Regeringsindgreb - lockout slut

Så lader det til, at lockouten er på sidste dag:

[QUOTE=galath;1058661]Så lader det til, at lockouten er på sidste dag:

Og Luna blev så glad :slight_smile:

[QUOTE=galath;1058661]Så lader det til, at lockouten er på sidste dag:

Og stakkels lærerer da :frowning:
De får en lønforhøjelse som ingen har bedt om, og deres arbejdstidsaftale ryger… Skulle undre mig hvis ikke vi ser det samme som ved gymnasie-lærerne, der også fik 4,et-eller-andet% i lønforhøjelse - men der fulgte ingen penge med til at give den lønforhøjelse af… Gæt selv hvad resultatet af den slags er? :muhaha:

[QUOTE=Eife;1058717]Og stakkels lærer da :frowning:
[/QUOTE]

Tja … tiderne har ændret sig …
Nu skal lærerne arbejde på samme betingelser som størstedelen af de resterende på arbejdmarkedet.
Personligt synes jeg ikke man kan sige stakkels :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1058718]Tja … tiderne har ændret sig …
Nu skal lærerne arbejde på samme betingelser som størstedelen af de resterende på arbejdmarkedet.
Personligt synes jeg ikke man kan sige stakkels :)[/QUOTE]

Er det ikke vigtigere at have et system der fungerer, fremfor et system der identisk med andres?
Hvordan får eleverne mere ud af det her?

[QUOTE=Eife;1058719]Er det ikke vigtigere at have et system der fungerer, fremfor et system der identisk med andres?
Hvordan får eleverne mere ud af det her?[/QUOTE]

Hvordan får de mindre ud af det :?
Skolelederne skal planlægge arbejdet - det synes jeg da er meget rimeligt, når det er dem, der har ansvaret for at en skole fungerer.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1058720]Hvordan får de mindre ud af det :?
Skolelederne skal planlægge arbejdet - det synes jeg da er meget rimeligt, når det er dem, der har ansvaret for at en skole fungerer.[/QUOTE]

Men hvad sker der så når der fra regeringens side kræves besparelser indenfor skoleområdet? Hvor tror du de besparelser vil ske?

Det er da en underlig argumentation, at man ikke skal ændre til at skolelederne fordeler arbejdet, fordi der måske engang kan komme en regering, der vil lave besparelser …

I så fald skal vi jo alle have alting bestemt via overenskomsterne - helt ned i detaljen. Og sådan er arbejdsmarkedet bare ikke i dag.

Nu skal lærerne arbejde nøjagtig som alle andre, det finder jeg altså ikke særlig frygtindgydende slemt - men jeg er jo også vant til de “slavelignende forhold”, som en OK-forhandler udtrykte det, da nogen havde til udsigt at få inddraget deres arbejdsgiverbetalte spisepause.

Men egenlig synes jeg ikke debatten her hører til i tanketråden :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1058725]Det er da en underlig argumentation, at man ikke skal ændre til at skolelederne fordeler arbejdet, fordi der måske engang kan komme en regering, der vil lave besparelser …

I så fald skal vi jo alle have alting bestemt via overenskomsterne - helt ned i detaljen. Og sådan er arbejdsmarkedet bare ikke i dag.

Nu skal lærerne arbejde nøjagtig som alle andre, det finder jeg altså ikke særlig frygtindgydende slemt - men jeg er jo også vant til de “slavelignende forhold”, som en OK-forhandler udtrykte det, da nogen havde til udsigt at få inddraget deres arbejdsgiverbetalte spisepause.

Men egenlig synes jeg ikke debatten her hører til i tanketråden :)[/QUOTE]

Jamen vi har jo en regering der vil spare allerede nu? Med regeringens oplæg til en ny skolereform i kraft af en heldagsskole, så er besparelserne netop aktuelle. I dokumenter vedrørende folkeskolereformen står der at reformen bl.a. skal finansieres ved afskaffelse af arbejdstidsaftalen. (Corydon: Skolereform afhængig af arbejdstidsaftale).
Derudover er der tale om en arbejdsplads hvor den enkelte lærer har fuld kontrol over sin undervisning- naturligvis med retningslinjer udstukket af regeringen. Du mener simpelthen at der er realistisk at en skoleleder kan have et realistisk indblik i hvad det kræver at forberede sig og undervise i over 15 forskellige fag som yderligere er fordelt ud over flere klassetrin? Samt de individuelle forskelle, der i klassernes, hvor nogle klasser indeholder elever der er meget, meget ressource krævende.

Men du har ret, lad os tage den videre i en seperat tråd, hvis det er…

I dag har de nøjagtig samme forberedelsestid - det er da langt mere problematisk?

Men det er jo sådan, at man fortæller sin leder, hvor lang tid man har brug for - og det er så udgangspunktet.

Igen … sådan foregår det på samtlige private arbejdspladser i landet, så mon ikke det også vil gå på skolerne :slight_smile:

men så må vi jo så også bare håbe at samtlige forældre rundt om forstå at det er slut med at ringe til lærerne døgnets 24 timer - nu kan de får fat i dem fra 8-16 - ligesom på en enhver anden virksomhed - hvis de da ikke lige underviser! Og så må lærerne rundt om jo nu have deres kontorer på skolen !med hvad alt det indebærer! - og dermed ikke mere arbejde hjemmefra… deres arbejdstid skal jo være “samlet”…

så må vi se hvor længe det fungerer… og om det nogensinde kommer til det! (for jeg har mine tvivl!)

… men jeg håber virkelig at det betyder at lærerne fra og med 1. august får tømt hjemmet for arbejde og fremover IKKE tager telefonen uden for deres arbejdstid - som jo så må være lige som alle andres er : typisk 8-16!

Jeg så dette link for nogle uger siden og havde egentlig glemt det…man kan da ikke have en Georg Gearløs til at bestemme over landets skolebørn og deres undervisning…Anders Bondo: Gæt hans kendte "tvilling" | SE og HØR

Bare lige et lille pip fra mig. Det har altså fungeret før, sådan var det i min skoletid.

Også i min…og dengang kunne vi både læse og skrive…dét halter gevaldigt nu…stakkels børn :S

Det betyder faktisk bare, at de almindelige folkeskoler skal køre efter samme princip som efterskolerne allerede gør (ifølge formanden for efterskolerne) - og når det kan fungere dér, bør det også kunne fungere for folkeskolerne.

[QUOTE=PiaB;1058756]men så må vi jo så også bare håbe at samtlige forældre rundt om forstå at det er slut med at ringe til lærerne døgnets 24 timer - nu kan de får fat i dem fra 8-16 - ligesom på en enhver anden virksomhed - hvis de da ikke lige underviser! Og så må lærerne rundt om jo nu have deres kontorer på skolen !med hvad alt det indebærer! - og dermed ikke mere arbejde hjemmefra… deres arbejdstid skal jo være “samlet”…

så må vi se hvor længe det fungerer… og om det nogensinde kommer til det! (for jeg har mine tvivl!)

… men jeg håber virkelig at det betyder at lærerne fra og med 1. august får tømt hjemmet for arbejde og fremover IKKE tager telefonen uden for deres arbejdstid - som jo så må være lige som alle andres er : typisk 8-16![/QUOTE]

Men er det da indført at lærerne skal arbejde 8-16 :?
Næh, det er indført at arbejdstiden skal tilrettelægges i samarbejde med skolelederen - så det vil da være individuelt, hvornår man kan kontakte lærerne.

Jeg ser meget gerne, at lærere får telefontid - personligt har jeg aldrig nogensinde ringet til en lærer. Jeg skriver en besked på forældreintra, hvor de kan læse den, når det passer ind i deres planlægning.
For jeg synes aboslut ikke det er rimeligt, at de skal stå til rådighed døgnet rundt for curlingforældrene.

Det var også sådan i min skoletid…
Man skal bare huske, at der i dagens skole stilles helt andre krav til lærerne, end man gjorde da jeg gik i skole…
Alene kravet om den såkaldte “differentierede” undervisning af elever med vidt forskellige behov indenfor samme klasse og lokale, betyder en enorm forskel på dengang og nu!
Ligesådan er der sket en total omvæltning i forholdet skole/hjem… Idag er forældre sandelig sikre på at de til enhver tid vil kunne udføre lærerens job meget bedre - i hvert fald, når det kommer til deres lille Olfert…
Og - den der med at man har fri, når man har fri… HA! bare som pædagog, ansat i BHklasse, må man acceptere at blive konsulteret vedr samme lille Olferts skolegang over frysedisken i Superbest!

Nej… jeg må´blankt indrømme, at jeg ikke er lærer… ikke er pædagog ansat i et skolemiljø… at jeg ikke er forælder til skolesøgende børn… og ikke mindst - at jeg ikke er et barn i skolealderen, der nu må se min undervisning blive forringet, fordi min lærer ikke længere får tiden til at tilrettelægge relevant, og tidssvarende undervisning…

Men selvfølgelig…
Vi kan da bare indføre skolesystem a la USA…
Masser at multiple choice skemaer til at vise, hvad eleverne har lært…
Det kræver ikke så mange lærere ansat ude i de enkelte skoler… og vi får let ved at måle os med andre lande…

Denne artikel “Velkommen til Skole Inc” beskriver egentlig ganske godt, hvad man kan frygte at den danske folkeskole er på vej henimod…

[QUOTE=Ann K;1058846]Det var også sådan i min skoletid…
Man skal bare huske, at der i dagens skole stilles helt andre krav til lærerne, end man gjorde da jeg gik i skole…
Alene kravet om den såkaldte “differentierede” undervisning af elever med vidt forskellige behov indenfor samme klasse og lokale, betyder en enorm forskel på dengang og nu!
Ligesådan er der sket en total omvæltning i forholdet skole/hjem… Idag er forældre sandelig sikre på at de til enhver tid vil kunne udføre lærerens job meget bedre - i hvert fald, når det kommer til deres lille Olfert…
Og - den der med at man har fri, når man har fri… HA! bare som pædagog, ansat i BHklasse, må man acceptere at blive konsulteret vedr samme lille Olferts skolegang over frysedisken i Superbest!

Nej… jeg må´blankt indrømme, at jeg ikke er lærer… ikke er pædagog ansat i et skolemiljø… at jeg ikke er forælder til skolesøgende børn… og ikke mindst - at jeg ikke er et barn i skolealderen, der nu må se min undervisning blive forringet, fordi min lærer ikke længere får tiden til at tilrettelægge relevant, og tidssvarende undervisning…

Men selvfølgelig…
Vi kan da bare indføre skolesystem a la USA…
Masser at multiple choice skemaer til at vise, hvad eleverne har lært…
Det kræver ikke så mange lærere ansat ude i de enkelte skoler… og vi får let ved at måle os med andre lande…

Denne artikel “Velkommen til Skole Inc” beskriver egentlig ganske godt, hvad man kan frygte at den danske folkeskole er på vej henimod…[/QUOTE]

Det er egentlig lidt morsomt, at de fleste jeg kender, der har skolebørn ikke ser noget problem i at skolelederen tilrettelægger arbejdstiden. Måske fordi vi har et lille indblik i, hvad der foregår i skolerne? :slight_smile:

Og nej, jeg kan ikke udføre lærerens job bedre end de kan - jeg vil være absolut uegnet som lærer. Men jeg mener sagtens der kan strammes op flere steder, bl.a. så lærerne ikke skal stå til rådighed, men fx får telefontid - det tror jeg vil være gavnligt for lærerne og jeg mener absolut ikke det vil være noget problem for forældrene, for i dag findes skoleintra, så man altid kan sende en besked.

Hvis det bliver, som Pil beskrev det for gymnasiereformen, så får lærerne vel slet ikke faste arbejdstider? Tværtimod.

Lærerne skal jo fx stadig holde forældremøder (jeg tvivler på, man vil forlange, at forældrene skal tage fri for at komme) og sikkert også deltage i andre aftenarrangementer og møder, der af den ene eller den anden årsag ikke kan ligge i løbet af skoledagen. Det har man nok ikke tænkt sig at afskaffe.

EDIT: Ser lige Lones indlæg. Så se bare bort fra mit :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1058766]Men er det da indført at lærerne skal arbejde 8-16 :?
Næh, det er indført at arbejdstiden skal tilrettelægges i samarbejde med skolelederen - så det vil da være individuelt, hvornår man kan kontakte lærerne.

Jeg ser meget gerne, at lærere får telefontid - personligt har jeg aldrig nogensinde ringet til en lærer. Jeg skriver en besked på forældreintra, hvor de kan læse den, når det passer ind i deres planlægning.
For jeg synes aboslut ikke det er rimeligt, at de skal stå til rådighed døgnet rundt for curlingforældrene.[/QUOTE]

Som en afværge foranstaltning skal lærernes daglig arbejdstid være i form af sammenhængende timer og lagt på hverdagen, så en lærer må altså ikke gå hjem efter 7 timer 8-15 og derefter have telefon- eller rettetid mellem 19-21. Alle møder skal derfor ligge i lige forlængelse af en arbejdsdag. Dette giver ingen mulighed for rettetid en søndag eftermiddag og må gøre det meget svært for en leder at få regnestykket til at passe, med undervisning, møder, forberedelse, forældrekontakt, og div. udflugter og lejrskoler.
De har stadig en årsnorm primært fordelt på 42 uger og ikke som ønsket en månedsnorm. Alt skal altså stadig aftales for et år af gangen, hvilket giver skolelederne meget svært ved at putte f.eks. ekstra møder eller lign. ind, som ikke er planlagt fra skoleårets start. Nu får lærerene faktisk en nedfælget ret til en opgaveoversigt i begyndelsen af skoleåret. Hvor er så den fleksibilitet som der var ønsket ???