Rengøring af kattebakke

Hej.

Vil lige høre, hvordan I rengør jeres kattebakke - altså når den skal rengøres “i bund”!
Tænker mest på, hvad I bruger til rengøringen. Kan man bruge rodalon efter man har vasket og skyllet den? Har sådan en spray med det nemlig.

Ved almindelig bundskift og rens (ca 1 gang om måneden) Bruger jeg en opvaskebørste til bakker, masser af vand og klorin :slight_smile:

Når jeg vasker katte bakker vasker jeg i rodaloen, dog ikke den på spay, og en gammel opvaskebørste.
Når bakken er ren skyller jeg rigtig grundig i vand.

[QUOTE=PiaH;1017172]Når jeg vasker katte bakker vasker jeg i rodaloen, dog ikke den på spay, og en gammel opvaskebørste.
Når bakken er ren skyller jeg rigtig grundig i vand.[/QUOTE]

Gør det på samme måde her

Ja, Rodalon er fint at gøre rent med, men det skal skylles grundigt af bagefter :slight_smile:
Det skulle være ret giftigt for kattene at komme i berøring med.
Så bare skyld grundigt af, så er det et godt middel til at fjerne tis-lugt.

[QUOTE=pivnu;1017189]Ja, Rodalon er fint at gøre rent med, men det skal skylles grundigt af bagefter :slight_smile:
Det skulle være ret giftigt for kattene at komme i berøring med.
Så bare skyld grundigt af, så er det et godt middel til at fjerne tis-lugt.[/QUOTE]

Jeps, og det er bakterie dræbende, så et godt midel.
Jeg har brugt rodaloen i flere år nu, og så til mine hamstere, da jeg havde sådan nogle.

Jeg bruger klorin, da det også desinficerer :slight_smile: er meget billigere og så er det ikke giftigt :wink:

Bruger Rodalon men du skal være helt sikker på at det er skyllet godt og grundigt væk (også fra gulvet i brusenichen hvis du vasker der!) og at du tørrer den godt efter.

Jeg bruger Golden Grey Master kattesand…købes hos zooplus…

Jeg fjerner klumper et par gange om dagen…op i en frysepose, knude bindes og så ud i skraldespanden…

Ca hver 3-4.uge hælder jeg al sandet op i 2 spande, (jeg bruger én hel pose i bakken ad gangen)…vasker bakken grundigt med Klorin, skyller rigtig meget og tørrer så bakken tør indeni med en håndfuld toiletpapir…hælder sandet retur i bakken…og så starter de forfra med at tisse…som er det den første kattebakke, de nogen sinde har set…:smiley:

Jeg vasker da bare bakkerne i Ajax eller lignende.

Normalt skal man jo ikke bruge rengøringsmidler med salmiak, hvis katten har tisset et forkert sted, fordi duften får den til at gøre det igen.
Ergo må det være det helt rigtige til kattebakke… :wink:

jeg vasker med tusindfryd opvaskemiddel - af to omgange med to forskellige opvasker børster.

så tørre jeg bakkerne og stiller dem i solen et par timer - solens uv stråler er super til at desinficere.

jeg skifter bakker sådan hver 10 dage-3 uger, afhængig af brug…smider altid det gamle grus ud og fylder op med friskt. har brugt olivers grus i mange år og er udmærket tilfreds med det - specielt pga ingen parfume i

tømmer bakker flere gange om dagen - og altid når jeg ser de har været brugt

Når bakkerne får den helt store tur, så er det på denne måde:

  • Skylles med koldt vand
  • Skrubbes med skurecreme og en stiv opvaskebørste
  • Skylles med koldt vand
  • Sprayes med Rodalon - lad virke i 1-2 min.
  • Skylles med koldt vand
  • Overhældes med kogende vand
    og voila 1 stk. meget ren kattebakke :slight_smile:

Jeg bruger bare helt almindeligt opvaskemiddel:)

Venligst
Dorthe

[QUOTE=Elwarth;1017391]Jeg bruger bare helt almindeligt opvaskemiddel:)

Venligst
Dorthe[/QUOTE]
Det gør jeg også!

Når jeg renser mine bakker helt ,spritter jeg dem af til sidst i husholdningssprit ,fjerner alle bakterier ,og er ikke så giftigt som hverken klorin eller rodalon,da det jo fordamper,og ikke behøves at skylles efter…

Sidst jeg tømte i bund, var for nylig ( jeg tilstår at jeg gør det MEGET sjældent ) da brugte jeg min damprenser til at rengøre mine to bakker. Tidligere brugte jeg bare alm. opvaskemiddel - Rodalon vil jeg simpelthen ikke ha’ i hjemmet efter jeg mødte en kat hos dyrlægen som var blevet forgiftet af det - Et skrækkelig syn, og stakkels stakkels missekat.

Jeg bruger minus mug en eller to gange om året (minus mug er det samme som rodalon) og ellers har jeg en blanding af vand og eddike med opvaskemidddel i som bliver brugt når jeg skifter grus.

Skrubber meget grundigt med opvaskemiddel. Brugte tidligere først opvaskemiddel og så rodalon, men det er åbenbart spild af rodalon, som mister sin virkning i forbindelse med sæbe (iflg Ann R). Så nu bruger jeg kun opvaskemidlet.

Jeg bruger den billigste klor jeg kan finde, og blander det op med varmt vand. Efter der er brugt klor-vand skylles bakken af i rindende vand.
Kattene eeeelsker når kattebakken skal rengøres, for så kan man ligge i både bund og top, og rigtig hygge sig. De kan tilmed også hjælpe med at tørre siderne, når de ligger og ruller rundt i den tomme bakke. :tihi:
Jeg har en klud jeg bruger til at tørre vandet af bakken, og det er bare yndlingskluden. Ludvig elsker den, han skal bare ligge og rulle rundt med den klud hver gang. Tror der sidder lidt klor på den, og det kan han slet ikke stå for. :wink:

Jeg har brugt flere forskellige grusmærker, men pt. bruger jeg professionel classic fra zooplus.
Jeg plejer at udskifte al grus ca hver 2.-3. uge, så jeg venter til der en dag ikke er et alt for tykt lag tilbage i bakken, og så bliver resten smidt ud. Ved egentlig ikke om det er nødvendigt at smide det ud, men tænker bare at der sikkert godt kan ligge nogle bakterier tilbage i det grus der er blevet brugt, selvom skovlen kan komme igennem gruset. Så vil jeg hellere have helt rent grus hver gang for at der ikke er nogen smitterisiko i forbindelse med kattebakken.

Når jeg tømmer og vasker kattebakken er det på følgende måde:
Skylles grundigt
Vaskes med Rodalon og skylles grundigt
Vaskes to gange med opvaskemiddel og skylles grundigt både imellem de to gange vask, og bagefter.

Alt vandet bliver hældt i toilettet.
Jeg bruger en husholdningssvamp til rengøringen, og den kasseres efter brug.
Bakken tørres meget grundigt inden jeg fylder op med grus på ny.