overskriften siger det hele
hvis en person med ringorm kommer i nærheden af mine katte - er der så smittefare ?
og i givet fald . hvor stor er smittefaren ?
overskriften siger det hele
hvis en person med ringorm kommer i nærheden af mine katte - er der så smittefare ?
og i givet fald . hvor stor er smittefaren ?
Ja, det er der.
Og smittefaren er lige så stor som mellem katte indbyrdes…
Når det så er sagt, så er det i nogle tilfælde imponerende hvor meget der skal til førend at der smitttes…
Kender fx både katterier og hestestalde, hvor en afdeling har været virkelig plages af ringorm, mens at en anden afdeling har været helt fri…
Og også masser af eksempler på at mennesker har ringorm, mens deres dyr ikke har og omvendt…
Ringorm er zoonotisk, dvs det skelner ikke mellem arter.
Smitterisikoen er som Ann skriver, det samme som mennesker imellem og dyr imellem. Smitte sker ved direkte kontakt eller kontakt med smittede overflader.
hvordan ifht sådan noget som sengetøj ?
en ting er at det smitter ved direkte kontakt … hvordan med sengetøjet ? kan det også smitte ved at en kat lægger sig hvor et inficeret menneske har ligget ?
[QUOTE=Battlestar;939163]hvordan ifht sådan noget som sengetøj ?
en ting er at det smitter ved direkte kontakt … hvordan med sengetøjet ? kan det også smitte ved at en kat lægger sig hvor et inficeret menneske har ligget ?[/QUOTE]
Ja, det vil jeg næsten mene er en af de mest sikre måder at få overført smitten…
Jeg blev som barn smittet af min veninde, der havde et ganske lille udbrud nederst på låret… “min ringorm” kom til at sidde på underarmen lige omkring albuen…
[QUOTE=Ann K;939169]Ja, det vil jeg næsten mene er en af de mest sikre måder at få overført smitten…
Jeg blev som barn smittet af min veninde, der havde et ganske lille udbrud nederst på låret… “min ringorm” kom til at sidde på underarmen lige omkring albuen…[/QUOTE]
dør svampene ved 60 gareders vask ? jeg kan ikke finde data om det nogen steder… kun behandling
[QUOTE=Ann K;939156]Og smittefaren er lige så stor som mellem katte indbyrdes…
Når det så er sagt, så er det i nogle tilfælde imponerende hvor meget der skal til førend at der smitttes… [/QUOTE]
Hvis katten har et normalt og velfungerende immunforsvar, så kan den jo ofte selv bekæmpe ringormen, så den ikke kommer til udbrud. Jeg har for en del år siden haft ringormeudbrud på armen, og der var ingen af vores katte, der fik det.
Du skal vist op på 65 grader og derover for at være sikker…
Men spørg evt Annie… den stakkel må da vist om nogen vide noget om at bekæmpe ringorm efter den frygtelige omgang hun var igennem.
Sunde og raske katte kan godt møde ringorm uden at gå i udbrud. Der skal bekadiget hud til at den kan “bide” sig fast. Killinger, ungdyr, syge og gamle katte har ikke samme modstandskraft.
Ældre artikkel - men stadig aktuel - dog er behandlingen af kattene anderledes idag
Tusind tak for svarene allesammen
![]()