Helt enig. Somalien og abyen er typisk katte der sætter sig midt på vejen og forventer at bilerne kører uden om. Det gør de så IKKE.
Og det er en af mange årsager til at disse racer ikke egner sig til at gå frit ude.
En anden er, at det typisk er en kat der er så nysgerrig, at den går ind til naboer, hopper ind gennem bilers åbne vinduer ( og dermed kan få
en ufrivillig køretur og ende et sted hvor den ikke kan finde hjem fra), og slikker naboens ( kattedræbende) hund på snuden.
Generelt kan man sige, at HVIS man vil have en fritgående kat. Så skal man finde en kat der dels ikke er for social, dels er meget forsigtig - ELLER en kat
der simpelthen er så rolig at den ikke gider gå ud af ens have.
Jeg har én ragdoll. Og jeg ved i hvert fald at hun bestemt ikke ville kunne fungere som udekat. Alene af den grund, at hvis hun toppes med en anden kat, tager hun bare imod øretæverne. Hun kan simpelthen ikke forsvare sig selv. Hun vil uden tvivl dø, hvis jeg lukkede hende ud.
[QUOTE=Camischa;983540]Helt generelt selekterer mange opdrættere - jeg gør (gjorde …) i hvert fald - på et temperament, som gør katten ekstra tillidsfuld og imødekommende (eller sagt på en anden måde, vi vil have dem så lidt frygtsomme katte som muligt), så vores stueopdrættede racekatte er jo nok milevidt fra de oprindelige katte, som grundlagde racerne - og også meget langt fra den almindeligt forekommende huskat, som jo slet ikke er blevet selekteret på sådanne kriterier.
Så udsagnet om, at Ragdoll’en ikke egner sig som fritløbende vil jeg fint kunne overføre på stort set alle de katte, som er opdrættet gennem generationer.[/QUOTE]
[QUOTE=Teresa Guldager;984466]Helt enig. Somalien og abyen er typisk katte der sætter sig midt på vejen og forventer at bilerne kører uden om. Det gør de så IKKE.
Og det er en af mange årsager til at disse racer ikke egner sig til at gå frit ude.
En anden er, at det typisk er en kat der er så nysgerrig, at den går ind til naboer, hopper ind gennem bilers åbne vinduer ( og dermed kan få
en ufrivillig køretur og ende et sted hvor den ikke kan finde hjem fra), og slikker naboens ( kattedræbende) hund på snuden.
Generelt kan man sige, at HVIS man vil have en fritgående kat. Så skal man finde en kat der dels ikke er for social, dels er meget forsigtig - ELLER en kat
der simpelthen er så rolig at den ikke gider gå ud af ens have.[/QUOTE]
Ja, jeg ville kunne sige det samme om mine siatalere. Basil var f. eks. overbevist om at når HAN nu ikke gjorde nogen noget, så var der da heller ikkenogen der ville gøre HAM noget.
Dog, når vi vr ude at gå tur (med sele) lagde han sig ned på fortovet hvis der kom en bil hen ad vejen - dem brød han sig ikke om. Men derfra og så til at turde slippe ham ud… nej tak.
Jeg er så tilpas meget hønemor så jeg forstår slet ikke hvordan nogen tør lade deres katte løbe ude
Jeg ville være SYG af bekymring så snart jeg ikke ku’ se katten. Jeg ville heller ikke lade mine børn være uden opsyn mens de var helt små. Og i forhold til f. eks. biler mener jeg godt man kan sammenligne en kat med et 2-3-årigt barn. Hvor mange ville lade deres lille barn “gå løs” et sted med biler?