Tak for dit indlæg, jeg synes også det er synd, men det kan jo være her og nu…i alt fald indenfor min race, så hellere lade drengen få en “parringsferie” et andet sted end at stresse en drægtig hun hjemme med fremmed hunkattebesøg… også selv om de får deres eget værelse…sådan ser JEG på det
Jeg har en enkelt gang haft en han udstationeret i 6 uger i Holland - han ringede hjem en gang om ugen Og jeg har haft en schweizisk han til låns i cirka samme tidslænge, 6-7 uger - MEN bimsehannerne, specielt de lidt ældre, har ikke noget at gøre som fritgående med hjemmets andre katte! Disse 2 drenge kom fra eget territorium til nyt territorium, der kun var deres eget og ikke skulle deles med nogen. Med udsyn og næsedyttemulighed med de andre, men absolut ikke med mulighed for mere. Begge var gamle rutinerede udstillingskatte, der var vante til en del rejsen og begge tog det i fuldstændigt stiv pote.
Ville jeg gøre det igen? Sandsynligheden er MEGET lav. Ikke fordi jeg havde en eneste dårlig erfaring ud af det, men der er bare ganske få mennesker som jeg tør betro mine drenge / tage ansvaret for deres drenge.
VH
Susanne
Jeg ville aldrig sende min fertile hankat i byen.
Han har sit domæne her hos os, sit eget residens hvor han er “konge” og det trives han super-godt med.
Whiskey er en avlskat, men samtidig en “kælekat” med stort K.
Han har et helt fantastisk temperament, er tillidsfuld, super-kælen osv.
Det ville jeg aldrig risikere “sætte på spil” ved at lade andre “overtage” ham - end ikke for en kort(ere) periode.
Derudover er der den sundhedsmæssige / helbredsmæssige side af sagen, som er lige så vigtig.
Sidst men ikke mindst, så ville jeg frygte at Whiskey ved et uheld skulle få mulighed for at stikke af …
Nej, Whiskey bliver her hos os, og ønsker man at benytte ham til en parring, så foregår det hér hos os
Omvendt kunne jeg heller ikke tænke mig at have en anden opdrætters fertile hankat på besøg hos mig - af samme årsager som ovenstående.
Nu er bimser jo også en del mere territoriale end fladnæser…
det jeg tænker er at lukke fremmed han ud midt i flokken…frem for hankatterum
ingen tvivl om at han kan lugte den anden han, om end han er “bortrejst”…men jeg tænker at det vil stresse ham helt vildt, måske så meget at han kan finde på at angribe hunner og evt. store killinger i den nye flok han er havnet midt i
[QUOTE=haneben;631766]det jeg tænker er at lukke fremmed han ud midt i flokken…frem for hankatterum
[/QUOTE]
Det ville jeg aldrig, aldrig turde… uanset racen, heller ikke de fredelige fladsnuder
VH
Susanne
Som ikke-mere-opdrætter vil jeg give en erfaring med.
For rigtig mange år siden, da min NFO hunkat Kira-Bast, som kan ses her skulle parres for anden gang kom hankatten hjem hos os.
Det var bestemt ikke normalt, men dem der ejede ham spurgte, om vi ikke hellere ville have ham hjem (vi havde vist lidt bedre plads, end de havde) og jo tak, ikke noget problem. Han gik sammen med Kira i deres eget værelse og alt gik fint.
Men det var jo så ‘kun’ for en lille uges tid, så var dét klaret
nej vel…“fremmede” hanner og hunner kommer i et aflukket rum hvor de så kan få besøg af modsatte køn… uanset om det er ude eller hjemme…jeg ville da heller aldrig lukke en løbsk hunkat løs her, de får “elskovsrummet”, som bliver desinficeret efter brug.
Ja, eller hunnerne kunne finde på at angribe ham! Jeg har besøgt et opdræt hvor en ny fertil hankat blev sat sammen med flere fertile hunner (2 eller 3 tror jeg). Det kostede ham et øje
[QUOTE=danpia;631849]Men det var jo så ‘kun’ for en lille uges tid, så var dét klaret
:)[/QUOTE]
Jeg ville nok ikke gøre det - men det er jo en helt anden situatión hvor der er en hunkat der er i løbetid når hannen kommer. Helt anderledes en han bor i et nyt hjem hvad det bringer af lugte og lyde