Roskilde Dyrskue

Roskilde Dyrskue har altid været et godt sted at promovere sin(e) race(r) og ansvarligt kattehold generelt.

De senere år har det været en international FIFe udstilling og derved kan man også deltage, selvom man ikke er medlem af en FD-klub. Da klubben i høj grad mangler tilmeldinger (især i kategori 1 og 3) har jeg lovet at tage Candy med under armen og køre en tur til Roskilde om søndagen :smiley:

Mon der er andre Kattegale, der kunne lokkes til at bruge en dag i den weekend på en alternativ udstilling i Roskilde?

5 Synes om

Jeg har tilmeldt mine to allerede, men kender også to i kat. 3 der ikke har tilmeldt (i hvert fald ikke da vi snakkede i weekenden) for de har ikke fået login, og ved forespørgsel siges der bare at det er tilsendt :woman_shrugging: Men man kan da håbe det er løst nu. :kryds:

2 Synes om

Den slags mails ryger ofte i spam-filteret :slight_smile:

Nu er jeg i hvert fald tilmeldt og jeg kan se af systemet, at det ikke er overdrevet, der mangler tilmeldinger. Efter min tilmelding er der plads til 44 (ud af 60 mulige) katte om søndagen…

1 Synes om

Jeg har været på Roskilde dyrskue i mere end 10 år i træk med mine abyer, og har elsket det som fremvisning. Det var et højdepunkt om sommeren for hele familien og vi kom altid både lørdag og søndag.
Pludselig var jeg som medlem af Mundikat ikke velkommen længere fordi fremvisning kun var for FD medlemmer, nu vil man så igen gerne have os fordi det er lavet om til en udstilling.
Ja jeg er nok lidt bitter, men jeg kommer ikke mere med kat på dyrskuet. Det var noget helt særligt og den tid er forbi for mig.
Jeg ved ikke hvordan det vil fungere i den mere stramme ramme som en udstilling med dommere, bedømmelser, nom, scene show mm. er.
Det kan godt være det bliver godt, men jeg nød friheden ved at det bare var en fremvisning. Vi tog vores ture som dørvogtere, og havde tid til at gå rundt og se de ting på pladsen vi gerne ville, ind i mellem vi sad og viste katte fremfor de MANGE gæster.
(Har man mon fået et større telt, for hvordan der skal være plads til to områder til dommerne sammen med de sædvanlige 30 dobbeltbure aner jeg ikke. På de store besøgsdage stod folk som sild i en tønde og gik rundt i teltet i gåsegang.)
Jeg kommer som gæst på dyrskuet søndag med hele familien inkl. mine 2 børnebørn. Dyrskue er stadig en tradition, nu bare uden kat.

3 Synes om

Jeg forstår dig godt og er langt henad vejen enig - selv har jeg jo heller ikke været velkommen i en del år og det er en underlig følelse, men jeg vælger at give det en chance og har også lokket et andet Viking Cats medlem i kategori 3 med om søndagen. Hvis jeg synes, det er noget skidt, kommer jeg bare ikke igen næste år - men så er det prøvet.

2 Synes om

Der havde de selvfølgelig tjekket, inden de skrev (det har været meldt tydeligt ud flere gange fra arrangørens side også, selv hvis folk ikke selv havde tænkt på at tjekke spam)

Lidt info fra arrangørerne :smil:

Vi har forhørt os lidt om, hvilke forbehold folk har til Dyrskuet og har forsøgt at imødekomme dette:

● Det afholdes i telt og på ujævnt underlag… “Vi har fået teltet flyttet til ny plads med fliseunderlag”.

● Det er i telt, og hvad hvis min kat stikker af?..
“Efter aftale med dommerne, er man velkommen til at fremvise sin kat i sele”.

● Der kommer hunde og barnevogne…
“Nej, hunde, barnevogne og balloner har ingen adgang i teltet”.

● Det er en lang dag…
"Ja, lige så lang som på alle andre udstillinger. Dyrlægecheck åbner kl. 8 og vi satser på at kunne lukke kl. 19 (søndag kl. 18).

● Det er sværere at vinde, når der kun er 2 dommere…
“Nej, da disse dommere max kan få 25-30 katte hver, mod op til 40 på en alm. udstilling”.

Hvad vi derimod kan tilbyde:
☆ At der hver dag afholdes BEST OF BEST i hver kategori.

☆ At du for de penge du betaler for at deltage i udstillingen, også få p-billet og 2 entrébilletter til den pågældende dag.

☆ Mulighed for gratis fremvisning af katte, hvis du ikke ønsker at deltage i selve udstillingen. Også her er der p-billet og 2 entrébilletter til den pågældende dag. .

☆ En afslappet og hyggelig udstilling i godt selskab, hvor hygge står i højsædet.

☆ Den vildeste mulighed for at fortælle om din race til et bredt publikum.

☆ God tid, så resten af Roskilde Dyrskue også kan opleves.

5 Synes om

Det er så ikke korrekt! Indtil og med sidste år var kattefremvisningen på Roskilde Dyrskue styret af en privat arbejdsgruppe, der overtog arrangementet da Birmaklubben for omkring 15 år siden opgav at løfte opgaven. I år er første gang Felis Danica står for det, og derfor forsøger man at give det et skud med en international udstilling i stedet for en uofficiel fremvisning. Der er altså tale om helt andre arrangører, og dem kan man da godt være sur på fordi der tidligere var andre, der stod for det, men det er nok lidt spildt krudt :wink:
Derudover har jeg ikke mange kommentarer til arrangementet, for idet jeg jo sidder i Jylland, har jeg ikke nogen arbejdsopgaver i forbindelse med udstillingen - jeg er for dyr at trække til Sjælland i mange dag i træk, og kan i øvrigt ikke tilbyde noget som ikke kan ordnes af dem der bor lokalt :slight_smile:
VH
Susanne - for en meget sjælden gangs skyld med FD næstformandshat på.

3 Synes om

[quote=“Susanne_W, post:8, topic:240859, full:true”]

Jeg beklager forvirringen. Mit første indtryk for et par dage siden var, at det ikke var nyt, at det er sat op som en international udstilling - det har Bette senere modsagt og fortalt, at den del var spritny.

Der er fordele og ulemper ved begge dele. Fordelen ved en international udstilling er, at man (måske) kan lokke nogle af de mange ikke-FD udstillere, der er i Danmark til at deltage og dermed fylde rummet. Ulempen er, at mange FIFe udstillere fra andre lande ikke gider rejse til Danmark for 1 dag med to dommere (jeg har forsøgt at lokke en svensk opdrætter og hun var ved at dø af grin)

Personligt ville jeg nok mene, at en fremvisning, der var åben for alle, som er medlem af en klub under WCC (a la en variant af open doors) ville være den bedste løsning.

Det ville samtidig signalere, at arbejdet med at fremme racekatte og godt og ansvarligt kattehold var noget, danske opdrættere arbejdede sammen omkring - uanset forbund.

3 Synes om

Jeg tror din forvirring skyldes at der i løbet af årene skete flere ændringer.

I starten var dyrskuet for alle racekatte med stamtavle. Uanset forbund. Den eneste reference til et forbund var at man henviste til FIFE’s vaccinations- og karantæneregler.
Så blev udstillingen ændret til at det kun var for katte som kunne stambogsføres i Fife. Væk var Toyger og Poly Mainecoon. Som have været der fast i flere år.
Dernæst kom der som jeg opfattede det (måske ikke korrekt) en forståelse af at det kun var for katte med stamtavle fra FIFE. Så forsvandt folkene fra TICA.
Til sidst blev det til at fremvisningen kun var for medlemmer i FD, og væk var så dem som var i andre FIFE klubber. Personligt ville jeg så gerne have været der sidste år, men måtte ikke :frowning:
Nu forsøges der så med en egentlig udstilling, hvor der kan udstilles katte fra hele FIFE samt andre forbund under open doors.
Men ja - en dag med to dommere er ikke så tillokkende for mange.

Jeg er helt enig med dig i dit forslag om en fremvisning som igen er helt åben for alle katte med stamtavle, med hovedformål at styrke oplysning og promovering af Racekatte med stamtavle uanset forbund.

2 Synes om

Helt ærligt - med så mange gode ideer, hvorfor har I så ikke stillet jer til rådighed for de sidste arrangører? De har i den grad manglet hjælpende hænder de sidste mange år… - det er derfor FD har måttet overtage. Det er SÅ let at sidde og hælde brok og kritik ud, uden at have hjulpet med at trække læsset. De kunne godt have brugt hjælp, og de lagde aldrig skjul på det.
Oh well - Felis Danica er som bekendt dåååååm - intet nyt under solen der!

Sorry, Susanne - med den kommentar lukker du reelt al lyst til samarbejde på tværs.

INGEN - som i INGEN - inden for nogen part af FD har på NOGET tidspunkt kontaktet NOGEN som helst uden for FD for at høre om muligheden for et samarbejde. Os, der er uden for FD, har tværtimod fået at vide, at vi ikke er ønsket på dels Roskilde Dyrskue og dels også Plantorama (hvor jeg selv personligt har tilkendegivet flere gange, at jeg gerne stiller op).

At bede os om at holde styr på, at FD nu - uden at konsultere andre forbund repræsenteret i Danmark/danske medlemmer af andre FIFe medlemmer - vælger at ændre det tidligere format til en international udstilling er helt seriøst lidt meget forlangt. For at være med til at trække noget læs, er det nødvendigt at vide, at der er et læs at trække!

Hvis FD - for at bruge et meget moderne udtryk - havde “rakt ud” til f.eks. Viking Cats om et samarbejde, er jeg 100% sikker på, at Viking Cats gerne havde promoveret det blandt sine medlemmer og at som minimum dele af bestyrelsen ville have gjort sit bedste for at stille op. Men det har FD valgt ikke at gøre og derfor kan FD godt risikere, at Viking Cats ikke ligefrem hopper og springer for at være med til at løse opgaven.

2 Synes om

Sorry - jeg var simpelthen ikke opmærksom på at du repræsenterede Viking Cats.
Anyhow, jeg orker ikke diskutere emnet, for vores opfattelse af tingenes tilstand ligger ganske enkelt så langt fra hinanden, som det overhovedet kan komme. Jeg ville egentlig bare gøre opmærksom på at du skrev noget, der var direkte ukorrekt, samt opklare at der er ny arrangør på fra og med i år. Det er hermed gjort. EOD on my part.

Vi hjalp da det gamle hold, med noget praktisk, så det synes jeg ikke er fair, og havde de spurgt om mere hjælp havde vi da også stillet op.
Det var f.eks. altid en hold indsats at pille udstillingen ned søndag. Vi smuttede da ikke bare og lod arrangørerne stå alene med at pille bure ned mm. Vi tog også ofte flere vagter i døren en minimumskravet, fordi der var altid problemer med at dække den tjans af.

Hvordan skulle vi efterfølgende stille os til rådighed, når vi fik at vide at vi ikke længere var velkomne fordi det nu var et rent FD arrangement…

1 Synes om

Hej er hverken tilknyttet det ene eller andet mere men er som helt ny i det her kattesport medlem af både Viking Cats og TICA samt Jyrak for lige som mange andre udstillere at kunne deltage i begge regier - og uden at sne noget om hvad konfliker eller kampe der indbyrdes i forbundene - jeg mener dog helt personligt at i sådan et lille land som Danmark er der nok ikke den store plads til at skændtes klubberne og forbund imellem og jeg tænker klart at der kun kan komme bedre shows m.m udaf at der samarbejdets imellem Viking Cats og klubberne under Felis Danica… jeg aner intet om hvad de syore forskelle der er på TICA og FIFE udover formatet på shows …

Jeg kan jo se fordelen ved begge formater og mulighederne for at opnå forskellige titler m.v…

Som medlem melder jeg mig gerne under den frivillige fane hvis min hjælp på nogen måde kan bruges og der samtidigt er tid til at udstille min kat når han skal det … - det er bare at annoncere at i har brug for hjælp og jeg rr sikker på at flere bil melde sig - muligt at jeg tager helt fejl -

Så behøves jeg ikke at ulejlige mig med pakke ungerne i bilen og køre afsted, så tak for at dele :blush:. Kunne ellers have været hyggeligt

4 Synes om

Jeg var meget skuffet sidste år, da jeg efter over 25 års deltagelse med katte på dyrskuet fik at vide at jeg ikke mere var velkommen da jeg ikke har Felis Danica stamtavle på mine katte ( bortset fra min 15 år gamle Way).

Det var faktisk en ren tilfældighed at jeg hørte at der nu er en international udstilling hvor man kan deltage en dag med open doors.
Det er så ikke det jeg har lyst til når det gælder dyrskuer. Synes ikke det er en god blanding.

Men hvis der bliver åbnet op for at os som er " alternative" dvs registrerer vores katte i TICA og CFA, kan deltage på fremvisning som vi gjorde før, så vil jeg deltage for så vidt som mit helbred tillader det.

4 Synes om