Vi har et relativt afslappet forhold til rengørings-standarden herhjemme *), men kigger ny støvsuger pt. og overvejer i den forbindelse om en robotstøvsuger kunne gi’ mening.
*) Her bliver stort set beskidt i samme sekund støvsugeren er sat væk, og daglig støvsugning ville helt sikkert være relevant - det kommer bare ikke på agendaen, hvis det skal foregå manuelt…
Jeg har haft en for en del år siden og var egentlig glad nok for den, men den vi havde kunne ikke køre over dørtærskler, så vi droppede den da vi flyttede i hus med dørtærskler… Den var også bøvlet at tømme, men man kan få dem med sådan en station hvor den tømmer sig selv. Skulle jeg vælge en igen, bliver det med station og hvor den også kan vaske gulvet.
Inspireret af at min bror samt gode veninde har en roborock v8 max ultra ( eller der omkring navn) turde vi godt ønske os en i bryllupsgave.
Vi har i 7 år haft diverse brugte roombaer til bare at suge grus op i entre og kattebakkerum og været tilfreds. Men de larmer, er dumme som snot og dårlige til dørtrin.
Vores nye er/var dyr. Men den kører så også uden om ting, har radar, kamera osv samt tømme station.
Skrubber den gulv som moster åse ? Nej , men det bliver tørret over, hvilket vi med vores begrænsninger ikke fik gjort hver uge før. Og modellen er med vask af moppe og aktiv tørring, så den ikke står og bliver sur.
Og støvsugning klarer den ret godt synes jeg.
Det er klamt når man tømmer beskidtvands beholderen.
og den kan sættes til bare at tage et enkelt rum hvis det trænger, det gør vi tit med køkkenet fordi det er gennemgangs rum samt der hvor kattene spiser.
Ifht dørtrin er den ret kapabel, men eller så kan man derude på internettet købe fine små ramper til dørtrin, det har min veninde.
Vi har den ikke til at vaske i kattebakke rummet for klumpegrus der er undsluppet støvsugning og bliver fugtigt = smat.
Men i resten af hytten ja tak.
Og er vildt imponeret af dens evne til at finde rundt, komme ud fra stoleben under spisebordet sov.
Faktisk har vi nuppet en qrevo edge fra samme mærke på BF tilbud nu her, så vi kan have 2 i det nye hus. Edge er bedre og nyere, var på bud fordi endnu en ny model lige er kommet og så får de hver sin halvdel af huset at knurre rundt i.
Er du bange for at kina overvåger dig er det her ikke noget for dig.
Det var noget i den retning, jeg håbede på, for med to katte der bla. færdes på (pt. mudrede) marker, og samtidig løber ind og ud langt oftere på denne årstid, vil selv bare en let overtørring være en klar forbedring.
Og i forhold til støvsugning, så kan vi andre ikke sige os fri for at slæbe ind fra stalden, uanset forsøg på at børste det værste af tøjet udenfor… …
Jeg har haft robotstøvsuger i mange år. Inkl. i de tidlige år, efter at IRobot Roomba var kommet på markedet, og hvor robotterne kørte lidt tilfældigt rundt, og det var noget vekslende, om den fandt ud af, at komme ind i alle rum.
Siden da, er der sket rigtigt meget, til det bedre. Kortlægning og hvordan robotten finder rundt og rengøringsmønstre er bedret gevaldigt. Så de nu kortlægger et helt hus i løbet af få minutter og selv efterfølgende systematisk kan finde rundt, og gør rent i lige baner, således at de kommer rundt over det hele.
Ift. robotter, som både kan støvsuge og vaske gulv, så er min erfaring, at dem med det almindelige flade stykke klud på, der bliver gulvet bare stribet og ser farligt ud, fordi moppen bare trækker skidtet med rundt.
Men hvad der virkeligt fungerer er de nyere robotter med roterende moppehoveder, med “vaske-/tømningsstation”. Her kører robotten med jævne mellemrum (man kan indstille hvor tit, dvs efter hvor mange m2) retur til statationen og vasker moppehovederne. Her bliver gulvet altså rent og ikke stribet.
Vi fik den første for 15+ år siden, og er på nr. 2 iRobot Roomba model, hvor den nuværende er 5 år gammel. Vi er RIGTIG glade for at have sådan en. Det gør virkelig en forskel på den daglige mængde skidt på gulvet at have sådan en til at køre. Vi bor i 2 etager og har den primært til at køre nogenlunde dagligt i køkken-alrummet, hvor kattene (og vi) trækker meget skidt ind og ud fra haven og hvor kattebakkerne er. Den er sat til at køre på timer-funktion på de tidspunkter, jeg ved, vi ikke er hjemme (for Kira har ret, den larmer! Så den skal helst ikke køre mens vi er i rummet). Samt vi sætter den ofte lige ud og tager gangen også. Den kan desværre ikke bare tage begge rum, da den strander på dørtrinnet på vej ud fra gangen igen. Så jeg skal bare lige huske at bruge ½ min på at samle kattelegetøj etc. op fra gulvet inden jeg går, og så fungerer det.
Den kan selvfølgelig ikke tage hjørner ordentligt, kantlister og flytte på ting etc., så den erstatter ikke vores støvsugning fuldstændigt, men det er stadig skønt at man ikke kommer hjem og tænker “ååh, jeg burde støvsuge”.
Et trick ved dem er at hver gang man tømmer skidtbeholderen, så banker man også lige filteret, der sidder på skidtbeholderen, af. Så er den meget mere effektiv.
Det lyder dog som om Kiras model er noget bedre end den roomba vi har, for kan kun nikke genkendende til at de larmer og er dårlige til dørtrin
Tak for tilbagemeldinger - vi er blevet overbevist om at det skal prøves, og Ralph er i gang med at læse på specs…
Vi har også 2 plan, og bortset fra badeværelset, er underetagen sammenhængende - gang, køkken-alrum og stue uden dørtrin - så det bliver her den kommer til at bo.
Overetagen er knap så udfordret, og den kan da i hvert fald ikke være mere besværlig at slæbe ovenpå, end den nuværende støvsuger…
Så er Roberta flyttet ind - foreløbig er hun introduceret til Diesel, Pete kom ind under seancen, men blev bedt om at koncentrere sig om sin igangværende opgave først…
Vi har ikke prøvet vaskefunktionen endnu, men støvsugning klarer den ret overbevisende - bla. er den bedre til at komme ind under diverse møbler og så er den faktisk mere støjsvag end forventet.
Vi mangler lige at få indført en “køreplan” - her er jo en del, der skal fjernes fra gulvene inden den kører (kattenes mad- og vandskåle, f. eks… ), så indtil videre startes den manuelt.
Havde vi haft et hus med mulighed for det, så var sådan en aldrig kommet til at kører uden opsyn - jeg husker alt for tydeligt den dag på kontoret, hvor en teenager ringede til sin mor, fordi lillebror ikke havde haft hundene ude om morgenen inden han lukkede dem fra gangen og ind i resten af huset
Robotstøvsugeren havde ikke registreret, at den ene hund havde haft brug for at tømme sine tarme, så den havde fået det slæbt godt rundt, aldrig har jeg oplevet nogen være så glad for, det var en dag vi havde en lang dag, som den dag, teenageren var ikke tilfreds
På “kortlægningsturen” kørte den ind i silikonemåten skålene står på, med det resultat at vandskålen væltede…
Men derudover må den gerne tage det område med - der spildes typisk også noget udenfor måtten - og så er det jo en god anledning til også lige at få vasket måtten af.
Ja, her har vi valgt at vandskål står på trappen og vandfontæne i vindueskarmen, så slipper jeg for at flytte noget der
Det er kun legetøj etc. der skal samles op, for det spreder kattene en del af herhjemme i løbet af en dag
Det kan umiddelbart ikke lige lade sig gøre at placere foderskåle anderledes her, uden at være bøvlet i øvrigt - men vi skal jo lige lære hinanden at kende…
Status på Roberta er, at hendes evner som gulvvasker også er godkendt - efter 1. vask skulle der lige lidt ekstra knofedt til på de mest udsatte steder, men udgangspunktet var også et gulv, der virkelig trængte…
Og så er hun i gang med familiesammenføring - der er bestilt en ledningsfri til afløsning af den nuværende Dyson, som især Ralph har været træt af i noget tid.
Jeg mente det var lidt overkill at udskifte den allerede - til det gik op for mig at den faktisk har over 10 år på bagen, time flies when you’re having fun…