Sammenføring - kattene har opdelt huset!

Hej alle! :wave:

Jeg er havnet i et dilemma. Og mine katte er åbenbart mere intelligente end jeg, så jeg har brug for hjælp!

Jeg har i forvejen 2 skønne hunkatte - lad os kalde dem Dronningen (11 år) og Prinsessen (15 år). Indekatte hele deres liv, og har levet sammen i mange år.

Har så for nøjagtigt 1 måned siden i dag, fået Prisen (8 år) hjem. Han har været udekat hele sit liv, men måtte ‘befries’ fra den livsstil, og bor nu i huset. Han er et roligt gemyt - glad og tilpas - så længe han er i kælderen.

Alle katte er neutraliseret!

Sammenføring er jo en komplex sag - især da de alle er ældre - i know. Jeg startede forsigtigt efter alle kunstens regler, men de to gamle har bare svært ved at acceptere den nye. Specielt Dronningen (11) er lidt en aggressiv særling! Når prisen endelig kommer op, så lusker han stille rundt, og forsøger ikke at kikke på nogen. Han virker faktisk enormt utryg ved at være ‘oppe’ men er jo nysgerrig! Dronningen ligger som regel højt på en stol, og stirrer stift på ham - men rør sig ikke ud af flækken - længere. Før i tiden var der langt mere knurren og hvæsen, men det har heldigvis aftaget over tid. Prisen trækker sig omgående, og lusker igen i kælderen, hvis denne situation opstår.
Prinsessen er fuldkommen ligeglad med alle. Hun vil bare være i fred :slight_smile:

Dronningen går heller aldrig i kælderen, hvor Prinsen bor. Grænsen går åbenbart ved 1. trappetrin, og der lusker hun tit ud og lurer efter ham. Står han på trappen, kommer hun med et enkelt hvæs (tyder på forskrækkelse) og går igen.

Vi lukker døren til kælderen om natten, af den simple årsag, at vi har haft 2 slåskampe dernede i nattens mulm og mørke. Så Prinsen sover med os i kælderen, og de to piger ovenpå. Det løjerlige er, at min mand har nattevagt hver 2. uge, og sover derfor om dagen. Men der står døren åbent derned til, og alle katte holder sig på deres territorier. Han er for øvrigt højt elsket af alle kattene - og han er Dronningens ‘menneske’. Men går JEG i seng (altser om natten) så lusker Dronningen gerne i kælderen. Så sent som i aftes, prøvede jeg som en test at lade døren være åben. Der gik nøjagtigt 15 min, så sad Dronningen på 2. trappetrin og kikkede ned på Prisen, som lå og sov lige indenfor døren til soveværelset?! Jeg valgte at lukke døren igen, for at undgå en evt. konflikt. Jeg orkede det ikke. Helt ærligt.

Jeg er lidt i tvivl om, hvad i himlens navn jeg skal gøre - kattene har simpelthen opdelt huset!
Bør jeg lade Dronningen få adgang til kælderen om natten (og tage en evt. konflikt), da Prisen jo også har adgang til overetagen? Eller hur?

Prinsen kan sagtens vente 2 dage med at gå ovenpå. Han har alle fornødenheder i kælderen, så det er faktisk sjældent at han kommer op. Desuden varer hans besøg kun omkring 10 min pr. gang.

På forhånd tak :slight_smile:

3 Synes om

Hej
Velkommen til,
jeg har desværre ikke de gyldne råd til dig om hvad du skal, men lyder som du har lidt problemer, kan godt forstå det er hårdt
Jeg er slet ikke uddannet katte ekspert endnu, er bare på begynder holdt endnu

Med venlig hilsen

1 Synes om

Jeg ved heller ikke, om jeg kan komme med nogle gode bud på en løsning af situationen. Sådan et par ældre madammer synes nok ikke, at sådan en ung opkomling har noget at gøre i deres hjem, og det er ikke sikkert, de nogensinde bliver overbevist om, at han skal være der.

Nu kender jeg slet ikke jeres omstændigheder og situationen i øvrigt - men er det helt umuligt, at hankatten kan få lov at komme ud igen? Der kunne han jo så have sit territorium og sin frihed i fred for de skrappe damer. Jeg er udmærket klar over farerne og ulemperne ved fritløb, men det lyder, som om hans liv er blevet stærkt begrænset i forhold til, hvordan det var. Engang imellem må man jo vælge det mindst dårlige af to onder.

1 Synes om

Nogle gange lykkes det bare ikke, og så må man gøre op med sig selv om de skal leve adskilt eller man skal finde et nyt hjem til den ene.

Hej Alle 3

og tak for jeres input!

jeg har måske udtrykt mig lidt uklart - men sagen er jo ikke at de ikke kan enes i dén forstand - problemet ligger blot i, at Dronningen og Prisen stadig er på dét stadie, hvor de ‘ser hinanden an’ :slight_smile: Jeg vil faktisk vove den påstand, at Dronningen er en anelse mere bange for Prinsen, end han for hende.

Vi holder ‘trappe-træning’ her i huset i øjeblikket - med godbidder, ros og et bette ‘nej!’ ved evt lille hvæs fra Dronningen. Hun er skam nysgerrig nok på den nye, men vil ikke have ham nær sig - endnu?

Hun har ikke noget problem med, at han kommer ovenpå og kikker sig lidt rundt. Han har sågar fået lov til at drikke lidt vand af hendes og Prinsessens skåle, selvom hun kikker direkte på ham fra sit pidestal når han gør det - der er dog ingen protester fra hende. Han har heller ikke noget problem med at benytte deres kattebakker her ovenpå, selvom han har sin egen. Ingen er urenlige.

Jeg synes det er en anelse barbarisk allerede at afskrive katten og bare sige ‘det går nok bare ikke!’. Beklager, men det er simpelthen for tidligt! Ganske vist er der gået en måned - men på den anden side er der også KUN gået 1 måned! Og de havde også en lidt hård start, da der opstod en rask lille kamp allerede på dag 2.

Dronningen har desuden altid boet i et stort kattehold - hun blev sat sammen med 4 søskende i 2010. Vi har dog mistet de 3 af disse i hhv. '11, '14 og senest i '18. Prinsen og Dronningen har ligeledes mødt hinanden før - han boede på den gård som vi boede på før - og har set og ‘snakket’ via en terrassedør. Men det er jo ganske vist 2 år siden, men måske der er en snert af genkendelse alligevel - jeg ved det ikke, men føler det lidt fra Dronningens side. Nok derfor det er så ‘farligt’ at Prinsen pludselig er her! :smiley:

Men uanset hvad, skal jeg prøve at nedbryde Dronningens 3 territoriale zoner - hendes private zone er jo så stuen, derudover er den sekundære så gangen og øvrige rum og den sidste er så trappen og underetagen som Prinsen nu har overtaget. Prinsen kan sagtens komme op og lægge sig i fordelingsgangen uden protester fra nogen, men stuen er endnu ‘off limits’ og han er meget forsigtig når han endelig bevæger sig derind - det er dét problem jeg skal have løst!

Jeg håber jeg denne gang har været mere ‘klar i spyttet’ så vi kan komme udenom eventuelle MIS-forståelser :wink:

3 Synes om

Det lyder, som om I stadig arbejder ihærdigt med sammenføringen - og at der faktisk sker fremskridt. Hvis det er tilfældet, er der jo stadig grund til optiMISme :ok:

2 Synes om

Jeg læser det også lige som @galath skriver, der er sket fremskridt, ved godt når man står i det er det ikke så nemt og se :kryds: for det sker store fremskridt nu

Med venlig hilsen

Puuuuh, ja så var sagen jo en anden :smiley:

Men helt konkret; hvad gør jeg for at fjerne Dronningens angst for den nye? Jeg har i øjeblikket lukket Prinsen ovenpå, og Dronningen i kælderen. For jeg mener endnu, at de skal have lov til at se hinandens ‘residenser’ af :slight_smile: Nok ikke det klogeste valg?! Prinsen render rundt heroppe og er i vældigt humør - han har endda næsten pelset et rensdyrskind jeg har liggende i pejsestuen af ren iver. Han har også hilst på Prinsessen, som snusede til hans hale, men hvæste da han vendte sig om - ikke mere drama dér. De undgår respektfuldt hinanden.

Dronningen derimod er en anden sag - hun fiser rundt omkring døren på indersiden og vil bare væk derfra. Til trods for at ‘hendes menneske’ (min mand) ligger og sover i soveværelset dernede. Hun er vel truet af, at Prinsen er heroppe?

Har endnu ikke rigtig udtænkt/bestemt mig for hvorledes jeg tackler at åbne døren igen - skal jeg tage dem hvert for sig, eller skal jeg bare lukkede den lettere irriterede Dronning op til fællesarealerne??

Hjælp! :smiley:

2 Synes om

Ovenstående indlæg illustrerer så fint, hvor tæt på umuligt det er at komme med råd om (ikke mindst!) adfærd, udelukkende baseret på det endimensionale billede en beskrivelse jo er, uanset hvor detaljeret den bliver… :wink:

Så det vil jeg afholde mig fra - dog kan jeg læse mig til, at det helt generelt kan trække processen i langdrag, hvis man helt adskiller parterne for længe ad gangen, da det risikerer at virke som en genintroduktion når de så efterfølgende lukkes sammen igen.

Omvendt skal man naturligvis i videst mulige omfang undgå at konfrontationer eskalerer, så når man ikke har mulighed for at “supervisere” (f.eks. fordi man har brug for at sove ind imellem :sunglasses: ) kan det være nødvendigt - adskillelse vha. tråddør eller lignende transparent løsning kunne måske være en ide, så de stadig kan se hinanden, men ikke komme i nærkontakt?

3 Synes om

Der er i mellemtiden sket en meget interessant udvikling!

Jeg lod dem jo bytte plads i huset i morges. Det gav åbenbart en fornyet selvtillid til Prinsen, må man da lige tilføje!

Da de igen blev lukket sammen, var der naturligvis lidt hvæsen fra Dronningen. Jeg lod Prinsen stå i gangen, med en hånd på døren, så de kunne se hinanden.
Dronningen smuttede i stuen, og Prinsen fes ned i kælderen.

10 min senere skulle jeg op af kælderen selv - og Prinsen fulgte med. Dér stod så Dronningen ovenfor trappen, på sit sædvanlige trin, og hvæste som hun plejede.
Jeg kunne simpelthen SE, hvordan Prinsen bare fik nok der! Så han fór op af trappen - og så gik den ellers løs med verdens største 3-sekunders-slåskamp! Armen jeg nåede hverken at råbe, ryge eller reagere! Prinsen vandt vist - Dronningen trak sig med damp og hvæsen. Jeg hverken skældte ud eller roste nogen! Checkede bare at begge katte var ok - det var de - bortset fra såret stolthed.

Situationen er nu, at Prinsen bevæger sig rundt i stuen, med verdens største selvtillid! Vi har leget, og han har igen været i pejsestuen og ondulere rensdyret. Dronningen ligger på sin plads og overvåger som altid, men ingen reaktion.

Jeg har ingen fløjtende idé om, hvordan det er gået til, og om det overhovedet er forsvarligt - men de slåssede det simpelthen ud. Jeg gætter på at jeg ingen vegne var kommet med ros, lokken og godbidder- jeg må antage at dette var vejen frem. De skal åbenbart have lov til at klare den sag selv. Med territoriet.

Jeg er rystet, men glad - jeg aner ikke om det varer ved, men vi får se henover dagen og i morgen! :smiley:

6 Synes om

:kryds:

2 Synes om