2 af mine misser Spot og Lillebror har en sær ide… Og jeg aner ikke, hvad den skal gøre godt for… De “graver efter vand”
Ja det ser akkurat sådan ud… HVER gang, når de skal drikke, står de og skraber på gulvet, ved siden af vandskålen, og det med begge poter, på samme måde, som når de graver i bakken…
Det kan de godt gøre i flere minutter, inden de bestemmer sig for at drikke…
Lillebror gjorde det ikke til at starte med, men efter at há set Spot gøre det, er han nu med “på vognen” og “graver lystigt efter vand”, inden han slukker tørsten…
Nogen der ved, eller har et bud på hvorfor de to gør det…
Det er det også mange katte der gør ,vores gør det også,nogle siger det er et gammelt levn fra naturen at kattene fjerner skidt fra vandet inden de drikker Måske er det sandt ,ellers er det da en sød historie.
Har aldrig set mine gøre det…
Dog har Kuzco den ide om at når han er mæt og der stadig er lidt vådkost i skålen så skal han lige “grave” af det som om at nu er det klamt det mad…
Men når han hver 2. dag får vådkost så er det som om at maden er god nok indtil han er mæt og tilfreds -høhø
[quote=Lis Dahlstrøm;78680]Grave efter vand er vel acceptabelt.
Det er grave i vand ikke -sådan en kat har jeg. Det har hjulpet med en hundetransportvandskål - der er låg på med hul i[/quote] åhh hvad pokker,den trænger måske bare til et fodbad lad dog barnet-tihi-tihi
[QUOTE=Lis Dahlstrøm;78680]Grave efter vand er vel acceptabelt.
Det er grave i vand ikke -sådan en kat har jeg. Det har hjulpet med en hundetransportvandskål - der er låg på med hul i[/QUOTE]
sådan en har vi også fået nu… med det resultat at at de flytter den rundt på HELE køkkengulvet med begge forpoter nede i skålen, mens de går fremad med bagbenene
… kommer man ud om natten skal man vare sig for ikke at falde over den… er prøvet!!!
Det kan jeg kun anbefale - Poker tømte sin skål hver eneste dag. Det er slut nu. De er nemme at holde rene. Har set dem lignende i pastic, men den i rustfri er bedre - også i størrelsen.
Du kan låne en af mig Vivi, jeg har nem’li to - så kan du se om den duer.
Sådan en har jeg investeret i og det er da ikke noget problem at grave. Man vælter da bare skålen rundt i huset i stedet, med en lang hale af vand efter. SÅDAN !!
Jeg ved ikke hvorfor de graver, men mine graver osse i deres tørfoder.
En potefuld ud på gulvet, inden de begynder at spise af det.
Mange katte er glade for det rindende vand-thumbs
Min hunkat er stoppet med at grave / vælte vandskålen efter hun fik den her. Måske fordi nysgerrigheden bliver stillet på en anden måde:)?
Lillebror tager en potefuld foder, vipper det ud på gulvet, dasker til det, så det ligger over det hele, og så går han og samler det op…
På en god dag, “nøjes” ham med at vippe det ud på gulvet og spiser det der…
Jeg ville være god en dag, og tage katteguffer og gøre det samme med…
Så satte han sig demonstrativt og kiggede ned i madskålen og kiggede op på mig, som om han ville sige: Ihh mor du er sgu da en gris… Hvorfor smider du maden på gulvet???
Tsk tsk tsk, de katte altså…-LOL-LOL-LOL
[quote=Mig og Mille T;78764]Sådan en har jeg investeret i og det er da ikke noget problem at grave. Man vælter da bare skålen rundt i huset i stedet, med en lang hale af vand efter. SÅDAN !!
Jeg ved ikke hvorfor de graver, men mine graver osse i deres tørfoder.
En potefuld ud på gulvet, inden de begynder at spise af det.[/quote]
Da jeg i sin tid fik Coon’er, fik jeg også at vide, at deres vandplaskeri skyldes et “levn fra vildtiden”, hvor de enten slog hul på isen eller fjernede visne blade.
Selv tillagde jeg adfærden, at katte generelt har et dårligt nærsyn og derfor sætter vandspejlet i bevægelse for at kunne se overfladen og ikke stikke hele næsen ned i vandet.
Men jeg har ikke set denne adfærd hos mine huskatte - kun Coon’erne.
Jeg har af samme årsag sat vand i tunge lerskåle midt i store plastik-underskåle (til urtepotter) på ca. 35cm i diameter. Så kan de plaske på livet løs, uden det går ud over gulvene.
Har også en Drinkwell Platinum, som alle kattene er meget glade for, da de godt vil have rindende vand.
[quote=Mega;78969]Da jeg i sin tid fik Coon’er, fik jeg også at vide, at deres vandplaskeri skyldes et “levn fra vildtiden”, hvor de enten slog hul på isen eller fjernede visne blade.
Selv tillagde jeg adfærden, at katte generelt har et dårligt nærsyn og derfor sætter vandspejlet i bevægelse for at kunne se overfladen og ikke stikke hele næsen ned i vandet.
Men jeg har ikke set denne adfærd hos mine huskatte - kun Coon’erne.
Jeg har af samme årsag sat vand i tunge lerskåle midt i store plastik-underskåle (til urtepotter) på ca. 35cm i diameter. Så kan de plaske på livet løs, uden det går ud over gulvene.
Har også en Drinkwell Platinum, som alle kattene er meget glade for, da de godt vil have rindende vand.[/quote]
Det er korrekt…:julesok
at de slog hul på isen - eller fjernede blade.
Kloge…kloge missekatte.