Reflekser i nattemørket

De sidste par år, har jeg givet min kat reflekshalsbånd på, så bilerne bedre kan se ham i mørket.
Men efter flere skrækhistorier om katte der bliver kvalt i halsbånd, selvom der er elastik i, tør jeg ikke rigtigt det mere.

Har i nogen gode råd?
Skal jeg bare lade ham klare sig uden refleks, dvs med kun hans øjne, eller er der en anden løsning?

Jeg ville slet ikke turde lade min kat løbe frit om natten:yikes: Halsbånd til katte er en dårlig ide, da de mister dem eller kommer til skade med dem.

Efter min opfattelse er indhegning den eneste sikre løsning - inspiration kan findes i min linkssamling på Katteindhegning.dk.

Hvis du allerede har fravalgt den mulighed, så bare spring over mit svar. :slight_smile:

Angående halsbånd, så har han endnu ikke mistet det jeg har til ham :slight_smile:

Indhegning er ikke en løsning, da jeg ikke har en have :slight_smile:

Jeg vil mene at et reflekshalsbånd med elastik er bedre end ingen refleks.

Når det så er sagt…Jeg ville slet ikke ha’ nerver til at lade mine katte løbe frit, hverken med eller uden reflekser :slight_smile: Men hvis katten er vant til at kunne komme ud bliver det nok svært at holde ham inde.

Du skriver du ikke har have. Hvordan kommer han så ud? Ogøeh… hvorfor? :slight_smile: (og der kan være rigtig mange gode grunde til at lade en kat løbe ude… Det er trods alt ikke ALLE katte der kan finde sig i et indeliv. Slet ikke hvis de først har prøvet andet, så det skal ikke opfattes som kritik, jeg er bare nysgerrig :))

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1131922]Jeg vil mene at et reflekshalsbånd med elastik er bedre end ingen refleks.

Når det så er sagt…Jeg ville slet ikke ha’ nerver til at lade mine katte løbe frit, hverken med eller uden reflekser :slight_smile: Men hvis katten er vant til at kunne komme ud bliver det nok svært at holde ham inde.

Du skriver du ikke har have. Hvordan kommer han så ud? Ogøeh… hvorfor? :slight_smile: (og der kan være rigtig mange gode grunde til at lade en kat løbe ude… Det er trods alt ikke ALLE katte der kan finde sig i et indeliv. Slet ikke hvis de først har prøvet andet, så det skal ikke opfattes som kritik, jeg er bare nysgerrig :))[/QUOTE]

Jeg står netop lidt i dilemmaet refleks vs. ingen refleks, så tak for din mening på det punkt :slight_smile:

Min kat er 3 år gammel, og jeg havde ham som indekat fra han var 12 uger gammel, og indtil han blev kastreret.
Det var en smertefuld tid, både for inventar, mine fødder, og hans tilstand af manglende aktiviteter.
Derfor blev udekat løsningen, og han blev en helt ny og lykkelig kat :smiley:

Jeg bor i rækkehus, i et område med en del store grønne områder.
Der er ikke mange store veje i nærheden, men nu ved jeg jo heller ikke hvor langt han går.
Han flytter sig gerne MEGET hurtigt når en bil starter, hvilket nok kun er et stort plus mht hans sikkerhed.
Angående refleks, tænker jeg, at en billist vil sætte pris på at kunne se ham før han kigger i deres retning :slight_smile:

mja… nja… tja… nej… jo - både og vil jeg sige… der for der både fordele og ulemper…

som billist tror jeg ikke der vil være det heeeeeeeeelt store at hente da problemet jo opstår når kattene løber lige ud foran bilen fordi de bliver forskrækkede - der hjælper refleksen ikke

selvfølgelig hvis han sidder i vejkanten og venter kan vi se ham og gå i bremseberedskab, men er uheldet ude, så er det ude… også selvom vi allerede har foden på bremsen

og tilsvarende ville jeg slet ikke have nerver til at mine katte var ude med halsbånd på - det er en no-go for det kan gå så grueligt galt…

så alt i alt vil jeg nok svare nej… fordelene opvejer ikke ulemperne

Han lyder godt nok som en kat der foretrækker adgang til det udendørs :slight_smile: Og det lyder også som om du bor et sted hvor det er en mulighed at lade ham komme ud. Selvfølgelig er der altid farer ved at ha’ kattene til at løbe frit - både sure/vanvittige naboer og biler. Men i det beskrevne tilfælde ville jeg altså vælge reflekshalsbåndet. Evt endda med en af de her små blinklamper i… men det ved jeg ikke om en kat vil blive for irriteret i øjnene af? Jeg ved man kan få reflekshalsbånd hvor der også sidder små lysdioder rundt i midten. Jo mere synlig katten er, jo sikrere er den jo. Også i forhold til at signallere overfor andre at det er en kat med en ejer i den anden ende :slight_smile:

Regitze - hvad med den slags halsbånd der går op hvis katten sidder fast? Med “tryklås” nærmest?

Jeg har aldrig haft halsbånd på mine bortset fra nogle loppehalsbånd for MANGE år siden så jeg ved ikke hvordan de er lukket, men der må jo findes “sikkerhedshalsbånd” til katte? Og jeg vil mene at et der går op er bedre end et elastisk hvis katten sidder fast i noget og går i panik - så er det ikke sikkert den sanser at trække hovedet bagud selvom den kan… og så må det være bedre med et der går op.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1131994]Regitze - hvad med den slags halsbånd der går op hvis katten sidder fast? Med “tryklås” nærmest?

Jeg har aldrig haft halsbånd på mine bortset fra nogle loppehalsbånd for MANGE år siden så jeg ved ikke hvordan de er lukket, men der må jo findes “sikkerhedshalsbånd” til katte? Og jeg vil mene at et der går op er bedre end et elastisk hvis katten sidder fast i noget og går i panik - så er det ikke sikkert den sanser at trække hovedet bagud selvom den kan… og så må det være bedre med et der går op.[/QUOTE]

dem med tryklås kan også sidde fast - dog mindre end andre men kan sagtens… det er kun et spørgsmål om hvorvidt uheldet er ude…

jeg tror katten ville blive bims af noget der blinker og lyser… kattens øjne fungerer jo 7 gange så godt som vores i mørket og dertil kommer at de er skumrings/nattejægere (mange katte er i hvert fald) - og gad vide hvor mange jagter der lykkes med en stor diode der signalerer “nu kommer jeg og fanger dig” :lol:

alt i alt tror jeg jeg ville lade være… når jeg sådan skal se nøgternt på det i hvert fald…

men det er jo let for mig at sige - mine katte får jo dårligt lov til at komme ud i volieren om natten og slet ikke nu hvor det er frost… der lukker jeg kattelemmene når de allesammen er kommet ind

Nej jagten bli’r nok lidt ødelagt af lyset. Men så er man omvendt fri for at bekymre sig om katten får orm af mus eller fugle :wink:

Hm man burde kun ha’ selvlysende katte :tihi:
http://www.nbcnews.com/id/21134540/vp/22257875#22257875

(men jeg tror så nok jeg ville køre galt af bare skræk hvis sådan en “spøgelseskat” pludselig kom løbende klokken midt om natten…:tihi:)

Det halsbånd jeg har liggende minder om dette, dog i gråt:

jeg kunne aldrig finde på at give ham blinklys på :stuck_out_tongue:
Der sad faktisk sådan en klokke på, som på billedet, og det sagde dyrehandleren, var for at fugle og lignende fik en chance xD
Den pillede jeg altså hurtigt af :høhø:

De selvlysende katte, wow, hvor langt går mennesker!? : o
Sorry, men jeg synes det er forrykt at man i et hele taget prøver : o
Stakkels små pus : o

[QUOTE=LouiseLindell;1132017]Det halsbånd jeg har liggende minder om dette, dog i gråt:

jeg kunne aldrig finde på at give ham blinklys på :stuck_out_tongue:
Der sad faktisk sådan en klokke på, som på billedet, og det sagde dyrehandleren, var for at fugle og lignende fik en chance xD
Den pillede jeg altså hurtigt af :høhø:

De selvlysende katte, wow, hvor langt går mennesker!? : o
Sorry, men jeg synes det er forrykt at man i et hele taget prøver : o
Stakkels små pus : o[/QUOTE]

det er super godt at du fik klokken af i en fart - det er et tortur instrument af de helt slemme… det svarer nemlig til at vi gik rundt med en ko-bjælde om halsen hele dagen… vi ville blive bims i bolden i løbet af få timer og det bliver dyr også… det brude reelt forbydes så godt du fik den af igen gg

halsbåndet i sig selv er ikke et af de værste - der er elastik og tryklåse - men det er kun en mindre risiko end før - ikke uden risiko…

De selvlysende katte er nu ikke lavet for sjov - de er genetisk konstruereret i kampen mod blandt andet arvelige sygdomme… måden at arbejde med og kortlægge vores gener så vi lettere kan opdage og manipulere med de gener der gør os syge er fremtidens måde at bekæmpe sygdomme, og der er de små selvlysende mislinger vigtige…

tænk hvis gener der gjorde os syge var “selvlysende” så man kunne se sygdomme… sådan lidt forenklet sagt… så det tjener gode formål på den lange bane :slight_smile: og misserne har det fint såvidt den artikel jeg læste om emnet for nogle måneder tilbage :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1132022]det er super godt at du fik klokken af i en fart - det er et tortur instrument af de helt slemme… det svarer nemlig til at vi gik rundt med en ko-bjælde om halsen hele dagen… vi ville blive bims i bolden i løbet af få timer og det bliver dyr også… det brude reelt forbydes så godt du fik den af igen gg

halsbåndet i sig selv er ikke et af de værste - der er elastik og tryklåse - men det er kun en mindre risiko end før - ikke uden risiko…

