Roser der er færdige med at blomstre?

Ja, hvad gør man lige med dem? To af mine tre roser er færdige med at blomstre, og det er noget kedeligt noget at se på pt, men hvad skal jeg gøre med dem nu? Lade dem stå, klippe blomsterne af, klippe lidt længere nede, eller? :slight_smile:

Det er en god idé at klippe blomsterne af så snart de begynder at visne. På den måde vil der komme nye knopper. Det gør der ikke hvis blomsterne bliver siddende, for så bruger rosen sin energi på at danne hyben/frø, i stedet for nye blomster

Tak, jeg må ud og klippe så :smiley:

Ja klip det visne af, men i min verden ikke mere end det. - Jeg plejer at klippe mine roser end til foråret så de kan blive tættere og flottere.

Det er også afhængig af rosens art, om den kommer til at blomstre igen :slight_smile:

Nogle er remonterende - andre er ikke :slight_smile:

af med hovedet så den ikke danner hyben- er den remonterende blomstere den igen og elleres ikke. men uanset er der ingen grund til at den bruger krudt på det.
Til foråret kan du så beskære den

Hvor meget klipper du dem ca. ned så? :slight_smile:

Til foråret tager jeg selvfølgelig alt det som er visnet. - Jeg er desværre nok ikke hård nok ved mine, først de sidste par år jeg har klippet dem, ellers klippede jeg dem aldrig ned, så de var ranglet og kedelige.
Men jeg tager gerne en god stykke ned, lige over hvor jeg ser friske skud. Men ikke helt ned til jorden. De tykkere grene klipper jeg ikke i.

Giver det mening? :slight_smile:

Man klipper et par cm over en ny knop. Det kan godt betale sig at klippe godt til - roserne skal nok komme igen. Du skal være sikker på at der ikke er mere nattefrost før du begynder at klippe. Du kan finde nogle gode beskrivelser på nettet om hvordan man beskærer roser.