Rengøring af kattebakke?

Hej Kattegale

Jeg og min killing Chloe er nye her på siden, så vi har nok en masse spørgsmål til alle jer mere erfarne katteforældre.
Jeg har tænkt på, hvad der er det bedste rengøringsmiddel til rengøring af kattebakken? Og hvor ofte den skal tømmes helt og rengøres? En eller to gange om ugen? Lige nu bruger vi krystalgrus, og det virker rigtig godt.

Kh

Mette og Chloe

Velkommen hertil :slight_smile:

Jeg vasker mine bakker 1 gang i ugen, og jeg bruger almindelig opvaskemiddel.
Jeg bruger klumpende grus. Det bliver ikke skiftet, kun fyldt oveni.

Jeg har ikke erfaring med krystalgrus, men bruger kompakt klumpende grus.
Jeg fjerner dagligt klumper og fylder op med nyt. Bakkerne bliver vasket af, når “de trænger”. Der er stor forskel, idet der er stor forskel på hvilke bakker, der bliver brugt hyppigst.
Alm opvaskemiddel er fint nok, hvis det er alm afvaskning :slight_smile:

Jeg bruger begged dele… dem med krystalgrus bliver vaske ca hver 5 dag, der bruger jeg først rodalon og så skyldes der ekstra godt og så bliver den vaske med opvaskemiddel. jeg skylde heller en gang for meget

jeg bruger opvaske middel :slight_smile:

og jeg bruger selv bentonitgrus - så skal sørge for at eventuelle rester er børstet af først :slight_smile:

men opvaskemiddel er ok - eddike hvis du er hys med giftige stoffer i sæben :slight_smile:

husk også når du vasker gulv ect - kattene slikker deres poter så alt hvad du bruger får de i munden - rodalon er fx noget rigtig bæ - meget meget giftigt, der skal skylles ekstra og tørres grundigt af inden katten får adgang

Når jeg vasker bakken helt ned, så bruger jeg Rodalon, og efterfølgende vasker jeg den godt med opvaskemiddel og skyller indtil den nærmest knirker…

Jeg bruger også krystaller i en af mine kattebakker, og der kommer altid noget katteurin ned på plastikken, så det er rigtig godt at vaske den af med noget lugtfjernende.
For tiden kører jeg med 2 poser grove krystaller i kattebakken på en gang, de holder en 10-11 dage (til 2 katte, der lever af vådfoder). Hver gang når den skal skiftes, så smides det hele selvfølgelig ud, fordi krystallerne jo er brugt op, og så skyller jeg lige bakken for evt. rester. Så sprayer jeg den med Rodalon og lader det stå at virke lidt. Og så får den ellers en rigtig grundig omgang med en opvaskebørste, som jeg kun bruger til kattebakker, og den skylles rigtig-rigtig mange gange, så jeg er helt sikker på, at der ikke er nogen rester af Rodalon tilbage. Tørres af og fyldes op igen med friske krystaller.

Da jeg kun havde een pose i af gangen, så var vi jo nede på hver 5. dag med samme procedure. Men jeg synes krystallerne fungerer bedre og mere stabilt, hvis der fyldes mere op, og kattebakken holder sig bedre tør.

Tusind tak for svar! Jeg har også fulgt lidt med i grusanmeldesestråden. Lige nu er vi glade for krystalgrus, men når vi får to katte prøver jeg måske noget nyt.