Sammenføring 3 katte

Kære Kattegale

Først vil jeg lige skrive, at jeg har læst samtlige indlæg om sammenføring herinde, uden at jeg har kunne finde et beroligende svar på vores problemstilling. Så jeg håber I kan være behjælpelige med enten afklaring eller beroligelse.

Vi har i fredags d. 4/8 fået to nye killinger, den ene en han blandingskat Maine coon/angorra/huskat på 14 uger og den anden en hun-hittekilling(ca. 9-10 uger) vi fandt hende én uge efter vi havde reserveret hankillingen og fik den i pleje samme sted som han var. Det var fra start ikke meningen at vi skulle have to killinger. Hankatten er valgt efter hans rolige sind.

Vi har i forvejen Mogens, kastreret hankat, på knapt 3 år, også en blandingskat Maine coon/huskat. En værre puttekat og indenfor og under dynen bare der er en smule dårligt vejr. Vi mistede Mogens’ bror for godt halvanden måned siden og tænkte at vi gjorde noget godt for Mogens, ved at anskaffe to mulige legekammerater til ham, da vi altid har set ham som “selskabskatten”. Men øjs hvor jeg synes at den her sammenføring er svær… måske fordi jeg aldrig har prøvet sådan en før, trods det at jeg har haft kat hele livet og har søgt alverdens viden inden.

Mogens har næsten ikke været hjemme efter killingerne kom, og når han er, er det kun for at spise og hvæse af killingerne :frowning: . Han-killing tager det meget roligt og ligger sig ned, når Mogens hvæser af ham, hvilket er det der sker mest - hun-killing bliver bange. De er adskilt fra hinanden om natten, men vi kan se at Mogens stadig kun er inde for at spise og så går hurtigt igen. Han er meget kontaktsøgende, når vi finder ham udenfor. Han var kattelem, så han frit kan gå ud/ind.

Killingerne er ude i resten af huset om dagen, pånær hvis jeg er væk hjemmefra.

Dette er afprøvet for mere ro:
Feliway Family/friends
Godbidder til Mogens når han er inde og i nærheden af killingerne.
Gnubbe Mogens’ duft på især hankillingen(og omvendt).
Adskille dem om natten, hvor vi ikke kan holde øje.
Generelt prøve at holde især hankillingen lidt væk, når Mogens er inde(forsøgt med mellemrum).
Vi mennesker prøver at opføre os “normalt” når alle tre katte er i samme rum.

Det der bekymrer os allermest er at Mogens ikke er hjemme, hvilket han normalt er 80% af hans tid. Under ingen omstændigheder vil vi tvinge ham ud af sit hjem, med en beslutning som vi har taget - han var her først - og vi ser ingen bedring i hvæsen/opførsel fra hans side - hvor længe skal man se igennem fingre med at han er blevet udekat og desuden ingen kontakt gider med de små?

Vh

3 Synes om

Hej og velkommen til. Et enkelt spørgsmål - er Mogens kastreret? Det lyder sådan med den adfærd, han udviste, inden killingerne kom. Men ellers vil det i hvert fald være en god idé at få det gjort. Kastrerede hankatte er bare mere omgængelige. Det er ikke, fordi jeg tror, det vil være den endegyldige løsning i denne situation.

Jeg tror, I skal afvente og se i noget mere end en uge, men det bliver selvfølgelig lidt sværere af, at Mogens fortrækker og ikke rigtigt vænner sig til de små. Jeg forstår også godt, I er bange for, at han vil blive væk eller aldrig vil vænne sig til dem. Stadig er en uge ikke lang tid, og hankastrater (jeg tror, han er kastrat) kan godt være temmelig utrygge ved sådan nogle små væsener. Man ved aldrig, hvad de kan finde på, jo.

Men der er sikkert andre herinde, der kan rådgive bedre - som måske har direkte erfaring med en lignende situation. Det har jeg ikke selv.

2 Synes om

Hej Galath
Tak for din velkomst og svar :slight_smile:

Mogens er ganske rigtigt en kastrat og hidtil verdens roligste når han har mødt andre katte OG hunde for den sag skyld. Men ganske vist aldrig i hans eget hjem.

Sammenføring kan sagtens tage flere uger, og når Mogens også er meget ude, vænner han sig jo ikke til duften af de små nye. Prøv at holde ham inde nogle dage. :slight_smile:

1 Synes om

Hej FinnFrode
Vil det ikke være synd for Mogens at holde ham inde, når han nu er vant til at kunne bestemme selv?
Jeg er bange for at stresse ham yderligere, ved at tvinge ham til at være indenfor med de små.

Han har heller ikke egen kattebakke indenfor, da han har en kæmpe grusbunke til at gøre sagerne i udenfor.

Jo, det er da lidt synd, men på et eller andet tidspunkt skal han jo vænne sig til, at de er der. Giv ham en indendørs bakke også…
Måske kan de være i hvert sit rum med en netdør imellem og så bytte engang imellem for at vænne sig til hinandens duft.

2 Synes om

Jeg skal måske lige tilføje at da de kom, var killingerne lukket for sig selv både fredag, lørdag og lidt af søndagen, hvor vi byttede rundt på legetøj og “gned” vores hænder på killingerne og så ud til den store og omvendt. Søndagen blev brugt til at de små kunne komme ud og se huset, uden Mogens var der. Så begyndte vi at åbne døren på klem mandag, hvor Mogens så at de var ude på badeværelset - og siden da har han nærmest ikke været hjemme. Første gang vi åbnede døren mere op, der havde hankillingen og Mogens lige en tur med rejste rygge og hvæsen begge to, men ingen kløer eller slåskamp og siden har hankillingen underkastet sig og bare synes at Mogens ser interessant ud, mens Mogens bare er den der er skredet.

2 Synes om

Jeg ville holde de nye i afgrænset del af huset - del som ikke er et af Mogens favorit steder. Netdør hvis muligt.

Mogens har jo pludselig - og hurtigt - fået hans kerne territorium overtaget af 2 nye katte. Han er god kat ved bare at dampe af - i stedet for at at forsøge at sparke de nye ud.
Så bedre at lade Mogens forsat have det meste af ‘hans hus’ for sig selv - til I langsomt kan lade ham vende sig til de to nye og han kan finde ud af at det er ok at dele med dem.

Måske artikel her kan hjælpe.

7 Synes om

Tak for dit svar og medsendte artikel - jeg har nu læst den og tænker at jeg vil prøve at “gå tilbage” i trinene, holde killingerne ude på badeværelset på tidspunkter hvor jeg ved at Mogens kan risikere at komme hjem. Forsøge forfra med duftoverførsel osv. og så tage mad-delen med i ligningen og se om det gør forskellen.

6 Synes om

Men jeg vil stadig meget gerne høre fra nogen, hvis det findes, der har oplevet det samme eller lignende og hvad I har gjort for sammenføringen - for puha, jeg synes absolut ikke det er sjovt lige nu.

1 Synes om

At han hvæser og killingen “lytter” er en god ting…

Han siger fra, og det er godt…

Så længe han ikke tæsker dem, ville jeg ikke være så nervøs…

De skal lige have lov til at lære hinanden at kende :slight_smile:

3 Synes om

Jeg håber, du vil lade os vide, hvordan det udvikler sig. Har du flere spørgsmål, er du selvfølgelig også velkommen til at stille dem - selv om der ikke er nogen garanti for, at vi kan svare :slight_smile:

3 Synes om

Mogens hvæser stadig af de små, de få gange om dagen han kigger ind. Han har et par nætter været inde hos os i soveværelset og fået sovet igennem i fodenden… men ellers skal vi ud i haven for at finde ham. Jeg synes dog der er en smule fremskridt, i det han tillader at de er i samme rum som ham, men på afstand og i kort tid af gangen, så vil Mogens udenfor igen. Er lidt usikker på om det er “ok” at han hvæser af de små? Hans kropssprog er ikke decideret agressiv og han kan også finde på at “blunde” med øjnene lige efter han har hvæst. Men de skal dælme ikke komme for tæt på eller lave nogle badutspring.

Min fornemmelse er at Mogens er bange for dem, og måske lidt sur på os.

1 Synes om

Hvæs er altid ok for det er hans måde at opdrage dem

Der er et ordsprog blandt katte, at killinger spiser voksne kastrater til middag.
Sammenligen sammenføringen med et hold bedtseforældte på 75 som ikke kan aflevere 2 adhd børn hjem til forældrene før de har rutiner…

Så lang tid det kun er hvæs, så se på ham som en sur gammel mand

4 Synes om

Tak for dit svar.

To børn med ADHD er jeg ret sikker på, at Mogens gerne vil skrive under på, at killingerne er - og det vil vi mennesker også - for sadan sofaen får tur :joy:
Som jeg har skrevet virker det også mest som om han er bange for dem fremfor sur/irriteret.
Det bliver sværere og sværere at holde killingerne på badeværelset når Mogens er hjemme, fordi de skaber sig så snart der er lukkede døre - men de flyver(i glæde)også ud i Mogens’ ansigt, hvis ikke vi holder dem tilbage :woozy_face:

Jeg håber såååå meget at den her sammenføring lykkedes

3 Synes om

Jeg synes du skal overveje at holde mogens hjemme i en periode (måske 1 til 2 uger) bare så han ser at de ikke spiser ham til middag og at han stadig kan gå fra dem.

Tror ikke han er bange for dem, han synes bare de er spild af hans tid. Var han bange ville han gemme sig, og slå ud efter dem hvis de er tæt på…
Lige nu forsøger de også meget massivt at stjæle hans livretter, de bedste pladser i sofaen og alle mulige andre urimeligheder.

Nu skal han bare havde dem opdraget, for de mangler den rutine som giver ro (hvem spiser hvor, hvem sover hvor og hvem er gode hovedpuder, samt hvem kan han give skylden for diverse ulykker han selv laver… ) så lige nu skal du tvinge ham lidt…

Og han kan hvæse af dem i en evighed, for hvis du spørger ham mangler de enhver form for opdragelse. Han er også som en stor teenager der bare synes dens små søskende er i vejen, ligesom han synes de spilder hans tid ved at bede ham om at hjælpe med lektier, for det burde de altså selv klare…

Intet i det du skriver unormalt

4 Synes om

Ville du holde ham inde sammen med de små eller holde ham inde men stadig adskilt og med korte møder?

Jeg er splittet, for jeg kan godt se at det måske ville afkorte sammenføringen men måske også gøre Mogens temmelig trist, da han jo normalt har totalt fri ud/ind adgang og har haft siden han var 7 måneder.

Kæft det er en sjov metafor :joy:

1 Synes om

Jeg er ikke enig i ovenstående - katte er ikke flok dyr - enkelte katte racer er nok særligt sociale. Men det er undtagelsen ikke reglen.
Så der er ikke nogen ‘opdragen’ af andre katte - og gamle kat er ikke ‘sur gammel mand’ - de vil ikke se forhold som familiært.

Nye katte er i bund og grund eksistentiel trussel fordi katte er territorial dyr. Deres territorium er alt for dem. Nye katte kan derfor betyde en trussel om at kat bliver presset ud af deres territorium. Nu er der pludselig konkurrence om mad, ly - alle ressourcer i kerne territorium, kat har brug for at overleve.

Katte nuancerer jo ikke som vi gør. Og hvis en kat er forsigtig - eller bare ikke har erfaring med killinger, så er killinger ikke sjovt.

Bedre beskrivelse imo er fra artikel linket i ovenstående:

" At indføre en ny kat i hjemmet svarer reelt til, at der flytter en fremmed ind i vores hjem, uden vi selv har inviteret ham – og så er der en forventning om, at vi skal kunne lide ham med det samme. Det ville vi mennesker sandsynligvis have svært ved – og det gælder også for vores katte. Tænk lige, hvis der stod en fremmed mand inde i din stue med alt sit habengut og proklamerede, at ‘Nu bor jeg her’!
Derfor har vi katteejere et stort ansvar for at hjælpe vores katte til at enes og leve sammen."

Mennesker er også territoriale - og tænker alle kan finde eksempel på hvordan det kan give stress at have fremmede indendøre…

Mit råd vil være at tage det meget langsomt - og på Mogens præmisser. Hvis han trækker sig og går er hans grænser overtrådt.

Har Mogens sikker udkikspost hvor han kan observere killinger - uden de kan komme i kontakt med ham?
Er der netdør?
Er der masser af ressourcer (mad, bakker, soveting etc…)

Her er gode råd til at optimere hjem:
https://dyreetik.ku.dk/center-for-forskning-i-familiedyrs-velfaerd/kattens-adfaerd-og-velfaerd/aktiv-og-tryg-hverdag/

1 Synes om

Adskilt, små korte møder med masser af positiv indslag til Mogens - leg, guffer, mad, kæl.
Mogens hverdag og rutiner bibeholdes så vidt muligt uforandret - og mål er at få killinger langsomt integreret i de rutiner på en positiv måde for Mogens.

1 Synes om