Så startede sirenerne

Her da sagde kattelemmen bare, smæk smæk smæk hele tiden, næsten hele flokken var ude da sirenerne gik igang, vi bor to huse fra hvor sirenerne står, så det er rigtig højt her.
Stakkels misser, de faldt så lidt til ro igen og havde nok glemt den grimme lyd da det hele startede igen med den sidste sirene.
Nu er det glemt igen og så går der heldigvis et år igen før sirenerne hyler.
Hilsen Lisbeth

Joooo, men jeg kan da f.eks. ikke huske, det skulle have været månedligt. Jeg er temmelig sikker på, at de gik direkte fra hver uge til hvert år :slight_smile:

Er på job, så ved ikke hvordan mine har reageret.
Jeg fik helt hjemve af lyden :slight_smile: I Torshavn lyder sirenen hver dag kl 12, for så er der frokkostpause på skibs-værftet :tihi:

Det tror jeg så ikke du har ret i … jeg kom til Danmark i '91 og mener bestemt, at dengang var det første onsdag hver måned :?
Dengang boede jeg rimelig tæt på en sirene … -what

Ingen reaktion her :slight_smile:

[quote=Skattekat;175393]Det tror jeg så ikke du har ret i … jeg kom til Danmark i '91 og mener bestemt, at dengang var det første onsdag hver måned :?
Dengang boede jeg rimelig tæt på en sirene … -what[/quote]

Det var så rimelig let at søge på :slight_smile:

Et par af mine løb forvirrede rundt, mens resten bare sad og strakte hals. Vi var så også heldige i år for vinden bar lyden den anden vej, så det lød ikke så højt som det ellers nogengange gør :slight_smile:

jeg ka huske fra min barndom at hver onsdag kl 12 hylede sirenerne og hvem var så heldig at gå i skole på en skole med en hyler på taget, jes sir, mig
det var vildt højt.
læs mere om sirenen her
http://www.brs.dk/varsling/faq.htm#gennem_tiden

ellers var der intet at bemærke hos kattene her, de lå og sov og løftede ikke engang øjenlågene eller vippede med ørerne

ifølge beredskabstyrelsen gik det fra ugentlig afprøvning til årlig afprøvning

Hvordan har varslingssignalet været afprøvet gennem tiden?

Første gang med årlig afprøvning, af de nye elektroniske sirener, var 4. maj 1994.
Juni 1951 - Afprøvning hver lørdag kl. 12:00
April 1967 - Afprøvning hver onsdag kl. 12:00
24. november 1993 - Onsdagsvarsling ophører.
4. maj 1994 - Årlig afprøvning, første onsdag i maj.

[quote=Temple Bar;175398]Det var så rimelig let at søge på :slight_smile:

http://www.denstoredanske.dk/It,_teknik_og_naturvidenskab/Elektronik,_teletrafik_og_kommunikation/Elektronik,_radio_og_tv/Sirene[/quote]

Du får ret og jeg får (forhåbentlig) fred :rulleøjne:

Vi hørte den heller ikke…men kunne vi have hørt den, tror jeg ikke mine havde reageret oevrhovedet. :slight_smile:

Så længe det varer -LOL-LOL

her er der en sirene der er gået i selvsving - den kører i 10 min - stopper lidt og starter igen… det har den gjort hele dagen nu… det er heldigvis ikke den der er tættest på os så det er bare en konstant hyletone i baggrunden…

men jeg takker min herre og skaber for at det ikke er hver uge efter den reaktion fra misserne…

[quote=Battlestar;175424]her er der en sirene der er gået i selvsving - den kører i 10 min - stopper lidt og starter igen… det har den gjort hele dagen nu… det er heldigvis ikke den der er tættest på os så det er bare en konstant hyletone i baggrunden…

men jeg takker min herre og skaber for at det ikke er hver uge efter den reaktion fra misserne…[/quote]

og du tror ikke bare det er din tinitus der er gået i selvsving-høhø

i wish - den kører endnu… tror det meste af vestegnen kan høre den

Vi var lige på vej ud at køre, da de gik igang, så ved ikke, hvad misserne sagde til det. Biva var vist ikke for begejstret iflg. Kimmy, der imellem tiden var kommet hjem.

Troede det var den 4. maj de skulle bimle, så kunne ikke forstå, der var så stille for et par dage siden, men det er jo så åbenbart den første onsdag i maj. :tihi:

[quote=Johnny;175403]jeg ka huske fra min barndom at hver onsdag kl 12 hylede sirenerne og hvem var så heldig at gå i skole på en skole med en hyler på taget, jes sir, mig
det var vildt højt.
læs mere om sirenen her
http://www.brs.dk/varsling/faq.htm#gennem_tiden

ellers var der intet at bemærke hos kattene her, de lå og sov og løftede ikke engang øjenlågene eller vippede med ørerne[/quote]

Jeg gik også på en skole hvor sirenen sad på taget -høhø

Æv jeg var på arb og hørte den ikke :frowning: Jeg får helt et sug i maven når man hører dem og tænker hver gang på de faldne i krigen. Ved godt det lyder corny, men jeg får det sån helt uff og holder vejret et ekstra sekund når de begynder. Der er noget melankolsk og ekstremt ubehageligt ved at høre de sirener.

Jeg ku’ ikke være mere enig, Celina - jeg ved godt, at det er en øvelse hvert år, og alligevel tænker jeg…
Atomkatastrofe…
Kemisk katastrofe…
Modbydelige, forgæves flugtscenarier…
Alt det, som sirenerne er designet til at signalere: Gå indendøre, luk vinduerne, og lyt til radioen - for den er gal, rigtig alvorligt gal… :uha: -what

Og så sidder man der på jobbet, mange mile fra sine 2 kære misser!