Salg opdrættere imellem

Hej alle

Jeg skriver fordi jeg har brug for at vide hvad der er normalt når man sælger mellem opdrættere. Jeg er stadig ny, men har mit første kuld og har lånt en hankat af en erfaren opdrætter - denne ønsker så at købe en af killingerne til egen opdræt.

Ville I sælge til samme pris som resten af kuldet? Ja/nej, hvorfor? Er der forskel på, når man er ny i “branchen” eller har opdrætter i 10 år, hvad angår prissætning af avlsdyr? Vi har ikke rigtig berørt emnet økonomi endnu.

Jeg var ikke ude i, at bede om 12.000 for en killing med åben stamtalve, men måske heller ikke 6500 som resten af flokken koster.

Tak i forvejen (o:
Søren

Hej Søren - og velkommen til :slight_smile:

Umiddelbart er der ikke rigtigt noget, der er “normalt” for samtlige salg mellem opdrættere af samtlige racer.

Jeg har ikke egen hankat, så jeg står hver gang med en udgift til parringer. Indtil videre har jeg ikke været ude for en hankatteejer, der var interesseret i en killing, men det betyder ikke, at jeg ikke har tænkt over det.

Hvis jeg fra hankatteejeren bliver bedt om at betale standard parringsgebyr, vil hankatteejeren også blive bedt om at betale standard pris for avlskillinger. Hvis hankatteejeren til gengæld siger (som vist er meget almindeligt i hundeverdenen), at han/hun giver afkald på parringsgebyr mod at få en killing, gør jeg gerne det - også selvom jeg måske i det lange løb ville få mindre ud af det økonomisk.

Og nej - efter min mening bør der ikke være forskel på, om man er ny eller “gammel”. Hvis man har noget, som andre er interesseret i, koster varen det, den nu koster :slight_smile:

prisen for en avlskat er for mig den samme om man er ny opdrætter eller har været det i mange år. tænker også du har betalt normal parringsgebyr, selv om du er ny opdrætter

Jeg opdrætter Kurilean Bobtail, priserne på avlskatte er ikke så høj som i andre racer, derfor er der ikke den store forskal på de kæle og show katte vi sælger i forhold til avlskattene. dog er der rundt i Europa, der er nogle der tager 1200€ for en avlskat, vores er på 900€ måske mindre, der kommer også helt an på hvilke restriktioner der er i kontrakten.

Hej Søren

Det er meget forskelligt hvordan man gør indenfor de forskellige racer ift priser på avl osv. Jeg har en lille race, europé, hvor vi meget gerne vil have nye (gode og seriøse) opdrættere igang, og hos os koster en avlskat typisk det samme som en kælekat (vi sparer så neutraliseringen), dvs. ca. 5500-6000 kr., i udlandet omkring 750-1000 euro. Hos f.eks. briterne koster en avlshun typisk mellem 10.000-15.000 kr., alt efter farve, linje osv.
Kender du nogle andre opdrættere af racen end hankatteejer? For så ville jeg spørge hvad de typisk tager, og hvad de vil vurdere dine katte til at ligge på af niveau (stamtavle og evt. farve hvis det er noget der er aktuelt i racen/du ikke allerede ved de er en helt alm. farve.

Jeg har ofte byttet killing mod parring (begge veje), det er ganske nemt at lave et bytte lige over på den måde, og er meget brugt i en del racer. Har du givet mere end kælekats pris for din parring, ville jeg som minimum taget beløbet op til at få dækket hvad du har givet for parring. Jeg har nogle gange solgt en avlskat billigt (senest 3500 kr.) og så skrevet i kontrakten at jeg kan købe en killing retur til samme pris. Det er en måde at give rabat, men sikre at det går begge veje hvis jeg senere vil købe :hoho:

1 Synes om

Ingen kommentarer til prisen, for jeg ved ikke hvad din race sådan “koster” :slight_smile: Men! Mange års erfaring med klubarbejde har lært mig at det altid er mest praktisk med ren handel! At du betaler fuld pris for parringen - og hvis hankatteejer vil have en af killingerne, så betales der ligeledes fuld pris. Så er der ikke nogen, der skylder nogen noget. Mange kan sagtens finde ud af at have mundtlige gentlemanaftaler - jeg hører til i europegruppen som Eva, og der er jeg ikke så nervøs, for vi er ret få og temmelig jordbundne grænsende til det småkedelige ;). Men jeg har set SÅ mange tilfælde hvor folk når at blive uvenner, inden den lidt løse aftale om rabat og venskabspriser er opfyldt. Og så er der ofte en, der ender med at føle sig snydt. Hvis der er tale om ren handel, fuld pris for varen, så slipper man i hvert fald for den komplikation.
VH
Susanne

4 Synes om

Uanset hvad du aftaler så få det skrevet ned, også uanset om det er en god ven der har hankatten. I det tilfælde at prisen for en parring er en killing, er det også en rigtig god ide at få klarlagt hvad prisen for en parring skal være i det tilfælde at hankatteejer ikke er interesseret i nogle af de killinger der kommer ud af parringen.

Jeg har ikke selv personligt oplevet nogle kedelige ting med egne parringer, men jeg har set og hørt om det flere steder, og der som skrevet andetsteds i tråden, så skal der så lidt til før det hele kan gå galt.

3 Synes om

Meget enig i at få alt på papir! Selvom det er gode venner.
Jeg har købt parring ved “fremmede” og af gode venner, ligesom jeg har købt katte fra “fremmede” og gode venner.
Uanset er der udarbejdet formel kontrakt, hvor alt er nedfældet. Så er der nemlig ikke noget at være i tvivl om. :slightly_smiling_face:
Hvad pris angår, så er der enorm stor forskel på de modeller man bruger, så spørg nogle der har din race, så får du det mest retvisende svar :slightly_smiling_face: