det er mega hårdt for hænderne at klippe 3 hele kyllinger med ben ud med en fjerkræsaks. Man kan selvfølgelig prøve at partere kyllinger i små stykker med en kød-økse i stedet for, men det sviner en del mere - og så har man hygiejneproblematikken…

Ligeledes så kørte jeg først kyllingestykkerne igennem på den store metalplade (den med de største huller). Her syntes jeg dog at knoglestykkerne fortsat var for store, så jeg kørte det altid igennem en nr 2 gang på den mellemste metalplade.
Såfremt jeg forsøgte at bruge den mellemste metalplade fra start, så måtte jeg stoppe op flere gange og tømme kødhakkeren for ben, som stoppede.

Der gik ikke længe førend opgaven med at forberede råfoderet (jeg lavede denne portion ca. hver 10.-14. dag, jeg har en katteflok på 9), blev min hadeopgave nr. 1. Simpelthen fordi det var så hårdt for hænderne. Og det medførte at jeg over tid droppede det.
Jeg har efterfølgende i en periode lavet råfoder af kyllingbrystfileter, tilsat kyllingehjerter og felini complete (calcium og vitamin tilsætning) - hvor jeg hakkede kødet i kødhakkeren. Det var væsentligt nemmere - men det var oftest en pestilens at finde helt frisk kyllingebrystfilet, hvor jeg tit endte med at køre byen rundt for at komme tomhændet hjem - så over tid blev arbejdet med det simpelthen for træls, og af den årsag er jeg nu gået fra det.

Blot min erfaring.[/QUOTE]

Tusinde tusinde tak for din fortælling.

Det er netop også tanken om, at vi ved præcis hvad kattene får at spise der gør, at vi selv vil lave deres mad. Vi har i forvejen altid fodret med økologisk vådfoder, men nu vil vi gerne tage springet og selv lave deres foder helt fra bunden :slight_smile:

Sjovt nok, så har jeg selv kigget på den kødhakker du henviser til (jeg har allerede modellen mindre) og tænkt om den kunne være stærk nok, men jeg har dog tvivlet, da manualen siger, at man skal skære kødet fra inden man hakker.

Beslutningen om at lave kattenes foder selv ligger fast, nu er det bare, hvordan vi skal få det klaret.

Har også overvejet at udbene kyllingerne og så tilsætte calcium osv., men det er altså heller ikke super sjovt at udbene kyllinger i min verden :thumbdown:

Kunne det mon være en mulighed at fodre med tilberedt hjemmelavet foder, altså kogt eller lignende…vi har fået lidt at tænke over :?

Ærgerligt, at det blev så omstændigt for dig, at du helt opgav at råfodre :frowning:

Tak fordi du tog dig tid til at dele din erfaring - det sætter jeg stor pris på :tak:

Hej Sakeena,

Jeg ved godt, at det ikke er det svar, du søger, men jeg vil bare høre dig, om du allerede har prøvet at give dine katte råt kød med stykker af ben i? Jeg spørger, fordi det måske kunne være nemmere og billigere for dig i længden, hvis de blev vant til at spise på den måde (i stedet for at investere i en megadyr maskine). Hvis du gerne vil have den gode effekt af den rå mad i forhold til kattenes tænder, så er det i hvert fald en god idé at lade kattene arbejde med maden.

Jeg har fået meget gavn af at læse denne side:
http://www.rawfedcats.org/

som ikke anbefaler, at man ‘grinder’ kattenes mad:
http://www.rawfedcats.org/nogrinders.htm

Jeg har to katte, som jeg selv laver mad til fra bunden. Jeg sørger selvfølgelig for variation, men opskriften består primært af hele kyllinger skåret i mindre stykker (jeg fjerner de to lårben + lidt ekstra for at sænke benprocenten, som ellers bliver for høj) tilsat lever, nyrer, hjerte, æg og vand. En gang i mellem får de vildlakseolie på maden. Jeg varierer med kalkun og okse (muskelkød blandet i ovenstående). Derudover spiser de selvfangne mus og fugle.

Jeg har to katte, og min hunkat på 2 år kastede sig over den rå mad + ben som det naturligste i verden.

Min ældste, som er en han på 8 år, skulle tilvænnes den rå mad, men det gik alligevel hurtigere, end jeg havde regnet med. Jeg startede med at skifte ham helt over på vådfoder, så vådfoder tilsat lidt råt kød (som han sorterede fra i starten), så halv vådfoder/halvt råt kød (da han fik smag for det), så råt kød for sig selv, så råt kød med ben i. Det tog cirka 2 måneder. Og nu fodrer jeg primært med ovenstående, og begge katte elsker det.

