RUS/KOR forskelle - "diskussion" velkommen :-)

Der sker tit forvekslinger mellem Korat og Russian Blue - dette billede viser to veltypede ungdyr af hver sin race, så forskellene burde fremgå ganske tydeligt:)

Tip: KOR sidder på computeren, RUS sidder ved siden af;)

Hvorfor er det russeren bliver lysere og lysere? (altså den blå farve?) :slight_smile:

Tjah - det er sandsynligvis opdrætternes selektion, der gør det. RUS opdrætterne kan lide det sådan. Mange RUS i Europa idag er importeret fra USA (eller kan føres tilbage til amerikanske linier) - i CFA er den lyse blå farve fremherskende.

Jeg ved ikke om jeg ville kunne kende forskel på de to racer hvis jeg kun så den ene af dem, men jeg håber det.

Jeg har mødt begge racer på hjemmebane og umiddelbart tiltalte Koraten mig mere … den virkede mere kompakt af bygning (jeg kan godt li’ kompakte katte :tihi:) og mere kontaktsøgende, uden at være belastende klistrende :ok:
Russeren er større (?) og virkede mere atletisk, men osse mere skeptisk over for mig som fremmed … selvom jeg endte med en kat på skulderen :tihi:

Hæ, Hrönn… du har ramt min karakteristik af de to racer lige på kornet :slight_smile:

Koraten er en aby med stopknap fastmonteret… og lige så kontaktsøgende som en siam… kææælen som burmeser… og helt sin egen med det hjerteformede ansigt og den pragtfulde øjenfarve :slight_smile:

Russeren er den reserverede og uopnåelige - den som vil blive din bedste ven fordi den på sin egen måde fordrer til betroelser og tryghed… og kan være møgirriterende, når den for 97 gang hiver alt dit tøj ud af skuffen - af en eneste årsag… fordi den kunne! :slight_smile:

Jeg bliver mere og mere betaget af koraten - efterhånden kender jeg racen ganske godt… så på et tidspunkt i mit liv må jeg nok træffe et valg… Skal vi have en (ny) aby eller en korat?
Heldigvis er Ting stadig en ung kat - og uforskammet sund - så jeg satser på at der går mange år endnu :slight_smile:

Hrönn,
Ja, KOR er mer kompakt end RUS:ok: RUS er klart mere elegant end KOR:ok:
KOR har den grundholdning til mennesker, at “jeg kan lide dig, så kan du også lide mig:hjerte: - capice:?”:wink: RUS skal ofte se nye mennesker og nye situationer an - nogle gæster bliver “overfaldet” af RUS, andre ser dem aldrig.

fordi de danske opdrættere i et forsøg på at få bedre pelskvalitet, har importeret RIGTIG meget lyseblåt ind i den danske avl. (standarden ER ændret og bliver måske ændret igen, fordi russerne er avlet så lyse og mere spinkle end førhen)

De helt store forskelle jeg ser - ud fra at leve med en russer og have mødt koraten få gange :

Pelsen! - russerens velourpels bør ALDRIG kunne forveksles med en korats. Når jeg er vant til at mærke russerens pels, synes jeg faktisk at koratens pels kan virke lidt “hård” - pga. den markante forskel i (mængden) underulden.

øjnene - jeg synes ikke de har samme facon - og efter standarden bør de vel heller ikke være ens. Russerens foretrækkes af de dommere jeg har mødt, som lidt lange mandel, og lys, klar smaragd grønne. Jeg finder koratens mere åbne/knap så lange.

Ørene - russerens øre synes jeg er generelt mere brede ved basen.

Profilen - en russer BØR have en lige profil, hvor koraten vel bør være “buet lidt ned af” eller hvordan det lige skal forklares - ved ikke om de skal have et synligt stop, men deres profil ser jeg i hvert fald slet slet ikke som ens, idet russeren jo ønskes med en lige profil.

Hovedets form - Koratens hjerteform er i mine øjne noget af det, som gør koraten helt unik kontra russerens. Det er altid noget af det jeg kigger efter, når jeg er i tvivl :slight_smile:

temperamentet - Russeren er mere “HVIS jeg kan lide dig, så er du min slave for altid - HVIS! for jeg skal lige se dig an i ½ år først! Men du SKAL fandme kigge på mig og beundre mig - hver gang du er på besøg!”
hvor jeg måske synes koraten er lidt mere “jooo vi kan godt lige ligge dig an og lade dig røre” for så 10 minutter efter er man bare totalt luft :stuck_out_tongue:

• men nu ER det altså et par år (eller tre), jeg havde æren af at møde koraten, så jeg husker måske forkert :stuck_out_tongue:

Sølv - jeg synes ikke deres måde at sølvet falder på i pelsen er “ens” - russerens er mere “velour sølv”-effekt agtigt, men det er mest på billeder jeg har bemærket det…

kropsbygning: Ja den er svær, for de gammel-typede russere er store, men elegante katte. Hvor de nyere typet er både mindre og mere spinkle af udseende - ja nogle hankatte kan næsten se småfeminine ud i mine øjne farvede øjne :stuck_out_tongue:
jeg synes koraten er mere kompakt end russeren - men stadig en “atletisk” bygget kan… bare ikke helt så “langbenet”…

Nu er Yasha ikke længere verdens bedste race-repræsentant for russeren, for han er håbløst gammel-typet: out-of-date som dommeren så fint kaldte ham med et blink i øjet :tihi:
men hans øjenform er noget af det han har fået ros for, men de ønskes enddog lidt “længere” - ikke smallere!

som ungdyr fik han stor ros for sin profil, dog med for lidt hage :tihi:

Pia,
Du har ramt rigtig mange gode pointer - men du har også “smugtrænet”:wink:
Jeg havde helt glemt, at RUS sammen med de lyse amerikanske katte også er blevet en hel del mindre og mere “dukkeagtige” at se på - danske opdrættere forsøger dog vist at modarbejde dette…
Det er IMHO trist, at man tyr til at ændre standarden, efter hvordan racen ser ud - standarden bør beskrive den ideelle kat, som vel egt ikke ændres med tiden:? Dette er en tendens indenfor flere racer - ikke kun RUS.
Ja, pelskvaliteten er en af de store forskelle - den forskel kan være svær at fange på foto;)

smugtrænet? nej da :stuck_out_tongue: Jeg har bare sat mig ind i de to racer, som jeg synes er smukkest i blå :wink:
om de modarbejde at de er blevet mindre - tja standarden er rettet ind efter det desværre :S jeg har desværre ikke set udkastet til den ændring der ønskes, men jeg tror næppe det er til fordel for de større russere…
men ja - opdrætterne i hele EU er mere eller mindre hoppet på “bølgen” med den lyse blå farve, for at få bedre pels og lysere/lys smaragd grønne øjne… det er kompromis der er taget, som tydeligvis falder i deres smag :stuck_out_tongue:
Yasha er i følge dommeren i Brædstrup et smuk eksemplar på “Mellemblå”… i mine øjne skulle de aldrig blive lysere…

[QUOTE=dkkorat;536224]Pia,
Du har ramt rigtig mange gode pointer - men du har også “smugtrænet”:wink:
Jeg havde helt glemt, at RUS sammen med de lyse amerikanske katte også er blevet en hel del mindre og mere “dukkeagtige” at se på - danske opdrættere forsøger dog vist at modarbejde dette…
Det er IMHO trist, at man tyr til at ændre standarden, efter hvordan racen ser ud - standarden bør beskrive den ideelle kat, som vel egt ikke ændres med tiden:? Dette er en tendens indenfor flere racer - ikke kun RUS.
Ja, pelskvaliteten er en af de store forskelle - den forskel kan være svær at fange på foto;)[/QUOTE]