Hej alle!
Jeg er havnet i et dilemma. Og mine katte er åbenbart mere intelligente end jeg, så jeg har brug for hjælp!
Jeg har i forvejen 2 skønne hunkatte - lad os kalde dem Dronningen (11 år) og Prinsessen (15 år). Indekatte hele deres liv, og har levet sammen i mange år.
Har så for nøjagtigt 1 måned siden i dag, fået Prisen (8 år) hjem. Han har været udekat hele sit liv, men måtte ‘befries’ fra den livsstil, og bor nu i huset. Han er et roligt gemyt - glad og tilpas - så længe han er i kælderen.
Alle katte er neutraliseret!
Sammenføring er jo en komplex sag - især da de alle er ældre - i know. Jeg startede forsigtigt efter alle kunstens regler, men de to gamle har bare svært ved at acceptere den nye. Specielt Dronningen (11) er lidt en aggressiv særling! Når prisen endelig kommer op, så lusker han stille rundt, og forsøger ikke at kikke på nogen. Han virker faktisk enormt utryg ved at være ‘oppe’ men er jo nysgerrig! Dronningen ligger som regel højt på en stol, og stirrer stift på ham - men rør sig ikke ud af flækken - længere. Før i tiden var der langt mere knurren og hvæsen, men det har heldigvis aftaget over tid. Prisen trækker sig omgående, og lusker igen i kælderen, hvis denne situation opstår.
Prinsessen er fuldkommen ligeglad med alle. Hun vil bare være i fred
Dronningen går heller aldrig i kælderen, hvor Prinsen bor. Grænsen går åbenbart ved 1. trappetrin, og der lusker hun tit ud og lurer efter ham. Står han på trappen, kommer hun med et enkelt hvæs (tyder på forskrækkelse) og går igen.
Vi lukker døren til kælderen om natten, af den simple årsag, at vi har haft 2 slåskampe dernede i nattens mulm og mørke. Så Prinsen sover med os i kælderen, og de to piger ovenpå. Det løjerlige er, at min mand har nattevagt hver 2. uge, og sover derfor om dagen. Men der står døren åbent derned til, og alle katte holder sig på deres territorier. Han er for øvrigt højt elsket af alle kattene - og han er Dronningens ‘menneske’. Men går JEG i seng (altser om natten) så lusker Dronningen gerne i kælderen. Så sent som i aftes, prøvede jeg som en test at lade døren være åben. Der gik nøjagtigt 15 min, så sad Dronningen på 2. trappetrin og kikkede ned på Prisen, som lå og sov lige indenfor døren til soveværelset?! Jeg valgte at lukke døren igen, for at undgå en evt. konflikt. Jeg orkede det ikke. Helt ærligt.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad i himlens navn jeg skal gøre - kattene har simpelthen opdelt huset!
Bør jeg lade Dronningen få adgang til kælderen om natten (og tage en evt. konflikt), da Prisen jo også har adgang til overetagen? Eller hur?
Prinsen kan sagtens vente 2 dage med at gå ovenpå. Han har alle fornødenheder i kælderen, så det er faktisk sjældent at han kommer op. Desuden varer hans besøg kun omkring 10 min pr. gang.
På forhånd tak