Jeg gør meget i orkideer, og som noget nyt er jeg igang med at prøve sådan nogle fancy vandperler istedet for den sædvanlige orkidéjord. Det er sådan nogle så bitte nogle, som i løbet af nogle timer suger meget vand til sig, og så planter man blomsten i dem.
Og Lillemanden har lige fortæret 3 med største velbehag!!!
Nogen der ved, om disse “perler” er giftige eller farlige for en kat at spise?
Jeg har googlet meget, men kan ikke finde noget. Lillemanden ser meget skuffet ud, fordi han ikke fik lov til at spise flere, og umiddelbart virker ham til at have lige så meget krudt i r… som han plejer at have.
På aquaperlen har jeg fundet følgende:
Vandperlerne er lugtfri, giftfri, bionedbrydelige og miljøvenlige.
Vandperlerne kan ikke spises. Men det er ikke farligt hvis det skulle ske at der ryger en enkelt ned.
Smid ikke vandperlerne i vasken, da de kan stoppe afløbet. Skulle det alligevel ske, tilsættes salt, og de vil blive nedbrudt.
Jeg ville holde godt øje med Lillemand, og give ham en masse af hans yndlings-vådmad.
waterbeads er ikke normalt til at spise, men de er ikke giftige for mennesker i hvert fald hvis det skulle ske og de er bio-nedbrydelige… de burde vare totalt ufarlige og komme ud som de kom ind
Pyha :juhu: Så kan jeg ånde lettet op. Tak for hjælpen, begge to!
Lillemanden er en værre nysgerrigper, så jeg burde kunne regne ud, at han ville finde vandperlerne umådelig spændende Nå, det var så det forsøg. Jeg kan lige forestille mig hans runde vandperlemave, hvis jeg lader ham alene med dem :klapper:
Stoppede de med at spise dem på et tidspunkt? Jeg synes, at de er ret fine, men hvis Lillemanden bliver med med at spise af dem, har orkideerne snart ikke noget at stå i
Så længe de kun tager en enkelt hist og pist Men Lillemanden kværner gerne mange på rekordtid - har lige været et smut på badeværelset, og da jeg igen kommer ind i stuen, står han glad og gnasker vandperler i sig. I vindueskarmen var ser spor af adskillige perler. Fyyy Lillemand!! Og så har han endda skønt vådfoder til at stå
LOL Jeg ku’ endda forstå hvis det var et barn der spiste de der “vingummier”… men en KAT? Skøre kræ!
Rart at vide at de er ufarlige. Ikke fordi jeg har nogen af dem, men hvis jeg ellers var til blomster kunne jeg da sagtens finde på at anskaffe nogen fordi de er så pæne (og sjove at røre ved…)
Kan jeg lige få understreget dette - vandperler er med 100 procent ikke usundt for dyr? Det opløses i maven eller tarmen? Også selvom at der er tale om plastik?
Der er næppe tale om plastik, hvis de kan opløses af salt. Mon ikke det er gele af en art. Men nej, jeg tror ikke, plastik opløses af sig selv. I hvert fald ikke inden for en overskuelig tidsramme
De skulle ikke være skadelige, men katten skal jo ikke grov æde af dem. Min Maou kunne ikke holde sig fra dem. Så efter hun spiste mindst 4 stk jeg opdagede, ja så røg de altså ud. Men hun har ikke taget skade trods hun har snuppet dem i flere omgange
Havde misset det med plastik. Det er ikke sundt for katten men ofte kan mindre stykker jo passere igennem systemet. Men er der tale om spidse kanter kan det jo perforere tarme og mavesæk
Jeg har afprøvet dem til mine orkidere og har fortrudt det lige siden. orkiderene kan ikke optage vandet fra dem og dør langsomt, jeg mistede desværre et par sjælden orkidere på den konto. ydermere ser det kun godt ud i kort tid, da vandperlerne bliver grønne og slimede
Det synes jeg nu ikke jeg har problemer med Faktisk er det lykkedes mig at få orkideer til at blomstre igen efter de kom i perler og jeg kan ellers slå hvad som helst ned
At de bliver slimede og grønne, handler om at man en gang hver anden måned lige tager dem ud i et dørslag og så skyller dem godt igennem. 5 minutter og de er som nye
[QUOTE=DK Sugieh;1206520]Det synes jeg nu ikke jeg har problemer med Faktisk er det lykkedes mig at få orkideer til at blomstre igen efter de kom i perler og jeg kan ellers slå hvad som helst ned
At de bliver slimede og grønne, handler om at man en gang hver anden måned lige tager dem ud i et dørslag og så skyller dem godt igennem. 5 minutter og de er som nye :)[/QUOTE]
dejligt at høre du har haft held med dem, og fået dine til at blomstre igen
Vi skyllede selvfølgelig også perlerne, men da vi kunne se at orkideer ikke trives, lod vi dem stå og fyldte op men van, men desværre kunne vores orkideer ikke tåle perlerne
mine orkidéer er totalt vilde med at være flyttet i et gammelt hus med store vinduer. De får sjat vand når jeg husker det og kvittere med at blomstre næsten uafbrudt, jeg har omkring 15 som vil stå i fuldt flor til jul
De fleste står i det de er købt i, til en 1kr. potte fra genbrug
Mht om de er farlige for katte, ved jeg ikke - men de er farlige for orkidéer - de kan nemlig ikke ånde i perlerne
Min svigermor har arbejdet i orkidé gartneri