Robotplæneklipper og katte?

Nu hvor vores ældste børn er flyttet hjemmefra og dermed ikke længere kan sættes til at slå græs, :grin: overvejer vi at sætte en robotplæneklipper på opgaven.
Man hvordan fungerer sådan en sag sammen med nysgerrige katte? :thinking:
Hele vores have er indhegnet og kattene har adgang til haven det meste af døgnet.
Kan en robotplæneklipper være farlig for kattene? Man hører jo at de kan skade bl.a. pindsvin.

1 Synes om

Vi har en. ikke med min ønske. Beimis er enten bange for den eller spinger på den.
Nogle bekente vi kender, har også en og en hund på 6 år, da hund lagde og sov på græsset en af de varme sommer dage. Det er en golden retiver. Hunden blev hale kuperet. Da de kom til dyrlægen var det hund nummer to i den uge. :pouting_cat: undskyld mit sprog jeg giver ikke en fløjtende fis for sælger der siger den går i hold når den rammer en ting. Vores æbler bliver til mos, når den fiser forbi. Jeg slukker vores til aften. Nægter og komme ud og se en pindsvin der er kørt over. Det samme en varm sommer dag, ved jeg beimis godt vil flade ud en sted på græsset og tage en god lur, er jeg ikke hjemme bliver den slukket.
Til gengæld er solsorten vild med den. De køre på den langs hækken for så kan den tage insekter og hvad ellers der er livretten i en højde den normal ikke kan få fat i

Med venlig hilsen beimis ejer

Undskyld mit negativ input :pouting_cat:

6 Synes om

@Beimis

Rart at få at vide, hvordan virkeligheden ser ud, og hvad man skal være obs på. Vi har også overvejet en robot plæneklipper. Vi bliver jo ikke yngre, som tiden går.
Så tak for din gode information :blush:.

2 Synes om

Den kom da i det mindste til dyrlægen - det gør de pindsvin og andet småvildt, den potentielt rammer, næppe… :thinking: :face_with_raised_eyebrow:
Jeg kan godt se det smarte i konceptet ud fra et bekvemmeligheds-perspektiv, men sådan en fætter kommer aldrig til at operere på min matrikel.

5 Synes om

Enig… Pundsvine venner fraråder dem. Folk har en tendens til at lade dem køre aften og nat, men det er der hvor pindsvinene er aktive og derfor kommer de i problemer.

Jeg frygter for katte haler. Men jeg ordner sjældent græsplæne når kattene er ude

3 Synes om

Jeg drømmer om at få en robot til at klippe græsset i vores have.
Men, vi har heller ikke nogle pindsvin - og de har ikke mulighed for at komme ind på plænen da hele have er indhegnet. Og, min plan vil være at lade robotten køre på tidspunkter hvor kattene ikke er ude. De er som udgangspunkt kun i haven når vi er hjemme, så der vil være mulighed for at robotten vil kunne køre mens vi er på arbejde.
Jeg stoler ikke det mindste på at vores katte ville flytte sig for en robotklipper og deres ben og haler vil alt alt for nemt kunne komme til skade hvis de ligger og flader ud på græsset når den kommer kørende. Jeg tror ikke at jeg ville turde satse på en robotklipper hvis der var risiko for pindsvin eller katte på plænen når den skulle køre.

4 Synes om

Hvis man vil have en robot græsslåmaskine, skal man købe en der er en nummer større end den der passer til ens græsplæne, hvis man køber den der lige passer til ens størrelse græsplæne, skal den køre hele tiden for at holde plænen. Den vi har er en nummer større og starter kl 8 og slukker kl 18. Og køre er så meget med den ikke køre hele dagen. Sikke en ro der er ind imellem

Med venlig hilsen beimis ejer

2 Synes om

Tusinde tak for jeres svar og erfaringer. Så fik vi den lukket grundigt ned her hjemme. :grimacing:
Vi (læs; min mand :grin: ) må fortsætte med græsslåningen, og så må vi ellers overveje, om vi på sigt skal dyrke Vild-med-vilje, eller om vi skal sælge hytten og flytte i en lidt nemmere lejlighed.

3 Synes om

Gør som Anne i hendes indhegning. Hun slår stier :+1:t2: Så tilgodeser i både jeres (Brians) :smile: tid og lyst til at slå græs, vild med vilje og ikke mindst missernes nye jungle-bane :smile: Win win :wink::smile:

6 Synes om

Jo, deeet… Men på en 1000 m2 grund i et villakvarter? Jeg tvivler på at jeg kan få den igennem. :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Synes om

Seriøst - det kunne jeg godt finde på, også i en villahave, og var det ikke fordi vi her allerede har store arealer med “natur”, herunder vilde blomster, var der røget noget insekt-frøblanding i en stor del af græsplænen…

Nu får havetraktoren lov at tage sig af den - men faktisk plejer Ralph at lade områder med særlig mange af de plæne-voksende blomster stå, især først på sæsonen hvor der endnu ikke er så meget gang i dem andre steder. :blossom: :ear_of_rice: :shamrock:

6 Synes om

Det er da en mega god idé.
Det vil jeg da også overveje at gøre. :+1:

2 Synes om

Altså, det er bestemt ikke fordi vi går ned på ukrudt. :see_no_evil: :grin:

2 Synes om

Du skal bare vide vi er solidariske på det punkt :smile:

1 Synes om

Nu kan man jo altid diskutere begrebet ukrudt. Vores vilde bier, sommerfugle og andre insekter vil sikkert ikke være enige med os :slight_smile: Føde kan de muligvis godt finde fra kulturplanter, men så vidt jeg har forstået, er mange af dem ret selektive, når det kommer til yngleplanter. Som fx bestemte sommerfulge, der yngler på brændenælder og skvalderkål. Jeg tror, der er en grund til, at der er en Nældens Takvinge.

I første omgang er det faktisk levesteder, insekterne mangler, fremfor fødesteder. Så en ikke så kultiveret have er med til at fremme biodiversiteten.

Man kan få skilte til at sætte op ved haven, hvor der står Vild med Vilje, så naboerne kan se, det ikke er dovenskab, men omtanke :rock:

7 Synes om

:ups: Åh nu vil mit svar lige ryge uden for overskriften. Men i en par hjørne I den lille fold ved hesten er der brændenælder i massevis, da hestene går uden om de hjørner, er brændenælder inde i total tynd sort spind. Og sikke en mylder af af laver om sommeren, samt lige pludselig en dag er der en sommerfugle farm :blush:. Godt være brændenælde ikke er den den mest kønne plante at have til og stå, men sikke en dejlig oplevelse med sommerfugle farmen. :slightly_smiling_face:

Det giver så meget mening det du skriver @galath :slightly_smiling_face:

Med venlig hilsen beimis ejer

6 Synes om

Vi er også ret vilde med Vild med vilje her i Langå og omegn. Det er så fint. :slight_smile: Selv min far har fået et stort Vild med vilje-område på sin grund.
Her hjemme kører vi stadig kun vild pga. manglende overskud. :grin:

Men når det kommer til selve græsplænen, holder vi den nu nogenlunde klassisk. :slight_smile: Da vi flyttede indfor 15 år siden, brugte min far og min mand nemlig afsindigt mange timer på at omdanne mange års tilgroet jysk marsk til plan græsplæne, så det fortjener vedligeholdelse. :heart:

4 Synes om

Vi har robot, den køre fra 8 morgen til 8 aften.
Vores katte og andre katte har kigget på den fra afstand og efter noget tid har de alle ignoreret den og går bare en stor bue udenom.

Vi bor på landet, har ikke hegnet grunden ind.

5 Synes om