"raslende" killing?

Jeg ved ikke, om dette egt er en sygdom (håber det ikke:kryds:), men hvor skal jeg ellers lægge indlægget:?

Vi fik tre killinger (2 hanner, 1 hun) og deres mor neutraliseret for 14 dage siden på mandag.
Hunkillingen og moren var på antibiotika i 5 dage bagefter. Der har ikke været noget med dem:)

Det er helt forventeligt, at katte, der har været intuberede under narkose, hoster og “rasler” lidt i dagene efter. Dette plejer at fortage sig.
MEN denne gang fortager det sig ikke hos den ene hankilling - han “rasler” stadig:S
Da “rasleriet” havde stået på i en uge, tog jeg til dyrlæge, for det var i min optik for længe… Dyrlægen var helt enig med mig.
Dyrlægen lyttede naturligvis til killingen. “Rasleriet” menes at komme fra svælget - der er ikke noget at høre på lungerne. “Rasleren” og hans bror, som dyrlægen mente at høre en “klikkende lyd” på, har været på antibiotika siden mandag - det er sidste dag idag. “Rasleren” “rasler” stadig:S

Hele kuldet skal til dyrlæge på mandag for deres 3.vaccine - hunkillingen og kuldets mor skal også have fjernet sting.

Vi har ikke oplevet denne stadige “raslen” efter intubering tidligere - er der noget særligt, vi bør bede dyrlægen undersøge for:? er der andre, der har erfaring med stadig “rasleri” efter intubering:?

Planen var, at “rasleren” skulle flytte til sin nye familie i næste uge, men han flytter ingen steder, så længe han “rasler”.

Det skal siges, at bortset fra “rasleriet”, så stortrives han - det lyder bare, som når man blæser bobler i et glas vand, når han trækker vejret.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg har lagt dette indlæg ud på to fora:)

På det andet forum har jeg allerede fået en god idé at foreslå min dyrlæge på mandag. Det er åbenbart ikke et helt ualmindeligt problem…
En anden opdrætters dyrlæge har behandlet med kortison for at dæmpe hævelsen - hvis det ikke hjalp, ville antibiotika være næste tiltag.
Min dyrlæge tog så straks fat i antibiotikaen - på mandag vil jeg foreslå kortison. Forhåbentlig hjælper det:kryds:

Kan de have skadet katten, da de lagde intuberingen?

[quote=dkkorat;444396]ikkePå det andet forum har jeg allerede fået en god idé at foreslå min dyrlæge på mandag. Det er åbenbart ikke et helt ualmindeligt problem…
En anden opdrætters dyrlæge har behandlet med kortison for at dæmpe hævelsen - hvis det ikke hjalp, ville antibiotika være næste tiltag.
Min dyrlæge tog så straks fat i antibiotikaen - på mandag vil jeg foreslå kortison. Forhåbentlig hjælper det:kryds:[/quote]

Det skyldes måske forkert/for stor intubering - og dermed en påført skade.

Jeg ved en kat der havde været på antibiotika, Ronaxan havde fået en ætsning i halsen. Efter det blev konstateret fik katten et kortison depot skud - og problemet løste sig.’

Ingen vaccine gives før kortisonen er helt ude af systemet.

Det er naturligvis en mulighed, der også skal undersøges… men det håber jeg ikke…

Killingen er idag blevet undersøgt igen af dyrlægen, da det var tid til 3. vaccination. Clavubactin-kuren sluttede i lørdags. Dyrlægen kunne idag intet høre på killingen idag - så han blev vaccineret. Jeg fortalte, at andre havde foreslået kortison - det synes, min dyrlæge lød yderst fornuftigt. Det havde ikke været hendes første valg, da hun havde mistænkt en mulig infektion, da broren også havde en “mislyd”. Så nu er “rasleren” klar til at flytte til sit nye hjem, som naturligvis er blevet gjort opmærksom på forløbet.

I mellem tiden er “bobleren” (som vi kalder “rasleren” nu) begyndt at “boble” igen:øhmm: dvs de første dage efter flytning til nyt hjem, pruttede han også en del:S, så køber valgte at give ham en ormekur - prutningen holdt op:ok:, og der fandtes ingen tegn på orm i afføringen:ok: I dag skal vi så til vores dyrlæge med “bobleren” i et forsøg på at komme til bunds med dette fænomen - han trives i sit nye hjem, som han indtog med høj haleføring:), men han “bobler”:øhmm:

Jeg kontakter lige en birmakollega som netop har haft en bobler i et kuld. Vender tilbage senere.:slight_smile:

Du skriver, at lyden menes at komme fra svælget, når katten trækker vejret. Kunne der måske sidde noget i næsen - snot eller noget andet - som giver bilyden :?

Hva’ med en polyp? Men er det ikke lidt mystisk hvis den “reagerer” efter intubering?

Jeg har set en grimmer en …

Vi er nu kommet hjem fra dyrlægen, som er enig i, at killingen har gået med det for længe - teorien om at bobleriet kunne gå væk af sig selv over tid, var dyrlægen enig i, men bobleriet er ganske voldsomt, så vi vil gerne undersøge det nærmere - heldigvis stortrives killingen :slight_smile: Eftersom den første prednisolonsprøjte hjalp i et døgns tid, så fik han endnu en sprøjte og lidt prednisolonpiller med hjem (han skal have en halv af de blå om dagen i 3 dage). Hvis bobleriet kommer tilbage efter den behandling, skal ejer ringe til dyrlægen på mandag for at blive henvist til Landbohøjskolen for nærmere udredning.

Tid til update:

Vi tog imod rådet med binyrebarkhormonindsprøjtninger. Killingen hostede ikke, så længe sprøjterne virkede.

Killingen hoster stadig.

Min dyrlæge har ikke et skop, der er lille nok til en killingehals, så hun henviste til LIFE for en bronkoskopi.
Den dyrlæge, vi kom i kontakt med derinde, undersøgte killingen for alt muligt andet end den bronkoskopi, henvisningen lød på - alt fra afføringsprøver til blodprøver til urinprøver fordi det kunne jo være, der var noget mere alvorligt til grund for hosten, og disse undersøgelser var mindre invasive end bronkoskopi. De eneste fornuftige undersøgelser, der blev foretaget, var røntgen og genemlysning - som efter sigende intet viste.
Da min killingekøber og jeg blev trætte af alle disse udenomsundersøgelser, henvendte vi os til Karslunde Dyreklinik (Johan Rechnagel), som straks indvilligede i at foretage en bronkoskopi. Den er lige blevet foretaget. Killingen har puss og slim i lungerne - halsen ser fin ud. Foreløbig mistanke er lungebetændelse eller astma. Der bliver taget et ekstra røntgenbillede, da det jo er et øjebliksbillede - LIFEs udsagn, om at der intet var at se på lungerne, virker mærkelig.

Der er taget prøver af pusset fra lungerne, de rer sendt til dyrkning i Tyskland. Svar ventes i næste uge. Killingen har i mellem tiden fået endnu et skud binyrebarkhormon, så han ikke hoster for meget.

Har korater tendens til astma, Camilla? Det har man jo altid sagt om “min” race, og mine egne erfaringer peger også i den retning. :gruble: Jeg tænkte, at når de stammer fra samme område kunne de ha’ genetiske fællestræk?
På den anden side - den dyrlæge der i sin tid røntgenfotograferede Donna, hun led voldsomt af astma, sagde at det var mere at “KATTE har tilbøjelighed til astma”…

Håber det lille pus snart får det bedre…

Jo, erfaringer tyder på, at Korater muligvis har tendens til astma med alderen. Denne astma skulle så være blevet fremprovokoret af intuberingen ved kastrationen. Heldigvis trives killingen fint - han er ikke synderligt mærket af hosten - det er ejeren og mig, der vil til bunds i den stædige hoste.

Astma, der kan fremprovokeres “mekanisk”? Kunne man mon håbe at det er en irritation af slimhinderne, der kan gå i sig selv igen… :kryds:

Men resten lyder godt nok som noget jeg kender…

Ja, jeg synes også, det lyder en smule søgt - men måske menes der en inflammation af en art. Vi får se, hvad prøverne viser.

Testresultaterne viser astma:thumbdown: Killingen er startet på kortisonpiller.

Jeg har erfaring med astna hos voksne. Er der nogen her med erfaring med astma hos killinger:?