Min hankat har altid været kræsen og lidt af en diva, og han har fået fjernet nogle tænder, så det er ret overraskende, at han nu er fuldblods rå-kat og foretrækker det frem for alt andet. Det kunne jo være, at dine katte overraskede dig også? :slight_smile: (beklager hvis du allerede har skrevet noget om, at de ikke vil spise ben eller ikke har tænder, så kan du selvfølgelig se bort fra dette). :høhø:

Hva med sådan en her? BlendTec blender altså de vildeste ting. Iphones og haveriver osv

//youtu.be/EcxJXtlNRSc

[QUOTE=Barky;1280604]Hva med sådan en her? BlendTec blender altså de vildeste ting. Iphones og haveriver osv

//youtu.be/EcxJXtlNRSc
[/QUOTE]

Jeg kender godt godt den blender du henviser til her, og selv om den skulle være temmelig stærk :uha:, så er det alligevel en kødhakker jeg hælder mere til.

Men tak for forslaget :tak:

[QUOTE=Vesterkat;1280574]Hej Sakeena,

Jeg ved godt, at det ikke er det svar, du søger, men jeg vil bare høre dig, om du allerede har prøvet at give dine katte råt kød med stykker af ben i? Jeg spørger, fordi det måske kunne være nemmere og billigere for dig i længden, hvis de blev vant til at spise på den måde (i stedet for at investere i en megadyr maskine). Hvis du gerne vil have den gode effekt af den rå mad i forhold til kattenes tænder, så er det i hvert fald en god idé at lade kattene arbejde med maden.

Jeg har fået meget gavn af at læse denne side:
http://www.rawfedcats.org/

som ikke anbefaler, at man ‘grinder’ kattenes mad:
http://www.rawfedcats.org/nogrinders.htm

Jeg har to katte, som jeg selv laver mad til fra bunden. Jeg sørger selvfølgelig for variation, men opskriften består primært af hele kyllinger skåret i mindre stykker (jeg fjerner de to lårben + lidt ekstra for at sænke benprocenten, som ellers bliver for høj) tilsat lever, nyrer, hjerte, æg og vand. En gang i mellem får de vildlakseolie på maden. Jeg varierer med kalkun og okse (muskelkød blandet i ovenstående). Derudover spiser de selvfangne mus og fugle.

Jeg har to katte, og min hunkat på 2 år kastede sig over den rå mad + ben som det naturligste i verden.

Min ældste, som er en han på 8 år, skulle tilvænnes den rå mad, men det gik alligevel hurtigere, end jeg havde regnet med. Jeg startede med at skifte ham helt over på vådfoder, så vådfoder tilsat lidt råt kød (som han sorterede fra i starten), så halv vådfoder/halvt råt kød (da han fik smag for det), så råt kød for sig selv, så råt kød med ben i. Det tog cirka 2 måneder. Og nu fodrer jeg primært med ovenstående, og begge katte elsker det.

Min hankat har altid været kræsen og lidt af en diva, og han har fået fjernet nogle tænder, så det er ret overraskende, at han nu er fuldblods rå-kat og foretrækker det frem for alt andet. Det kunne jo være, at dine katte overraskede dig også? :slight_smile: (beklager hvis du allerede har skrevet noget om, at de ikke vil spise ben eller ikke har tænder, så kan du selvfølgelig se bort fra dette). :høhø:[/QUOTE]

Hej Vesterkat

Det er da meget relevante spørgsmål du stiller :slight_smile:

Jeg har også to katte, som er vidt forskellige. Den ene er en perser på 7 år, der er så kræsen som noget kan være :D. Vi fik ham som to-årig, og inden vi fik ham havde han kun fået tørfoder, hvilket vi også selv fortsatte med at fodre med indtil vi efter flere sygdomsforløb blev meget meget klogere på kattes foder og med en smule besvær fik ham over på vådfoder. Han er så kræsen, at han kun vil spise én bestemt slags økologisk dåsemad - og absolut intet andet kan friste ham :S. Den anden kat vi har er en almindelig huskat, der også er 7 år, som vi har reddet udefra. Hun var i en forfærdelig tilstand da vi fik hende, og af åbenlyse årsager, så ved vi ikke, hvordan hun har spist førhen, men hun er på ingen måde kræsen, og spiser stort set alt hvad hun får serveret - på nær det rå kød :høhø:, som hun hidtil er blevet præsenteret for.

