Rensning af lynlås

Jeg er så heldig at min fætters kone lige har givet mig denne transport/hule- kasse. Deres hund har aldrig kunnet lide den og den har været pakket væk i flere år.
Det bærer lynlåsene desværre præg af og er helt irret fast :S
Er der nogen som ved hvordan man kan rense dem, så de fungerer igen? :slight_smile:

Som I kan se, så satte Blua sig på den lige fra start :tihi:

Jeg kan klart anbefale WD40 for at gøre lynlåsen medgørlig.
Rengøring anbefaler jeg en klud med klorin efterfulgt af klud med opvask. Tør efter med fugtig klud uden klorin og opvask. Måske andre har bedre ideer?
mvh
Katte Manden
www.kattepatruljen.dk

wd40 er en god ide!
Kamilla - den glemte jeg da tidligere. Jeg har en dåse wd40 lad være med at gå ud og købe en for de 17 dråber du skal bruge.
Derefter symaskine olie, eller en anden syrefri olie, fedt det godt ind i det og pak det ind i noget vita wrap til olie er godt fordelt og til sidst en blød fnugfri klud til at tørre efter med

Kattemand - hvad vil du bruge klorin til? For at gøre den ren eller?

Jeg har god erfaring med klorin / opvaskemiddel - resultatet bliver ikke bare brugbart men også pænt i min mening :slight_smile:
WD-40 kan købes i bla. BILKA / Føtex til ca. 30 kr. jeg sender gerne en lille flaske hvis du mangler.

Dette minder mig om denne gode gamle sandhed :thumbup:

[QUOTE=HolmeInc;1312847]Dette minder mig om denne gode gamle sandhed :thumbup:

[/QUOTE]

Ny for mig :thumbup:

Har lidt klorin mener jeg og så hvis jeg kan låne lidt WD-40 af dig Birgit, så er jeg nok godt kørende :thumbup:

Tak for input :ok:

Klorin er skidt, da de lugter af tis for kattene og derfor kan opfordre dem til at tisse der. :S

Jeg har nu prøvet med WD-40 og som en kollega anbefalede mig: ketchup :uha: han anbefalede mig også at prøve med cola…

Jeg har googlet lidt og vil nu forsøge med citronsyre opløst i lunkent vand med lidt opvaskemiddel…

har du fået den til at arbejde ? …for så ville jeg bare gi’ den en tur med en renslet svamp
de fleste lynere er lavet af en messing legering, så de ruster ikke …ir antyder en legering …der er ingen bevægelige dele indvendig og altså ikke rigtig noget der sætter sig fast i rust, men en dråbe syrefri olie er altid godt (symaskineolie)
grunden til at den ikke kan bevæge sig KAN være hvis den er kørt af sporet …altså skævt, og så skal den nusses på plads…og det er ikke altid det lykkes

Der sidder flere lynlåse derpå og de sidder alle fast, så tror ikke at de alle er kørt af sporet. Den er også næsten ubrugt, så ikke fordi at de er slidte.

jeg har fået to lynlåse fri, men skal også have den tredje fri hvis jeg skal kunne bruge den.

Min SuperBrugsen som faktisk er landets største, havde ikke citronsyre, så købte noget rust og kalkfjerner fra Borup. Og så har jeg skuret på låsene med en neglebørste.
Syrefri olie, det må være næste skridt.

Men tror næsten at problemet ligget i, at låsene er irret fast i stoffet…

Du skal havde vasket godt af med en stiv børste.

Brug en kraftig rengørings middel og der efter olie også lyner du frem og tilbage til den dur igen