I morgen kommer to veninder til brunch - og jeg elsker at lave mad til gæster…Men jeg har også en tendens til at lave alt for meget, noget jeg har arvet fra min Farmor…
Men her er hvad jeg har planlagt:
Røræg med vegetarisk bacon og pølser
Græsk yoghurt med julekrydret, hjemmelavet æblemos og hjemmelavet müsli
Brød med 3 slags ost og marmelade
Frisk frugt og grønt
Dertil kaffe, te og kolde drikke
Jeg har virkelig nydt planlægningen, og klargøringen, skal have forberedt det sidste i dag, nemlig en friskost(Philadelphia) rørt med hakkede valnødder)
Men overskriften mener jeg at jeg igen laver alt for meget mad til 3 personer, kan jo ikke have at folk skulle have sp meget som en cm2 ledig plads i maven når de rejser sig fra bordet hos mig…
Og skal jeg servere flere retter har jeg tendens til at lave fuldt ud af alle retter, selvom jeg egentlig godt ved at man ikke spiser lige så meget af hovedretten, når der er forret og dessert, som hvis der kun var hovedret…
Jeg ved Lisbeth herinde har det lige sådan - nemlig at det ville være skrækkeligt at der manglede bare en smule mad, så hellere have rester til flere dage bagefter:ups:
[QUOTE=louiseogbuster;989941]
Jeg ved Lisbeth herinde har det lige sådan - nemlig at det ville være skrækkeligt at der manglede bare en smule mad, så hellere have rester til flere dage bagefter:ups:[/QUOTE]
Jeg melder mig i koret
Når jeg sider til gæster at de er meget velkomne til at tage rester med hjem, så mener jeg det virkelig… der er grænser for hvor meget jeg ene menneske kan overkomme at spise jo
Ups, glemte helt… menuen lyder lækker… selv om jeg nok ville have undladt det der vege-bacon æblemosen derimod vil jeg gerne tigge opskriften på…
Det lyder godt nok som en yderst lækker menu
Jeg laver også altid aaalt for meget mad.
Forresten - jeg har faktisk tænkt mig at spørge om du gider poste et par opskrifter på nogle lækre småkager? Min bror har diabetes, men har også en sød tand. Så hans julegave i år bliver en kurv med hjemmelavede lækkerier, han gerne må få. Men synes bare ikke rigtig jeg kan finde noget særligt. Og så kom jeg til at tænke på dig
Et af de trick, jeg er begyndt at bruge, er at portionsanrette maden ude i køkkenet.
Jeg laver faktisk mindre mad, fordi jeg nu regner med at det skal kunne være på x antal tallerkener og ikke på det store serveringsfad - og får derfor også færre rester
[QUOTE=solveig;989950]Det lyder godt nok som en yderst lækker menu
Jeg laver også altid aaalt for meget mad.
Forresten - jeg har faktisk tænkt mig at spørge om du gider poste et par opskrifter på nogle lækre småkager? Min bror har diabetes, men har også en sød tand. Så hans julegave i år bliver en kurv med hjemmelavede lækkerier, han gerne må få. Men synes bare ikke rigtig jeg kan finde noget særligt. Og så kom jeg til at tænke på dig :)[/QUOTE]
Der vil jeg anbefale dig at kigge efter opskrifter på Diabetesforeningens hjemmeside
www.diabetes.dk
og så gå ind under Velværekøkkenet.
Og så måske købe de kogebøger med kager og julemad;-)
[QUOTE=Ann K;989944]Jeg melder mig i koret
Når jeg sider til gæster at de er meget velkomne til at tage rester med hjem, så mener jeg det virkelig… der er grænser for hvor meget jeg ene menneske kan overkomme at spise jo
Ups, glemte helt… menuen lyder lækker… selv om jeg nok ville have undladt det der vege-bacon æblemosen derimod vil jeg gerne tigge opskriften på…[/QUOTE]
Hvorfor vil du udelade vege-bacon?
Det er jo også vege-pølser… Og gæsterne har skam sagt ja tak til at jeg må servere det
[QUOTE=Ann K;989951]Et af de trick, jeg er begyndt at bruge, er at portionsanrette maden ude i køkkenet.
