Regler for tilmelding af killing fra udlandet

Nu får vi jo en killing hjem fra Tyskland her i starten af oktober. Når vi får ham er han ca. 13 uger og kun vaccineret én gang, regner jeg med.

Er der nogen mulighed for, at vi kan få ham med til Årslev, som jo er d. 17. oktober, eller skal han være vaccineret 2 gange for at komme med der? Reglerne siger jo, at der skal gå 15 dage fra sidste vaccination.

Nogen, der kan hjælpe?

At han kommer fra udlandet ændrer vel ikke på, at han godt må deltage i udstilling med én vaccination :slight_smile: Om man så selv synes, det er smart, er jo en individuel vurdering.

Jeg ville kontakte udstillingsarrangerende klub med det spørgsmål. Men der står intet i reglerne, om at killinger skal være vaccinerede to gange inden udstilling - seneste vaccine skal bare være mindst 15 dage gammel.

OK tak, jeg mente nok, at én gang er nok, men Flemming var sikker på, at det skulle være 2 gange.

Vi må lige prøve at høre opdrætter, hvornår hun får dem vaccineret - men hvor lang tid er det, der skal gå mellem 1. og 2. vaccine?

4 uger :slight_smile:

Er det en stor risiko at tage killinger med, der kun har fået én vaccine? Hvornår er det sikrest at give dem 1. og 2. vaccine?

Risikoen ved at udstille en killing med en vaccine afhænger af hvornår den er givet, om killingen stadig har maternelle antistoffer fra moderen og om det er en levende svækket eller dræbt vaccine.

Der skal gå 3-4 uger mellem revaccinering og killingen skal være 16 uger netop fordi der er den ved at danne eget immunforsvar og de maternelle antsistoffer aftaget - så ahr vaccinen effekt. Der skal vaccineres med samme vaccine somd en første for at få bedst mulig effekt. Da killigen kommer fra Tyskland har den sikkert også fået leukæmi - den ville jeg være lidt hmmm med.

Derudover er der i den forbindelse både stressen ved flytning og kort efter udstilling.

[quote=Lis Dahlstrøm;256418]Risikoen ved at udstille en killing med en vaccine afhænger af hvornår den er givet, om killingen stadig har maternelle antistoffer fra moderen og om det er en levende svækket eller dræbt vaccine.

Der skal gå 3-4 uger mellem revaccinering og killingen skal være 16 uger netop fordi der er den ved at danne eget immunforsvar og de maternelle antsistoffer aftaget - så ahr vaccinen effekt. Der skal vaccineres med samme vaccine somd en første for at få bedst mulig effekt. Da killigen kommer fra Tyskland har den sikkert også fået leukæmi - den ville jeg være lidt hmmm med.

Derudover er der i den forbindelse både stressen ved flytning og kort efter udstilling.[/quote]

Så det vil være bedst at give 1. vaccine som ca. 12 ugers?

Husk at du skal nå at søge dansk stamtavle inden udstllingen… (Vil bare lige gøre opmærksom på det da jeg selv havde problemer med dette på en udstilling, da der var ventetid på stamtavler i det land hvor jeg fik katten).

Julie - Hvorfor skal man have det? Altså dansk stamtavle. Jeg udstiller da i Tyskland på en dansk stamtavle? Hvorfor kan man ikke i DK på en tysk stamtavle? :slight_smile:

Øh ja… jeg spørger ligesom Eva? Anede i øvrigt ikke, at man skulle have en dansk stamtavle for at udstille en kælekat fra Tyskland… Hmm…

Jane - Nej, jeg har også kun hørt om det hvis det var fordi katten var fra et andet forbund… Men nu har jeg heller aldrig fået katte fra andet end DK :slight_smile:

Er man udstiller i en klub under FD, skal den udstillede kat have en FD-stamtavle.
Den skal som minimum være ansøgt og man skal være i besiddelse af en bekræftelse på, at den er søgt.
Vaccinationsreglerne er som med de danske katte.

Men … pga stress i forb med flytning, ville jeg ikke udstille så hurtigt efter hjemkomst.

Vivi - Altså en kat med tysk FD-stamtavle kunne sagtens udstilles med den stamtavle, hvis det er det man ønsker? :slight_smile:

Kun af en tysk udstiller. Er du medlem af en klub under FD, skal katten have dansk stamtavle.

[I]
Import af kat fra andet FIFe tilsluttet forbund
Du skal som importør sørge for:

At originalstamtavlen indeholder katte i minimum 3 generationer, udover katten selv.

At der medfølger transfer fra det FIFe tilsluttede forbund katten kommer fra.

At indsende originalstamtavlen via din egen hovedklubs stambogssekretær (husk at tage en kopi til dig selv).

At udfylde og indsende Felis Danicas importrekvisition via egen hovedklubs stambogssekretær.

At der er stambogsnumre og forbundskoder på alle katte i stamtavlen.
Hvis der mangler stambogsnumre eller forbundskoder, vil der komme et blankt felt på Felis Danica stamtavlen.
Optræder det blanke felt indenfor de 3 første generationer bag katten, vil katten eller killingerne få udstedt en FD RIEX stamtavle.

At der er korrekte EMS-koder på alle kattene der optræder på originalstamtavlen. Det betyder bl.a. komplette tabby koder, øjenfarver, mængden af hvidt etc. hvis det er et krav i racen. [/I]

Vivi - Doh! Jeg havde lige oversat FD til Fifé i mit hovede… Dumt spørgsmål jeg kom med. Men takker for svaret :slight_smile:

Jeg kan godt forstå du gerne vil vise din nye kat frem, men det er en stor belastning at skulle lære dansk og de bakterier m.m. den vil blive udsat for er med garanti ikke alle de samme som i opdrætterens hjem. Ville overveje meget nøje om det du får ud af at udstille en killing er mere værd en den risiko du udsætter den for ved ikke at give den ro til at falde til og dens krop ro til at vænne sig til den sygdomsverden vi har i Danmark.

Tak for alle svar :slight_smile: Vi tænker lige over det hele :slight_smile: