Sammenføring af voksne katte?!

Jeg søger et råd ang sammenføring af voksne katte.

Vi er blevet tilbudt en Norsk Skovkat (Kastrat) med stamtavle. Hans “forældre” skal skilles og flytter hver især et sted hen, hvor de ikke må have dyr og da han kun er 4 år, synes jeg det var alt for tidligt, hvis han skulle aflives, så ville vi gerne give ham et godt hjem :hjerte:
Problematikken (hvis der bliver nogen) ligger i, at vi i forvejen har 3 voksne steriliserede misse piger på henholdsvis 3 ½, 3 og 1 ½ år. Dem har vi alle haft fra de var 12 uger gamle og der har aldrig været nogen problemer, med at præsentere en ny killing i flokken, men vi har så aldrig haft en voksen kat, som skulle præsenteres for dem, så vi er en smule spændte på hvordan de vil tage imod ham :S Han er udekat og vores 3 misse piger er indekatte, men vi har en 20 kvm stor kattevoliere, som de har adgang til fra vores stue.
Jeg har hørt, at det er muligt at gøre en udekat til indekat, hvis det er i forbindelse med flytning til et nyt hjem?! Og her hos os ville han jo også få mulighed for at komme udenfor (bare ikke på mere end de 20 kvm)
Jeg er rigtig meget i vildrede, om det er komplet håbløst og tro, at vi kan præsentere en voksen kastrat for 3 voksne tøser og så de med tiden vil blive gode venner alle 4 ?!
Jeg håber at i vil hjælpe mig med gode råd og hvordan jeg nu bedst griber sammenføringen an, så det kan komme til at forløbe bedst muligt, nu når de alle er voksne og om der ikke er en mulighed for, at han kan trives som indekat med mulighed for at komme ud i kattevoliere?!

Kærlige hilsner fra en bekymret “kattemoder” :øhmm:

Vi fik i går en ny kat, vi har i forvejen vores Burmeser Charlie, på 4 år - i går hentede vi endnu en Burmeser på knap 4 år, Bailey.

Vi gjorde det at vi lod Bailey stå i transportkassen de første 5 minutter i stuen, så kunne de snuse til hinanden igennem den - og så lukkede vi ham ud til Charlie. Det er gået over al forventning, Charlie har hvæst af ham et par gange og virker lidt fornærmet over hvad det dog er vi har taget med hjem til ham - men de snuser en del til hinanden, og går og ser hinanden an. De er begge to kastrater, og der har ingen slåskampe el. lign. været - kun nogle enkelte hvæs fra Charlie, når han mener at Bailey er lidt for tæt på.

De har tidligere i dag været alene hver for sig - det har givet Bailey god mulighed for at udforske lejligheden (det meste af den!) alene, det har virkelig været godt til ham! :thumbup: Og for lidt siden var de alene sammen i 10 minutter - de sad og duttede snuderne da vi kom hjem igen. Så jeg synes virkelig det ser positivt ud, og når de lige har vænnet sig til hinanden, tror jeg de bliver rigtig glade for hinanden!

Og Bailey har tidligere været udekat, men vi har ingen problemer haft med at holde ham inde - han tigger slet ikke om at komme ud. :slight_smile:

Ved ikke om det hjælper dig, men her er det i hvert fald gået godt med at føre dem sammen på den måde :ok:
Held og lykke med det!

Jeg lavede for et stykke tid siden denne TRÅD hvor jeg gav mine egne bud på sammenførsler og bad andre om det samme…
Du kan måske få lidt ideer og blive lidt beroliget af de forskellige beretninger…

Så til din aktuelle situation…
Har hankastraten altid været alene efter at han er flyttet fra sit killingehjem? Nogle katte bliver en smule sproghandicappede hvis de har levet længe alene, men de gen-lærer dog ofte sproget forholdsvist hurtigt. Man skal blot medtænke dette ved sammenførslen…
Hvordan har dine piger det sammen nu? Er der ro og venskaber?
har du en kat, som måske minder i personlighed om hankastraten?

Har I mulighed for at lave en netdør, så kattene de første par dage/uger/måneder kan se og hilse på hinanden uden at skade hinanden?
Og er I villige til at føle jeg totalt til grin fordi I har lavet en netdør, som I åbner allerede efter 1 time fordi alle ser ud til at være rolige og trygge :wink:
Forbered jer også med feliway i stikkontakten og evt felifriend gnedet på kattene…

Og så lige…
Nej - jeg mener bestemt ikke at jeres forehavende er dødfødt!!! Men I skal og må give det tid og være villige til at gå en smule tilbage for at opnå fremgang…

Held og lykke med det! :slight_smile:

Altså, man kan jo ikke sige noget om, hvorvidt det er (u)muligt, før man har prøvet.
Men for en sikkerheds skyld bør du nok lægge en plan B og gøre dig klart, at hvis det ikke går - enten med sammenføringen eller indelivet - så skal du være parat til at omplacere ham igen til en anden familie.
4 år er ingen alder.

Tusind tak for jeres svar! :slight_smile: Jeg har taget det hele til eftertragtning og håber selvfølgelig på det bedste, men endnu engang tak for hjælpen! :tak:

vi kan lave en støttegruppe :høhø:
jeg er nemlig i gang med projektet lige nu.

jeg fik i onsdags anton - skønne missekat, men meget frembrusende, selvsikker og først kastreret for ca 1 mdr siden. han er nu lidt over 1 år.

i forvejen har jeg silke der er ca 2 år, og meget forsigtig.

anton har fået en 1-værelses lejlighed ved at der på døren til det ene værelse er sat en krog på. så der er en sprække så kattene kan snuse til hinanden, snakke og hvad silke gør meget hvæse, men uden at nogle af dem kan komme til skade.
det optimale er selvfølgelig en tråddør men dertil rækker mine håndvørksmæssige evner ikke :S

men det er absolut ikke et umuligt projekt, det tager bare lidt tid og tålmodighed.
nu her 6 dage efter jeg fik anton hjem hvæser silke næsten ikke mere så der går ikke mange dage før de bliver lukket sammen, hun skal bare lige vænne sig til hans meget højlydte maiv, hun bliver lidt forskrækket stadig.

men held og lykke med projektet, det er absolut ikke umuligt

Det kommer nok an på om han er en af de katte der lever det meste af livet ude, eller en af dem der bare lige skal ud og se hvordan landet ligger indimellem?
Den første ville jeg nok være meget betænkelig ved, og den anden ville jeg gerne prøve om ikke kunne :slight_smile:

Jeg har 4 katte, og alle er sammenført som voksne.

Huskatten Whiskey hentede vi på kattehjem for snart 4 år siden. Han kedede sig lidt alene derhjemme (han var tidligere udekat med kom kun ud hos os når vi var hjemme - og i indhegnet have på 50 kvm) så ½ år efter hentede vi huskatten Ziggy. Det gik over al forventning. Ziggy fik badeværelset de første dage, men efter de to katte havde ligget og stukket poterne ind under revnen på døren til hinanden lukkede vi op. Ziggy er et lidt nervøst gemyt, så han skulle lige vænne sig til det hele, men efter få dage lå drengene i ske og hyggede.

Så flyttede vi i hus og besluttede og til at vi ville have en kat mere efter ½ års tid, når Whiskey og Ziggy var faldet til. Skæbnene ville det anderledes og pludselig stod jeg med en skovkat og en huskat (dreng og pige) fordi min veninden flyttede fra sin kæreste. Skovkatten Tikko kom ret hurtigt ind i flokken og er en del af drengebanden og er med til at slås, nusse og lege. Han var dog meget forsigtig i det, men efter han her i vinter fik fjernet 8 tænder, så er han en helt anden. Staklen havde simpelthen smerter… Hov, det var en helt anden historie!!

Kitten, vores lille tøs var ret fremme i skoene i starten, men hvad der gik galt er lidt svært at sige. Vi har haft mange problemer med hende og har været igennem hele følelsesregistret fordi hun blev urenlig - både med hensyn til bakken og med sin pelspleje. Og vi overvejede på et tidspunkt om hun skulle omplaceres eller bare have fred. På et tidspunkt døjede vi også med overdreven soignering, hvor hun var totalt skaldet på mave og lår. Hun var sur og tvær, og hannerne kunne ikke lade hende i fred. Den eneste hun tolererede var Tikko, som til gengæld blev bange for hende fordi hun var så hidsig!!

Her, ca. to år efter, er det relativ ro i huset. Lige nu sover Kitten sammen med Ziggy på kradsetræet - på hver sin hylde bevares, men trods alt samme sted! Og det er stort! De bliver stadig opdelt de fleste nætter, så Kitten har ro, men vælger hun at sove i stuen får hun lov, men det betyder også åbne døre og adgang for hankattene…

Så min erfaring? Tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed!! Feliway i stikkontakten er der også brugt uanede mængder af hos os og så gælder det om at læse kattene. For de er jo alle forskellige af sind og kræver forskelligt. Vi er enige om at vores hjem er kattenes, og så må vi altså bare indordne os så godt vi kan. Så alt kan lade sig gøre - og håber ikke min ret lange forklaring og historie skræmmer!

Eva K: ifølge hans ejer, så sover han det meste af dagen indenfor og går så ud indimellem når det passer ham, men lige nu er det bare så synd for ham, for hans ejer er væk fra 6 morgen og til aften, så det er lang tid han er alene og her hos os ville han da få en masse selskab af vores andre misser, som jeg håber han kan tolerere og jeg går hjemme fortiden, så håber hurtigt han knytter til mig :slight_smile:

Lone: Tusind tak fordi du ville dele din historie, om hvordan du fik dine 4 misser :slight_smile: Ja det er jo svært og sige når ingen katte er ens, hvordan de vil kunne sammen, man kan bare håbe på det bedste og gøre sit for at det skal gå så gnidningsfrit som muligt :slight_smile:

Mine tre er sammenført som voksne og der var ingen problemer :slight_smile:

Det burde jeg have tænkt på noget før til plejemisserne. Havde endda en lille krog liggende fra en 2-pak, efter at jeg monterede en krog på skabet til min server, så den kan få luft uden kattebesøg - så præcis samme formål.
Men det er nu lidt med ængstelse, at Nicole har fået 5 cm. sprække til at kigge ud på mine katte. I kan tro, hun kan fnyse!
Jeg har et vågent øje på hende. Og kabelstrip på krogen, selvom den er monteret aller øverst oppe på døren.
Det er så synd at de små pus derinde ikke kan være sammen med os andre, og jeg har før observeret, at bare det at kunne kigge, måske kunne hjælpe lidt. Men jeg har det ligesom dig, at en tråddør trods alt er et lidt for uoverkommeligt projekt.