Måske et åndsvagt spørgsmål, men var inde på en hjemmeside vedr. ragdoll katte og her står der at denne race kun egner sig som indekatte? Og dette er ikke for at starte en diskussion om inde/ude katte, men er blot nysgerrig, for når jeg læser racens historie kan jeg da ikke se, at denne race skulle være mindre egnet end andre racer…he he kan forstå dem uden hår, fordi de fryser
Tror vist der ligger det bag, at en ragdoll måske har en mere naiv og godmodig (måske dumdristig) tilgang til mange ting, og derfor ikke besidder så stor en tvivl til sine omgivelser som andre racer - og det kan jo blive farligt.
Har aldrig ejet en ragdoll, så dette er hvad jeg har fået at vide af andre opdrættere/ejere af racen.
Det samme kan læses om Maine Cooner og sikkert også andre racer.
Har bare aldrig hørt det før ved jo godt, at mange opdrættere ikke vil sælge med mindre det er til indendørs hold, men ligefrem at katten ikke er egnet havde jeg ikke hørt før…men man lærer noget nyt hver dag…tak
Grunden til at man fraråder at Ragdoll’en komme ud er at den er for venlig. Den vil gå hen til alle katte, hunde og mennesker
Den kan selvfølgelig komme ud i en lukket have, løbegård osv.
Det er fritløb der tænkes på, når der frarådes udeadgang.
[QUOTE=cæsar;983128]Grunden til at man fraråder at Ragdoll’en komme ud er at den er for venlig. Den vil gå hen til alle katte, hunde og mennesker
Den kan selvfølgelig komme ud i en lukket have, løbegård osv.
Det er fritløb der tænkes på, når der frarådes udeadgang.[/QUOTE]
Sikke en venlig kat
Det er generelt ikke ret mange katte, som er egnet til fritløb…
Enten er de, som Inge siger, for venlige og imødekommende, eller også er de for nysgerrige og ubekymrede… Begge dele er farligt for kattene!
Så, hvis man synes at katten bør kunne få luft i pelsen, er en indhegnet have, eller løbegård det allerbedste bud - uanset race eller oprindelse
Jeg vil sige det samme om abyssinieren: At den ikke er egnet til at være udekat.
Årsagen er, at den er alt for nysgerrig og desværre hverken er bange for andre katte, hunde, mennesker, biler osv.
Alt for farligt et liv at leve.
Hvad udekatte angår, tror jeg faktisk den gode danske huskat er den bedst egnede. De har overlevet på den vis i generationer og er dermed naturligt selekteret på det - ikke at fx biler ikke er farlige for dem, men de er dem, der vil klare sig bedst i den danske natur.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;983145]Jeg vil sige det samme om abyssinieren: At den ikke er egnet til at være udekat.
Årsagen er, at den er alt for nysgerrig og desværre hverken er bange for andre katte, hunde, mennesker, biler osv.
Alt for farligt et liv at leve.
Hvad udekatte angår, tror jeg faktisk den gode danske huskat er den bedst egnede. De har overlevet på den vis i generationer og er dermed naturligt selekteret på det - ikke at fx biler ikke er farlige for dem, men de er dem, der vil klare sig bedst i den danske natur.[/QUOTE]
Tror du ikke også skovkattene - både den norske og sibiriske?
Ved ikke helt med Maine Coonen.
Jeg ville være bekymret for at lukke Bernie (MCO) ud til frit løb. Han er simpelthen så nusseglad og nysgerrig, at han med stor sandsynlighed ville rende med nogen hjem.
[QUOTE=ThildeL;983146]Tror du ikke også skovkattene - både den norske og sibiriske?
Ved ikke helt med Maine Coonen.[/QUOTE]
Næh, for de norske skovkatte lever i skoven og ikke blandt hunde, biler og fremmede mennesker - tror det samme gælder sibireren
Så må det bare være mine der hverken kan lide biler eller hunde og generelt er mistroiske over for fremmede mennesker
Du skulle prøve at få en skovkat i favnen som har rendt rundt og leget en hel dag i haven. Fuld af burrer, små grene og blade. Hvis ikke jeg var der til at pille de ting ud af deres pels, så ville de nok hurtigt blive en stor duller
Nu har jeg haft fritgående skovkatte… og har kun sjældent haft egentlige problemer med deres pels… Den er “lavet” til at kunne klare udendørslivet - eller det burde den være…
Når det så er sagt, så mener jeg heller ikke at skovkatten som sådan er egnet til at rende frit - der er lige det der med biler… som INGEN katte kan føle sig sikre for…
Thilde… det er fint at dine katte er mistroiske, når nu de render frit…
Men det sikrer dem IKKE imod narhatte, som ham, jeg så forleden… På en ganske almindelig villavej i Rødovre tog han den lige med 60 i timen halvt op på fortovet - heldigvis uden at ramme den smukke sort/hvide kat, han sigtede efter!
Jeg er overbevist om at jeg i sint tid mistede min dejlige Tamlin pgr et tilsvarende stunt
Det jeg har læst mig til om ragdolls (og er ved at have læst en del da jeg jo blev interesseret i racen) er, at de er for godtroende, og simpelthen tror ALT er skabt til at kæle for dem… Så der er flere historier om katte der er gået hen til biler eller hunde, og er blevet slået ihjel. Der skulle også være øget risiko for ‘kidnapning’ da de bare går med fremmede hjem.
Samtidigt skulle de være idioter til at forsvare sig, og kun gør det i yderste nødstilfælde - hvis de endeligt gør det. Så i stedet for at forsvare sig mod en aggressiv kat, så lader de sig blive dasket. Har derfor også læst man fx skal være ekstra opmærksom ved hvad børn gør ved dem, da de bare lader dem gøre alt selvom de ikke kan lide det.
Jeg kan dog ikke sige hvordan det forholder sig med andre racer - for jeg har kun læst meget om ragdolls, da jeg faldt for deres blide natur og smukke ydre (i min optik )
Men igen kommer det jo an på katten. Nobel gik ude hos tidligere ejer i en periode (med allergi er det jo nemmest at smide katten ud) og han er altså bange for fremmede og biler, så han løber væk fra dem. Men, hun har fortalt hun flere gange har været ude at lede efter ham, for når han først gemmer sig, så bliver han der, og hun havde flere gange set ham bare sidde mens en anden kat daskede til ham, uden han hverken flyttede sig eller forsvarede sig. Så hun endte med at fjerne ham for han ikke kom til skade. Men det største problem med ham ude var vist, at han bare går et sted hen og sidder - hvilket gjorde han begyndte at blive forkølet, for han kan sidde på kold jord i flere timer og bare kigge.
[QUOTE=Lykke;983249] “Det jeg har læst mig til om ragdolls (og er ved at have læst en del da jeg jo blev interesseret i racen) er, at de er for godtroende, og simpelthen tror ALT er skabt til at kæle for dem… Så der er flere historier om katte der er gået hen til biler eller hunde, og er blevet slået ihjel. Der skulle også være øget risiko for ‘kidnapning’ da de bare går med fremmede hjem.
Samtidigt skulle de være idioter til at forsvare sig, og kun gør det i yderste nødstilfælde - hvis de endeligt gør det. Så i stedet for at forsvare sig mod en aggressiv kat, så lader de sig blive dasket. Har derfor også læst man fx skal være ekstra opmærksom ved hvad børn gør ved dem, da de bare lader dem gøre alt selvom de ikke kan lide det.” [/QUOTE]
Og selvfølgelig findes der Ragdolls der fungere udemærket som fritgående katte, men Ragdollen “bør” nu engang være en tålmodig, godtroende, naiv og venlig kat,
men ligesom inden for alle andre race er der jo nogle der falder udenfor.
Uden tvivl ville alle mine nemt gå med fremmede hjem, lægge sig midt på vejen uden at fjerne sig når der kommer biler, gå hen til fremmede hunde,
finde sig i en masse ubehagelige ting for de siger simpelthen ikke fra, osv.
De er altså en smule “dumme” og tænker ikke rigtig over hvilke konsekvenser deres handlinger, hvis man kan sige det sådan :cool2:
Og selvfølgelig findes der Ragdolls der fungere udemærket som fritgående katte, men Ragdollen “bør” nu engang være en tålmodig, godtroende, naiv og venlig kat, men ligesom inden for alle andre race er der jo nogle der falder udenfor.
Uden tvivl ville alle mine nemt gå med fremmede hjem, lægge sig midt på vejen uden at fjerne sig når der kommer biler, gå hen til fremmede hunde,
finde sig i en masse ubehagelige ting for de siger simpelthen ikke fra, osv.
De er altså en smule “dumme” og tænker ikke rigtig over hvilke konsekvenser deres handlinger, hvis man kan sige det sådan :cool2:[/QUOTE]
Det kan vel også kaldes “ubekymret og tillidsfuld”. Og det er da ikke nogen dårlige karakteregenskaber at have.
Det kan du have helt ret!
Nej det er rigtigt! Sådan noget havde jeg ikke tænkt på
[QUOTE=Ann K;983165]Nu har jeg haft fritgående skovkatte… og har kun sjældent haft egentlige problemer med deres pels… Den er “lavet” til at kunne klare udendørslivet - eller det burde den være…
Når det så er sagt, så mener jeg heller ikke at skovkatten som sådan er egnet til at rende frit - der er lige det der med biler… som INGEN katte kan føle sig sikre for…
Thilde… det er fint at dine katte er mistroiske, når nu de render frit…
Men det sikrer dem IKKE imod narhatte, som ham, jeg så forleden… På en ganske almindelig villavej i Rødovre tog han den lige med 60 i timen halvt op på fortovet - heldigvis uden at ramme den smukke sort/hvide kat, han sigtede efter!
Jeg er overbevist om at jeg i sint tid mistede min dejlige Tamlin pgr et tilsvarende stunt :([/QUOTE]
Mine katte render bestemt ikke frit - heldigvis.
Helt generelt selekterer mange opdrættere - jeg gør (gjorde …) i hvert fald - på et temperament, som gør katten ekstra tillidsfuld og imødekommende (eller sagt på en anden måde, vi vil have dem så lidt frygtsomme katte som muligt), så vores stueopdrættede racekatte er jo nok milevidt fra de oprindelige katte, som grundlagde racerne - og også meget langt fra den almindeligt forekommende huskat, som jo slet ikke er blevet selekteret på sådanne kriterier.
Så udsagnet om, at Ragdoll’en ikke egner sig som fritløbende vil jeg fint kunne overføre på stort set alle de katte, som er opdrættet gennem generationer.