Råt kød

Hej

Jeg har en 1 årig gammel kat, jeg fodre ham med applaws og royal canin tørkost - applaws spiser han til nød og han elsker royal canin i forhold til den anden.

Til vådfoder giver jeg ham applaws og til afveksling miamor. Jeg har prøvet lux, men det havde kun pate versionen i min aldi, og det er no go for min kat.

Jeg vil gerne afveksle lidt mere hvad han får at spise, så kunne godt tænke at give ham noget råt kød eller nogle rester til aftensmaden.

Men nu er jeg en mad spasser så hvordan gør jeg helt præcis? Og jeg mener virkelig en mad spasser, så så mange oplysninger som muligt vil være velkomne.

Af hans vådfodre elsker han fisk og spiser stort set aldrig op når jeg giver ham kylling varianten.

Da jeg fik ham fik jeg af vide at han elskede laks blandet med kaffefløde og i ovnen, men ved ikke helt hvordan det skal tilberedes?

Håber nogle kan hjælpe

Jeg tror ikke, du kan regne med, at hans præferencer i forhold til vådfoder kan overføres til råt kød. Det kan sagtens være, han kan lide rå kylling.

Du kan give ham alle slags råt kød - kylling, kalkun, svinekød, oksekød, lammekød m.m. Fisk selvfølgelig også, men de skal fryses i 24 timer først på grund af parasitter. Du må også gerne give råt kød med ben i, fx kyllingelår. Det er kun godt for kattens tænder at få sådan et at gnave i. Du må til gengæld ikke give den tilberedte kyllingeben. De kan splintre.

Men hvis katten ikke er vant til råt kød, skal du også være forberedt på, at han måske ikke umiddelbart vil bryde sig om det. Hvis du alligevel gerne vil lære ham det, kan du begynde med at koge kødet og så for hver gang koge det mindre og mindre, så han langsomt vænner sig til det rå.

Hvis han kan lide det, så bliv ved med at give ham tørfoder og almindelig kattemad ved siden af. Så er du sikker på, han får alle de vitaminer og mineraler, han har brug for. Det får han nemlig ikke ved kun at spise råt - med mindre det bliver sammensat på en helt bestemt måde. Man kan dog købe vitaminer og mineraler og tilsætte selv, men det lyder heller ikke, som om du har tænkt dig at gå over til udelukkende at fodre med råt.

en måde at vænne dem til råt er også at gi’ dem et lille stykke mens man selv laver mad. Phumba har ikke fået råt før vi fik “de unge banditter” - men hun spiser det med største velbehag nu. I små mundrette bidder altså. Man er vel en Dame :wink: Men nu indfinder hun sig altid når en pakke md kød bliver åbnet i køkkenet :slight_smile: For det KUNNE jo være at der blev “tabt” et stykke :wink:

Hvad med at stege det eller varme kødet i ovnen?

Jeg havde stegt en kotelet på panden, og min nye killing var godt nok interesseret i min mad, men jeg tog ham væk hver gang da der var salt og peber på, jeg ved ikke om de må få koteletter og jeg ved ikke om det må blie stegt. Men han ille godt nok ikke lade mi hver og han er vist vant til at få kød fra opdrætter.

Men er det okay at starte ud med at stege/koge det?

Han får selvfølgelig tørkost ved siden af:)

Du skal forhører dig hos sælger hvad han er vant til.

[QUOTE=Mecaoni;1090235]Hvad med at stege det eller varme kødet i ovnen?

Jeg havde stegt en kotelet på panden, og min nye killing var godt nok interesseret i min mad, men jeg tog ham væk hver gang da der var salt og peber på, jeg ved ikke om de må få koteletter og jeg ved ikke om det må blie stegt. Men han ille godt nok ikke lade mi hver og han er vist vant til at få kød fra opdrætter.

Han får selvfølgelig tørkost ved siden af:)[/QUOTE]

Du kan godt give stegt/kogt kød/fisk så længe der ikke er ben i det. Ben bliver først usund for katte når de bliver kogt eller stegt. Fisk skal dog være frosset før det er sundt hvis det gives råt.

Start med små portioner for at teste hvad han kan tåle :slight_smile:

[QUOTE=Mecaoni;1090235]Hvad med at stege det eller varme kødet i ovnen?

Han får selvfølgelig tørkost ved siden af:)[/QUOTE]

Du kan sagtens give ham bidder af din aftensmad, men du skal selvfølgelig overveje, hvordan du gør det. Hvis du vil undgå, at han tigger, så giv ham det først, når du selv er færdig med at spise, og på hans sædvanlige spiseplads. Ligesom med råt kød er det ikke godt, hvis han KUN skal leve af menneskeføde, der ikke nødvendigvis indeholder de vitaminer og mineraler, katten har brug for. Men lad ham da endelig smage det, hvis han gerne vil.

Dog kan katte ikke tåle chokolade, rosiner (nogle katte kan tåle dem, andre kan dø af ganske få), alle former for løg (men en bid frikadelle eller lidt leverpostej skader næppe det helt store) og mandler og nødder.

Der er ikke så meget at være bange for, tror jeg. Så længe han bare får sit grundfoder, kan du sagtens give ham lidt forskelligt ved siden af. Men du skal selvfølgelig passe på, at han ikke går hen og bliver tyk af det :cool2: For han kan jo sagtens klare sig uden menneskemad og godbidder og den slags.

Må kattene så egentlig få hakket okse- /svinekød ? Har givet min mindste kat det, men bliver da helt i tvivl om han må få sådan noget? :slight_smile:

Hvorfor skulle de ikke måtte få det?
Så længe det er frisk og en ordenlig kvalitet, er det kød som så meget andet.

Det er ikke sikkert. Du må undersøge hvor meget antibiotika landmændene har puttet i det kød, du serverer…

Jeg giver forholdsvis håndskåret hestekød, kyller og fisk (til mine killinger). I hakket kød er der jo alt muligt, som ikke nødvendigvis er godt for dine katte…

Det er en jungle. Og det er det også mht. det du selv spiser. :høhø:

Det var også det med hvad landmændene kunne have puttet i kødet der gjorde mig i tvivl om det var godt for min kat, men han vil simpelthen ikke lade mig spise min aftensmad hvis ikke han selv har noget råt kød så jeg har bare givet ham det uden at tænke nærmere. Men vil da læse varedeklaration nærmere når det kan være et problem:)