Sammenføring af voksne katte... er der håb forude?

Først forhistorien. Vi havde tre katte. Phumba (11 år, hunkastrat), Jack (11 år, hankastrat) og Basil (10 år, hankastrat)

Jack er blevet syg, han har fået kræft et sted i maven. Og da vi stod ved dyrlægn og var rigtig kede af den besked, gav hun os alletiders “tilbud” - hun ville nemlig i løbet af den kommende uge (det er så 3 uger siden nu) få en 1-årig (nå ja hun er 1 år men bli’r 2 her til August :wink: ) hunkat ind der skulle omplaceres. En fin udstillingskat. En Cornish Rex. Adelie. (i det følgende kaldet Delle)

Vi kom så hen og så hende lige da hun var ankommet (vi var der faktisk da hun ankom) og hun var ganske vidunderlig. Venlig, kælen, smuk og BLØD som kun en rex kan være det. Så vi skyndte os at sige ja tak til hende! Og tage hende med os hjem, sammen med en flaske Feliway af den type til at sætte i stikkontakten… bare for lige at ta’ toppen af hvæseriet…


Her er hun, ca. 20 minutter efter vi fik hende. En kat fuld af selvtillid :smiley:

For en uge siden, midt i krigen mellem Basil og Delle, besluttede vi os til at det ku’ kun blive bedre, og vi under alle omstændigheder liggesågodt ku’ overstå alle territoriekampene på en gang, så vi anskaffede os Oskar, herefter kaldet Ozzy, en lille siamissekilling på 4 måneder. Med et forfængeligt håb om at Basils meget lille hjerne så ville gi’ helt op og affinde sig med situationen… Det er så ikke HELT sket…

Delle og Basil har besluttet sig for at hade hinanden, og det er ganske gensidigt… Delle kom ind i huset og syntes at her var da meget rart…der var bare lige tre katte her som sku’ pakke sig først :lol:

Jack er sit sædvanlige venlige selv, han har taget pænt imod både Delle og Ozzy, med kun et enkelt lille hvæs for at markere hvem der var ældst.

Phumba har været overraskende god. Hun lader til at ha’ taget den holdning at hvis hun ignorerer Delle så er hun der nok ikke. Og Delle ignorerer tilsvarende Phumba. Så der er våbenhvile. Det eneste rigtige problem er sådan set Basil.

Søde rare lille Basil som bare IKKE kan li’ katte med krøller…

Basil er ok over for Ozzy, dels tror jeg at hele “killing” effekten virker, og så ser han jo også mere normal ud end Delle gør. Jeg tror sagtens på at katte kan være “racister” - de er præget på et udseende, sådan som deres mor så ud, og katte der afviger markant fra det… er forkerte. Phumba har stadig ikke, efter 10 år, fundet grund til at lade nogen af de andre røre hendes guddommelige pels. Altså de kan godt ligge i nærheden af hinanden, men sandelig ikke sammen!

Delle har jo en helt anden hovedfacon end siamesere, lisså store ører men med en helt anden ørestilling. Så jeg spekulerer på om hun tror at Basils mere “sideværts” ører betyder at han er gal og har lagt ørerne ned?

Basil jagter Delle, så smider hun sig ned med alle pigge klar og VRÆLER af ham at han skal skride. Og SÅ puffer Basil halen op og slår igen… men de gange hvor jeg har overværet deres konflikter fra starten er det faktisk ikke Basil der har været aggressiv først. Ja, han løber efter Delle, men ikke med hverken nedlagte ører eller rejste børster. Mere “fordi jeg kan” agtigt. Men det syn’s Delle altså ikke er spor sjovt. Og der lader ikke til at være den helt store opblødning på vej.

I går var de nedenunder allesammen og Basil nøjedes i LANG tid med bare at skue ned på Delle fra en hylde, men til sidst gik naturen altså over optugtelsen og han måtte lige jage hende ovenpå igen >_<

Det skal så tilføjes at Delle har klatre/spring-gener jeg aldrig har set magen til. Hun har fundet sig et sikkert sted sådan ca 3 meter over gulvet, på en hylde. Der kan hun ligge og se ned på Basil og han kan IKKE komme derop.

