De har har haft mange korte møder i de 16 dage de har boet sammen. Men han hvæser af dem når han lejlighedsvis kommer hjem forbi og skal være sammen med dem… (sådan forstår jeg)
Husk mogens er udenfor stort set heletiden pga de nye terrorister
De har har haft mange korte møder i de 16 dage de har boet sammen. Men han hvæser af dem når han lejlighedsvis kommer hjem forbi og skal være sammen med dem… (sådan forstår jeg)
Husk mogens er udenfor stort set heletiden pga de nye terrorister
Tænker nettop derfor er bedste måde at forsætte med små korte - positive - møder. Samtidig med at Mogens kan færdes alene i de dele af huset han er vant til. Forhåbentlig leder det så langsomt til mere tid sammen på god måde?
Tvang er risikabel strategi - ja, måske finder han ud af at de ikke er problem - men når nu katte er katte så er der lige god sandsynlighed for at han bliver overbevist om at det er noget hø.
Introduktioner kan tage flere uger…måneder…for nogle katte.
Ja men du skal huske at hvæs er en måde at sige fra på og opdrage dem… det handler jo ikke altid om at han forsøger at slå dem ihjel.
Mange udekatte kan også vælge at forlade sit hjem helt fordi man får nye killinger, så man er altså nød til at fokusere på at at lave en reel sammenføring, så man ikke risikere at han ikke gider at være hjemme længere.
Net dør er fint hvis man er bange for at de slås, men mogens skal også lærer killingerne at lade ham være når han beder om det. Jeg har ingen ny tilkommende, men selv jeg hører et hvæs engang imellem fordi nogen går over en andens grænse.
Man kan ikke forvente at de kommer til at dele seng, men mogens har enhver grund og mulighed for aldrig at se et formål med tollerer dem.
Så man er nød til at også at vise ham at der er god ting ved at de er der (ekstra af hans livretter når han er i rum med dem og lignend, her tror jeg nemlig mere at der skal tæ kes hundetræning af dem)
Mange tak for jeres svar. Jeg kan se at der er delte meninger om sammenføringer og metoden dertil, men om ikke andet er jeg blevet beroliget i, at det er ok den måde vi gør det nu - med små korte møder med vådfoder(alle tre) og godbidder(Mogens) ved god opførsel
Vi fik to killinger hjem for en måneds tid siden. Den ene af vores gamle katte har det vist lidt som Mogens. Han bruger rigtigt meget tid udenfor (det gør han dog altid ) og killingerne fået et hvæs.
Det er blevet bedre og bedre. Han er mere inde nu, og er blevet lidt nysgerrig på dem.
Vores ‘teknik’ er at lade det gå i hans tempo. Vi har hjulpet ham ud på tidspunkter, hvor kattelemmen egentlig var lukket for den dag, så han kunne få den plads, han havde brug for.
Vi giver også godbidder i rå mængder Det kræver ikke god opførsel eller noget, for vi bruger det som en positiv association. Killinger = masser af lækre resourcer.
Så er jeg her lige igen
Der er tæt på ingen fremskridt mellem Mogens og killingerne - Mogens er mere og mere udenfor og hvæser stadig konstant når hjemme…
Drømmescenariet ville være, at når vi flytter om 1,5 uge, så vil de kunne være indenfor alle tre, fordi nyt territorie = bedre fordeling - men jeg begynder at tvivle på at det overhovedet bliver en realitet på noget tidspunkt…
Vi har forsøgt os med diverse gode råd siden vi fik dem og nu vil jeg gerne høre, hvor længe ville i trække sådan en sammenføring som “skubber” jeres gamle kat ud af hjemmet?
Kan det ikke være det gode vejr de seneste dage, der har holdt ham ude?
Jeg tænker, hvis det var mig der stod i den situation, ville jeg nok give det en chance til efter flytningen, da det kan medfører en positivt forskel som du er inde på. Men er der ikke ændringer at se ret hurtigt der efter, ville jeg vælge at de to nye katte må flytte.
Hvordan vil det være når I er flyttet, jeg tænker at der kan Mogens vel ikke forlade hjemmet, eftersom I lige er flyttet og han så ikke bare kan gå ud da han ikke kender stedet, eller hvordan forventer I at det vil foregå?
Både og - han kan godt finde på at sove udenfor om dagen, hvis der er meget varmt i vejret - men han er bare allermest en puttegris og han har heller ikke været inde om natten. Det er helt tydeligt at de to små gør, at han ikke har lyst til at være inde i længere tid af gangen.
Tak for dit svar.
Jeg håber også meget at der er positiv stemning efter flytningen. Det er et nabohus vi har renoveret, som Mogens før har boet i med os og nu skal tilbage til i renoveret stand. Ja, lang historie… men Mogens vil have en “fordel” fordi han kender huset, men han vil, de første dage, blive holdt inde sammen med de små, men i hver deres del af huset. Vi regner med at bygge en netdør, så de kan gå sådan i nogle dage sammen, eller indtil Mogens viser interesse for de smås rum.
Det er besværligt med sådan nogle sammenføringer, for der er bare ingen garantier. Ingen sikre løsninger, man kan anvende på alle. Hvad der virker for en kat, virker ikke for en anden. Jeg er ked af at høre, at det lader til, der slet ikke er nogen fremskridt, men jeg ville dog også lige give det en chance i en periode efter flytningen.
Har I en plan B, hvis det ikke virker?
Ja, det er godt nok noget mere besværligt end jeg havde forestillet mig. Men igen, vi ved også at det er et forsøg og at der ingen garantier er for sammenføring.
Plan B tør jeg næsten ikke tænke på…. Men det vil være at omplacere de to små, sammen, i et andet hjem. Jeg ved ikke om jeg kan finde et hjem, som jeg vil se som lige så godt som vores men hvis det ikke går, vil jeg gøre alt for at finde det perfekte sted for dem.
Nej, det har jeg fuld forståelse for! Jeg har selv prøvet at omplacere, og det er ikke nemt. Men godt at I i hvert fald har tænkt så langt, skulle det komme dertil.
Endnu en opdatering herfra
Mogens og de små er blevet venner efter vi er flyttet! Eller… de små er i hvert fald tålt af Mogens nu. Vi kører på 2. Dagen uden hvæseri Mogens vaskede den mindste killing den anden dag, han vil ligge sammen med dem, så længe de ikke rumsterer og så er han igen inde om natten
Tålmodighed var vejen frem, og til andre der er i samme situation som vi var - giv det en masse tid, nus og godbidder
Er det ikke på tide, vi får billeder af dine katte?
Herlig opdatering - og hvad @Skattekat siger…
Så lad gå da
Smukke Mogens og pomfritterne/pissemyrerne/tutter og hvad de nu ellers bliver kaldt - på papiret Thorleif og Myrna
Det var en dejlig opdatering, tak.
Det sofabillede med dem alle 3 viser tydeligt, at alt er godt