Rengøring af madskåle

Jeg har et spørgsmål til jer hvordan I rengøres jeres kattes mad- og vandskåle.

Jeg skolder mine kattes skåle før jeg rengører dem, for så er jeg sikker på at slå evt. bakterier ihjel. Men er det overkill? Er det nok bare at vaske dem op som vores eget service? Det ville i hvert fald være en hel del nemmere :slight_smile:

jeg skyller dem af og sætter dem i opvaskemaskinen :ups:
jeg ved godt mange siger at man eeeendelig ikke må “dele” opvask med sine husdyr, men jeg deler altså også seng og sofa med dem og kysser på dem, så tja, her bliver det skyllet af og vasket op i opvaskeren.
Deres skåle er så altid det sidste som kommer i lige inden den startes. De får ikke lov til at stå deri og vente til senere.

Jeg bruger porcelæn, som efter min mening er nemmere at rengøre end plastic.
Jeg vasker op i hånden, og Buster har sin egen opvaskebørste.
Stiller lidt i blød hvis der er en tør rest vådfoder, der sidder lidt fast, men ellers bare alm vask.
Vandskålen vaskes en gang daglig.

[QUOTE=louiseogbuster;1304927]Jeg bruger porcelæn, som efter min mening er nemmere at rengøre end plastic.
Jeg vasker op i hånden, og Buster har sin egen opvaskebørste.
Stiller lidt i blød hvis der er en tør rest vådfoder, der sidder lidt fast, men ellers bare alm vask.
Vandskålen vaskes en gang daglig.[/QUOTE]

Vi gør meget det samme.

Vores skåle er enten metal eller porcelæn.

Mine spiser af glasskåle eller et lille ovnfast fad.
Det kommer i opvaskeren sammen med alt vores uden problemer :slight_smile:
Men jeg vil til enhver tid fravælge plastic, for det kan give acne :slight_smile:

Her har vi ingen fine fornemmelser. Kattenes porcelænsskåle får samme behandling som mine ting og bliver vasket op sammen med dem. Da jeg havde opvaskemaskine, blev de også sat i sammen med mit eget. Hverken kattene eller jeg har så vidt vides taget skade af det :slight_smile:

Vi bruger kun skåle at metal og porcelæn, og det bliver behandlet som vores egnet service: Altså skyllet af og sat i opvaskemaskinen på 70 grader. Det fungerer ganske glimrende. :slight_smile:

jeg vasker op i hånden- og efter en grundig afskylning ryger det bare i baljen med mit eget.

Madskåle/vandskåle bliver vasket som alt andet service her i hjemmet og med samme børste :slight_smile:
Nu får jeg snart (eller jeg holder stadigvæk fast i håbet) en opvaskemaskine og så kommer de til at ryge med der i … hvis vi kan undvære dem den tid maskinen kører :wink:

Mine katte spiser af keramik skåle. De bliver vasket af i hånden eller kommer med i opvaskeren sammen med alt andet. Tørkost mellemmåltider får de spredt ud på køkkengulvet, hvor der er linoleum på, så det er lidt at rengøre. :slight_smile:

Her vaskes vand- og og madskåle sammen med alt andet af opvaskemaskinen (mig) og med samme børste, som jeg bruger til min egen opvask. Jeg bruger glas eller porcelæn til både vand og mad til kattene og de får tørfoder i et aktivitetsbræt, der er nemt at vaske af. Når jeg på et tidspunkt får opvaskemaskine, ryger deres skåle i på almindelige vis.

Jeg bruger porcelæn (flade skåle fra IKEA) og et stålfad til vand. Porcelænet vasker jeg op ved håndkraft sammen med mit eget, det har jeg ingen problemer med. Vandskålen vaskes hver dag og får eddikesyre en gang ugentligt for at tage kalken. :slight_smile:

Jeg har både porcelæns- og rustfri stålskåle samt vandfontæner.
Normalvis vasker jeg foderskålene af med børste og opvaskemiddel. Engang imellem får skålene den store tur med skurecreme og skuresvampe og skoldes til sidst.
Vandfontænerne skilles ad og vaskes af med børste og rent vand. Ind imellem køres de igennem med vand og eddike og vaskes herefter med børste rent vand.

Det er ikke fordi jeg er bange for bakterier fra kattene til mig, men mere for at sikre mig at deres skåle er rene. Jeg startede med at gøre det fordi jeg blev det anbefalet, men det var af en hundeejer.
Jeg ville sgu gerne slippe hvis ikke det var nødvendigt :stuck_out_tongue: