Robotstøvsugere og økonomi

Det er ingen hemmelighed, at jeg er pænt træt af hvor meget grus der bliver slæbt ud på gulvene her i det nye hus :argh:
Jeg har overvejet om en robotstøvsuger ville være løsningen på det problem … :gruble:
Men når jeg tænker på at jeg kan støvsuge hele huset på under 1 time og når jeg ser at en robot skal lade i 7-8 timer, så tænker jeg at sådan en fætter kan da ikke være særlig økonomisk i brug, selv holdt op i mod min gamle Nilfisk ? :S

Jeg har jo hørt om Roomba-støvsugerne, men er der nogen der har en billig model (en Melissa f.eks.), som kan fortælle om de er noget værd ?
Roomba’er kommer jeg aldrig til at have råd til, så dem behøver jeg ikke at høre om :cool2:

Nu er det godt nok en Roomba, vi har, men jeg vil gerne dele erfaringerne alligevel. :slight_smile:

Først og fremmest tager det lang tid! Den kan bruge en halv time på at støvsuge køkkenet, som jeg selv kan støvsuge på 5 minutter. Og der er meget vedligeholdelse, ikke mindst, når man har langhårskatte. Ud over at beholderen ofte skal tømmes, så vikler de lange kattehår sig omkring børster og hjul, der ofte skal pilles ud og renses.
Men det er da rart, at den kan støvsuge, mens man laver noget andet :slight_smile:

Jeg er glad for vores Roomba, men den kan ikke 100 pct. erstatte en rigtig støvsuger. Ligeledes kan den godt tage lidt tid om rengøringen, som Else også er inde på. Dog er jeg faktisk rigtig glad for min, da den er en god hjælp i hverdagen, hvor der ikke altid lige er tid til rengøring, og robotstøvsugeren tager overraskende meget skidt i forhold til hvad jeg forventede. Jeg nyder også godt af lighthouse-teknologien, som gør rengøringen mere effektivt.

Ang. strømforbrug:

Der står måske noget brugbart i denne artikel: nyheder om it, it-sikkerhed, software, mobil kommunikation, it-ledelse,hardware, pc, mobil, server, computer - Computerworld

Jeg har haft min til at køre skiftevis i køkken og soveværelse, som er de to steder vi har kattebakke. Den kører kun når vi ikke er hjemme, og det aflaster det antal gange om ugen som jeg selv behøver at støvsuge

[QUOTE=Maibrit;957306]

Ang. strømforbrug:

Der står måske noget brugbart i denne artikel: nyheder om it, it-sikkerhed, software, mobil kommunikation, it-ledelse,hardware, pc, mobil, server, computer - Computerworld

Okay, udfra det der står der, bruger en robot faktisk meget mindre strøm end en alm. støvsuger :slight_smile:
Jeg er helt med på at den ikke helt kan erstatte en alm. støvsuger, men hvis bare mængden af kattegrus på gulvet kunne minimeres, så ville det være skønt :smiley:

[QUOTE=Skattekat;957320]Okay, udfra det der står der, bruger en robot faktisk meget mindre strøm end en alm. støvsuger :slight_smile:
Jeg er helt med på at den ikke helt kan erstatte en alm. støvsuger, men hvis bare mængden af kattegrus på gulvet kunne minimeres, så ville det være skønt :D[/QUOTE]Vores samler det i hvert fald fint op, men vi har også en dyr udgave af Roombaen. Vi har denne udgave: http://www.roboteksperten.dk/roomba/113-irobot-aerovac-specialtilbud.html, men overvejede også en 555PET: http://www.roboteksperten.dk/roomba/133-irobot-roomba-555-pet.html (den har dog ikke lighthouse, men virtual wall).

Jeg kan IKKE anbefale en Melissa!
Min mand købte én til mig for at hjælpe med at gøre støvsugningen lettere, men den holdt bare ikke ret lang tid!
Batteriet døde efter ca. 1/2 år - og siden der ikke er garanti på batterier, så har den bare stået og samlet støv siden :frowning:

Jeg ville rigtigt gerne have en Roomba på et tidspunkt, men klart det skal være den ægte vare næste gang - en billig kopi, kán bare ikke følge med (i al fald ikke en Melissa).

/Mette

[QUOTE=Mette Mejdahl;957328]Jeg kan IKKE anbefale en Melissa!
Min mand købte én til mig for at hjælpe med at gøre støvsugningen lettere, men den holdt bare ikke ret lang tid!
Batteriet døde efter ca. 1/2 år - og siden der ikke er garanti på batterier, så har den bare stået og samlet støv siden :frowning:
[/QUOTE]

Tak, det var jo det jeg var ude efter … nogen der har erfaring med de billige robotter :slight_smile:
Men ærgeligt at din Melissa ikke holdt længere end det :S

http://www.lauritz.com/OneBid/OneBidPage.aspx?LanguageId=1&OneBidId=4043

Jeg købte denne i sommer og syntes faktisk at den suger ok i forhold til hvad jeg havde regnet med, MEN eftersom jeg går hjemme, så gider jeg ikke høre på en støvsuger i lang tid af gangen, hvilket resulterede i at den efter få uger blev pakket sammen og nu har stået i skabet siden… Overvejer i øjeblikket om jeg skal sælge den el. om jeg kommer til at bruge den når jeg ikke skal gå hjemme længere…