På grund af deres nuværende spisevaner, og særligt den enes kræsenhed, så tænkte vi, at det ville være mest hensigtsmæssigt, at hakke kødet og blande det i deres vådfoder og så gradvis tilføje mere og mere råt kød - som du også beskriver det.

Jeg ville virkelig ønske, at vores katte overraskede og at det bare ville køre - det ville være virkelig virkelig lækkert, så det er da bestemt et forsøg mere værd :slight_smile:

Når du laver mad til dine katte, følger du så en decideret opskrift med specifikke mål, eller er det lidt på slump?

Jeg vil også tage et kig på den side du linker til - det ser meget interessant ud.

Jeg tager gladeligt og taknemmeligt imod alle de erfaringer andre har haft med at fodre katte med hjemmelavet foder, så jeg takker rigtig mange gange, fordi du tog dig tid til at skrive om dine erfaringer :tak:

Hej Sakeena,

Tak for dit svar. :slight_smile:

Jeg laver maden efter denne fordeling:

80–85% meat (besides boneless muscle meat, this can and should also include things like fat, skin, sinew, tendons, cartilage and any other soft connective tissue etc.)

10% edible bone

5-10% organs (with half that amount being liver)

Benprocenten i en kylling er på ca. 25-30 %, og det er for meget for en kat, så derfor tager jeg nogle ben ud. Det passer også fint med, at jeg så ikke behøver kæmpe med lårbenene. Sidste gang jeg lavede mad til dem, var det efter denne fordeling: To kyllinger på 1350 g. Med nogle ben fjernet blev det til 2500 g i alt. Jeg tilføjede så 300 g oksehjerte. Så er de 90 % kød og ben på 2800 g. Så tilføjede jeg 150 g nyrer og 150 g lever (Det passer sådan cirka med 10 %) + 4 æg og en masse vand.

– Helt sikkert – start endelig på den måde. Det gør ikke noget, at det starten bare er muskelkød, de får blandet i deres vådfoder, indtil de er vant til smagen af råt kød.
Når de har vænnet sig til smagen af råt og måske kan spise en hel skålfuld råt kød (det kan tage måneder), så kan du begynde at introducere dem for kød med ben i. Du kan jo også prøve at se, hvad de siger til indvolde. :slight_smile:

Du kan købe Felini Complete hos Zooplus, som du bruger i overgangsperioden, hvor det rå kød, du tilsætter, er ren muskelkød. Vær dog opmærksom på, at det ikke nødvendigvis er alle katte, der kan lide tilskuddet. Hvis jeg putter det på i den anbefalede mængde, så mister mine katte interessen for kødet, medmindre de virkelig er sultne.

Jeg håber, jeres katte vil overraske jer. Jeg husker stadig min benovelse den dag, da Manfred åd en hel skål råt kød og savede sig igennem lunserne, som om han aldrig havde bestilt andet. Det havde jeg naturligvis aldrig set ham gøre før med tørfoder og vådfoder. Dagen efter gav jeg kød med ben i til morgenmad, og jeg sad ængsteligt (og stolt) og kiggede på ham, mens han åd det. Han tyggede sig bare igennem det hele uden at blinke. Og han hyggede sig med maden som aldrig før. Han skal jo bruge længere tid på at spise nu. Før slugte han bare pillerne, stort set uden at tygge dem, og vådfoderet blev også bare slugt. I dag skal han tage de store stykker op i munden og save dem over med tænderne, og benene skal knases.

Som nævnt før har han altid været kræsen og besværlig med mad (måske i lidt mindre grad end jeres perser). Jeg har aldrig kunnet forkæle ham med tun og rejer eller torskerogn. Det eneste jeg har kunnet lokke ham med var kippers – det der stank allermest. Skift i tørfoder skulle altid gøres over en lang periode, for ellers ville han ikke spise det nye. Og med vådfoder var det kun Applaws, der duede. Jeg kunne servere den fineste økologiske laksepate for ham, og han var ligeglad. Så jeg tænker, at der er håb for jeres kræsenpind også.

Jeg har læst på jeres fine hjemmeside om jeres hankat. Sikke en omgang han har været igennem, den stakkel. Hvor er det godt, at I har skiftet hans kost og hjælper ham til at blive sund og rask. Jeg kan se, at du skriver, at hans energiniveau er blevet bedre på vådfoder. Så vent, til du evt. ser ham på ren rå kost. Jeg kan fortælle, at mine to katte er blevet nogle energibomber. På tørfoder (det dyre Acana) var Manfred forholdsvis sløv, men også rastløs. Han gik meget ind og ud hele tiden og var ikke så interesseret i leg. I dag på rå mad leger han næsten hver dag – og det er på en meget eksplosiv og vilddyrsagtig måde, som jeg ikke har set før. Men han slapper også mere af. Han er ikke længere rastløs, men bruger tid på at ligge og fordøje i stedet for. Min hunkat Pandi på to år har fået et energiniveau som en killing. :uha:

Held og lykke med det. Sig endelig til hvis du har flere spørgsmål eller send en PB.

