Sidder og skriver med en udstiller fra et andet land ang den korte el. lange vej til titlerne,
som jeg læser reglerne,
Må katten kun få max 4 certer fra samme land, de sidste 2 skal være fra 2 andre lande, når man tager den korte vej. Katten må kun have 6 certer i alt
Har katten 6 certer fra samme land, må de sidste 2 ikke være fra 2 forskellige lande :? Katten må kun have 8 certer i alt
Finn var tilmeldt til tyskland i sep, men da han jo have 3 certer fra tjekkiet og 3 fra dk, så valgt vi at lade ham blive hjemme, da han efter vores tolkning ville få 2 certer for meget til titlen GIP
4.4 Opnåelse af titlen Grand International Champion eller Grand International Premier
Forudsat at den udstillede kat har opnået mindst det krævede antal point (se artikel 6.9)
[ul]
[li]CAGCIB tildeles i “International Champion” klassen.[/li][li]CAGPIB tildeles i “International Premier” klassen.[/li][/ul]
For at opnå titlen Grand International Champion eller Grand International Premier, skal katten have opnået:
[ul]
[li]6 (seks) CAGCIB respektivt CAGPIB[/li][li]Fra mindst 3 (tre) forskellige dommere[/li][li]I mindst 3 (tre) forskellige lande[/li][li]På 6 (seks) internationale FIFe udstillinger[/li][/ul]
Der kan opnås maksimalt 4 (fire) CAGCIB/CAGPIB i det samme land. Der er undtagelser for medlemmers medlemmer som er bosiddende i lande som fremgår af annexerne.
Eller:
[ul]
[li]8 (otte) CAGCIB respektivt CAGPIB[/li][li]Fra mindst 4 (fire) forskellige dommere[/li][li]I 2 (to) forskellige lande[/li][li]På 8 (otte) internationale FIFe udstillinger[/li][/ul]
Der kan opnås maksimalt 7 (syv) CAGCIB/CAGPIB i det samme land. Der er undtagelser for medlemmers medlemmer som er bosiddende i lande som fremgår af annexerne.
Jeg kan se der kommer ændringer til næste år, men syntes faktisk den bliver svære at tolke, for den korte vej er stadig den samme, med max 4 certer fra samme land, mens den lange vej åbner op for at få certer fra mere end 2 land, hvor 7 må være fra samme land :?
Ja det er et minst 2 lande, men tænker når katten får 8 certer til GIC/GIP i 3 forskellige lande, hvoraf de 6 er fra samme land, så har man jo brudt reglen med max 4 fra samme land i den korte udgave
eks vi får den 1. i sverige, de næste 6 i dk og den sidste i tyskland, så er der efter min forståelse taget 2 certer for meget, nøjagtig so hvis man vælger at udstille 5 gange i kl 10 el. 9
Som jeg har forstået det, så må du den korte vej udstille i alle de lande du vil, men min 3. Og du med den lange vej kun må udstille i 2. Det sidste er ud fra, at hvis du har 1 fra et land og 5 fra et andet, så har du fået et cert for meget ved at udstille i et tredje land, fordi udstilling i tre lande automatisk er den korte vej.
Nu har jeg så forsøgt at læse OG forstå tråden og er endt med bare at blive fuldstændig rundforvirret…
Er der en venlig sjæl der vil skære den korte og lange vej ud i forholdet 1:1 for mig
Edit: Altså den der er gældende for næste år
Finn var tilmeldt til tyskland i sep, men da han jo have 3 certer fra tjekkiet og 3 fra dk, så valgt vi at lade ham blive hjemme, da han efter vores tolkning ville få 2 certer for meget til titlen GIP[/QUOTE]
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår det hele du mener. Men det er også rigtigt at han blev hjemme i det tilfælde, for med den lange vej må de max udstilles i 2 lande. Med den korte vej må katten udstilles i 6 forskellige lande. Der er ikke noget max på antal lande i den korte vej.
[QUOTE=DK Sugieh;1296588]Nu har jeg så forsøgt at læse OG forstå tråden og er endt med bare at blive fuldstændig rundforvirret…
Er der en venlig sjæl der vil skære den korte og lange vej ud i forholdet 1:1 for mig
Edit: Altså den der er gældende for næste år[/QUOTE]
Jamen, det er indviklet. FIFe-folkene prøver at beskrive hele to ting i de samme regler. Dels hvad man skal gøre for at opnå en titel, dels hvad man ikke må gøre undervejs. Man må helst ikke tage “overflødige” certifikater. Formentlig begrundet i, at så kunne gode katte med rejse-ulystne ejere “spærre” for, at andre katte kan få certifikater.
Fornuftigvis er fokus på "skal"-delen af reglerne. "Må ikke" delen er derfor ikke helt perfekt, hverken før eller efter regelændringerne.
Problemet var, at en ejer ved at skifte mellem de to varianter af skal-reglen kunne komme til overtræde må-ikke princippet med tilbagevirkende kraft. Og det er illustreret i Jeanettes oprindelige spørgsmål. Katten har 3 certifikater i Danmark og 3 i Tjekkiet. Hvis den nu får 1 i Tyskland, så (over-)opfylder den jo skal-regel a (6 certifikater i mindst 3 lande), idet et af de danske eller tjekkiske er overflødigt. Og hvad så? Svaret er ikke helt klart i de nuværende regler.
Det har man så løst i de nye regler ved ændre skal-regel b til 8 certifikater i mindst 2 lande.
Samtidig har man inddraget tidsdimensionen i reglerne. Man skal nemlig vurdere kattens certifikat-beholdning efter de første 6 certifikater. Hvis katten ikke opfylder skal-regel a på det tidspunkt, så skal den opfylde den nye skal-regel b. Den har fortabt muligheden for at bruge regel a.
Og det er Jeanettes situation. Da hendes kat havde 6 certifikater, var de kun fra 2 lande. Derfor skal den - efter de nye regler - have to certifikater mere. Og disse certifikater kan så komme fra vilkårlige lande. Så certifikat nummer 7 må gerne tages i Tyskland; men katten skal også have et ottende certifikat.
[QUOTE=Andreas;1296636]Jamen, det er indviklet. FIFe-folkene prøver at beskrive hele to ting i de samme regler. Dels hvad man skal gøre for at opnå en titel, dels hvad man ikke må gøre undervejs. Man må helst ikke tage “overflødige” certifikater. Formentlig begrundet i, at så kunne gode katte med rejse-ulystne ejere “spærre” for, at andre katte kan få certifikater.
Fornuftigvis er fokus på "skal"-delen af reglerne. "Må ikke" delen er derfor ikke helt perfekt, hverken før eller efter regelændringerne.
Problemet var, at en ejer ved at skifte mellem de to varianter af skal-reglen kunne komme til overtræde må-ikke princippet med tilbagevirkende kraft. Og det er illustreret i Jeanettes oprindelige spørgsmål. Katten har 3 certifikater i Danmark og 3 i Tjekkiet. Hvis den nu får 1 i Tyskland, så (over-)opfylder den jo skal-regel a (6 certifikater i mindst 3 lande), idet et af de danske eller tjekkiske er overflødigt. Og hvad så? Svaret er ikke helt klart i de nuværende regler.
Det har man så løst i de nye regler ved ændre skal-regel b til 8 certifikater i mindst 2 lande.
Samtidig har man inddraget tidsdimensionen i reglerne. Man skal nemlig vurdere kattens certifikat-beholdning efter de første 6 certifikater. Hvis katten ikke opfylder skal-regel a på det tidspunkt, så skal den opfylde den nye skal-regel b. Den har fortabt muligheden for at bruge regel a.
Og det er Jeanettes situation. Da hendes kat havde 6 certifikater, var de kun fra 2 lande. Derfor skal den - efter de nye regler - have to certifikater mere. Og disse certifikater kan så komme fra vilkårlige lande. Så certifikat nummer 7 må gerne tages i Tyskland; men katten skal også have et ottende certifikat.
vh
Andreas[/QUOTE]
For mig at se læser du reglerne forkert. Ved den lange vej står der ikke ‘mindste to lande’, der står ‘to lande’. Det kan jeg kun tolke som, at det skal være præcist to lande, ikke flere.
[QUOTE=Andreas;1296654]Jeg svarer på Luises spørgsmål i indlæg 7. Derfor taler jeg om de NYE regler, som Jeanette viser i indlæg 5. Du læser de nuværende, GAMLE regler.
[QUOTE=Andreas;1296636]Jamen, det er indviklet. FIFe-folkene prøver at beskrive hele to ting i de samme regler. Dels hvad man skal gøre for at opnå en titel, dels hvad man ikke må gøre undervejs. Man må helst ikke tage “overflødige” certifikater. Formentlig begrundet i, at så kunne gode katte med rejse-ulystne ejere “spærre” for, at andre katte kan få certifikater.
vh
Andreas[/QUOTE]
Det er netop pointen at jeg syntes de formuleringen i de nye regler modsiger hinanden.
For er ikke i tvivl om at Finn med de nye regler må taget et cert mere i dk eller CZ og det sidste cert i 3. land mens jeg mener at katten der har 1 cert i Sverige - 6 certer i DK den mener jeg skal have de sidste to certer i enten sverige eller DK uanset om man snakker ny eller gammel formulering
Nej. IC/IP - katten med 1 cert i Sverige og 6 cert i Danmark skal kun have 1 cert mere. Med de gamle regler skulle dette være fra enten Sverige eller Danmark. Med de nye regler kan det tages i alle lande.