Sammenføring af katte

Hej - jeg søger lidt råd…

Vi har en hankat på knap 4 år, som er mild og venlig, men har altid være lidt nervøs og bange for hurtige bevægelse og lyde. Vi har nu fået en killing på 13 uger, hankilling, og har i den sidste uges tid forsøgt at få dem sammenført. Vi har gjort som anbefalet på nettet: killing i eget rum i 2 dage, bytte dufte, møde mellem nethegn med leg og godbidder samt fodre og lege i samme rum. Der har ikke været hvæsen på noget tidspunkt i mellem dem. Ved mødet i samme rum er de begge nysgerrige på hinanden og snuser. Vores “gamle” kat slår ud efter killingen med poten, nogle gange med kløer og killingen gør det samme uden kløer. Problemet opstår efter 5 min. hvor vores gamle kat nu jagter killingen rundt og bider ud efter ham og vælter ham voldsomt ned. Vi skiller dem herefter ad og killingen skal lige bruge lidt tid på at komme sig, men løber så hen til den gamle kat igen, så det ser ikke ud til at han er blevet bange. Skal vi blot lade deres “slåskamp” eller leg (jeg ved ikke hvad det er) fortsætte? Vi er bange for at der sker noget med killingen.
Håber på at nogen med erfaring kan give et godt råd, da vi er meget glade for begge katte. Det skal siges at vi kun har haft killingen 2 uger nu. Vi har også overvejet at give den gamle kat en sele på i mødet med killingen for at forhindre noget slemt.
Hilsen Charlotte

2 Synes om

Så længe killingen ikke skriger, er alt som det skal være … og at han søger tilbage til den voksne kat viser, at han opfatter det som en leg.
Prøv at sidde på dine hænder og bare holde øje med hvad der sker. På et eller andet tidspunkt bliver det nok for voldsomt for killingen, sådan at den piver og det er der du skal holde øje med, hvordan den voksne kat reagerer … den bør stoppe op - måske kun i 5 sekunder, før den fortsætter med at kanøfle den lille … det kan gentage sig igen og igen.
Men det kan være nervepirrende og man vil så gerne redde sin baby, fra den store stygge ulv :tihi:

7 Synes om

Tak for dit svar:-)
Vi prøvede at sætte dem sammen igen i går og det gik fint i lang tid, hvor de spiste af samme madskål og hyggede sig med leg. Så tog fanden ved min “gamle” kat og han fór efter killingen og holdte ham nede, så den lille pev. Vi måtte trække den store fra den lille.
Ved ikke hvad det er, der trigger den store til at ændre “legen”, men vi må bare forsøge igen. Og skal vi så have nok is i blodet til at lade dem køre videre trods den lille piver?

3 Synes om

Stoppede den gamle kat op, da den lille pev? For jeg er enig i det @Skattekat skriver, at den gamle kat skal respektere når den lille siger fra. Katteleg kan se ret voldsom ud, men så længe de respektere hinandens grænser, så plejer det at gå.

Hvis du har mulighed for det, kan du optage en lille video af dem når de leger, og dele den her i tråden, så tænker jeg at vi bedre kan vurdere om det er normal leg eller ej. :slight_smile:

4 Synes om