Registrering af kat - chip eller tatoo

Jeg har lige været hos dyrlægen (uden katte heldigvis) for at få Bølle og Sputnik registreret i Det Danske Katteregister.

Det er en længere forhistorie – but here goes:

Da Bølle blev kastreret og øremærket skete der en fejl, således at en anden kat i en by 30km herfra går rundt med samme øremærke. Det skal lige nævnes, at det ikke var min normale dyrlæge der lavede fejlen, men en pige jeg kender personligt. Jeg vil ikke hænge nogen ud - fejl sker og det må jeg leve med. Jeg opdagede fejlen en dag jeg for sjov ville slå hans øremærke op.

Jeg har selv registreret ham i Dansk Katteregister (Inges Kattehjem), hvor han nu står side om side med hans ”tvillinge-nummer”.

Jeg ringede til Det Danske Katteregister igår, for at høre, om der var problemer med to katte på samme nummer hos dem. Det er der ikke. Damen sagde, at der tit sker fejl – så intet problem:D.

Inden jeg tog til dyrlægen tjekkede jeg lige Sputniks øremærke om fandt ud af, at hun heller ikke var registreret i Det Danske Katteregister, hvilket jeg egentlig troede at dyrlægen automatisk gjorde, men de havde kun registret hende i Dansk Katteregister - procedure på daværende tidspunkt.

Nå, men jeg har altså fået dyrlægen til at registrere dem begge, så de er registrerede begge steder, hvilket jeg er mest tryg ved. Jeg skal så betale 250kr for det, men det gør jeg gerne:D.

Som I ser har jeg haft en del bøvl med øremærkerne, og de er jo intet værd hvis kattene ikke er registrerede i de relevante databaser. Jeg vil opfordre alle til at tjekke efter, hvis I ikke allerede har gjort det!!!

Som nogle af jer ved tænker jeg på at anskaffe en racekat. Jeg kan jo se at mange opdrættere får killingerne chippet. Jeg er egentlig mest tryg ved øremærkerne, da det er et synligt tegn på at katten har en ejer, men pga. ovenstående ved jeg snart ikke…

Er der en eller anden grund til at man som opdrætter bruger chip istedet for tatovering? Jeg tænker om det har noget at gøre med udseende i tilfælde af at katten skal bruges til udstilling.
Vil man som opdrætter acceptere at en killingekøber gerne vil have katten tatoveret (kun kælekat, ingen show) isteddet for chippet?

Lige til sidst: Er der andre en mig, der synes det er forvirrende at man har to registre der hedder næsten det samme:??

Jeg er meget enig… to registre, der heller ikke er sammenført er forvirrende og træls!

De killinger der kommer her fra er alle øremærket og kun chippet, hvis ny ejer ønsker det.
Det er bl.a. fordi jeg er til synlig mærkning, og når de er under kniven for at neutraliseres, ja så får de lige et stempel med det samme :slight_smile:

Så vidt jeg ved, må det ikke have indflydelse på udstilling :slight_smile:

Ja det er forvirrende med to registre.

Mine katte er kun registeret i Det Danske Katteregister, da jeg ikke ønsker at mine personlige oplysninger er tilgængelige for alle. Det har jeg dårlige erfaringer med.

Dem der er chippet og øremærket har begge dele registeret (dobbel chance i mit hovede).
Huskattene (killingerne der sælges) sælges med øremærkning, som er registeret. Ingen chip til dem.
Racekattene får kun en chip, medmindre de er solgt til kæl inden, og ny ejer også ønsker et øremærke. Begge dele vil blive registeret i Det Danske Katteregister.

Vores “gamle” katte er altid blevet øretatoveret. Men de nuye er allesammen chippet. Så af de nuværende katte her i huset er det kun Phumba der er tatoveret.

Jeg har da også overvejet at fgå dem øretatoveret, men har valgt det fra ud fra at de utatoverede her allesammen ser “racekattede” ud. Phumba kunne i lægmands øjne sagtens ligne en almindelig grå kat, men en siameser ligner ikke lige en tilfældig strejfer jo.

Så jeg satser på at de bli’r bragt forbi en scanner hvis de skulle blive væk hjemmefra :slight_smile:

De er registreret i Det Danske Katteregister så vidt jeg husker :slight_smile:

Og hvor er det dumt med to registre der ikke samarbejder :frowning:

Alle vores katte er chippet og de killinger som er flyttet her fra, har fået en X tattoveret i det ene øre mens de var i narkose for deres neutralisering.

Så her er det chip men med et X for at vise at katten ER mærket :slight_smile:

Killinger der flytter herfra er mærkede efter køber valg.
Chip eller øremærke eller begge dele.

Jeg foretrækker at have kattene mærket med begge dele - tatovering for synlighed og chip for sikkerhed. Og opført i begge registre.

Det er smartest at få øremærket i forbindelse med neutraliseringen, hvor katten alligevel er i narkose. Chipmærkningen foretages uden narkose og kan klares senere i forbindelse med et almindeligt helbredscheck. Men hovedsagen er naturligvis at få katten mærket og registreret.

[QUOTE=MoMo;836765]Alle vores katte er chippet og de killinger som er flyttet her fra, har fået en X tattoveret i det ene øre mens de var i narkose for deres neutralisering.

Så her er det chip men med et X for at vise at katten ER mærket :)[/QUOTE]

At tatovere et X i øret er en god ide. Jeg snakkede faktisk med dyrlægen om mine betænkeligheder ved chip (usynligt mærke) og han sagde at man nok burde mærke øret hvis man chipper. Det gør de dog ikke hos min dyrlæge, men jeg kan heller ikke forestille mig at de chipper så mange katte her på egnen - der er trods alt det mørkeste jylland:p

[QUOTE=MoMo;836765]Alle vores katte er chippet og de killinger som er flyttet her fra, har fået en X tattoveret i det ene øre mens de var i narkose for deres neutralisering.

Så her er det chip men med et X for at vise at katten ER mærket :)[/QUOTE]

At tatovere et X i øret er en god ide. Jeg snakkede faktisk med dyrlægen om mine betænkeligheder ved chip (usynligt mærke) og han sagde at man nok burde mærke øret hvis man chipper. Det gør de dog ikke hos min dyrlæge, men jeg kan heller ikke forestille mig at de chipper så mange katte her på egnen - det er trods alt det mørkeste jylland:p

Altså min personlige mening er, at skal man til at tatovere et X i øret, så kan man ski da ligeså godt lave en ordentlig tato :slight_smile: Katten skal jo sove uanset… og chippen er jo valgt, derfor Xét.
Det synes jeg altså er noget halv fjollet at gøre :slight_smile:

Jeg hælder bestemt også til en rigtig tatovering, men hvis man nu af en eller anden grund kun vil have katten chippet - en rigtig tatovering er jo ret synlig på nogle katte. Jeg kan huske at jeg var helt ked af at have “ødelagt” Bølles fine lyserøde øre, da han blev øretatoveret, men hans tatoveringer er altså også meget tydelige pga. de lyse øre.

[QUOTE=DK Sugieh;836863]Altså min personlige mening er, at skal man til at tatovere et X i øret, så kan man ski da ligeså godt lave en ordentlig tato :slight_smile: Katten skal jo sove uanset… og chippen er jo valgt, derfor Xét.
Det synes jeg altså er noget halv fjollet at gøre :)[/QUOTE]

Jeg har 2 der er kun er øretatoveret, så har jeg Akilah der er chippet og hun fik en X i øret her da hun blev neutraliseret. Diya og killingerne er alle chippet, og de 2 der bliver neutraliseret inden de flytter får også et X i øret nu når de alligevel er i narkose.

:slight_smile: men jeg forstår ikke din begrundelse for at bruge et X i stedet for en ganske alm tato :slight_smile:

Vel at man skal vide at der er en chip, og ikke kun se øretattoveringen og så give op der, hvis den ikke er læselig :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;836863]Altså min personlige mening er, at skal man til at tatovere et X i øret, så kan man ski da ligeså godt lave en ordentlig tato :slight_smile: Katten skal jo sove uanset… og chippen er jo valgt, derfor Xét.
Det synes jeg altså er noget halv fjollet at gøre :)[/QUOTE]

Når en kat ER chippet så bliver den registreret på det registeringsnummer altså chippen, en kat kan ikke have to registeringsnumre inde i Det Danske Katteregister. Derfor bliver der lavet et X i ordet hvis ønsker at få tatoveret kattens øre også …så det er ikke noget med at det er fjollet men at din øretatovering eller chip bliver ikke registreret alt efter hvad der bliver sendt ind som mærke til registeret.
X´et bliver lavet for at gøre dem som ikke tænker over at en kat er chippet at den faktisk er mærket :slight_smile:

MoMo - Aah! Så lærte jeg noget nyt i dag! Tak :ok:

Jeg har altid været tilhænger at øretatovering fremfor chip til katte, hvis nu de skulle slippe ud.

Folk ved nu om dage at hunde er chippet ved lov, men folk tænker endnu ikke over det med katte. Syntes dog efter jeg læser det med X’ et af en chip er en udmærket ide, men personligt vil jeg nu fortrække øretatoveringen hvis jeg skulle have en bamse mere.

Med hensyn til placeringen af tattoveringen så sidder Aslans tattovering helt ude i ørekanten og er ikke synlig hvor imod Kaplans sidder midt i øret. Det generede mig faktisk til at begynde med, men da jeg så fik Nanok og Milak valgte jeg selv at deres tatovering skulle sidde midt i øret, for jeg frygtede af folk ikke vil opdage at sådan en som Aslan rent faktisk har en øretatovering.

[QUOTE=MoMo;836915]Når en kat ER chippet så bliver den registreret på det registeringsnummer altså chippen, en kat kan ikke have to registeringsnumre inde i Det Danske Katteregister. Derfor bliver der lavet et X i ordet hvis ønsker at få tatoveret kattens øre også …så det er ikke noget med at det er fjollet men at din øretatovering eller chip bliver ikke registreret alt efter hvad der bliver sendt ind som mærke til registeret.
X´et bliver lavet for at gøre dem som ikke tænker over at en kat er chippet at den faktisk er mærket :)[/QUOTE]

Ville det egentlig ikke være en ide at få tatoveret “CHIP” i øret på en chipmærket kat?

Jeg tror helt ærligt ikke jeg ville forbinde et X med at katten var chippet…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;836940]Ville det egentlig ikke være en ide at få tatoveret “CHIP” i øret på en chipmærket kat?

Jeg tror helt ærligt ikke jeg ville forbinde et X med at katten var chippet…[/QUOTE]

Som jeg kan forstå det på de dyrlæger jeg har haft inde over neutraliseringen af mine killinger samt en hunkat, så er det noget der er besluttet i et sammenråd at det skal være et X man sætter ind. :slight_smile:

Årsagen til at jeg foretrækker chip frem for øretatovering er at en chip er ikke så nem at fjerne som en øretatovering er, ja jeg blev skræmt dengang jeg så en kat på et internat for mange år siden nu, som havde fået skåret begge ører af inden den var blevet fundet. Internatet var fuldstændig overbevist om, at det var gjort for at fjerne beviset på hvem ejer var :frowning:
Og da chipning kom som mulighed har jeg sværget til chip, og X i øret hos samtlige mine katte.