Resium dose og erfaring

Hvor meget Resium giver i jeres kat og hvor ofte?
Hvad er jeres erfaring med at bruge Resium til jeres kat?

Kender ikke resium. Hvad behandler det hos katten? Jeg ville nok diskutere dosis med dyrlægen.

Tænker også umiddelbart hvad er det, og hvad bruges det imod?

Resium skulle hjælpe mod blærebetændelse, nyresten og galdesten.
er ikke et lægemiddel dyrlægerne sælger, men et spansk naturhelse kosttilskud, kan blandt andet købes i Matas og mange helsekostforretninger, hvis jeg har forstået det rigtigt. her læst flere steder at det er blevet brugt med stor succes på katte.

Er der ikke nogen der har erfaring med Resium?

Jeg kender det slet ikke desværre.

Kender det ikke…

Men må jeg i stedet spørge ind til den blære betændelse din kat har…

Er det en som bliver ved med at komme igen, eller hvad er grunden til at du vil bruge det produkt

Resium er jo et “naturmiddel” (planteudtræk) målrettet mod mennesker, og jeg tror ikke der er mange her, der ville gå i gang med at anvende det uden først at have været omkring dyrlægen og fået behandlet katten der. Der findes ingen dokumentation for Resiums virkning på mennesker. Jeg ville være forsigtig med at give det til min kat - de tåler ikke automatisk det samme som mennesker gør.
VH
Susanne

3 Synes om

Hej Line problemet for mine katte er mest stendannelse, hvilket føre til problemer med at tisse samt blod i urinen og ja det kommer igen.
Susanne du har helt ret Resium er et “naturmiddel” (planteudtræk) målrettet mod mennesker og ja dokumentation for Resiums virkning på mennesker findes nok ikke, men jeg har kun kunnet finde positiv omtale og ingenting om at det ikke har virket eller haft bivirkninger. har også læst Resium virker godt mod katte, men jeg mangler dose. Jeg kan godt forstå du synes jeg skal være forsigtig, det er jo derfor jeg efterlyser en dosis, men jeg er kommet dertil at jeg hellere vil prøve et naturmiddel som jeg ikke har set negativ omtale om end at se mine katte lide. Resium kan jo bruges både behandlende og forebyggende.

|0x0Resium 3 målebægre består af / er sammensat af:
Ager-padderokke - Equisetum arvensis L. 5,0 g
Figenkaktus - Opuntia ficus indica L. 5,0 g
Hjertensfryd - Melissa officinalis L. 5,0 g
Rosmarin - Rosmarinus officinalis 5,0 g
Fennikel - Foeniculum vulgaris L. 3,7 g
Alm. Kvikgræs - Agropyrum repens L. 3,0 g
Stjerneanis - Illicium verum L. 2,5 g
Knopgræs - Cynodon dactylon L. 2,5 g
Alminelig mælkebøtte - taraxacum officinalis L. 2,5 g
Mark-Hindeknæ - Spergularia rubra L. 1,2 g
Konserveringsmiddel: Sorbinsyre.

https://www.naturoghelse.dk/shop/resium-1-liter-1927p.html

Så vidt jeg kan se, er Resium en blanding af krydderier og ukrudt. Indtil jeg ser noget dokumentation, tvivler jeg på, at katte vil bryde sig om at spise det, og at det skulle have nogen særlig virkning.

Både Royal Canin og Hill’s har foderprodukter, som modvirker urinvejssten. Hvad siger din dyrlæge om dem?

1 Synes om

Jeg havde STOR effekt af diæt med primært vådkost til min maine coon kastrat der havde problemer med “grus” og tilstoppet urinleder. Tørkost gør urinen meget koncentreret og skrubber pga de ca. 30% kulhydrat urinens pH, så der nemmere dannes struvitter.
Resium kender jeg ikke

2 Synes om

Tjekkede lige på siamis’ liste over giftige planter, og fandt under L-Å-delen at Mælkebøtter er giftige. Godt nok svagt, men jeg ville ikke turde give Resium uden godkendelse fra dyrlægen for ikke at risikere at forgifte katten :smil:

1 Synes om

selvfølgelig vil du have dokumentation Andreas selvom også det link du selv sender kun indeholder kommentar om det virker ligesom alle andre steder Resium bliver omtalt.
mener du at alt det dyrlægerne giver af medicin er noget kattene bryder sig om at spise? jeg bryder mig ikke om at se dem lide af ikke at kunne tisse eller at der er blod i urinen.