Jeg laver faktisk mindre mad, fordi jeg nu regner med at det skal kunne være på x antal tallerkener og ikke på det store serveringsfad - og får derfor også færre rester
Men det kan man jo ikke gøre med brunch :)[/QUOTE]
Er det kun en enkelt gæst portionsanretter jeg ofte - men har kun to af de tallerkner jeg foretrækker når jeg skal gøre det…
Så i morgen gør jeg istedet det at jeg anretter pænt på fade, det eneste jeg portionsanretter er yoghurten som kommer i glas…
Æblemosen er lavet som en almindelig æblemos, blot kogte jeg en kanelstang og en vaniljestang med i gryden… Kanelstangen tog jeg op da mosen var færdig, men vaniljen lod jeg bive i, inden jeg gav det en tur med stavblenderen.
Kom det på atamon-skyllede glas… Har selv lige prøvesmagt i dag og det blev ganske godt…
[QUOTE=louiseogbuster;989961]Hvorfor vil du udelade vege-bacon?
Det er jo også vege-pølser… Og gæsterne har skam sagt ja tak til at jeg må servere det ;-)[/QUOTE]
Fordi jeg synes at vege-bacon har en rent ud sagt vammel syntetisk røget smag
Vegepølser derimod smager vældig godt - selvfølgelig lidt afhængig af producent, men sådan er det jo også med almindelige pølser…
[QUOTE=Ann K;989964]Fordi jeg synes at vege-bacon har en rent ud sagt vammel syntetisk røget smag
Vegepølser derimod smager vældig godt - selvfølgelig lidt afhængig af producent, men sådan er det jo også med almindelige pølser…[/QUOTE]
Så er jeg nysgerrig efter hvilken slags vege-bacon du har smagt?
Jeg laver det med røget tofu, stegt med lidt ægte tamari og paprika.
De pølser jeg har købt er lavet på seitan(Gluten) og smager skønt… Er sikekr på at jeg ville kunne snyde kød-spisere med dem…
Lyder lækkert - og jeg melder mig også ind i klubben nht at lave for meget mad - jeg må slås med rester i flere dage efter at have haft gæster…
Louise ??
Vegetarbacon ?? Aldrig hørt om det - og vegetarpølser går jeg ud fra er soyapølser ??
De smager bare godt ![/QUOTE]
facon er tofu - jeg bruger røget, stegt med ægte tamari og paprika. Bruger man alm. fast tofu er det en god idé at bruge røget paprika, for at få smagen af røg og salt.
De pølser jeg bruger er gluten-pølser, som jeg er ret vild med. Har dog soja-pølser, men har kun fået dem en gang, og der var den lavet så skindet var helt sejt, og den var meget svær at spise… (Det var en de tilberedte til mig på gigtsanatoriet, så ved ikke hvordan de gjorde)
[QUOTE=louiseogbuster;989968]facon er tofu - jeg bruger røget, stegt med ægte tamari og paprika. Bruger man alm. fast tofu er det en god idé at bruge røget paprika, for at få smagen af røg og salt.
De pølser jeg bruger er gluten-pølser, som jeg er ret vild med. Har dog soja-pølser, men har kun fået dem en gang, og der var den lavet så skindet var helt sejt, og den var meget svær at spise… (Det var en de tilberedte til mig på gigtsanatoriet, så ved ikke hvordan de gjorde)[/QUOTE]
Lyder lækkert… de soyapølser jeg køber i Irma, de er altså rigtig gode - hvor køber du glutenpølser ??
(jeg ville godt være på kost hos dig, du laver de lækreste ting fra bunden)
Lyder lækkert… de soyapølser jeg køber i Irma, de er altså rigtig gode - hvor køber du glutenpølser ??
(jeg ville godt være på kost hos dig, du laver de lækreste ting fra bunden)[/QUOTE]
Gluten-pølserne køber jeg i helsekosten - hører mange fra Kbh tale om Spidsroden.
Men ellers så prøv at kigge i Kvickly eller Brugsen, de har lige fået glutenpølser og rødbedebøffer i deres sortiment. (Rødbedebøfferne skulle dog være ret kedelige, har jeg hørt)
[QUOTE=louiseogbuster;989972]Gluten-pølserne køber jeg i helsekosten - hører mange fra Kbh tale om Spidsroden.
Men ellers så prøv at kigge i Kvickly eller Brugsen, de har lige fået glutenpølser og rødbedebøffer i deres sortiment. (Rødbedebøfferne skulle dog være ret kedelige, har jeg hørt)[/QUOTE]
Jeg ved ærligt talt ikke hvad det hedder - men jeg skulle, efter hvad jeg har fået at vide, have smagt to forskellige slags eller tilberedninger… og jeg bryder mig virkelig ikke om det, hverken konsistens eller smag.
Når sandheden skal frem er jeg ikke meget for røgede ting overhovedet - men netop vege-bacon kammer nærmest over i sin røgede smag - måske for at få tofuen til at smage af bare et eller andet
De pølser jeg har købt er lavet på seitan(Gluten) og smager skønt… Er sikekr på at jeg ville kunne snyde kød-spisere med dem…
Ja, glutenpølser er gode! og jeg HAR snydt min kødspisende og aldeles ikke vegetar mand med dem Sig det endelig ikke til ham - han lever i lykkelig overbevisning om at jeg ikke kunne drømme om at give ham vegetarmad Han har heller ikke fundet ud af at den der supergode røde karrysovs med peberfrugter og kalkun/kyllng, faktisk er en indisk dahl - lavet på linser, som han altså ikke spiser!
Jeg har samme oplevelse som dig af soyapølserne… smagen er for så vidt ok, men konsistensen virker som sejt sålelæder
Hmm… måske er det bare konceptet med tofu som erstatning for kød, jeg har et problem med :tænke:
[QUOTE=louiseogbuster;989941]Men overskriften mener jeg at jeg igen laver alt for meget mad til 3 personer, kan jo ikke have at folk skulle have sp meget som en cm2 ledig plads i maven når de rejser sig fra bordet hos mig…
Og skal jeg servere flere retter har jeg tendens til at lave fuldt ud af alle retter, selvom jeg egentlig godt ved at man ikke spiser lige så meget af hovedretten, når der er forret og dessert, som hvis der kun var hovedret…
Jeg ved Lisbeth herinde har det lige sådan - nemlig at det ville være skrækkeligt at der manglede bare en smule mad, så hellere have rester til flere dage bagefter:ups:[/QUOTE]
Jeg er lidt skuffet over udviklingen af denne tråd
Mens jeg sad og læste dit første indlæg, var jeg overbevist om, at du ville slutte af med at invitere os til at komme og spise rester
Din meny lyder rigtig lækker Louise:). Og jo, facon er rigtig godt:savle:, selvom det ikke smager så stærkt som rigtig bacon.
Jeg har samme tendens til at lave alt for meget mad til mine gæster.
Vi har 2 skabsfrysere, men til jul og til fester kunne jeg nu godt bruge en ekstra lille fryser til alle de gode rester, som manden jo nu er alene om at tygge sig igennem.
Så jeg må som regel også sende madrester med gæsterne hjem. Men i juletiden har de selv så meget godt i køl og frys at de tit takker nej.
Måske jeg skulle tænke lidt i portionsanretninger til årets julefrokoster. Tak for tippet Ann .
Hahah, det minder mig om min mormor!
Hun var ekspert udi at lave for meget mad, med efterfølgende “spis nu noget mere!”
Jeg var jo ikke født, men har ladet mig fortælle at første gang min far var med
til middag, måtte han stå af toget på vej hjem … simpelthen for at kaste op. :S :klapper:
Med tiden lærte han dog også at sige venligt, men (meget) bestemt “nej, ellers tak”.
Dertil hører også at alle med BMI over 20 fik “har du ikke taget på?” efterfulgt
af “du spiser jo ingenting, tag noget mere!”. :høhø: Åh, hun var en skøn dame.
Og Louise, menuen lyder virkelig lækker! Jeg kom også gerne og spiste rester.
Jeg må også indrømme at alle vegetariske “kødprodukter” jeg har smagt, har været
imponerende gode. Er næsten ked af at det skal være så dyrt og relativt
utilgængeligt, for det er nu trods alt sundere.
[QUOTE=Milles mor;990049]Din meny lyder rigtig lækker Louise:). Og jo, facon er rigtig godt:savle:, selvom det ikke smager så stærkt som rigtig bacon.
.[/QUOTE]
For at få facon til at smage af mere kan man med fordel tilsætte lidt soja og røget paprika (Den fra Santa Maria er rigtig god, de har den i Føtex)
Og ellers kan du prøve Lunas opskrifter: