Jeg har lige været hos dyrlægen (uden katte heldigvis) for at få Bølle og Sputnik registreret i Det Danske Katteregister.
Det er en længere forhistorie – but here goes:
Da Bølle blev kastreret og øremærket skete der en fejl, således at en anden kat i en by 30km herfra går rundt med samme øremærke. Det skal lige nævnes, at det ikke var min normale dyrlæge der lavede fejlen, men en pige jeg kender personligt. Jeg vil ikke hænge nogen ud - fejl sker og det må jeg leve med. Jeg opdagede fejlen en dag jeg for sjov ville slå hans øremærke op.
Jeg har selv registreret ham i Dansk Katteregister (Inges Kattehjem), hvor han nu står side om side med hans ”tvillinge-nummer”.
Jeg ringede til Det Danske Katteregister igår, for at høre, om der var problemer med to katte på samme nummer hos dem. Det er der ikke. Damen sagde, at der tit sker fejl – så intet problem:D.
Inden jeg tog til dyrlægen tjekkede jeg lige Sputniks øremærke om fandt ud af, at hun heller ikke var registreret i Det Danske Katteregister, hvilket jeg egentlig troede at dyrlægen automatisk gjorde, men de havde kun registret hende i Dansk Katteregister - procedure på daværende tidspunkt.
Nå, men jeg har altså fået dyrlægen til at registrere dem begge, så de er registrerede begge steder, hvilket jeg er mest tryg ved. Jeg skal så betale 250kr for det, men det gør jeg gerne:D.
Som I ser har jeg haft en del bøvl med øremærkerne, og de er jo intet værd hvis kattene ikke er registrerede i de relevante databaser. Jeg vil opfordre alle til at tjekke efter, hvis I ikke allerede har gjort det!!!
Som nogle af jer ved tænker jeg på at anskaffe en racekat. Jeg kan jo se at mange opdrættere får killingerne chippet. Jeg er egentlig mest tryg ved øremærkerne, da det er et synligt tegn på at katten har en ejer, men pga. ovenstående ved jeg snart ikke…
Er der en eller anden grund til at man som opdrætter bruger chip istedet for tatovering? Jeg tænker om det har noget at gøre med udseende i tilfælde af at katten skal bruges til udstilling.
Vil man som opdrætter acceptere at en killingekøber gerne vil have katten tatoveret (kun kælekat, ingen show) isteddet for chippet?
Lige til sidst: Er der andre en mig, der synes det er forvirrende at man har to registre der hedder næsten det samme:??