Hej alle. Jeg er helt ny indenfor det med racekatte. Jeg er opvokset med huskatte fra internater og min egen kat har selvsamme baggrund. Vi har huset fyldt med omplaceringsdyr, jeg alle har fået fra voksne af, men nu vil jeg for én gang i mit liv prøve hvordan det er at følge en af mine øjesten fra fødsel til alderdom og samtidig lige prøve alt det af med stamtavle osv.
Men jeg er godt nok på bar bund. Findes der forskellige stamtavleklubber for katte, ligesom der gør hos hunde, og hvor nogle er gode, mens andre er tvivlsomme? Er der ting, jeg bør lægge vægt på ved valg af opdrætter? Er der nogle opdrættere af ragdolls, der er bedre end andre? Og er der nogle specielle linjer, jeg skal holde mig langt fra, pga. sygdom eller lignende?
Jeg er virkelig på fuldstændig bar bund, så hvis I har tiden og lysten, så forklar mig lige hvordan man gør, når man skal købe en kat med stamtavle
gode eller dårlige opdrætter, det kan og vil jeg ikke svare på.
Men kan give dig et råd til at muligvis finde en du synes er god… Tag ud og besøge div opdrætter, og mærk efter i din mave, er det et sted du slev kan lide…
stamtavleklubber… der er Felis Danica… hvor der er de 4 hovedklubber under… det er det vi kalder en Fife stamtavle, det er den mest almenlige…
så er der TICA… om den ene er bedre end den anden er op til en selv…
Prøv at kigge herinde http://www.ragdollvenner.dk/
det kan være du kan finde nogle opdrætter der inde eller finde noget info du kan bruge.
under links kan du finde forskellige opdrætter
Hvad er forskellen på TICA og fife? Al min viden omkring den slags kommer fra hunde, og der vil der i de forskellige stamtavleklubber være forskel på avlskrav, er det også i de to pågældende klubber?
OT: hvordan kan I takke hinanden? Den funktion synes jeg ikke, at jeg har :?
I Danmark registerer opdrætterne sig (så vidt jeg ved) indenfor de tre forbund; CFA, TICA og FIFe. Der er ingen af dem der er tvivlsomme, de har bare en lidt forskellig opbygning og struktur. FIFe er klart den største i Danamrk, Danmarks afdeling/klub herunder hedder Felis Danica (=FD). Under den er der så fire hovedklubber; DARAK, Racekatte, JYRAK og katteklubben
Jeg er ikke så godt inde i hverken TICA eller CFA, men mener det er meget det samme som FIFe mht krav, men det kan opdrættere i de forbund nok fortælle, de findes i hvert fald herinde. Ingen af stederne er der f.eks. krav om at katten skal have opnået det ene eller andet på udstilling/show, men i FIFe er der lidt til at de ikke må have navlebrok, hvide katte skal have høre attest og andet. Der er i nogle racer en lille smule forskel på hvordan racestandarden er formuleret.
Skulle jeg bare have en kælekat ville det ikke betyde det helt store for mig om det var via den ene eller anden klub. Skulle jeg udstille ville jeg nok vælge en kat med FD stamtavle, da det er den type udstillinger, der er flest af i DK, og det er ret nemt at få katten registeret til udstilling i TICA. (Har på fornemmelsen at FIFe er mere besværlige den anden vej)
Jeg håber at det måske gav lidt bedre indblik? Og ellers så vil jeg også anbefale at tage ud og besøge opdrættere (flere forskellige og ikke bare en) og snakke med dem om racen og dine og deres forventninger
OT: Takke-funktionen tror jeg nok du får når du har skrevet lidt flere indlæg
Tusind tak Jeg skal bare have en kælekat, så det kan godt være at jeg ikke skal gå så meget op i det. Lækkert at det bare er så enkelt med katte i modsætning til hunde.
Jeg ville heller ikke holde mig fra TICA eller CFA selv om det var show - man kan jo bare “importere” katten til Fife, så du skal ikke kigge så meget på forbund, men mere på om du kan finde en opdrætter der deler dine holdninger til det at have kat. Held og lykke med jagten på din næste kat
[quote=Barney;464988]Hvad er forskellen på TICA og fife? Al min viden omkring den slags kommer fra hunde, og der vil der i de forskellige stamtavleklubber være forskel på avlskrav, er det også i de to pågældende klubber?
[/quote]
Som sådan findes der jo ikke nogen avlskrav når vi snakker katte, i al fald ikke som hos hundene. Der findes indenfor både TICA, CFA og FIFe små forskelligheder i hvad der er diskvalificerende fejl.
Om man er til det ene eller det andet forbund er et spørgsmål om smag og behag.
[quote=Eife;465007]Skulle jeg bare have en kælekat ville det ikke betyde det helt store for mig om det var via den ene eller anden klub. Skulle jeg udstille ville jeg nok vælge en kat med FD stamtavle, da det er den type udstillinger, der er flest af i DK, og det er ret nemt at få katten registeret til udstilling i TICA. (Har på fornemmelsen at FIFe er mere besværlige den anden vej)
[/quote]
Nu er det jo sådan at der findes princippet om “Open doors”, og dermed kan man sagtens udstille en TICA-registreret kat i FIFe regi og omvendt. Men ønsker man at få titler så kræver det en registrering i det enkelte forbund.
Der er som ingen forskel på hvilket forbund der har registreret og udstedt stamtavlen, det andet forbund - med mindre der er fejl og mangler på den - udsteder glad og gerne en stamtavle/registrering i deres regi.
I mine øjne må det aldrig blive en faktor hvor en killing er registreret der afgør et køb, det er kun et spørgsmål om efterfølgende at lade den registrere der hvor man selv er og finder sig godt tilpas. Det koster lidt penge ja, men i fht de penge man bruger på at købe katten og de mange år man håber at have glæde af den, så er det altså en bagatel. Gå for den rigtige killing for dig, den rigtige opdrætter, og skulle det ske at den er registreret i et andet forbund end man selv ønsker at være og gerne vil udstille, ja så overflytter man den bare til den tid.
Pia - Jeg tog ikke Open doors med i min forklaring, fordi at ønsker man rigtigt at udstille, jamen så er det vel også med en kat registeret i det forbund man udstiller under