RC Queen, hvad skal vi mene?

RC præsenterer et tørfoder til hunkatte under løbetid, drægtighed og diegivning.

Præsentation: http://files-eu.clickdimensions.com/royalcanincom-az6ve/files/queen_dk.pdf?

Produktblad: http://files-eu.clickdimensions.com/royalcanincom-az6ve/files/16pro-fhn-technical_sheet-queen-a4_editable_version.pdf?

Argumentationen er den sædvanlige del-og-hersk. Oprems komponenter, og hvad de gør godt for. Ingen dokumentation for, at helheden virker. Men det er vi jo vant til.

Der er i hvert fald for lidt protein i til at jeg synes om det. Det sværeste ved foder synes jeg er at vurdere kvaliteten af råvarerne i foderet.

‘ultra-processed’ & vegetabilsk i første 3 ingredienser…‘dehydrated poultry protein, animal fats, maize’
Ikke noget jeg ville give kat…gravid eller ej

Her artikel om hvorfor ‘endevendt til ukendelighed mad’ ikke er godt for mennesker - mon ikke det samme er gældende for dyr?

hvis indhold er industrielt behandlet i så høj grad er spm hvor meget det betyder?

Alt er jo splittet ad og så samlet igen…franske kartofler er ikke det samme som kartofler - og franske kartofler lavet af de fineste kartofler…er stadig usunde franske kartofler

Det argument gælder jo alle slags kattekiks. De ligner hverken mus eller fugle. Råvarerne har været udsat for nogle brutale industrielle processer. - Alligevel kan vi observere, at vores katte trives på kattekiks.

Så et lavpraktisk spørgsmål er: Givet at kattene i forvejen fodres med tørfoder, er det så umagen værd at fodre en drægtig og senere diegivende hunkat med det nye produkt?

Nej - det er den sædvanlige omgang øregas. Der har i årtier været tilstrækkeligt taurin i al anstændig kattemad - det er der absolut ingen nyhedsværdi i. Om der bruges den ene eller den anden antioxidant er sikkert nogenlunde underordnet; hovedpointen er at der ER noget så produktet ikke harsker, for så får vi da først et problem. Det er blot gammel vin på nye flasker…
VH
Susanne

1 Synes om

Nyere forskning viser i øvrigt det med gå efter at indtage en masse antioxidanter ikke er så godt, for det giver godt nok et boost, men bagefter ender man på lavere niveau end før. :slight_smile:

katte skal have proteiner og gerne animalske. Men da der jo er mange katte der trives fint på RC som jo har fleste vegetabilske proteiner, er RC formularen så egentlig ok eller?