Sally har fået sukkersyge

Hej med jer😊
Jeg er ganske nu i dette Forum, men har via søgning på nettet kunne se, at der er nogle stykker herinde med “sukkerkatte”
Min 8 årige mco Sally fik for 14 dage siden konstateret sukkersyge. Og vi har stukket i en uge med prozinc (insulin) laveste dosis. Og jeg har fået et blodsukker apparat, så jeg kan måle hendes blodsukker, hvilket jeg stadig er meget grøn i. Og skal have nærmere information omkring, næste gang vi skal til tjek…
Men ellers er der jo 10.000 spørgsmål som farer rundt i hovedet. Og jeg tænker det kunne være rart at får svar fra nogen, som selv har en sukkerkat😊
Jeg har tidligere fodret med RC til mco, men har af dyrlægen fået diabetes Hills både i tør- og vådfoder. Vådfoderet har jeg dog skiftet ud til RC, da Sally ikke er til paté men bider.
Men kan læse mig til at der findes andre og bedre fodrer, så hvad foder I med?
Og lige nu er det jo nemt at stikke på sammen tidspunkt, grundet vi er meget hjemme pga coronasituationen.
Men hvis I skal i byen eller er væk det meste af dagen, stikker I så når I kommer hjem, det er primært nok 2 omgang af insulinen, eller inden I skal afsted?
Og ja, der kommer nok flere spørgsmål. Så håber I vil bære over med mig

Kh

1 Synes om

Velkommen til - og spørg endelig. Vi er ganske rigtigt nogle stykker, der har eller har haft en diabeteskat.

Jeg har selv Chili, en huskat på 8 år. Hun har haft insulinkrævende sukkersyge siden sidste sommer, så vi er stadig forholdsvis uerfarne. Chili får Caninsulin, som er specielt udviklet til dyr, men jeg ved, at andre bruger insulin til mennesker. Det er måske også det, I får? Vi begyndte på 1 enhed, som ikke havde nogen virkning. Nu får hun 3, og det har vist sig at være passende.

Jeg har aldrig målt blodsukker på hende. Det har hun fået gjort ved dyrlægen. Først efter 14 dage, så efter en måned, så efter 3 måneder, og nu skal hun først have målt igen til sommer, med mindre hun viser tegn på at være ustabil inden.

Hun får Virbac-tørfoder. Der er 2 typer til diabeteskatte. En til de katte, der samtidig skal tabe sig, og en til dem, der skal vedligeholde vægten. Chili får den til katte, der skal tabe sig. Da hun først fik diabetes, tabte hun sig ganske voldsomt. Da vi fik hende stabiliseret, tog hun det hele på igen i løbet af ganske kort tid :uha:

Hun er glad for Virbac, og det er min anden kat også. De får det samme, for der sker ikke noget ved, han taber sig :slight_smile: Derfor bruger vi det. Hill’s var en anden mulighed iflg. dyrlægen. Hun får også vådfoder, Remas eget mærke. Jeg er ikke sikker på, dyrlægen synes, det er så god en idé, men mine katte har altid spist sådan cirka halvt af hver, og det er lidt svært at forklare dem, at de ikke kan det længere. Så det får de altså. Det er selvfølgelig uden sukker og andre kulhydrater.

Jeg har nogle ganske få gange været væk et døgn, hvor vi er sprunget over 2 gange insulin. Det har dyrlægen sagt god for, og hun har heller ikke været påvirket af det, når jeg kom tilbage. Hvor meget du eventuelt kan rykke tidspunktet frem eller tilbage, hvis der er tale om en enkelt aften, skal du nok tale med din dyrlæge om. Men når du selv kan måle blodsukkeret, kan du selvfølgelig altid se, hvordan det ligger.

1 Synes om

Tusind tak :slightly_smiling_face:
Sally får pt 1,25 enheder, men tænker at hun nok skal sættes op på et tidspunkt, fordi vi lige nu er i opstarten.
Dyrlægen har anbefalet at vi selv måler blodsukkeret, da hun mener det bliver mere nøjagtigt, da Sally ikke bliver så stresset, som hvis det sku foregår ud hos dyrlægen. Så vi skal måle om en uge og derefter til kontrol i løbet af maj.
Vi skal primært foder med vådkost pga det høje indhold af protein og supplere med tørkost. På nuværende tidspunkt ved jeg ikke helt hvor meget hun skal spise, for skal tabe sig på sigt.
Men er sikker på der nok skal komme flere spørgsmål😜 og det giver mig en ro, når jeg læser at det kan lykkes at ha’ en sukkerkat.

Man er jo bundet af det, og det bliver selvfølgelig nødt til at kunne fungere med den hverdag, man nu engang har. Det er netop den slags, man nok skal sørge for at få en god snak med dyrlægen om - hvor meget man kan skubbe og justere tidspunkterne i forhold til hinanden, uden at det gør skade. Så man ved, hvad man gør, når man er nødt til at udsætte eller fremrykke tidspunktet.

Men som du skriver, er det måske ikke det helt store problem lige i denne tid. Det er sikkert udmærket til en begyndelse, at I stille og roligt får skabt en rutine.

2 Synes om

Jeg havde i 7½ år Buster med diabetes, måtte sige farvel til ham for godt 2 år siden.

Jeg har selv diabetes, så min tilgang til det har måske været en anelse anderledes end de andre herinde.
Fra start fik Buster menneskeinsulin, som har en helt anden virkningskurve en det du bruger til Sally - jeg var fuldstændig tryg ved det insulin og vidste fra egen krop hvordan det fungerede.