Da jeg tidliger er uddannet gartner og solgt blomster i mange år, har jeg underuddanelsen lært at “giftige” planter normalt smager så dårligt de ikke bliver spist eller der skal så store mængter at det ikke er muligt at spise. jeg kan også se at listen er langt fra komlpet over giftige planter for katte. erfaring fra blomsterbutik er at katte ejere gladeligt køber de planter der er “giftige” for katte, hvis det er en plante de kender, men vil de købe en plante de ikke kender så skal de lige høre om de er giftige for katte.
men nu er mit spørgsmål jo ikke om de kan tåle Resium, det stoler jeg på de kan da mange har givet det til deres kat.
I får det til at lyde som om jeg gør noget frygteligt ved mine katte, ved prøve at finde en løsning på deres smerte og lidelse.

1 Synes om

Kan det så ikke være nogle af dem der bruger det til deres kat, kan vejlede om dosis? :slightly_smiling_face:
Jeg må stemme med i koret herinde… tal med din vet om det :slightly_smiling_face::+1:t2:

Hvis jeg kunne have spurgt dem havde jeg gjort det og ikke spurgt her.

Nu nævner du ikke specifikt hvilken type sten, din kat danner, så det er lidt svært at vejlede - og du virker også fast besluttet på at det skal være planteudtræk fremfor en dokumenteret veterinær indsats :slight_smile: Måske tager jeg fejl, men hvorom alting er, så kan visse typer sten (struvitter) der helt klassisk giver problemer med urinvejene hos nogle katte, simpelthen behandles med foderskifte. Tænker der er flere, der har lyst at læse historien om dengang dyrlæge Steensborg behandlede sig selv med succes :slem: Desperat Århus-dyrlæge spiste hundemad i to måneder - Avisen.dk
VH
Susanne

5 Synes om

Hvad fodre du dine katte med?

Det er flere katte med samme problem?

Katte har ikke samme smagssans som mennesker der har ca. 9,000 smagsløg - katte ca. 480. Katte kører i høj grad efter lugt og i min personlige erfaring har konsistens også betydning.

Der er også forskel på planter som katte støder på i virkelige verden - og så ekstrakt som er kemisk behandlet og hvor lugten af det giftige måske er maskeret af div. tilsætningsstoffer.

2 Synes om

Det er nu ikke det det handler om. Det handler om at de fleste af os der er herinde ved lidt om biologien bag hvorfor katte udvikler blærebetændelse og urinvejssten, eller også har flere af dem der svarer været med i mange år og har en ret god ide om hvad der virker. Vi vil også meget gerne hjælpe og det er derfor der spørges yderligere ind til hvad det er helt præcist hvad der er galt, for at kunne vejlede bedst muligt.

Ud af ovenstående to citater fra dig udleder jeg at du har behandlet din kat tidligere for krystaller i urinen. Men du nævner ikke noget om 1) hvilke krystaller din kat har, 2) hvad du har behandlet med og hvor længe. Sålænge du ikke giver et svar på disse to ret væsentlige spørgsmål så er der ret svært at give dig kvalificeret hjælp. Jeg er selv biomediciner af uddannelse og bruger den viden ift. min kat og hvad den rammes af. Jeg har aldrig hørt om Resium før til behandling af krystaller i urinen. Ikke dermed være sagt at det måske ikke kan bruges men der er ret mange andre ting jeg ville prøve af først, ting som min erfaring siger virker og som burde virke qua den biologi der ligger bag dannelsen af krystaller. Qua den måde andre har svaret dig på mener jeg helt bestemt at de prøver at finde ud af det samme.

Så hvis du vil have kvalificeret hjælp så kunne det i høj grad være en fordel at svare på nedenstående spørgsmål

  1. hvilke slags sten danner din kat i urinen?
  2. hvad er der behandlet med og i hvor lang tid?

… også en sidebemærkning, mht at planter der er giftige for katte skulle smage grimt, den holder ikke helt. Der er set flere eksempler på at katte har spist af grønne planter fra løgfamilien og er døde af det

6 Synes om