Råfodring.. primært

Jeg har råfodret min 12 år gamle hankat i et halvt år og vil gerne i dialog med andre som har erfaring med samme. Han kastede meget op af tørfoder til sidst og jeg ville se om det fungerede bedre med råt. Det gør det … kaster ikke mad op længere.
Han får primært kylling og kalve-svine fars samt en bakke Shiba fisk hver dag
Selvfølgelig er det mere besværligt, men jeg tror på at det falder mere i tråd med det de selv finder.
Prisen svarer nogenlunde til hvad god tørfoder koster.

Sørger du for at give tilskud? Det din kat får er ikke fuldfoder, så katten får ikke de vitaminer, den har brug for. Den bliver fejlernæret, som @Churchtown skriver til dig i en anden tråd.

Du kan sammenligne det med, at mennesker også har brug for varieret mad for ikke at blive fejlernæret. Fx kan en veganer ikke bare spise salat. De skal også have proteinholdige fødevarer. På samme måder skal katten bruge alt fra et dyr: muskelkød, indmad, osv.

1 Synes om

Jeg vil også anbefale dig at bruge råfoder som er tilpasset kattens behov. Her hjemme er MUSH et stort hit. Det er løsfrossent i mindre portioner og indeholder det som kattene har behov for.
I Sverige kan man købe det i kasser med 7,5 kilo for næsten det halve af, hvad prisen er i DK.
https://www.mushbarf.com/da/product/vaisto-cat-gul/
Den gule variant er den som de bedst kan lide her i huset, og den er super til at give killingerne fra start.

1 Synes om

Jeg har fodret med råt i snart mange år…

Bruger også MUSH som linkes til ovenfor - det er fuldfoder. Men det er lidt ensidigt i kød der bruges (og mangler en uden oksekød) så bruger det ikke som eneste foder. Der er heller ikke hele knogler eller noget der skal tygges. Den gule er også mest populær her - men flere af mine vil desværre ikke røre det.

Bruger også daggamle kyller, mus (købes frosne) og div andet kød. Har nogle af de gamle katte som kun vil muskelkød - så her tilsætter jeg

https://www.futterado.de/de/english

1 Synes om

Har du fundet carnibest nogle steder? savner virkelig Margiths shop :frowning:

En af mine gamle misser vil heller ikke spise de kyller jeg køber nu…

Nej, men jeg skal spørge Margith om hun kender nogle som forhandler det, mine har dog aldrig brudt sig om Carnibest og heller ikke VOM.

1 Synes om

Jeg har allerede skrevet og hørt Margith - for nogle måneder siden - men du må meget gerne høre om hun har hørt noget i mellemtiden :slight_smile:

De fleste af mine var rigtig glade for carnibest og kvalitet er bare god…og så flere kødvarianter…VOM gad mine heller ikke - men carnibest og så specielt ‘Margiths kyller’…dem savner jeg også.

Var bare så smart de kom i poser a 20…nu køber jeg frostkasser af 10 kg jeg selv skal putte i poser - suk virkelig ikke opgave jeg er glad for…og så som nævnt gammel mis som ikke gider de nye…sådan lidt som Matador ‘det er en tysker’

Sådan lidt OT, men efter i flere omgange at have prøvet at overbevise mine om at frosne (optøede) mus godt kan spises (kyller hitter), så har jeg nu en der gerne spiser voksne rotter :uha: :rock: :grin:

Kyller er også et kæmpe hit herhjemme, men det sviner helt vildt

Manse kører friskfangede (læs: selvfangede) mus ned i vildskab, men derudover skal kød dæleme være uden ben, og skåret i mundrette stykker, for at han så meget som gider snuse til det.
Rotter er ikke længere på listen over interessant bytte, så dem rør han i henhold til ovenstående ikke - jeg sætter dog grænsen ved, at udbene og partere rotter… :sunglasses:

Lille, blide Sortemis (der var ca. halvt så stor som Manse) fangede og åd til gengæld alt, der var marginalt mindre end hende selv - mus, rotter, brude, harekillinger, you name it… :astonished:

2 Synes om

Her er der trænet til at spise kyller på avis - og indenfor er der nix til at lege med dem. Så det er bare at fjerne avis bagefter.

Det er dog ikke altid killinger husker det når de flytter hjemmefra. En gang da killing skulle afleveres skulle lille mis have kylling inden jeg gik…den blev lige smidt op i reolen…ikke så god en demonstration af opdragelse :smirk:

Det må høre under bragging rights :sunglasses:

Foto af seje mis?

Mens hun æder rotte eller bare ellers? Hehe

1 Synes om

:laughing: you decide!

Altså orientaleres leg går ikke stille for sig, heller ikke når man spiser kyler. Cookie er meget slem til at spise dem i sofaen hvis ikke jeg er opmærksom :crazy_face:

Jeg har prøvet at give min kat Mush og det er ikke nogen succes. Jeg synes bestemt hellerikke det virker indbydende. Føj for den.
Måske er det et indirekte salgstrik, at skrive forrige indlæg. Jeg kan ikke tro på at katte ville vælge det, hvis de har valgmuligheder.
Jeg har ikke hørt andre skrive om MUSH :persevere::weary::tired_face:

Det tror jeg næppe. Wijelo har ikke noget at gøre med dem, hun linker til, der sælger MUSH. Jeg kender i øvrigt flere katte, der med fornøjelse spiser det. Men såvel som råt og vådkost, så skal de som regel lære det fra de er små for størst mulig succes. En kat, der i en årrække har levet af tørkost bare, kan være svær at omvende :slight_smile:
Og nogle gange skal de være godt sultne, inden de prøver nyt.

Du kan måske blive ved med de store mængder rent muskelkød, men så skal han helt sikkert have tilsætning af diverse mineraler, vitaminer, kalk etc.

@Wijelo - Hvordan fungerer det ift levering? :slight_smile: Har en veninde ved Esbjerg, der bruger en del MUSH til hendes.

Det aner jeg ikke - jeg har kun prøvet at købe det direkte i butikken.
De mindre mængder køber jeg hos en lokal forhandler. Ellers tager jeg de store portioner med hjem, hvis jeg er i Sverige her kan man købe det i kasser.

Og nej Sushansen :slight_smile: Jeg har intet med firmaet der producerer MUSH at gøre. Jeg har prøvet andre BARF produkter såsom Carnibest og VOM og de falder ikke i mine kattes smag.
Jeg synes faktisk ikke at MUSH er så uappetitligt som du skriver - det har en frisk lugt af råt kød og en frisk farve når det er tøet op.

Du er nødt til at forholde dig til spørgsmålet om hvorvidt dine katte får den rette kostsammensætning når du vælger at fodre udelukkende med muskelkød beregnet til human konsum.

2 Synes om

Jeg har 4 katte, den ældste på snart 10 år, to på snart 2 år og 1 på snart 1 år, de startede med MUSH for et par måneder siden, og alle kan lide det, de får den gule da det er den de helst vil have, og så får de tørfoder også, en blanding af Hills, orijen og et par stykker mere jeg ikke husker navn på, men de skal alle over på kun orijen. Jeg syntes bestemt heller ikke MUSH er spor ulækkert, det lugter af råt kød ligesom det jeg selv tilbereder til mig selv.
Jeg vil ikke selv lave råfoder til mine da jeg er så bange for at de ikke får det de skal have ud over kødet.

1 Synes om