Og nu, efter hele denne TLDR-smøre…

Er Basil jaloux? Vi har indimellem måttet lukke ham ude på badeværelset så han lige ku’ falde ned og så Delle ku’ få nerverne på plads igen. Men jeg sørger meget for at snakke med ham og nusse ham og fortælle ham at han stadig er min yndlingskat :wink:

Vi har smurt dem allesammen ind i FeliFriend - Delle slikker det OMGÅENDE af igen, hun vil sandelig ikke lugte venligt :wink: - den eneste effekt det har haft er at Delle er optaget af at vaske sig i et stykke tid. Vi har hele tiden fordamperflasken med Feliway siddende i et stik, den har været flyttet lidt fra rum til rum. Vi har også sprøjtet med en anden variant af Feliway (andet mærke, tilsyneladende samme effekt)

Idéer efterlyses så Delle og Basil kan, om ikke ligefrem blive bedstevenner, så i det mindste være i samme rum uden at slås.

Det skal lige indskydes at Delle er fertil. Hun skal kastreres så snart vi er HELT sikre på at hun skal blive her (og det er vi sådan set… lige nu vil jeg bare ikke bringe “dyrlægestank” ind i blandingen osse. Så det bli’r nok samtidig med at Ozzy skal snippes, hvornår det så blir)

På tværs af dine ønsker tror jeg ikke vi kan undgå at blande fertilitet ind i debatten, for fertile katte udsender altså nogle signaler som kan få sindende i kog …Så det første jeg vil anbefale er af få de fertile snippet hurtigst muligt. Foruden har du mulighed for måske at kunne dæmpe gemytterne ved brug af Zylkene - Det har jeg set gode resultater med i en periode hvor stemningen mellem mine var lidt spændt.

i har hvis jeg ellers læser tingene korrekt haft Delle i 3 uger og Ozzy i 1 uge?

For hvis det ikke er længere tid end det - så er der afgjort håb forude… hvis alle er neutraliserede ?

Uhm på tværs af mine ønsker?! De SKAL kastreres. Men så længe jeg ikke har fået Delles stamtavle er hun jo teknisk set ikke min (grunden til jeg ikke har fået den endnu er mest at vi og opdrætteren ikke har været hjemme samtidig, jeg har ferie) og jeg vil altså ikke kastrere “en andens” kat.

Men det er absolut ikke på tværs af nogen ønsker at få dem kastreret, det ved jeg ikke hvorfor du mener? :slight_smile:

Men tak alligevel, for det bestyrker min mistanke om at det netop kunne ha’ noget med sagen at gøre. Hm. Må hellere få fat i den stamtavle og så få en tid til snipning L

Når du skriver, at du ikke vil blande dyrlægestank ind i det lige nu, så lyder det, som om du har besluttet at vente med at få hende neutraliseret, til kattene er faldet til ro. Alice forsøger nok bare at forklare, at du måske er nødt til at gøre det i den modsatte rækkefølge: at få kattene neutraliseret for at få dem til at falde til ro.

Slås kattene? Altså for alvor?

Jeg kan godt forstå, at de gamle katte er stressede, når der flytter to nye ind i huset.

Ah ok. Ja det kan jeg selvfølgelig godt se nu. Hm. Måske jeg skal få hende sprættet op så gys… hun vil GARANTERET ikke la’ stingene være…

Vivi… de slår ud efter hinanden og så har vi jo grebet en af dem og skilt dem ad. Ingen af dem lader heldigvis deres aggressioner gå ud over “adskilleren”. Jeg kan faktisk ikke helt finde ud af hvor alvorligt det er. En af de første dage fik Delle en rift hen over snuden af Basil og han havde et lille sår ved øret, men siden da er ingen af dem kommet fysisk til skade. Det lyder bare meget VOLDSOMT når Delle skriger af ham. Og der er ingen tvivl om at det er ham der løber efter hende. Jeg kan bare ikke blive klog på om han gør det for sjov eller for alvor. Delle er ikke så snu så hun lader sig let trænge op i en krog… og så har hun jo ikke andre muligheder end at slå igen. vis det lykkes hende at flygte opo på hendes høje hylde (via soveværelsesdøren som hun entrer i et elegant lille hop ) sker der ikke andet end at hun brummer lidt af Basil der sidder nede i sengen og ikke begriber hvordan hun kom derop…

Hm - det lyder da en smule hidsigt :øhmm:
Altså, jeg tror som de andre at en afmontering af den fertile pige vil hjælpe. Det at hun lugter af dyrlæge et døgnstid skal sættes op imod at hun lugter af “hormonbombe” hele tiden. Men jeg forstår godt dit argument om at man ikke neutraliserer en andens kat. Jeg tror bare ikke I ser fremskridt for alvor, før det er sket.
Det kan bestemt være svært nok at sætte voksne katte sammen, selv om de er kastrater. Basils alder tror jeg ikke hjælper. Jeg mindes Ditte (11 år), der absolut ikke var spor glad for Greven i lange tider. I hendes tilfælde var det så dels for at ryste op i hendes depression over Donnas død, at han flyttede ind, da han gjorde. Pest eller kolera, Ditte duede ikke til at være alenekat. At jeg så i bagspejlet har tænkt, at det måske havde været bedre for Ditte at følge Donna, er noget andet. Havde jeg vidst at hun kun havde et år mere, og at det år skulle være præget af stress over nye katte, havde jeg måske valgt anderledes. Men det er svært at aflive en tilsyneladende sund og rask kat, som man elsker.

Det strejfede også mig, at Dittes reaktion kunne skyldes Grev Zuttis udseende. Han er havanna, og Ditte havde i hele sit lange liv vist aldrig set en kat, der ikke var masket. Zut, derimod, havde jo set lidt af hvert. Men jeg tror hovedproblemet var hendes alder. Hun gentog nemlig sin opførsel overfor lille Creamy på 4 mdr, da hun senere flyttede ind - og DEN havde jeg ikke set komme. Ditte, der plejede at være så kærlig og moderlig. Dér begyndte jeg at mistænke at Ditte var ved at være en meget gammel dame. På den anden side gav Creamy senere lille Tullen nøjatig samme modtagelse - og der var aldersforskellen kun 9 mdr. Så hvem ved.
Anyway. Ditte tog det ca 14 dage at holde op med at hvæse, men det tog meget længere før hun var nogenlunde god igen, og perlevenner som hun var med søster Donna blev hun og Zutti aldrig. Det gik bedre med killingen Creamy, da sprutteriet og kampsangene var ovre (igen ca 14 dage). Og alle nåede faktisk at få det godt i Dittes sidste par måneder. Især da jeg opdagede at en cortison-indsprøjtning gav Ditte ekstra kræfter, og det ville jeg virkelig ønske at jeg havde opdaget noget før. Det gjorde en verden til forskel, jeg tror det fik hende til at føle sig mere på omgangshøjde, mindre som underdog.
Derfor. Er Basil rask? Han er jo heller ikke nogen årsunge, og jeg kunne måske tænke at en del af reaktionen - bortset fra at han bliver sat overfor en fertil kat - skyldes at han er, hm, knap så omstillingsparat pga hans alder, og måske at han føler sig usikker overfor en kat, der er stærkere, hurtigere osv osv. Hvis han også trækkes med nogle svagheder, gigt, hvad ved jeg - det vil ikke gøre hans overskud og humør bedre. Måske er han også trist over Jack? Jeg tror nemlig sagtens han kan mærke Jacks svigtende kræfter?

Det gør mig ondt med Jack. Donna fik jo også kræft, og vores dyrlæge sagde noget i retning af, at når der var flere dårlige end gode dage, så var det dér man traf beslutningen. Men det er så barsk at gå og vurdere, gå at kigge på sin ven: Er det i dag, du skal sige farvel? Puh, jeg misunder dig ikke den del.

Håber snart jeres misser kan falde til ro (efter den dér neutralisering). Jeg tror det er enormt vigtigt at de ikke får lov at fare i totterne på hianaden, for så kan det blive rigtig svært. Prøv evt Zylkene. Creamy gik i sort for nylig efter en tandoperation og mente at de to andre var meget, meget farlige. Og Zylkene hjalp hende virkelig (det er lavet af mælk, så det er ikke skrap medicin, og jeg tror ikke det kan ha’ bivirkninger)

Ang. sting. Hvis du kan finde en dyrlæge, der syr med indvendige sting, så er det bare så meget nemmere. Tullen bider i ALT - men hun hun rørte ikke stingene på maven, for der var ikke nogen at få fat i, og hun måtte vaske alt, hvad hun ville. Der var heller ikke noget at fjerne senere. Sååå nemt :ok:

Generelt skal man regne med minimum 1 måned, når man sammenfører voksne katte. Somme tider kan der gå længere tid før de helt har accepteret hinanden.
Hvis de ikke slås for alvor - altså nøjes med at slå ud - tror jeg afgjort der er håb.

Jeg synes så ikke det var smart, at tilføre endnu en kat, men det er lidt sent at gøre om nu. Til gengæld ville jeg absolut ikke begynde at neutralisere lige nu, for jeg tror ikke det har noget med hormoner at gøre, at de ikke synes om hinanden. Tværtimod ville jeg måske overveje, at lade hunkatten komme i løbetid - det gør nemlig som regel det, at hun vil “elske alle” - og kan være det der får hul på bylden :slight_smile:

Det tog mine to gamle katte henholdsvis en måned og tre måneder at accepterer et nyt kattemedlem her i huset…

Ah, det havde jeg ikke tænkt på. Hm… :gruble:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;625915]
Jeg synes så ikke det var smart, at tilføre endnu en kat, men det er lidt sent at gøre om nu. Til gengæld ville jeg absolut ikke begynde at neutralisere lige nu, for jeg tror ikke det har noget med hormoner at gøre, at de ikke synes om hinanden. Tværtimod ville jeg måske overveje, at lade hunkatten komme i løbetid - det gør nemlig som regel det, at hun vil “elske alle” - og kan være det der får hul på bylden :-)[/QUOTE]

Vi havde længe snakket om at vi ville ha’ en siameser igen og da vi har ferie lige nu virkede det som en god ide :slight_smile: netop fordi huset alligevel stod på den anden ende… tanken var “lissågodt få det overstået” - men ja, det er måske ikke så smart. de er nu allesammen meget rolige over for Ozzy. et hvæs i ny og næ men ikke noget vildere end det. Og det er mest hvis Ozzy mener at de andres haler er legetøj :wink:

Faktisk har jeg overvejet at lade hende gå i løbetid, netop for at se om det så hjalp… der er så bare det at en rex er MINDST lisså højrøstet som siatalerne… såeh… ørepropper…
Men det ville jo være ret nemt at lade hende gå i løbetid, vi fik at vide fra opdrætteren at det gjorde hun helt af sig selv hver 3. uge. Hun har fået EN p-pille indtil videre (mens vi har haft hende) jeg vil helst ikke gi’ hende dem ret længe - men hun var netop begyndt at gøre opmærksom på sig selv på en RET larmende måde… og hvis det kun er optakten L

Ozzy kan ikke “gøre hende noget” vel? Han er vel for lille, selv hvis han skulle fatte hvad det går ud på?

Men jeg tror da jeg vil spørge vores dyrlæge om det der Zylkene. Hun anbefalede noget foder med serene um og et elelr andet andet - men problemet er jo (udover at hun kun havde det i en MEGA sæk) at Basil overhovedet ikke rører tørfoder i nogen form… og hvis ikke han får det bli’r han jo ikke rolig…

[QUOTE=TrekkieGrrrl;626030]
Men jeg tror da jeg vil spørge vores dyrlæge om det der Zylkene. Hun anbefalede noget foder med serene um og et elelr andet andet - men problemet er jo (udover at hun kun havde det i en MEGA sæk) at Basil overhovedet ikke rører tørfoder i nogen form… og hvis ikke han får det bli’r han jo ikke rolig…[/QUOTE]
Snupper lige den sidste. Zylkene er kapsler med et pulver i, som de fleste katte synes smager helt fint. Hvis du virkelig mente at Basil ikke rører TØRfoder, så er det nok bare at give ham en lille bid af yndlingsvådmaden, opblandet med indholdet af en kapsel. Creamy fik jeg det i ved at tage hendes yndlingsguf (der er tørt) og efter en-to bidder så dyppe de næste par bidder i vand lynhurtigt og så rulle dem i pulveret. Det gik fint, selv om hun var totalt ude i tovene psykisk. Og det hjalp.
http://www.zylkene.dk/adferdsproblemer/

Basil er nem at gi’ piller. Han får en hver dag for hans nyrer: Manden griber fat i Basil, åbner hans mund og vups har han fået sin pille LOL Når jeg en sjælden gang skal gøre det blander jeg den, i knust form, med noget kattemalt eller andet jeg ved han vil spise (mayonnaise er et hit :wink: ) - så hvis det er en kapsel skal han nog få dem, enten ved et overraskelsesangreb eller ved list :wink:

Nå ja og det svarede så vist på dit spørgsmål tidligere om, om Basil var helt rask. Det er han ikke, han har nedsat nyrefunktion, men efter han er begyndt at få piller (Fortekor - som egentlig er hjertemedicin til hunde, men som bivirkning hos katte har at de øger blodtilstrømningen til nyrerne) har han fået det MEGET bedre. Han har taget på og er meget mere aktiv! Han har osse forstørret skjoldbruskkirtel som skulle ha’ været opereret, men da dyrlægen fik resultaterne på blodprøverne viste det sig at hans nyrer var vigtigere :slight_smile: Og det har også hjulpet fsv at han ikke æder dagen lang uden at tage på, mere. nå ja og så har han lidt af Neck Lesion så han har mistet alle sine tænder pånær de små fortænder og (vistnok) en enkelt kindtand… så må han låne Grevens gebis så han i det mindste kan LIGNE en kkat med tænder? :wink:

Det gode ved at alle tænderne er skvattet ud er jo at nu gør de ikke ondt mere. Og han spiser stadig chips med største fornøjelse (selvom de er blevet strengt rationerede nu af hensyn til hans nyrer…)

Stakkel da. Han har nok at slås med :frowning: Men så burde de her kapsler ikke være et problem, både kapsel og indhold smager fint, er dommen herfra. :ok:
Jeg tror ikke Zutti låner sine sidste tænder ud. :wink: Han har fået fjernet de fleste af to omgange (også FORL/Neck Leisons), så han har to sunde kindtænder tilbage og sine hjørnetænder. Hjørnetænderne er også angrebne, men tandlægen (Jens Ruhnau) lovede at netop hjørnetænderne ikke giver smerter ved at blive siddende til de en dag selv falder ud. Det er jeg da glad nok for, for jeg kan jo se han bruger dem. Men ellers havde de jo måttet ud, for at gå med konstant tandpine - det er jo ikke til at bære tanken om :frowning:

Basil tabte faktisk hjørnetænderne først… det så ret spøjst ud mens det stod på, specielt da han på et tidspunkt havde en i undermunden men ikke i overmunden så den tilbageblevne tand ret tit endte UDENFOR munden som en anden lille trold med underbid :wink: - men ellers knækkede de/faldt ud stille og rolig og uden at det så ud til at genere ham synderligt. Jeg har dog tænkt på om hans forkærlighed for at tygge plasticposer var en måde at fjerne en f. eks. kløende fornemmelse fra tænderne? MEN han tygger nu stadigvæk i plasticposer (og BOBLEPLASTIC - han ELSKER bobleplastic!) når han ser sit snit til det. Nu kan han jo så bare ikke gøre meget andet end at gumle på det :wink: så han får som regel lov, det lader til at være MEGET dejligt at gumle på knitreposer/bobleplast - og da han jo af gode grunde ikke kan få det tygget i stykker så han risikerer at sluge det… nå ja… hvis det morer ham…

Sjovt nok lykkes det ham stadigvæk at æde græs. Men det tager godt nok sin tid for ham at få gumlet et strå over. Han bruger sin tilbageblevne kindtand så godt han kan pg så HIVER han til… men tit ender det med at han går rundt som en anden bondeka’l med et strå stikkende ud af munden :hjerte: Han hygger sig jo meget med at gumle græs når han er ude i snor (og DET elsker han stadigvæk!)

Han får nu kattemalt som en ekstra forsikring for så god er han altså hellr ikke til det græs… det ser godt nok ud til at han kan kaste hårboller op uden græs men for en sikkerheds skyld får han osse et tilskud af kattemalt så tit som jeg kan lokke det i ham (nogle dage er det MUMMMS, andre dage er det ADDDDDR)

På sammenføringsfronten er der forresten sket det i aften at Phumba og Ozzy har leget side om side for at få fat i først fjeren fra DaBird og senere en lille mus (som er fra samme firma men egentlig beregnet til sådan et wire-legetøj) som var MEGET spændende… det tog Ozzy lidt tid før han turde fange den, men han fik så sandelig vist af Tante Phumba hvordan sådan en sku’ onduleres :wink: - og senere KNURREDE han af Phumba fordi hun kom for tæt på HANS mus :hjerte: Hans selvtillid vokser time for time… man sku’ ikke tro det var den samme kat der sad det første døgn HELT inde under sofaen og slet ikke turde komme frem :wink:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;626030]
Ozzy kan ikke “gøre hende noget” vel? Han er vel for lille, selv hvis han skulle fatte hvad det går ud på?

Men jeg tror da jeg vil spørge vores dyrlæge om det der Zylkene. Hun anbefalede noget foder med serene um og et elelr andet andet - men problemet er jo (udover at hun kun havde det i en MEGA sæk) at Basil overhovedet ikke rører tørfoder i nogen form… og hvis ikke han får det bli’r han jo ikke rolig…[/QUOTE]

Hvis han parrrer hende er det helt okay - det sker der intet ved - heller ikke killinger, hvis han er kastrat :wink:

ZereneUm har jeg aldrig hørt nogen have effekt af - så lad være at bruge penge på det. Zylkene har jeg derimod kendskab til mange, hvor det har haft effekt.

Men det er han ikke, jf. sidste sætning i første indlæg. Han er fire måneder gammel.

Okay - han kan næppe endnu, men skulle han kunne, er det jo så bare at få hende neutraliseret hurtigt :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;625915]Generelt skal man regne med minimum 1 måned, når man sammenfører voksne katte. Somme tider kan der gå længere tid før de helt har accepteret hinanden.
Hvis de ikke slås for alvor - altså nøjes med at slå ud - tror jeg afgjort der er håb.

Jeg synes så ikke det var smart, at tilføre endnu en kat, men det er lidt sent at gøre om nu. Til gengæld ville jeg absolut ikke begynde at neutralisere lige nu, for jeg tror ikke det har noget med hormoner at gøre, at de ikke synes om hinanden. Tværtimod ville jeg måske overveje, at lade hunkatten komme i løbetid - det gør nemlig som regel det, at hun vil “elske alle” - og kan være det der får hul på bylden :-)[/QUOTE]

En hunkat i løb, når der er en fertil hankat i hjemmet …Godt nok kun 4 måneder, men er ori ikke tidlig ude ?