Mink betyder såmænd bare genotype cbcs, altså tonkanesermasket, hvor pointed betyder siamesermaske, genotype cscs, og sepia betyder burmesermaske cbcb.
Mink ragdolls er IKKE anerkendt i TICA; i følge ragdoll-standarden er racen godkendt som “CATEGORY: Pointed. DIVISIONS: Solid Point Division, Tortie Point Division, Tabby Point Division, Solid Point /white, T ortie Point/white, T abby Point /white Divisions (mitted and bicolor pattern ONLY).”
Altså: fuldmasket, tortiemasket, tabbymasket, fuldmasket med hvidt, tortiemasket med hvidt og tabbymasket med hvidt, med hvidt kun som mitted eller bicolor.
At man kan registrere kattene betyder ikke, at de er godkendt. Det svarer til RIEX-registreringer i FIFe; nogle RIEX-katte kan måske godt udstilles, andre kan ikke. Varianten bliver måske en dag anerkendt, måske ikke. Det afhænger 100% af ragdoll-opdrætternes holdning til sagen.
[QUOTE=holymoly;642339]Mink betyder såmænd bare genotype cbcs, altså tonkanesermasket, hvor pointed betyder siamesermaske, genotype cscs, og sepia betyder burmesermaske cbcb.
Mink ragdolls er IKKE anerkendt i TICA; i følge ragdoll-standarden er racen godkendt som “CATEGORY: Pointed. DIVISIONS: Solid Point Division, Tortie Point Division, Tabby Point Division, Solid Point /white, T ortie Point/white, T abby Point /white Divisions (mitted and bicolor pattern ONLY).”
Altså: fuldmasket, tortiemasket, tabbymasket, fuldmasket med hvidt, tortiemasket med hvidt og tabbymasket med hvidt, med hvidt kun som mitted eller bicolor.
At man kan registrere kattene betyder ikke, at de er godkendt. Det svarer til RIEX-registreringer i FIFe; nogle RIEX-katte kan måske godt udstilles, andre kan ikke. Varianten bliver måske en dag anerkendt, måske ikke. Det afhænger 100% af ragdoll-opdrætternes holdning til sagen.[/QUOTE]
har lige snakket med TICA og de registrer mink ragdolls … så det må de jo være
Okay men de er jo også pointed, dem min fætter har er jo som sagt
Seal bi-color mink
seal-mitted mink med blaze
mink dækker jo egentlig bare over at de er mørkere i farven end de traditionelle
[QUOTE=BiancasMor;642550]Okay men de er jo også pointed, dem min fætter har er jo som sagt
Seal bi-color mink
mink dækker jo egentlig bare over at de er mørkere i farven end de traditionelle[/QUOTE]
Det ændrer jo ikke på, at mink ikke er en anerkendt farve i TICA
Okay men de er jo også pointed, dem min fætter har er jo som sagt
Seal bi-color mink
mink dækker jo egentlig bare over at de er mørkere i farven end de traditionelle
men håber da de kan blive godkendt en dag, jeg ved også at de kan udstilles i usa da de er
godkendt af SBT og TICA…
men det er jo også bare hvad jeg har fået af vide
[QUOTE=BiancasMor;642555]Okay men de er jo også pointed, dem min fætter har er jo som sagt
Seal bi-color mink
men håber da de kan blive godkendt en dag, jeg ved også at de kan udstilles i usa da de er
godkendt af SBT og TICA…
men det er jo også bare hvad jeg har fået af vide[/QUOTE]
Kattene kan ikke være pointed og mink på en gang, det er to forskellige genotyper. De har ikke Championship-status i TICA, heller ikke i USA; hvis de skal udstilles, er det som “New Trait”. Læs selv ragdoll-standarden, hvis du ikke tror på mig: http://www.tica.org/members/publications/standards/rd.pdf
Nope, der er ikke nogen “farlige” farver hos katte, andet end hvid.Så når mink ragdolls ikke er anerkendt, er det enten fordi ingen har påtaget sig opgaven (det er nemlig en ordentlig mundfuld!), eller fordi flertallet af ragdoll-opdrætterne ikke ønsker farven godkendt.
[QUOTE=BiancasMor;642575]så det kan de åbenbart godt og min faster har også en der ligner ham her
[/QUOTE]
Hvad mener du med “det kan de åbenbart godt”? Der er jo ingen, der betvivler, at farven/farverne eksisterer - men det har altså ikke meget med hverken registrering eller godkendelse at gøre
Der blev skrevet at de ikke kan være point og mink på samme tid…
jeg er også ligeglad prøver bare at hjælpe min fætter…
men det må han selv rode med…
for alle mod siger hinanden, så det gider jeg ikke rode mere med nu
[QUOTE=BiancasMor;642584]Der blev skrevet at de ikke kan være point og mink på samme tid…
[/QUOTE]
Sorry, det fangede jeg ikke lige i indlægget med billedet - men jeg har så også svært ved at se, at den kat skulle være colorpoint. Farvemæssigt ligner den en blå burmeser, så den er IMO blå mink.
Og det kan de ganske rigtigt heller ikke. Mink betyder tonkanesermasket, genotype cbcs, pointed betyder siamesermaske, genotype cscs. En kat kan ikke udvise begge genotyper på en gang, den er enten det ene eller det andet. Tro mig, det her emne ved jeg faktisk noget om.
Jamen du har da fået masser af svar til din fætter… om ikke andet så kan du da vise ham denne tråd
Hans katte er i en ikke anerkendt farve, men kan alligevel sagtens være af en godkendt race…
Kattene kan ikke udstilles undtagen indenfor TICA, hvor de skal udstilles i en speciel klasse beregnet netop for ikkeanerkendte varianter indenfor en given race (mener også at fx polydaktyle maine coon udstilles i denne klasse?)…
Det rent genetiske har Pil gjort fint rede for - hun ikke bare ved noget om det, hun kan også forklare det… så hvis du ikke helt forstår den korte version, så spørg ind til det… (jeg har hørt den lange version før, den er god )
Smukke katte…
Hvis din fætter vil vide mere om farvevarianten og den slags, kan han måske med fordel tage kontakt til Dorthe Seierø - Seierøs Ragdolls . Hun registrerer sine katte i TICA