De selvlysende katte er nu ikke lavet for sjov - de er genetisk konstruereret i kampen mod blandt andet arvelige sygdomme… måden at arbejde med og kortlægge vores gener så vi lettere kan opdage og manipulere med de gener der gør os syge er fremtidens måde at bekæmpe sygdomme, og der er de små selvlysende mislinger vigtige…

tænk hvis gener der gjorde os syge var “selvlysende” så man kunne se sygdomme… sådan lidt forenklet sagt… så det tjener gode formål på den lange bane :slight_smile: og misserne har det fint såvidt den artikel jeg læste om emnet for nogle måneder tilbage :)[/QUOTE]

Jeg tænkte netop også at hvis katten ikke blev træt af klokken, så blev jeg i hvert fald :stuck_out_tongue:
Jeg så et billede af en kat der havde hængt fast, netop i et af de mere sikre halsbånd, og der havde det gnavet et stort sår i kattens hals : s

Okay, så er jeg mere rolig :slight_smile:
De miav lyde katten gav i videoen, lød bare ikke ligefrem særlig glad, men det kan også være mig der er lidt hys med den slags xD
Så længe de ikke lider og det går til et godt formål, og det ikke bliver en trend :o

Kattene lider jo heldigvis ikke af at lyse i mørke. Det er et eller andet gen fra en selvlysende vandmand som er gensplejset ind i en kat så vidt jeg husker. Så killingerne bli’r født selvlysende og på alle andre måder helt normale.

Og nu sidder jeg og tænker på hvor komplet fantastisk en selvlysende Sphynx ville se ud L For det er jo huden der lyser kan man se… Ih altså… L

Men ok, det ser mystisk ud. Sejt, men mystisk L Jeg ville ønske Ib var selvlysende, han er møg svær at se her om aftene hvis ikke alle lamper er tændt, og han har en ualmindelig dårlig vane med at SMIDE sig for fødderne af en L Måske HAN skal ha’ sådan et halsbånd med lysdioder?! (jeg har en gang givet ham et knæklys om halsen for sjov… nøj hvor var han FIN! :tihi:)

Hm det var egentlig en ide… altså knæklys. De lyser jo ikke sådan “blændende” og DE går i al fald nemt op hvis de sidder fast i noget (de der knæklys-armbånd man kan købe altså, de passer lige til en kattehals ;))

Men hvis katten bider i dem så er de vist ret giftige :wink:

Jeg ville vælge et halsbånd der var elastik hele vejen rundt hvis jeg skulle. (Ved så ikke om man kan få dem med refleks) Men ellers… nej… ingen halsbånd.

Går ud fra han er tatoveret?

[QUOTE=PivC;1132051]Men hvis katten bider i dem så er de vist ret giftige :wink:

Jeg ville vælge et halsbånd der var elastik hele vejen rundt hvis jeg skulle. (Ved så ikke om man kan få dem med refleks) Men ellers… nej… ingen halsbånd.

Går ud fra han er tatoveret?[/QUOTE]

Overvejede at lave et selv, hvor det er elastik, med refleksstykker syet på?

yup, han er øremærket :slight_smile:

[QUOTE=LouiseLindell;1132114]Overvejede at lave et selv, hvor det er elastik, med refleksstykker syet på?

yup, han er øremærket :)[/QUOTE]

Det var en mulighed :slight_smile: Bare lav det virkelig løst. Han taber det måske, men det er langt at foretrække :smiley: Så må du jo lave nogle stykker :slight_smile:

Jeg har spurgt Pete, som har STOR erfaring med ‘sikre’ halsbånd til ‘vildt-levende’ katte. Måske hans halsbånd kan fåes med refleks.

Han ‘har’ 30-35 katte (er det vist), som han passer i et sommerhus område (sørger for neutralisering, indendørsadgang, mad, dyrlæge etc).

Hans halsbånd erfaring kommer af, at han har kattelemme de kan gå ind og ud af, som stammer fra før chip-lemmen.
‘Hans’ katte er ved at blive chippet, når de alle er det, er det meningen at udskifte til chip-kattelemme.

Håber han vender tilbage med svar

:slight_smile:

Der kom hurtigt svar, det kommer her (engelsk, håber det er OK):

Hi Pia.They are reflective but difficult to find. They were made by Hunter Smart in Germany.
We don’t use collars any more but I used to order them from Maxizoo in Holbæk.
They used to come in red or black and were fully elasticated.
And as we all know, no collar is 100% safe. That old dilemma again