Jeg har i den sidste tid lagt mærke til, at Asani somme tider ryster. Ikke en voldsom rysten, men lidt lige som hvis han frøs. Sådan en svag sitren over hele kroppen, og så med nogle små ilinger engang imellem.
I begyndelsen var jeg faktisk ikke helt sikker på, om det måske bare var, når han spandt, men det er det ikke. I dag stod han på køkkenbordet og slikkede fedtstof af panden (), og da bemærkede jeg, at han rystede på bagkroppen. Altså, jeg kunne se det på bagkroppen - vinklen gjorde nok, at jeg ikke rigtig kunne se resten af kroppen ordentligt. Jeg forsøgte at komme til at mærke på ham, men så kravlede han op på min skulder. Da han stod deroppe og lænede sig ind mod mit hoved, kunne jeg så mærke, at den var god nok. Han rystede.
Det er ikke, fordi det virker, som om der er noget i vejen med ham i øvrigt. Han spiser og drikker og er kvik og helt som han plejer - så vidt jeg lige kan bedømme. Jeg har heller ikke oplevet, han skulle have problemer med at gå eller hoppe eller springe eller med led i øvrigt. Men det er vel på den anden side heller ikke normalt, at han ryster på den måde? Er der andre, der har oplevet noget lignende eller har forslag til, hvad det kan skyldes?
Her sitre Cedille også når der serveres fisk. Hun bliver 13 år her d. 22. marts og har altid sitret når der er fisk på menukortet. Ellers gør hun det ikke og er der andet holder hun sig også pænt i baggrunden MEN…når der er fisk på tallerknerne så skal jeg love for at selv pistilensen Habibi får en sang fra de kolde lande og at holde knurhårene for sig selv, for fisk er Cedilles mad. Det sker Cedille spiser så meget hun kaster o og så ligger det fine nytygget i en pølse …selvfølgelig på det ene tæppe der er…hvor ellers.
Tara gør det også Hun har noget mad, der er så LÆKKERT at hun får ticks
Tara har lidt gigt i ryggen, men iflg dyrlæge og Hembo har det ikke noget med rysten at gøre - det er ren ophidselse
(Tara slikker også nogle gange fedt af panden Maven tåler det, jeg er dog ikke helt glad for det men det er jo ikke altid man lige er de to skridt foran )
Jeg kender godt den slags forventningsspændt sitren, I beskrier. Det er ikke det. Det var lidt tilfældigt, at jeg lige opdagede det, mens han stod der ved panden. Jeg nævnte det egentlig kun for at vise, at det ikke er noget der påvirker ham negativt i øjeblikket. Altså, at han spiste, selv om han rystede. Men jeg har også set det i andre situationer, som ikke har noget med mad at gøre, og som ikke i sig selv kunne forklare, hvorfor han rystede.
Men hvis der ikke er andre, der har oplevet noget lignende, er det jo nok ikke et symptom på noget ganske bestemt - hvis det overhovedet er noget somt helst.
Cassiopeia gør det også ind imellem. Jeg har oplevet det en gang i mellem, når hun kommer op og vil putte, at hun sitre, som om hun fryser. Jeg tror egentlig godt det kan være fordi hun synes det er lidt vel køligt. Hun er en meget slank og petit mis, så jeg kunne godt tænke mig, at hun er en smule kuldskær. Men om det virkelig er det, aner jeg faktisk ikke. Jeg er ikke bekymret, for hun er fuld af livsglæde og unoder, og spiser normalt, så jeg tilskriver det bare kuldskærhed
Jeg vil heller ikke sige, jeg er direkte bekymret for Asani. Det virker bestemt ikke, som om der i øvrigt er noget i vejen med ham. Ud over at han nok har et eller andet kronisk med bihulerne eller noget høfeber eller noget. Det har han bare ikke i udpræget grad lige nu, så jeg tænker heller ikke, det hænger sammen med det.
Men jeg synes alligevel, det er lidt vigtigt at holde øje med den slags - også selv om det er småting. En dag kan det jo pludselig give mening i den store sammenhæng.
Jeg tror, at det er det samme som jeg ofte oplever hos Bailey. Men altid kun udendørs. Jeg har altid tillagt det kulde og/ eller spænding. For hvis jeg tager ham op i armene og vi sammen går ud af haven og kigger lidt op og ned af havegangen, så kan jeg mærke hans krop sitrer - sådan nærmest i bølger. Men derude er der jo også lidt farligt og ukendt, også selvom man sidder trygt i Mors arme.
Jeg kender kun den sitren hos katte, når de er glad ophidsede.
Som menneske har jeg så oplevet det i forbindelse med, at have fået for meget medicin (stofskifte medicin), Når mit lave stofskifte bliver for højt, får jeg denne sitren i kroppen. Jeg ved ikke om katte også oplever denne sitren.
Men hvis han ellers har det godt, og han ikke bliver tynd, selvom han spiser normalt, ville jeg vente og se tiden an, indtil han skal til det årlige kilometer eftersyn, og så der nævne det for dyrlægen.