Rosiner og katte

Hej kattegale

Hvordan er det nu med katte og rosiner? Jeg læste inde på en side at rosiner var giftige for katte, men ikke noget hvor stor en dosis der skal til før end de bliver syge.

Jeg spørger fordi den gode Kong Louis har spist 2 rosiner i går og 1 dag, som han fik vristet af min rosinmad:uha:. Han opfører sig helt normalt, leger sover, spiser og bruger bakken normalt. Skal jeg være bekymret?:confused:

I betragtning af at store hunde kan dø af akut nyresvigt efter at have spist bare halvdelen af en lille pakke rosiner, så ville jeg passe ekstremt meget på i fremtiden!
Det er åbenbart gået godt indtil nu - og så kan du udfra det konkludere at din kat kan tåle to rosiner… men jeg ville bestemt ikke give flere! :slight_smile:

Uha, jeg vidste slet ikke der skulle så lidt til:besvimer::yikes: Han kommer aldrig i nærheden af mine rosinmadder igen. Tak for svar, Ann:)

Og bare lige for en god ordens skyld har jeg ikke givet ham rosiner, men bare ikke været hurtig nok til at få dem fra ham. :dokdok:

Hvad er det de ikke kan tåle i rosiner? :slight_smile:

Bare roligt… jeg vidste det heller ikke i sin tid… Havde også en kat, som altid lige fik et par rosiner, når jeg spiste rosinmadder…
Og endnu værre - jeg brugte vindruer som guffer til min hund!!! :yikes: heldigvis er det stof, som dyrene ikke kan tåle, ikke så koncentreret i de friske druer… men alligevel! Det kunne jo være gået helt, helt galt! :S

Her er et link til rosinforgiftning.
Det er ikke alle dyr der viser symptomer, men du kan selv læse om her hvad du skal være opmærksom på:

Nå okay, det ved man ikke…

Giftstoffet i rosiner og vindruer er ikke kendt endnu. Man har derfor ikke kunne undersøge, hvordan det virker grundigt. Stoffet er mistænkt for at ødelægge nyrerne og hæmme udskillelsen af blodets affaldsstoffer, men giftmekanismen forbliver altså et mysterium.

Jeg kan simpelthen ikke huske det Eva… Og det er faktisk ikke så forfærdeligt længe siden at artiklen var i DKKs blad Hunden.
Kan huske at vi tænkte på at lave en artikel om “hjemmets gifte” til Kattemagasinet - men så droppede jeg ud af redaktionen og det blev aldrig til noget…

Holddaop!! Banse ELSKEDE rosiner og fik dem da tit. Og eftersom han blev gammel kan det ikke være SÅ farligt igen. Eller osse var han bare vanvittig heldig?

Eftersom giftstoffet åbenbart ikke er påvist i rosiner, kunne det måske snarere være en intolerans som så ikke alle har?

Trekkie… man VED ikke hvilket gitstof, der er tale om - eller i hvert fald, er oplysningerne ikke nået bredt ud…
Jeg måiundrømme, at det her lige netop er en af de ting, hvor jeg ikke tør tage chancen!

En af mine katte var vild med M&Ms, vores gamle lab-x åd engang en hel pakke fyldte chokolader… ingen af dem drattede døde om og jeg ved at chokolade er giftigt som bare den!
At to af vores dyr har været hamrende heldige, betyder bestemt ikke at mine andre dyr får lov til at få ting, som jeg (nu) ved er skadelige for dem!

Jeg mener dog nok at man har fundet frem til det skadelige stof i rosiner… det stod vist i den artikel i Hunden, så måske en henvendelse til DKK kan give svar, hvis man ønsker det…

Jeg har også altid hørt, at chokolade er skadeligt for hunde, men min datters veninde har en hund, der stjæler alt spiseligt, og den har spist sig gennem en del chokolade, heriblandt en hel chokoladejulekalender og en værtsgave. Meget irriterende - men syg bliver den altså ikke. :gruble: Måske skal der alligevel meget til før dyr bliver forgiftet?

At katte ikke skulle kunne tåle rosiner, har jeg aldrig hørt før. Men vores katte plejer ikke at være interesserede, selv om der jævnligt tabes rosiner på gulvet. Og heller ikke hunden.

Det tror jeg bestemt ikke… altså at der skal meget til.

Jeg tror snarere på dne forklaring jeg fik. da jeg lettere hysterisk ringede til dyrehospitalet… Nemlig at hvad angår chokolade, så har det noget at gøre med kvaliteten… god mørk chokolade med højt kakaoindhold er derfor farligere end det der lyse palminfedtede stads man typisk putter i julekalendere, eler den forholdsvis beskedne mængde, der er omkring fyldet… Og så helt klart også hundens størrelse og vægt!

Jeg har fundet det på Clinitox (Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie). De skriver godt nok hunde, men da katte er så sarte, plejer tingene at gælde for dem også…

Det vides ikke, hvorfor det at give druer til hunde i store mængder fører til nyresvigt. Da man kan måle, at de fleste hunde efter indtagelse af vindruer eller rosiner har serum hypercalcæmi, forventes det, at nyresvigtet er resultatet af hypercalcæmi. En anden teori er, at der indtræder en nefrotoksiske eller idiosynkratisk reaktion (anafylaksi), hvilket fører til hypovolæmisk shock og renal iskæmi.

http://www.vetpharm.uzh.ch/reloader.htm?giftdb/pflanzen/0054_tox.htm?inhalt_c.htm

Altså, man mener det får calciumindholdet i blodet til at stige faretruende og dette giver nyresvigt, eller at dyret går i shock (alle blodkar udvider sig på en gang, så der ikke mere er blod nok i kroppen til at fylde det hele op. En meget farlig og livstruende ting)

Jeg tror måske at det, at der tilsyneladende ikke sker noget ved at de spiser rosiner, kan være samme ting som med katte og liljeplanter? Altså at vi muligvis slet ikke opdager mindre nyreskader hos et ungt dyr, fordi nyrerne har så stor overkapacitet i de unge år. Senere i livet kan det så blive et problem, men det oplever man jo ikke som i sammenhæng med noget, der skete flere år tidligere :gruble:

[QUOTE=Ann R;737642]Jeg har fundet det på Clinitox (Institut für Veterinärpharmakologie und -toxikologie). De skriver godt nok hunde, men da katte er så sarte, plejer tingene at gælde for dem også…

Altså, man mener det får calciumindholdet i blodet til at falde faretruende, så dyret går i shock (alle blodkar udvider sig på en gang, så der ikke mere er blod nok i kroppen til at fylde det hele op. En meget farlig og livstruende ting)[/QUOTE]

Jeg tillader mig lige at rette her:

Hypercalcæmi er et forhøjet niveau af calcium. Du tænker på hypocalcæmi, der netop er et for lavt indhold.

[QUOTE=Gucci;737643]Jeg tillader mig lige at rette her:

Hypercalcæmi er et forhøjet niveau af calcium. Du tænker på hypocalcæmi, der netop er et for lavt indhold.[/QUOTE]

Rigtigt, selvfølgelig - jeg har simpelthen læst forkert - nok fordi jeg slog hypovolæmisk op.
Tak - jeg får rettet det :ok:

[QUOTE=Else;737635]Jeg har også altid hørt, at chokolade er skadeligt for hunde, men min datters veninde har en hund, der stjæler alt spiseligt, og den har spist sig gennem en del chokolade, heriblandt en hel chokoladejulekalender og en værtsgave. Meget irriterende - men syg bliver den altså ikke. :gruble: Måske skal der alligevel meget til før dyr bliver forgiftet?

At katte ikke skulle kunne tåle rosiner, har jeg aldrig hørt før. Men vores katte plejer ikke at være interesserede, selv om der jævnligt tabes rosiner på gulvet. Og heller ikke hunden.[/QUOTE]

Jeg havde altså også en dalmatiner engang der åd en hel lagkage hvor jeg havde brugt et helt glas nutella - der var intet at mærke på ham… udover at han gemte sig for mig resten af dagen fordi han godt vidste jeg var gal! :tihi:

Men når der nu er beviser for at både chokolade og rosiner/druer er farlige, så synes jeg da også klart at man skal passe på. Bare fordi een kunne tåle det, er det jo langt fra sikkert at den næste kan.

[QUOTE=Silotte;737651]Jeg havde altså også en dalmatiner engang der åd en hel lagkage hvor jeg havde brugt et helt glas nutella - der var intet at mærke på ham… udover at han gemte sig for mig resten af dagen fordi han godt vidste jeg var gal! :tihi:
.[/QUOTE]
Nutella har heller ikke meget med chokolade at gøre… :wink:

Nutella is a tasty hazelnut spread that contains quality ingredients such as skim milk and a hint of cocoa.

(Taget fra Nutellas egen side)

[QUOTE=Ann K;737632]Trekkie… man VED ikke hvilket gitstof, der er tale om - eller i hvert fald, er oplysningerne ikke nået bredt ud…
Jeg måiundrømme, at det her lige netop er en af de ting, hvor jeg ikke tør tage chancen!

En af mine katte var vild med M&Ms, vores gamle lab-x åd engang en hel pakke fyldte chokolader… ingen af dem drattede døde om og jeg ved at chokolade er giftigt som bare den!
At to af vores dyr har været hamrende heldige, betyder bestemt ikke at mine andre dyr får lov til at få ting, som jeg (nu) ved er skadelige for dem!

Jeg mener dog nok at man har fundet frem til det skadelige stof i rosiner… det stod vist i den artikel i Hunden, så måske en henvendelse til DKK kan give svar, hvis man ønsker det…[/QUOTE]

Uh jamen det var sø’rme heller ikke en opfordring til at gi katte rosiner… Bare at Banse åd MANGE af dem uden at ta’ påviselig skade. Så derfor tænkte jeg om det var intolerans. Det var ikke for at sige at det var noget pjat, overhovedet ikke :slight_smile:

Har skrevet mig det bag øret, for mine katte får ellers af og til 3-4 rosiner - min hund også + hun elsker vindruer.
Ingen af dem har reageret negativt, men der er jo ingen grund til at udfordre skæbnen.

:yikes:

Devi har hermed officielt guffet sin sidste rosin, det er ellers en af de snacks hun vil gøre hvad som helst for.

Meeeeeen…nok har hun trimmet en alpeviol helt og aldeles for blomster i sine unge år uden eftervirkninger og nok har hun efterhånden spist rigtigt mange rosiner også uden eftervirkninger, men det er jo - som der skrives - ikke til at se hvad der er sket af påvirkning indeni hende og jeg vil da gerne fejre flere fødselsdage med hende efter den i næste uge :uha: