Så blev hegnet ekspert-testet

Jeg har igennem længere tid haft en huskat på besøg udenfor hegnet. Den er velnæret og i god pelskondition, så den hører helt sikkert til et sted. Den er meget interesseret i mine katte - og Sasha (min flokfører) er meget bestemt med at jage den væk, når den kommer for tæt på hegnet.

Her før påske havde jeg godt bidt mærke i, at den nu havde fundet på på naboens skur-tag - og sad og kiggede på flokken.
Men efter at jeg havde taget kattene ind om aftenen kiggede jeg pludseligt ud i haven - og kunne nu godt se, at den fremmede kat var kommet ned i haven!!

Nå, men mig derud - og jeg kunne ikke komme i nærheden af den - den løb den modsatte vej hver gang jeg nærmede mig - med tyk busket hale - og jeg kunne godt se, at jeg ikke skulle have mine hænder i nærheden af den!
Den prøvede flere steder at klatre op af hegnet - men alle steder måtte den give fortabt - den kunne ikke komme uden om strømtrådene - og udhæng på træstakittet stoppede den også.

Nå, men så måtte jeg jo bare åbne adgangen mellem haven og redskabsskur-carport, så den kunne løbe den vej. Men… shit … min hængelåsnøgle havde valgt lige netop den dag til at blive væk for første gang - så jeg havde ingen mulighed for at åbne af den vej.
Katten blev ved med at forsøge at finde udveje - men nix… hegnet var kattesikkert, selv for en erfaren fritløber…

Sluttelig valgte jeg at slukke for strømmen, og sætte en havestol hen til hegnet, så den så kunne hoppe over et sted hvor hækken var lav. Og så lykkedes det :slight_smile:

Men det var nu alligevel rart at få udført den ultimative test af hegnet - og se, at det selv ved ekspert-testning forblev kattesikkert :juhu:
Og jeg skal måske lige tilføje, at mit hegn kun er 120 højt, som det ses på billedet:

Flot - så er det vist godkendt. :thumbup:

Jeg overvejer kraftigt at skifte til den måde, du har monteret trådene på. Kan du huske, hvor du fandt afstandsholdere på 16 cm?

p.s. Og vores hegn er også lige blevet testet - tanke #590… :høhø:

[QUOTE=FinnFrode;829017]Flot - så er det vist godkendt. :thumbup:

Jeg overvejer kraftigt at skifte til den måde, du har monteret trådene på. Kan du huske, hvor du fandt afstandsholdere på 16 cm?

p.s. Og vores hegn er også lige blevet testet - tanke #590… :høhø:[/QUOTE]

Jeg tror faktisk det er disse her - altså at de er 18 cm - og så har jeg bidt mærke i det med tråden 16 cm fra pæl.

Og jeg håber da ikke, at Lene har fået alt for vild punkerfrisøre :høhø:

[QUOTE=Churchtown;829029]Jeg tror faktisk det er disse her - altså at de er 18 cm - og så har jeg bidt mærke i det med tråden 16 cm fra pæl.

Tak for linket. Jeg overvejer faktisk helt at droppe det grimme udhæng og nøjes med strøm. Trådene skal bare langt nok ud til ikke at røre ved hækken, når den vokser til igen.

Hun tog det faktisk meget bedre end frygtet: “Det var da ikke noget”:smiley:

Dejligt det var sikkert :ok:

Finn, du skal bare google “Afstandsisolatorer”, så kommer der flere muligheder.
Jeg skal nemlige selv have købt til der hvor hækken buer hegnet ind ad.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;829038][…] Finn, du skal bare google “Afstandsisolatorer”, så kommer der flere muligheder.
Jeg skal nemlige selv have købt til der hvor hækken buer hegnet ind ad.[/QUOTE]

Tak Vivi. Ja, der er en del muligheder ud over dem, jeg havde checket. :ok:

I kan også lave afstand imellem hegnet og tråden med ‘hjørneæg’. Jeg har strippet hjørneæg imellem tråd og hegn hele vejen rundt (for hver… 50-10 cm.), for at holde en stabil afstand imellem de to. På stolperne er der selvfølgelig almindelig en isolator med skrue i, men da mit hegn ikke er 100% stramt, så varierer afstand for meget imellem stolperne. Mine katte ville da smutte under en afstand på 16 cm! :slight_smile:
Hvis det kun er et begrænset stykke, Vivi, har jeg også nogle få hjørneæg i overskud (i en mere ‘glanset’ sort, jeg valgte selv at anvende de matsorte, jeg havde fået leveret).

Jeg aner ikke hvad hjørneæg er :slight_smile:
Jeg skal bruge 8-10 stykker, hvor jeg får større afstand.

Hjørneæg (alternativ brug af):

Ah, tak - tror dog ikke de er lange nok når hækken vokser igennem hegnet til sommer :slight_smile:

Hold da op, 120 cm.?! Synes godt nok det er inponerende!

Reelt er det faktisk kun 115 cm, for de 5 cm er gravet i jorden for at sikre optimal jordforbindelse.
Og det er simpelthen et spørgsmål om, hvordan trådene er sat - samt at katte ikke hopper over noget i den højde, men op på - og det kan de af gode grunde ikke pga trådene :slight_smile:

Og så skal man selvfølgelig tænke over, at man ikke placerer noget (fx havemøbler) op sf hegnet.

Jamen det er jo super godt lavet. Når vi engang flytter i rækkehus, hvor der er have til, så skal vi også have indhegnet haven. Så det er skønt at se, at hegnet ikke behøver at være 2 meter højt (overdrivelse fremmer forståelsen :tihi: )