Buster fodrede jeg med vådfoder - Topic fra Aldi - som faktisk er ganske udmærket kvalitet, og så supplerede med tørfoder.

Ja, man er bundet på en anden måde, men som Galath også skriver så lærer man at finde en rytme i det, og skulle man stå i en situation hvor man springer et enkelt prik over så er det ikke farligt, det skal bare ikke være hver uge det sker.

Er Sally indekat?

Louise

3 Synes om

Hej og velkommen til kattegale :velkommen:

Jeg har Sigga, som har sukkersyge, og som får 3 enheder Human insulin (Insulatard) to gange i døgnet med 12 timers mellemrum. Det kører godt, og hun accepterer fint de to stik om dagen. :slight_smile: I starten forsøgte jeg at måle hendes blodsukker, men den var hun til gengæld ikke med på, så nu bliver det tjekket ved dyrlægen 1-2 gange om året. Og faktisk er det heller ikke særligt nødvendigt mere - efterhånden kan jeg se på hendes adfærd og trivsel, om hun er velbehandlet med rette dosis.

Den største udfordring hos os er, når jeg ikke er hjemme på stikketidspunktet og især, hvis jeg har brug for at overnatte andre steder. Hvis jeg er væk nogle timer giver jeg insulinen senere og korrigerer for tidsforskellen - enten ved også at flytte næste stik eller ved at give lidt mindre dosis, når stikkene ligger fx 10 timer fra hinanden i stedet for 12. Jeg stikker aldrig tættere på hinanden end de 10 timer pga risikoen for insulinchok - så springer jeg hellere over et stik. Når jeg overnatter ude sørger jeg som udgangspunkt for at Sigga stadig får insulin. Det betyder, at jeg enten har en kattekyndig person til at komme forbi og stikke hende morgen og aften, har hende med ud til overnatning, eller tager afsted efter stik om aftenen og så kommer tidligt hjem næste dag, så hun kan få sin medicin. I det sidste scenarie går der så måske 14 timer i stedet for 12 mellem de to stik.

I det seneste år har hun været meget stabil på blodsukkeret og i trivsel, og der har jeg enkelte gange udeladt et enkelt stik - sådan at jeg f.eks. har stikket lørdag aften og så først igen søndag. Det går ok nu, men det ville jeg ikke have gjort, da hun var meget skidt. Dengang var jeg også mere påpasselig med, at der var nogen hos hende de første 1-2 timer efter et stik, fordi der var brug for at holde øje med, om hun spiste og om hun fik insulinchok (Det er dog kun sket en enkelt gang for os). Så jeg tænker, at der er flere modeller, man kan arbejde med.

I fht mad får Sigga Royal canin diabetic tørfoder og sheba vådfoder. Tørfoderet skal købes hos dyrlæge eller på nettet. Vi har tidligere prøvet andre mærker, som efter diverse kostråd nok egentlig burde være bedre, men Sigga trives bare bedst på royal canin.

Og så vil jeg bare sige at det er dejligt, at du har mod på at behandle sally, og at I sagtnes kan have mange gode år foran jer. Min Sigga er nemlig et af flere gode eksempler herinde på, at katte med sukkersyge sagtens kan få det godt og leve et langt liv med god livskvalitet. Sigga er i dag en 15-16 år og har været kendt med sukkersyge de sidste 6 år. Ved sidste dyrlæge tjek var hendes blodsukker for første gang i normalområdet, fordi hun er så velbehandlet/fodret. Og på nogle punkter er hun friskere i dag, end hun nogensinde har været i de 7 år, hun har boet hos mig.

For øvrigt kan du i søgefunktionen her på kattegale søge på sukkersyge og finde de gamle tråde, hvor vi andre beskriver vores oplevelser og erfaringer med sukkersyge katte. Ofte helt fra diagnosen stilles til stabilt niveau.

Held og lykke med det :slight_smile:

4 Synes om

Min dyrlæge har faktisk selv forslået Topic fra Aldi, men jeg er bare rigtig meget i tvivl omkring tørfoderet… Lige nu efter anvisning fra dyrlægen for hun Hills til diabetes katte. Hun spiser det, men virker ikke vild med det. Har altid foderet med RC til mco.
Ja, Sally er indekat.

Når jeg spørger om hun er indekat, er det fordi udekat og diabetes er en dårlig kombination.

Af tørfoder er det vigtigt at vælge noget med lavt kulhydratindhold.
Som sagt er det nu godt 2 år siden jeg sagde farvel til Buster, så kan ikke huske alt det gode foder jege fandt frem til.
Virbac som Ingrid/Galath nævner er dog en af dem, og så Specific. Begge fra Dyrlægen.

RC og Hills laver også diabetesfoder, men da det indeholder meget kulhydrat er det ikke optimalt, i min optik.

@Eva_K er rigtig god til det med indhold i foder mm, så hun kan måske bidrage med noget?

Tusind tak Trine
Hvor mange gange om dagen foder du Sigga og hvor mange gram får hun af både våd og tørfoder?
Jeg har fået af vide, at jeg skal foder to gange om dagen med vådfoder. Lige før insulin. Og så ligger der lidt tørfoder i skålen, som hun lige pt spiser i løbet af dagen…
Så rart I vil svare på mine spørgsmål, det giver ro i min mave…
kh Camilla

Med udekat mener du fritløber, ikke? For Chili er skam udekat, og det er en udmærket kombination. Hun har bare begrænset udeadgang i indhegnet have.

2 Synes om

Jo, selvfølgelig fritløber.

1 Synes om