Hej Vesterkat

Tusinde tak for din opskrift og din guide til at fodre med råt :thumbup:

Som nævnt før har han altid været kræsen og besværlig med mad (måske i lidt mindre grad end jeres perser). Jeg har aldrig kunnet forkæle ham med tun og rejer eller torskerogn. Det eneste jeg har kunnet lokke ham med var kippers – det der stank allermest. Skift i tørfoder skulle altid gøres over en lang periode, for ellers ville han ikke spise det nye. Og med vådfoder var det kun Applaws, der duede. Jeg kunne servere den fineste økologiske laksepate for ham, og han var ligeglad. Så jeg tænker, at der er håb for jeres kræsenpind også.

:lol:- det lyder præcis som vores kræsne basse. Jeg kan gøre mig den største umage med at finde det meste lækre økologiske vådfoder eller lidt ekstra godt som økologiske rejer og lignende, og det eneste han gør er, at kigge op på mig med de mest fornærmende øjne, som ville han sige: “er det her hvad du vil byde mig?”, hvorefter han pænt vender om og går sin vej :høhø:

Jeg kan fortælle, at mine to katte er blevet nogle energibomber. På tørfoder (det dyre Acana) var Manfred forholdsvis sløv, men også rastløs. Han gik meget ind og ud hele tiden og var ikke så interesseret i leg. I dag på rå mad leger han næsten hver dag – og det er på en meget eksplosiv og vilddyrsagtig måde, som jeg ikke har set før. Men han slapper også mere af. Han er ikke længere rastløs, men bruger tid på at ligge og fordøje i stedet for. Min hunkat Pandi på to år har fået et energiniveau som en killing. :uha:

Jeg kunne ikke lade være med at grine da jeg læste det :tihi:. For det er da lidt sjovt, ikke?! Og utroligt, hvor stor indflydelse foderet i den grad har på de kære dyrs velbefindende? Vores var jo også, som du læste på vores hjemmeside temmelig sløv. Vi tænkte ham altid bare som en lidt doven og putte-hygge-agtig mis, der bare ville dase og slappe, og lunte lidt rundt, som det nu passede ham - lige indtil han kom på vådfoder og blev fri for sygdomme. Hold da op - han blev helt, ligesom du også skriver det, meget mere aktiv og nærmest vilddyrsagtig i hans leg. Vi havde pludselig fået en lille løve i stedet for vores lille stille og rolige pusse-nusse mis :lol:. Hvis det bliver ændrer sig yderligere på råt foder, så skal der da nok blive liv i huset :uha:. Men det er nu dejligt, når nu man ved, at årsagen til det er, at de har fået det så meget bedre :slight_smile:

Nu har jeg undersøgt og skrevet til bl.a. Kenwood og en anden producent i Tyskland, og ingen af dem laver maskiner der kan klare kyllingeben. Ham der svarede mig fra Kenwood, var så venlig at henvise mig til H. W. Larsen og Bent Brandt som sælger industrimaskiner i forskellige størrelser.

Jeg havde allerede selv taget kontakt til HWL for at spørge ind til deres kødhakkere, og hvis jeg skulle have én, så ville det let komme til at koste 12.000 - 15.000 kr :uha: - og det er alligevel en pæn sum penge vil jeg synes.

Så nu har jeg bestilt denne her kødhakker http://www.amazon.com/STX-INTERNATIONAL-STX-3000-MF-Megaforce-Patented/dp/B005F55EUQ/ref=pd_sbs_79_1/177-3583711-9366443?ie=UTF8&dpID=511nG5-3blL&dpSrc=sims&preST=AC_UL160_SR160%2C160&refRID=178XHV01GVYGNWF3V5R3 fra USA :thumbup:

Det er ikke én af de dyreste kødhakkere, som bl.a. cat.info anbefaler, men ifølge producenten og de mange forskellige brugeranbefalinger, så er der mange der bruger den til det samme formål, som jeg har tænkt mig, og det lader til at fungere fint for dem. Under alle omstændigheder koster den kun en brøkdel af, hvad jeg ville skulle betale for én har i Danmark, så jeg har ikke tabt så meget, hvis det skulle fejle helt :).

Så nu venter jeg bare spændt, og håber, at den lever op til mine forventninger :smiley: