Kære Kattegale
Først vil jeg lige skrive, at jeg har læst samtlige indlæg om sammenføring herinde, uden at jeg har kunne finde et beroligende svar på vores problemstilling. Så jeg håber I kan være behjælpelige med enten afklaring eller beroligelse.
Vi har i fredags d. 4/8 fået to nye killinger, den ene en han blandingskat Maine coon/angorra/huskat på 14 uger og den anden en hun-hittekilling(ca. 9-10 uger) vi fandt hende én uge efter vi havde reserveret hankillingen og fik den i pleje samme sted som han var. Det var fra start ikke meningen at vi skulle have to killinger. Hankatten er valgt efter hans rolige sind.
Vi har i forvejen Mogens, kastreret hankat, på knapt 3 år, også en blandingskat Maine coon/huskat. En værre puttekat og indenfor og under dynen bare der er en smule dårligt vejr. Vi mistede Mogens’ bror for godt halvanden måned siden og tænkte at vi gjorde noget godt for Mogens, ved at anskaffe to mulige legekammerater til ham, da vi altid har set ham som “selskabskatten”. Men øjs hvor jeg synes at den her sammenføring er svær… måske fordi jeg aldrig har prøvet sådan en før, trods det at jeg har haft kat hele livet og har søgt alverdens viden inden.
Mogens har næsten ikke været hjemme efter killingerne kom, og når han er, er det kun for at spise og hvæse af killingerne . Han-killing tager det meget roligt og ligger sig ned, når Mogens hvæser af ham, hvilket er det der sker mest - hun-killing bliver bange. De er adskilt fra hinanden om natten, men vi kan se at Mogens stadig kun er inde for at spise og så går hurtigt igen. Han er meget kontaktsøgende, når vi finder ham udenfor. Han var kattelem, så han frit kan gå ud/ind.
Killingerne er ude i resten af huset om dagen, pånær hvis jeg er væk hjemmefra.
Dette er afprøvet for mere ro:
Feliway Family/friends
Godbidder til Mogens når han er inde og i nærheden af killingerne.
Gnubbe Mogens’ duft på især hankillingen(og omvendt).
Adskille dem om natten, hvor vi ikke kan holde øje.
Generelt prøve at holde især hankillingen lidt væk, når Mogens er inde(forsøgt med mellemrum).
Vi mennesker prøver at opføre os “normalt” når alle tre katte er i samme rum.
Det der bekymrer os allermest er at Mogens ikke er hjemme, hvilket han normalt er 80% af hans tid. Under ingen omstændigheder vil vi tvinge ham ud af sit hjem, med en beslutning som vi har taget - han var her først - og vi ser ingen bedring i hvæsen/opførsel fra hans side - hvor længe skal man se igennem fingre med at han er blevet udekat og desuden ingen kontakt gider med de små?
Vh