Recept på p-piller til kat

Coco er kommet i løbetid, men hun skal ikke have killinger før til næste år. Derfor er jeg blevet rådet til at give hende p-piller, for at hun ikke skal blive tynd og trist af at gå en masse løbetider igennem.
MEN - så ringer jeg til dyrlægen for at få en recept til hende og de påstår at hun skal ind til en konsultation, før de må udskrive en recept? Det passer da forhåbentlig ikke?

[quote=Camilla;366670]Coco er kommet i løbetid, men hun skal ikke have killinger før til næste år. Derfor er jeg blevet rådet til at give hende p-piller, for at hun ikke skal blive tynd og trist af at gå en masse løbetider igennem.
MEN - så ringer jeg til dyrlægen for at få en recept til hende og de påstår at hun skal ind til en konsultation, før de må udskrive en recept?? Det passer da forhåbentlig ikke?[/quote]

Jo, det passer helt fint.
En dyrlæge må ikke udskrive medicin til en kat de ikke har set indenfor det seneste år.

Må ærligt indrømme, jeg troede det var mere let tilgængeligt, siden man jo (desværre) stadig ser mange som vælger den “billige løsning” med p-piller, frem for en neutralisering, på en kat de ikke engang skal avle på…
Med konsultation, recept og piller, så er jeg da af med 800 kr inden jeg kommer ud derfra… Hvis ikke hun skulle avles på, så ved jeg da godt hvad jeg ville vælge at gøre istedet…

[quote=Camilla;366672]
Med konsultation, recept og piller, så er jeg da af med 800 kr inden jeg kommer ud derfra… Hvis ikke hun skulle avles på, så ved jeg da godt hvad jeg ville vælge at gøre istedet…[/quote]

Mon ikke det er lige nøjagtig derfor din dyrlæge vælger at gøre det på den måde :ok:

Måske, men det må stadig betyde der er mange som “snyder”…

Altså dyrlæger?
Det er der måske nok - men grundlæggende set, synes jeg din dyrlæge gør det helt rigtige.

Har en opdrætter et godt forhold til sin dyrlæge, får man nok også bare recepten. Min dyrlæge har da naturligvis ikke styr på, hvilke af mine hunkatte jeg giver pillerne - og jeg betaler heller ikke for recepten.

Jamen det synes jeg sådan set også, for jeg synes ikke det skal være sådan, at folk tænker det er “billigere” og derfor vælger det frem for neutralisering :slight_smile: Blev nok bare overrasket, for troede bare de ville udskrive en recept til mig, uden det helt store postyr…

Jeg syntes det er helt i orden at man ikke bare kan trække medicin i en automat.
Er katten til avl må det da være i min interesse at jeg får kvalifiseret bistand til at behandle mit dyr så jeg ikke påfører det evt sygdomme ved at give p-piller.
Samtidig får jeg jo givet Olfine et ekstra sundhedscheck, det kan da aldrig skade.
Skal olfine ikke have killinger ja så må p-piller ses som en nødløsning og så er det helt fint at man tvinges til at tage den debat/overvejelse i samråd med en dyrlæge.
Skulle nogle lade sig styre af penge, tja så vil jeg da mene at de kunder skal betale det samme for at få p-piller som for at få neutraliseret katten så det ikke er dyrlægeregningen der er afgørende for hvordan man vælger at undgå at Olfine får killinger

Pga. de tests mine katte har været igennem og at jeg er blevet lidt pylret og ser spøgelser til tider, så ser mine dyrlæger mine katte med jævne mellemrum. Så da jeg var nede med en af mine andre katte, var det intet problem at få p-piller med hjem til Anabell. Og det skal lige siges at han selvfølgelig har haft hende imellem hænderne både i februar og marts.

Hvor længe er der til at du skal have vacc. din pige igen?
For så får hun jo et sundhedseftersyn dér og så kan dyrlægen uden skrubler udskrive p-pillerne til dig :slight_smile:

/Mette

[quote=Mette Mejdahl;366723]Hvor længe er der til at du skal have vacc. din pige igen?
For så får hun jo et sundhedseftersyn dér og så kan dyrlægen uden skrubler udskrive p-pillerne til dig :slight_smile:

/Mette[/quote]

Hej Mette :slight_smile:
Hendes sidste vaccination er fra december, så der er et stykke tid endnu. Men jeg må jo bare tage hende med, så de kan se hende og hun kan få de piller. Hun er nemlig en rigtig pestilens både at se og høre på og min dumme kastrat prøver at parre hende, men det kan han vist ikke helt finde ud af :tihi: Hun kan heller ikke være bekendt at gå i løb så tidligt, Medea var 10 måneder da hun blev steriliseret - hun nåede aldrig at gå i løb! Men Coco kommer åbenbart fra nogle mere “virile” linier, for har lige hørt fra opdrætteren at hun er meget præcis, 7 måneder er åbenbart helt almindeligt… Og jeg som troede jeg havde en “langsom” race :høhø:

Jamen så hár din dyrlæge jo set hende indenfor det sidste år - så kan jeg virkelig ikke se problemet i at h*n udskriver en recept!
Hvilken dyrlæge bruger du?
Silkeborg dyrehospital?

/Mette

Ja, det er Silkeborg Dyrehospital, men det er ikke dem som har vaccineret hende sidst, det er hendes opdrætters dyrlæge, i Esbjerg…

Ahhhh… på den måde…

/Mette

Al receptpligtig medicin kræver en konsultation indenfor 3 md. Et år er faktisk for lang tid.

Det gælder f.eks. også for nytårsmedicin. Det kan måske virke lidt fjollet, når man snakker om medicin til en rask kat, men det står i loven. Jeg kan ikke huske specifikt om det er Dyrlægeloven eller Medicinalloven, men 3 md er altså grænsen.

[quote=Dyrlægen;366795]Al receptpligtig medicin kræver en konsultation indenfor 3 md. Et år er faktisk for lang tid.
[/quote]

Tak, jeg var ellers sikker på min dyrlæge sagde 1 år til mig, men jeg har nok misforstået noget :slight_smile:

I øvrigt kan man læse vejledning fra Dyrlægeforeningen her.